"No IP for NAT" problemer med Dlink DIR655 og TDC Homebox

  • Hej Tweak


    Jeg har lige fået ny TDC Homebox, da den gamle jeg havde sådan cirka var af ældste model. Den nye boks virker uden problemer. Jeg har koblet min egen Dlink DIR 655 router på TDC boksen vha TDC's egen guide: http://kundeservice.tdc.dk[...]
    Jeg har sat min Dlink router op på IP adressen 192.168.1.2 og deaktiveret DHCP-serveren, og selvfølgelig forbundet begge routere vha. LAN portene, alt er efter kunstens regler. Jeg har endda gentagende gange lavet factory reset på både TDC homebox og Dlink routeren, men uden forskel.


    Mit problem:
    Internettet bliver utroligt ustabilt når Dlink routeren er forbundet TDC homebox'en, så ustabilt at husets netværksudstyr jævnligt taber forbindelsen, så går der 2-3 minutter og alt udstyr er online igen, så kan der gå 10-15 minutter før udstyret taber forbindelsen igen. Jeg har tjekket TDC routerens firewall log hvor i følgende står:


    No IP for NAT - connections may fail [repeated 4 times, last time on Jul 29 12:43:24 2013]
    First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.14:49855->199.47.217.174:443 on ethoa1


    begge fejl optræder mange gange i logfilen, dog har jeg læst her på forum at nederst fejl er ganske normal. Altså må det være "No IP for NAT"-fejlen der er mit egentlige problem?


    så vidt jeg kan læse, opstår fejlen når Homeboxens buffer (af en art?) fyldes, hvordan undgår jeg denne fejl, hvilken indstilling skal jeg aktivere el. deaktivere i min(e) router(e) for at undgå at få den fejl...
    afslutningsvis kan jeg lige fortælle at jeg har prøvet en anden router forbundet til tdc's homebox præcis som Dlink'en er forbundet (og konfigueret nu), denne router (netgear) havde ingen problemer, alt fungerede som det skulle, og jeg fik ingen "No IP for NAT"-fejl i TDC routeren.


    Jeg går ud fra at det er en lusket indstilling enten i TDC homebox eller i min Dlink router der skal pilles ved, for at undgå fejlen, men hvor er lige den indstilling og hvad skal jeg lede efter? - jeg har læst at det muligvis vil hjælpe at deaktivere UPNP på begge routere, er der nogen der ved noget om det?


    på forhånd tak for hjælpen :9xo


    Mvh. JohannesTN

  • Jeg har lige fået ny TDC Homebox, da den gamle jeg havde sådan cirka var af ældste model. Den nye boks virker uden problemer. Jeg har koblet min egen Dlink DIR 655 router på TDC boksen vha TDC's egen guide: http://kundeservice.tdc.dk[...]
    Jeg har sat min Dlink router op på IP adressen 192.168.1.2 og deaktiveret DHCP-serveren, og selvfølgelig forbundet begge routere vha. LAN portene, alt er efter kunstens regler. Jeg har endda gentagende gange lavet factory reset på både TDC homebox og Dlink routeren, men uden forskel.


    Du ønsker vel at din Dlink router skal være din primære router, og at TDC boksen kun skal agere modem?


    Du skal ikke sætte den til 192.168.1.2, men til 192.168.2.1. 192.168.1.xxx er det segment tdc routeren arbejder i, så det skal du holde dig fra.
    Derefter skal du ikke slå DHCP fra i din egen router, men det skal være slået til, og du skal forbinde til TDC-kassen via dit WAN stik.


    /ask

  • Du skriver ikke hvor mange enheder og gadgets du ca. har forbundet til dit netværk i løbet af dagen. Homeboxen er lavet til små hjemmenetværk og kan kun håndtere ca. 5-7 enheder. Hvis der skal tildeles mere end de 5-7 IP-adresser på dit hjemmenetværk (inkl. dine egne routere), er det sikkert bedre at tage din hurtigste router og sætte den til Homeboxen, derefter:


    - sæt egen routers IP til 192.168.2.1
    - Sæt DHCP til og konfigurer denne til at tildele adresser i området 192.168.2.1 til 192.168.2.x (x er ofte 25 eller 50, men skal min. dække antallet af enheder der kobles på)
    - Flere routere kan kobles på og konfigureres til 192.168.3.x, 192.168.4.x osv.


    Din hurtigste router håndterer nu NAT og DHCP til hele dit netværk og Homeboxens buffer skal kun håndtere 1 forbindelse (internet til din router, kontra internet til hele dit LAN) og boxens buffer burde ikke blive overbelastet.


    Herfra burde du kunne genopbygge dit LAN og teste løbende for yderligere fejl. Husk at tjekke kablerne også, ét dårligt kabel kan lave mange underlige fejl og give slowdowns på hele dit netværk. :)


    Hvis du er heldig (og kan ting med en kommandoprompt) kan det også være du kan telnette ind i homeboxen (PuTTY) og grave flere indstillinger frem. Det er dog ikke sikkert at du kan gemme alle indstillinger afhængigt af hvor stramt TDC har grebet om din homebox. Hvis telnet prompten ser linux-agtig ud er der rigtigt meget at hente hvis du ved hvad du gør :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Til alle:
    Hold kæft hvor er det bare rart at komme hjem til en bunke svar, tråden kører også på TDC's eget forum og på HOL hvilket den har gjort i et par dage, men der har INGEN budt ind med noget, så rigtig mange tak for det :-)


    Nu mener jeg selv at have rimelig godt styr på netværksopsætning osv. men der er måske noget jeg har glippet, til dig Jacobask får du lige en lidt mere detaljeret gennemgang af mit setup, for min teoretiske verden (og de steder jeg tidligere har opsat på følgende måde) har det altid fungeret uden problemer :-)


    TDC router opsætning
    Tilgås på IP: 192.168.1.1
    Uddeler IP'er på: 192.168.1.10 - 192.168.1.99
    DHCP: aktiveret


    Dlink router opsætning
    Tilgås på IP: 192.168.1.2
    Uddeler ikke IP adresser da DHCP er deaktiveret


    routerne er forbundet vha. switchdelen (LAN --> LAN) og IKKE LAN (tdc) --> WAN (dlink)


    Det har altid fungeret for mig, og er vel en korrekt måde at gøre det på? :-)
    da TDC routeren arbejder i området 192.168.1.10-192.168.1.99 kan jeg jo sagtens give min dlink routeren 192.168.1.2 da TDC routeren slet ikke uddeler ip adresser "så lavt"?


    Jeg fårmår åbenbart ikke at citere dig Jacobask, men:
    "Du ønsker vel at din Dlink router skal være din primære router, og at TDC boksen kun skal agere modem?"
    - ja, det er lige præcis det jeg ønsker, men så jeg måske nødt til at opsætte som du skriver?


    -----------------------
    Foxx
    jeg har vel forbundet 7-10 gadgets dagligt, troede egentlig sagtens tdc routeren kunne håndtere det?
    - før jeg koblede dlink routeren på tdc boksen havde jeg koblet en linksys router (med ddwrt) på som beskrevet ovenover, det har altid kørt klippestabilt og det er sådant set derfor jeg undrer mig over at det ikke kører stabilt med dlink routeren opsat på samme måde, men har jeg gjort det forkert, hvilket det tyder på ifølge jeres svar, er det sgu nok der kaninen ligger begravet ;-)
    ------------------------
    Snow
    Jeg vil tro det har været en af husets smartphones



    tak for alle jeres besvarelser, jeg vil teste måden at opsætte på i beskriver, imorgen


  • Den måde du har sat det op nu, er den måde der skal benyttes hvis TDC routeren skal være din primære "controller" og din dlink kun skal fungere som accespoint.
    På den måde styres alt igennem TDC routeren og det er den der uddeler IPer (den der agerer DHCP)


    Vil du have det hele styret igennem din Dlink skal dette ændres således at din TDC router degraderes til "modem" og sender alt igennem. Derefter skal din dlink indsættes som styrende enhed, og så skal denne være forbundet til nettet via sin WAN port og skal have DHCP slået til.


    Håber det giver mening.


    /ask

  • Jeg har nu (endelig) opsat routerene som i foreslår og indtil videre giver det ikke problemer på netværket. På Dlink routeren under "internet" kan jeg vælge: My internet connection is: Dynamic IP (DHCP) eller static IP, hvad bør jeg vælge? pt. står den til Dynamic IP (DHCP).


    Hvordan ser det ud med port forward (blandt andet til min NAS?) som pt. sidder TDC-->Dlink-->switch-->NAS og har IP'en 192.168.1.100, skal jeg forwarde de porte som jeg vil have åbnet for, til nasens IP i begge routere, eller er det nok at gøre det i den ene?


    Hvis jeg opsætter DMZ i TDC routeren og peger den på Dlink routeren, bør jeg vel kunne nøjes med at forwarde i den ene router? - men så igen har jeg læst at TDC DMZ feature ikke virker efter hensigten, så hvad mon er smartest :-) ?


    tak for hjælpen!


  • Du lader den bare stå til Dynamic IP.
    Fra nu af skal du tænke på din Dlink router som master controlleren, dvs al portforwarding skal foregå gennem den. Da TDC boksen nu agerer modem skal du ikke åbne noget i den - den lukker alt igennem. Så i Dlink routeren åbner du de krævede porte og forwarder dem til din NAS's IP.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • okay, det vil jeg prøve. Bør jeg give min NAS ip'en 192.168.2.100 for at sørge for det er dlink routeren der "administrerer" den (hvad kaldes det lige...) som det er nu, er den jo 192.168.1.100 som er det område tdc routeren uddeler ip adresser i

  • DEn skal have IP i samme segment som Dlink'en bruger, dvs 192.168.2.xx og så skal du give den en IP udenfor den range der bruges (de sidste cifre). Hvad der uddeles i kan ses i routerens opsætning.


    Jeg har selv sat min til at uddele i 192.168.1.100 og op, så har jeg de lave IPer til de ting der skal bruge fast IP.


    /ask

  • Det vil nok virke til det meste, men de ligger så på to forskellige sub-nets - det kan sagtens give problemer for nogle services (medieserver, web-ting, osv.). Der kan vidst også være problemer med at din NAS ikke kan finde ud af at snakke med din gateway (routeren) som jo ligger på et andet subent.


    Som du måske kan læse, så kan du være heldig at du ikke oplever problemer med det du skal bruge, men det er noget rod....


    /ask