"Lille" problem på helt ny computer.

  • Hej alle!


    Jeg købte for 2 uger siden dele hjem til en ny stationær, fik den samlet og den har virket 99% lige siden.
    Da min gamle computer døde besluttede jeg mig for at beholde strømforsyningen derfra som er på 550W og bruge i den nye.


    Specs.
    CPU - Intel Core i5-4670 @ 3.40GHz Haswell
    Bundkort - Gigabyte GA-Z87X-UD4H-CF
    Grafikkort - Gigabyte GeForce GTX 660 2GB GDDR5
    RAM - 2x4GB Kingston HyperX - DDR3 2400MHz
    Harddiske - Samsung 250GB SSD 840 Series (Windows 7 Prof. + Spil) og en 500GB HDD (Alt det andet..)
    Lydkort - Creative SB X-FI
    PSU - Corsair VX 550W Corsair CX750
    Kabinet - Zalman Z11 Plus
    OS - Windows 7 Professional


    Mit problem er at inde i diverse spil (Smite, Skyrim, Assassins Creed III osv) sker der ofte en mærkelig ting. Pludselig går skærmen i sort i 2-3 sekunder, hvorefter der kommer billede på igen. Lyden kører stadig imens der er sort skærm. Efter at have fået denne sorte skærm ryger FPS fra 100+ til 30-60 stykker, alt efter hvilket spil der kører. Hvis jeg så genåbner spillet er jeg tilbage på 100+ FPS. Det kan ske efter 5 minutter in-game, eller efter 1 time, det er meget forskelligt. Fælles er dog at det kun sker 1 gang per gang jeg har et spil åben, at genåbne spillet "fixer" det og at det (indtil videre) kun sker i spil.


    Nogen der har en ide om hvad det er der sker? Er den gamle strømforsyning for lidt? Måske noget med min SSD?
    Hjælp søges :<.

  • Strømforsyningen burde være tilstrækkelig. Det er selvfølgelig en gammel strømforsyning, så den er nok ikke teknisk set "Haswell-kompatibel". Men det burde kun kunne give problemer ved idle, ikke midt i spil (og med mange bundkort burde det slet ikke være et tema, da de ikke slår den feature til som giver anledning til problemet).


    Har du geninstalleret Windows og installeret de nyeste drivere til alting? Er SSDen sat i AHCI mode i BIOS/UEFI?

  • Ja, jeg har haft geninstalleret Windows én gang, og det løste ikke problemet.
    Ifølge Samsung Magician software ser det hele ud til at være i orden; [Blocked Image: https://imageshack.com/a/img153/8764/27qg.jpg
    Jeg har forsøgt mig med alle mulige ting igår, alt fra strømstyring inde i Kontrolpanel, til at slå diverse ting fra og til inde i Nvidia Kontrolpanel. Har ikke haft mulighed for at teste disse nye indstillinger fuldt ud endnu, men jeg tvivler på de har virket :<.


    Edit: Har tænkt på om det kan være driver fra grafikkortet måske? Siden der bliver sort skærm i 2-3 sekunder, så kan det vel være at driveren lukker ned også åbner igen? Jeg kører med den seneste 320.49 driver. Jeg får dog ingen fejl-melding eller noget fra Windows når det sker, det eneste der sker er et kæmpe tab af FPS.



    Edit2: Kan det være fordi at jeg har installeret drivere og alt det i en forkert rækkefølge efter jeg formaterede? Jeg mener, burde jeg lade de CD'er fra bundkort, grafikkort og SSD'en være også bare installere fra internettet? Begge gange jeg installerede Windows har jeg først installeret driverne fra CD'erne der fulgte med, kørt Windows Update fuldt ud også bare blevet ved indtil der ikke er flere updates til nogen ting.


    Edit3: Efter 15 minutters Skyrim skete det igen.

  • Fik idag den første meddelse fra Windows om at nvidia driveren var død midt i et spil, og at jeg burde opdatere den, men det er allerede den seneste version jeg bruger (320.49). :<


    Har ikke modtaget strømforsyningen endnu så det er stadig den gamle.

  • Efter at have sat dden nye PSU i (750W) og geninstalleret ALT fra bunden med up-to-date drivere osv skete det igen :<.


    Er helt på bar bund nu med hvad det så kan være, nogle forslag? Alt hjælp er velkommen!

  • Jeg tror det er driver problemer, prøv med en ældre udgave.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Der har været noget snak om driverproblemer med Nvidia på det seneste, men jeg troede godt nok det var meningen 320.49 skulle rette op på problemerne. Du kunne prøve med 314.22, det var før problemerne for alvor dukkede op.

  • Jeg kender problemet (i mit tilfælde forsager det bare totalt driver crash) og er oftest et problem med "fra fabrikken overclockede" grafikkort.


    Hvis det er samme problem ville jeg sige at løsningen var at installere noget GPU tweaking software (min personlige favorit EVGA Precision X: http://www.evga.com/precision/)


    derefter bruger du dette til at give GPU'en på dit kort liiiiiiidt mere volt end den har fra standard - lad være med at rode med frekvenserne når du har problemer i forvejen.


    leg lidt med det og se om det virker, bare hold øje med temperaturerne for en sikkerhedsskyld

  • Mange tak for svarene!


    Jeg har forsøgt mig med en ældre grafik driver (314.22), hvilken jeg stadig kører med pt. Det løste dog ikke problemet og jeg får stadig sporadiske sorte skærme midt i gameplay efterfulgt af FPS drop. Jeg prøvede også at sætte strømstyringstilstanden inde i Nvidia Kontrolpanel (3D indstillinger) til "Foretrækker maksimal ydeevne", også uden held.
    Herefter prøvede jeg at gå ind i BIOS for at sætte lidt mere strøm på mine RAM, det hjalp heller ikke.
    Nu har jeg så prøvet at køre en Memtest86+, jeg lod den i første omgang kører 2 passes, og jeg stoppede med 0 errors. Jeg har tænkt mig at lade Memtest kører det meste af dagen i morgen for at få et bedre resultat.


    Jeg har også forsøgt mig med EVGA Precision X, og uden at være sikker på noget så tror jeg måske det kan have en effekt. Jeg skruede en smule op for strømmen under EVGA Voltage Tuner hvorefter jeg kunne spille 5 Smite kampe uden sort skærm. Lod computeren stå en times tid herefter, og prøvede at spille Smite igen, men fik så sort skærm igen. Gemmer EVGA ens indstillinger, eller skal man lade programmet kører EFTER man har skruet en smule op for strømmen og IMENS man spiller? Resetter programmet efter reboot? Kan EVGA finde på at "skrue" tilbage til standard-indstillingerne midt inde i et spil, så jeg ikke længere har det ekstra strøm på GPU'en? Har aldrig rigtigt haft med sådan noget software at gøre, og har aldrig overclocket noget før, så er meget bange for at komme til at gøre noget forkert :<.


    Men tak for input indtil videre alle :).

  • Kan du ikke evt. øge spændingen på din pci-e port, bare med et nøk opad for at se om det løser problæmet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvordan øger jeg spændingen på pci-e port? Kan jeg gøre det igennem et program noget lignende Precision X, eller er det noget inde i BIOS?


    Siden sidst har jeg kørt Memtest86 igennem, færdiggjorde 14 passes med 0 fejl. (13 timer)


    På dette billede kan man se hvad der sker inde i Precision X lige efter jeg har fået en sort skærm.
    ---> http://imageshack.com/i/14zfz8j
    Det mærkelige er, at hvis jeg så åbner Voltage Tuner og trykker på "Apply" knappen igen, så ryger alle værdierne i bunden af dette billede op på "normalt" igen og mine FPS in-game går fra 20-30 stykker tilbage til 150+. Får stadig sorte skærme selvom jeg har Precision X og Voltage Tuner kørende imens jeg er in-game, men kan "fixe" det igen uden at skulle lukke spillet op og ned ved at re-apply settings.

  • Hmm..


    Overvejer kraftigt at sende dette grafikkort tilbage også købe et der IKKE er overclocked fra "fabrikken", efter ugevis af googlen, hjælp fra det fine folk på Tweak og en masse ting afprøvet uden nogen effekt på problemet udover at forlænge tiden imellem det sker med en smule. Er det fornuftigt?
    Kan I anbefale nogen nice grafikkort, skulle gerne kunne tage ting som Battlefield 4 og Skyrim på Max/ultra. Er vi så oppe i et GTX 7xx?

  • har du den nyeste bios installeret eller må du gøre det først og reset pcen
    kan se z87 har problemer med ram deraf sort skærm derfor sidste nye bios
    først reset alt pil cmosbatteriet ud sæt igen efter 3 min husk ingen strøm på
    kan være dit graffikkort der er defekt hvis det ikke svare på nvidiadriveren som er installeret
    typisk fejl kan være Skærmdriveren stoppede med at svare og er genoprettet
    men der også andre fejl man kan undersøge først
    hvis dine ram står til 2000mhz sæt dem ned til 1600mhz osv til 1300mhz
    du kan clocke det grafikkort ned med 50-100mhz på gpu det samme på rammen

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet 3 gange, sidst af doitttt ().