Hjælp ny computer

  • hej der ude!


    Jeg vil meget gerne have noget hjælp til at få samlet en ny computer, da jeg har været længe ud af alt ting så ved ikke helt hvad det nye osv. er, så derfor beder jeg jer om noget hjælp.
    Det skal være sådan at jeg kan game de fleste nye spil uden problemer!


    jeg har 20-25k at gøre godt med :)


    ville være mega fedt vis i haved nogen idér til mig :)



    mange tak på forhånd :)

  • hvis du ligger 25000,- af til en pc kan du sq ligeså godt købe et færdig samlet monster på diverse sites...


    fx hos MM-Vision , Topdata , Komplett og hva der nu ellers er derude...



    ved mindre du går med idéen om at et ordenlig slat af de penge skal gå til noget kram af vandkøling, ellers må jeg nok sige at du virkelig har lagt mange penge ud til noget hvor du ikk behøver at bruge mere en 10000,- for at få en super maskine der kan rende alt uden problemer



    jeg ville tage noget i den her retning:


    Bundkort: MSI Z87 GD65 (jeg ved jeg vil få lidt hug for mit valg af bundkort, men det er mit fortrukne mærke derfor vælger jeg dette)
    CPU: Intel Core i5-4670K
    Grafikkort: der vi ude i en religion, men jeg ville gå efter et Nvidia enten et GTX 760 eller tanden større GTX 770
    Ram: Kingston HyperX Beast 2x4GB (8GB) (8gb er rigeligt til spil)
    Strømforsyning: XFX ProSeries XFX Edition 750W (modulær) (du kunne også vælge en Corsair HX series)
    Harddisk: WD Black 2TB til lager
    SSD: Corsair SSD Force Series 120GB til OS
    (SSD2: Corsair SSD Force Series 240GB til de spil man spiller mest)


    et optisk drev skal der vel også være plads til, så det bare om det skal være DVD-drev som man kan få til omkring 250,- eller et Blu-Ray som man kan få fra 700,-


    CPU køling: igen det lidt en religion, nogen er til luft køling andre bruger lukket vand.
    Luftkøling kunne fx være denne her fra Noctua NH-D14 super luftkøler, lukket vand kunne fx være et fra Corsair , en tanke at gøre sig er at Noctua køleren som jeg linker til gør det ligeså godt som nogle af de lukkede vandkølere...


    med de ting som jeg har valgt her + Noctua køleren er der for ca 9000,- så det bare grafikkort og kabinet (måske skærm) der mangler..



    jeg vil lade det være op til dig selv at finde et kabinet ,men det skal jo være et med god plads...



    har du skærm eller skal du også have det ?

  • det kan jeg godt se at det ville være nemmeste.
    tror nok bare at fordi jeg elsker at rode med sådan nogen ting, at det ville være bedst vis jeg selv lavet det.
    og da jeg lige pt. har penge nok så tænkte jeg at nu skulle det være at jeg lavet en monster computer der kunne holde i mange år.


    men ellers kan jeg godt se at dit forslag er meget godt! og har også taget det til eftertanke.


    har lige nogen spøgersmål:
    men hvordan kan det være at 8gb ram er nok? jeg har aldrig rigtig forstået med ram osv.
    hvordan kan det være du ville gå efter 760 eller 770 grafikkortene?



    og ang. skærm så mangler jeg også det

  • Hvis du samler selv kan du også få lige præcis de dele du vil have, så det er bestemt ikke nogen dårlig ide.


    8 GB RAM er nok, fordi de fleste ting ikke bruger mere. Ekstra RAM der ikke bliver brugt er ikke ret meget værd (med mindre man laver en RAM-disk). De fleste spil bruger i dag meget lidt RAM, fordi de også bliver udviklet til PS3 og/eller Xbox 360; og de har jo under 1 GB RAM.


    GTX 760 er IMO ikke godt nok når du har så mange penge at give af. Men et GTX 770 er rigtig udmærket, rigeligt til 1920x1080. Hvis du vil købe en 2560x1440-skærm eller f.eks. tre på 1920x1080 kan du gå højere op.

  • det er nemlig det jeg meget går efter :) men jeg ville bare høre ad her inde da jeg er lidt rusten lige på hvordan hardware har udviklet sig her det sidste stykke tid :) så ville bare høre høre ad.


    det med ramene giver god mening tak for det!


    ja hvad tænkt mig lidt med 3 skærme så hvad ville du mene jeg skal op i?

  • hvis du skal køre med flere skærme ville jeg helt sikkert gå efter et AMD grafikkort, deres Eyefinity er en fed feature og der behøver du ikk flere kort, du kan nøjes med et HD7970 også kan du sætte 3 skærme på det ene kort og det fungere...


    med hensyn til Nvidia og GTX760 kontra GTX770, så vil jeg personligt også tage GTX770, men igen jeg ville ikk bruge Nvidia til mere end 2 skærme...




    hva størrelse skal skærmene være har du nogle overvejelser om det ?


    24" *3 ville være en god mulighed :)

  • Et enkelt 7970 kan hurtigt blive for lidt til tre skærme. Og med flere grafikkort fungerer SLI altså meget bedre end Crossfire.


    ok mange tak!


    hvordan kommer det så til at forgår med udgang osv fra de 2 grafikkort?
    er det kun den ene der skal stik i eller er det begge?


    Normalt slutter man alle skærme til det øverste kort.

  • ting som jeg lægger mærke til er sådan noget som en 128gb ssd., det er ikke nok. køb 256gb du bliver så meget glader for det.


    jeg har en ven som lige har fået 2x770 og det køre hvis rigtig godt. han har 2 skærme og der er intet problemer med det. når du har så mange penge vil jeg mene at lige meget hvad skal du købe 2 graffikkort. hvorfor? fordi at du vil have en computer der holder i nogen år. og det vil den gøre. og imo er det meget bedre pris mæsig end 1 røv dyr kort som 780.


    personlig er jeg til 770 og vil aldrig købe ati. jeg har bare desværre bare oplevet venner med ati haft så maqnge driver problemer.. dog har jeg hugget et 7870 fra en ven.(tester det) og det har nu kørt fint nok.

  • så hvad er det så det bedste til det et eller to hd7970 eller er det et eller to 770?
    har også set der er et 780 er det meget bedre eller hvordan ?
    regner med 3*24


    GTX 780 er ikke pengene værd med undtagelse af specielle situationer. Et par GTX 770 i SLI koster kun lidt mere end et GTX 780, men giver LANGT mere ydelse.


    Problemet med HD 7970 er at Crossfire fungerer dårligt. Et enkelt HD 7970 er nogenlunde på højde med et enkelt GTX 770, men to 770'ere i SLI er meget bedre end to HD 7970'ere i Crossfire.


    Mht. driverproblemer, så rammer det både AMD og Nvidia. Nvidia har flere gange udsendt drivere der kan ødelægge ens grafikkort permanent - senest her for en måneds tid siden.

  • enig Sakkura lige hva driver angår der er Nvidia og AMD vidst lige gode om det, nogle gange virker de super andre gange er de bare skod...



    med hensyn til SSD, jeg ville stadig vælge to, en 120-128gb til OS, og en større en, som jeg også har linket til, til spil, fx 256gb og opefter.
    evt en alm HDD til alt det andet.


    personlige erfaringer siger mig at man altid skal have delt de forskellige ting op, fx en HDD/SSD til OS og en til spil osv osv, så sidder man ikk med håret i postkassen hvis den med OS fx crasher...


    Grafikkort delen er jo snart ved at være spændene for AMD kommer jo snart med en helt ny serie, Radeon 8000, så mon ikke de kan overaske lidt der...
    gå efter fler tallet lige hva det angår, i øvrigt render de sidste nye GTX700 serie skide godt så uanset hvad går du ikk galt i byen ved at vælge et GTX770....

  • med hensyn til SSD, jeg ville stadig vælge to, en 120-128gb til OS, og en større en, som jeg også har linket til, til spil, fx 256gb og opefter.
    evt en alm HDD til alt det andet.


    personlige erfaringer siger mig at man altid skal have delt de forskellige ting op, fx en HDD/SSD til OS og en til spil osv osv, så sidder man ikk med håret i postkassen hvis den med OS fx crasher...


    Det er jo det man har backup til at løse.


    Det kan bedst betale sig bare at have en enkelt SSD, og så en HDD til alt det der fylder. De fleste spil kører alligevel lige så godt på en HDD som en SSD.


  • Det er jo det man har backup til at løse.


    Det kan bedst betale sig bare at have en enkelt SSD, og så en HDD til alt det der fylder. De fleste spil kører alligevel lige så godt på en HDD som en SSD.


    det jo rigtig nok, men der er jo nogen som bare vil have en SSD til de spil de spiller mest, jeg har selv den gode erfaring at jeg loader spil lige så hurtigt med min almindelige HDD som dem med en SSD...


    det med rammene er jeg ikk så teknisk i, men du har sådan set ikk brug for mere end dem jeg har linket til i første omgang da de skam er hurtige nok til gaming osv, du kan selvfølgelig gå tanden højere op så hedder de 1866MHz i stedet for 1600MHz, men ikk noget du rigtig vil kunne mærke forskel på...


    med hensyn til skærme så det lidt svært, for hvor store skal de være ??? 24" eller 27"
    jeg ville nok vælge 3 stk 24" også købe BenQ skærme, de laver nogle gode skærme til prisen, ingen af dem har godt nok IPS panel, men hvis du skal have 3 stk med IPS panel så kommer de også til at koste...
    men hvis det skal være IPS panel ville jeg helt klart gå efter Dell UltraSharp , har kun hørt godt om dem...

  • har kigget på http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=767207 og kunne godt forstille mig 3* af dem.
    er det et godt valg?


    så det du siger er at MHz er at det er det minimale man kan mærke forskel? så 1600 MHz er rigligt?


    og ang. bundkort så har jeg kigget lidt rundt og kigget på de forskellig. ikke at dit bud er godt men har da set hvad for nogen forskellig der er fremme lige pt. og ville bare høres jeres mening om dem jeg har kigget på.


    her er de forskellig:
    MSI Z87 GD65
    ASUS Maximus VI Ekstreme
    MSI MPOWER


    vil meget gerne høre gode og dårlig ting ved de forskellig kort! :)