Sammensætning af famlie allround pc

  • Efter at konen har fået en ipad, vil jeg udskifte vores 5 år gamle bærbar til en diskret stationær pc.
    Mine børn er lige begyndt i skole og specielt min 6 årig søn, har fået interesse for gaming. Det er dog mest Minecraft han spiller på sin ipad mini, men han vil gerne spille det på pc. Jeg selv savner en god ips skærm til lidt billedredigering, samt komforten ve en stationær pc.


    Jeg har dog ikke tænkt mig at bruge en formue, og jeg har derfor prøvet at sammenfatte en liste af dele, som jeg tror vil være en god "værdi for pengene" sammensætning. Men jeg har ikke fulgt så meget med i, hvad der sker i cpu verdenen.


    Kabinet: Fractal design core 1000: 300 kr
    Psu: Antec Basiq vp450p: 300 kr
    Processor: Core i5 4570: 1400 kr
    Bundkort: Gigabyte GAZ77m-D3H-Rev1.0: 500 kr
    Grafik: XFX Radeon 7750 (1gb): 650 kr
    SSD: Kingston SSD Now 300 (120 gb): 650 kr
    Ram: 2x4 GB Crucial Dimm 240: 425 kr


    ialt: 4225 Kr


    Jeg tænker også på, om en Core I3 processor ville være et bedre køb. Eller evt. en af AMD's Fx serie processor. Og vil grafikkortet være en stor opgradering i forhold til det hd4600 der er i processoren. Hvad mener i?
    Ps jeg har også tænkt mig at købe en Lg 24ea53vq AH-ips skærm, og et sæt Behringer MS40 aktive højtalere.

  • Bundkortet er fra generationen før CPUen, og de passer ikke sammen da Intel har skiftet til en ny socket (LGA 1150 i stedet for LGA 1155).
    Jeg ville anbefale et B85-baseret bundkort siden du næppe skal overclocke. Du kan nok lige så godt tage den billigere Core i5-4430, den er kun en anelse langsommere.


    Pengene kan du evt. bruge på et bedre kabinet. Så kan du evt. også få et lyddæmpet kabinet. Fractal Design Define R4 hvis det skal være helt lækkert (eller Define Mini hvis du tager et mATX bundkort - så fylder systemet også mindre).


    Grafikkortet er markant hurtigere end HD Graphics 4600. En Core i3 er en mulighed hvis du vil spare, men Intel har ikke udgivet Core i3'er fra deres nye generation endnu. Og AMDs FX-processorer er også et godt bud i den prisklasse - en FX-6300 eksempelvis.
    Alternativt kan du lave et system med en APU og uden grafikkort. En AMD A10-6800K eller -6700 har bedre GPU end HD Graphics 4600 indbygget, men kan dog ikke hamle op med et HD 7750. Hvis du går den vej er hurtig RAM vigtig - helst mindst DDR3-1866.

  • Tak for det.
    Det er nok en god idé med define mini kabinettet. Da det nok vil blive genanvendt ved senere opgraderinger.
    Det var godt, at du så det med bundkortet. Havde jeg selv overset. Jeg har i stedet fundet et Asus B85M-G, der ligger i samme prisklasse som det andede. Core i5 4430 er omkring 100 kr billigere end 4570. Så med ændringerne, ender det på omkring 4500 kr