UEFI Boot Windows 8

  • Jeg er blevet lidt nysgerrig på UEFI, men har ikke helt forstået mig på det.
    Kan forstå at fordelen ved det er en hurtigere boot tid, og at det enten skal køres som RAID eller GPT (GPT, hvad det?)


    Jeg har følgende konfiguration:
    Bundkort: Asus Rampage IV Extreme LGA2011
    CPU: Intel i7 3820 / 3.6gHz LGA2011
    RAM: G.Skill Ripjaws Z 32gb (8x4) 1866 MHz / PC3-14900, CL9 F3-14900CL9Q2-32GBZL
    Harddisk: Intel 520 SSD SATA-600 - 180gb


    Jeg har læst diverse guides som er baseret på mit bundkort og opsætning af UEFI, men jeg tror jeg glipper noget.
    For smider jeg en Win8 Skive i mit drev, og vælger Boot as UEFI, så køre den Win8 installationen, men når jeg kommer til hvor det skal installeres, så finder den ikke min Intel SSD?


    Så er der måske en venlig sjæl derude der kort vil forklare hvad det kræves af UEFI Installation, og hvad man skal være obs på?

  • Så vidt jeg ved, så er det ikke noget du selv kan vælge - enten så har dit bundkort en UEFI BIOS eller en traditionel BIOS. og har den en UEFI BIOS, jamen så er der ikke noget du kan gøre, for så er det jo allerede den rette BIOS.


    Dog kan man på nogle UEFI BIOS'er godt slå "Legacy BIOS" til, og så fungere den som de gamle.. Men det har intet med RAID eller GPT at gøre.


    UEFI har altså ikke noget med boot at gøre, dog kan det give en hurtigere boot (fordi sådan er UEFI lavet), men det er ikke en speciel type boot der hedder UEFI.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650