Netværk via stikkontakten - TL-PA511KIT AV500

  • Bliver lige nød til at komme med en mikro anmeldelse af følgende produkt: TP-Link TL-PA511KIT AV500


    Vi er flyttet i ny lejlighed, hvor jeg har fået mig et lille kontor, og det er også herinde hvor mit Stofa modem/router står.
    På mit kontor har jeg en masse enheder stående.
    Xbox 360, NAS, Computer, Printer osv.
    Derfor er det nærliggende at have modem/router herinde.


    Inde i stuen står så vores Samsung UE55ES8005, vores nye Sofa boks og vores Boxee Box.
    De skulle jo gerne have noget netværk.
    Jo, jeg kunne da køre trådløst, men jeg føler nu mere for kablet netværk når der skal streames film i høj bitrate fra NAS og PC.
    Jeg kunne selvfølgelig borer et hul i væggen, og føre et kabel den vej igennem, men det er jeg ikke meget for.
    Derfor valgte jeg at købe et TP-Link TL-PA511KIT AV500 sæt, efter en kammerat havde forestået det.


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/082013/TL-PA511KIT.jpg]


    Link til producentens hjemmeside:
    http://www.tp-link.com/lk/products/details/?model=TL-PA511


    Det er nok noget nær den nemmeste installation af et netværk jeg længe har været med til.
    Inde ved modem/router, satte jeg den ene del i stikkontakten, og koblede den til modem/router med det medfølgende netkabel.
    Derefter gik jeg ind i stuen og smed den anden enhed i stikkontakten, hvorfra jeg koblede det andet medfølgende netkabel over til en switch.
    Og bum, så er der kablet netværk ind til stuen.


    De to enheder finder helt automatisk hinanden, og jeg har nu min netværk kørende igennem stikkontakten fra kontor og ind i stuen.
    Simpelt og genialt.


    Jeg skal lige prøve at have gravet min bærbare frem på et tidspunkt, og have lavet nogle speedtests fra min NAS/PC til min bærbar,
    så jeg kan se om man virkelig kan trække op til 500 Mbps igennem stikkontakterne.
    Men der er ingen problemer med at streame film på Boxee Box'en fra NAS og PC.


    Et produkt jeg helt sikkert kan anbefale til dem der ikke gider smide kablet netværk igennem hele huset.


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/082013/tweak.gif]

  • Lyder som et nice produkt :) hvis du skulle gi den karakter hvad skulle det så være, og har du nogle ting du gerne vil se blive ændret ?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ind til videre må jeg give den meget tæt på top karakter.
    Ved ikke om det kan ændres, men for at få den bedst mulige båndbredde skal begge enheder sættes direkte i væggen,
    og ikke i fx en forlængerlednng. Og det er vel fair nok.
    Dett er dog heller ikke noget problem her, men det kunne det måske være for andre.


    Jeg har endnu ikke fået fundet den bærbare frem fra flytteroddet, men så snart jeg gør, så vil jeg prøve at speedteste lidt.

  • Jeg har selv testet sådan noget LAN over Powerline. Og jeg synes det er noget af det værste man kan vælge.


    I teorien burde det være meget bedre end WiFi. For man tænker det jo går stærkt og stabilt når det er over kabel. Ergo må det være en mellemting mellem WiFi og LAN. Men det er det bare ikke. Dem jeg testede lovede 300Mbit/s. Det skulle gerne rundregnet svare til 30MB/s. Reelt havde jeg hastigheder på under 10MB/s.


    Så for mig, var WiFi altså en del hurtigere.


    Men om det produkt du har fået dig der virker godt, skal jeg self ikke kunne sige noget om.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har selv testet sådan noget LAN over Powerline. Og jeg synes det er noget af det værste man kan vælge.


    Men om det produkt du har fået dig der virker godt, skal jeg self ikke kunne sige noget om.


    Alle de udtagelser jeg efterhånden har set omkring disse produkter har efterhånden ledt til den konklusion at det er meget forskelliget om det virker ordentligt eller ej. For nogle virker det rigtigt godt, og for andre ikke.


    Dette har ikke nødvendigvis nogen speciel sammenhæng mellem de forskellige producenter, men langt mere at gøre med den el-installation der sluttes til.


    Det eneste der næsten er sikkert i denne sammenhæng er, at det eneste man kan gøre er at købe det et sted med returret og så afprøve det på sin egen installation.


    /ask


  • Det tror jeg du har 100% ret i :9xo

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650