3TB HD - kun 749gb?

  • nu har jeg installeret det program fra Seagate.


    den kan se hele disken men kan lave en partition på 2TB og kan ikke få de sidste 746GB med på den.
    Den skriver at de sidste 746GB står som interface SCSI (ved ikke hvad det er)


    hvordan ændrer jeg det så der bliver EN stor plads med 2.746TB?

  • SP2 har mig bekendt den begrænsning at den ikke kan klare/tillader partioner større end 2tb så med mindre der er kommet en update som tillader det eller noget 3. party software som kan klare det må du smide SP3 på maskinen eller nyere hvis du vil have dig en stor disk.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • En anden ting, der måske også er rimelig relevant, er hvilket bundkort du har? Det er nemlig ikke alle boards der understøtter 3TB diske. Så måske er det der problemet ligger.


    Og når du kører med Win XP går jeg ud fra, at det er en lidt aldrene maskine du har dig? :-)

  • En anden ting, der måske også er rimelig relevant, er hvilket bundkort du har? Det er nemlig ikke alle boards der understøtter 3TB diske. Så måske er det der problemet ligger.


    Og når du kører med Win XP går jeg ud fra, at det er en lidt aldrene maskine du har dig? :-)

    CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+
    Motherboard: Gigabyte GA-MA74GM-S2H FB
    Ram: 2GB DUAL
    Grafikkort: 9600 GT


    WinXP SP3 Engelsk


    link til board:
    http://www.gigabyte.com/produc…uct-page.aspx?pid=2775#ov


  • Så vidt jeg kan se, understøtter den ikke så store harddiske - som minimum skulle der have været en update, hvor det står. Så umiddelbart, kan du ikke gøre andet end, at skifte system, for at få de 3TB. Ikke en gang W7/W8 har fået eb 3TB update på det bundkort. Desværre..



  • WinXP SP3 Engelsk



    Så vidt jeg kan se, understøtter den ikke så store harddiske - som minimum skulle der have været en update, hvor det står. Så umiddelbart, kan du ikke gøre andet end, at skifte system, for at få de 3TB. Ikke en gang W7/W8 har fået eb 3TB update på det bundkort. Desværre..


    Dvs. hvis jeg får fat på Win7 så kan jeg lave EN partition på 3tb?


  • Citeret fra "shtennek"


    En anden ting, der måske også er rimelig relevant, er hvilket bundkort du har? Det er nemlig ikke alle boards der understøtter 3TB diske. Så måske er det der problemet ligger.


    Citeret fra "shtennek"




    Citeret fra "shtennek"


    Og når du kører med Win XP går jeg ud fra, at det er en lidt aldrene maskine du har dig? :-)
    CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+
    Motherboard: Gigabyte GA-MA74GM-S2H FB
    Ram: 2GB DUAL
    Grafikkort: 9600 GT


    Citeret fra "shtennek"




    WinXP SP3 Engelsk


    Citeret fra "shtennek"




    link til board:
    http://www.gigabyte.com/products/product?spx?pid=2775#ov


    Citeret fra "shtennek"




    Så vidt jeg kan se, understøtter den ikke så store harddiske - som minimum skulle der have været en update, hvor det står. Så umiddelbart, kan du ikke gøre andet end, at skifte system, for at få de 3TB. Ikke en gang W7/W8 har fået eb 3TB update på det bundkort. Desværre..


    Dvs. hvis jeg får fat på Win7 så kan jeg lave EN partition på 3tb?


    Nej - Bundkortet understøtter ganske enkelt ikke 3TB harddiske. Så det er dit hardware der skal opgraderes; Bundkort, CPU og RAM.

    jamen sikke noget skrammel - men der er jo en forklaring på ALT :)


    Tak for hjælpen :)

  • Se det fra den lyse side - du kan bruge alt pladsen, selv om det skal være over flere partitioner.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • shtennek altså hvis han bundkort kan se disken og han så vidt jeg forstår kan lave pationer på 2tb og så en på rest så kan bundkortet da sagtens arbejde med disken, det med partionsstørrelser er da noget at gøre med softwaren er det ikke?


    hvad skulle ellers forhindre controlleren i at kunne 3 tb partioner når den nu fint læser disken bare delt på 2 partioner?


    Har du prøvet Paragon som gamingking foreslår dig?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • nu spørger jeg måske dumt


    Men bios kan se at den nye HD er en 3tb - burde motherboardet så ikke kunne arbejde med disken?



    shtennek altså hvis han bundkort kan se disken og han så vidt jeg forstår kan lave pationer på 2tb og så en på rest så kan bundkortet da sagtens arbejde med disken, det med partionsstørrelser er da noget at gøre med softwaren er det ikke?


    hvad skulle ellers forhindre controlleren i at kunne 3 tb partioner når den nu fint læser disken bare delt på 2 partioner?


    Har du prøvet Paragon som gamingking foreslår dig?


    Sådan fungere det, desværre ikke rigtigt. Jeg kan ikke forklare hvordan og hvorfor uden, at skulle have læst op på en helt masse. Men hvis man ser på nyere bundkort (f. eks mit eget Gigabyte Z68X-UD3HB3) så er der frigivet BIOS updates dertil, for at kunne arbejde med 3TB+ harddiske. Det er lidt ligesom med RAM og styresystem; Har du 32Bit styresystem, kan du ikke udnytte alle 4GB RAM selvom BIOS kan se dem - det kan du hvis du køre med et 64Bit styresystem.


    Så jo, det ér et "software" problem - men et software problem der ikke kan løses af andre end bundkortproducenten, hvis det overhovedet kan lade sig gøre med den harddisk controller der sidder på boardet.

  • Citeret fra "Shooqer"




    nu spørger jeg måske dumt


    Men bios kan se at den nye HD er en 3tb - burde motherboardet så ikke kunne arbejde med disken?


    Citeret fra "PsyCho"




    shtennek altså hvis han bundkort kan se disken og han så vidt jeg forstår kan lave pationer på 2tb og så en på rest så kan bundkortet da sagtens arbejde med disken, det med partionsstørrelser er da noget at gøre med softwaren er det ikke?


    hvad skulle ellers forhindre controlleren i at kunne 3 tb partioner når den nu fint læser disken bare delt på 2 partioner?


    Har du prøvet Paragon som gamingking foreslår dig?


    Sådan fungere det, desværre ikke rigtigt. Jeg kan ikke forklare hvordan og hvorfor uden, at skulle have læst op på en helt masse. Men hvis man ser på nyere bundkort (f. eks mit eget Gigabyte Z68X-UD3HB3) så er der frigivet BIOS updates dertil, for at kunne arbejde med 3TB+ harddiske. Det er lidt ligesom med RAM og styresystem; Har du 32Bit styresystem, kan du ikke udnytte alle 4GB RAM selvom BIOS kan se dem - det kan du hvis du køre med et 64Bit styresystem.


    Så jo, det ér et "software" problem - men et software problem der ikke kan løses af andre end bundkortproducenten, hvis det overhovedet kan lade sig gøre med den harddisk controller der sidder på boardet.


    Hvis det er sådan som du siger det er - må jeg leve med 2 partitioner indtil jeg køber nyt grej :)