opgradering af PC

  • Min ven får snart 5000 af hans forældre, som skal bruges på opgradering af hans nuværende computer.
    Han har en AMD phenom x4 965 BE, GTX 450, 1 TB HDD, et dårligt bundkort og en udemærket PSU. Har sat lidt dele sammen til ham, havd syntes i?


    (link til dele)
    http://www.komplett.dk/k/shopl…3B-4FDB-A279-CE85F3F59925

    i5 3570 K Ivy Bridge med corsair h100
    MSI Z77A-GD55
    WD caviar blue 500 GB
    XFX Proseries XXX Edition 850W 80+ Silver
    MSI R7950 TF3
    Sharkgaming TRAUMATIZER RAM 8 GB
    Cooler Master HAF X
    Asus trådløst netkort
    Sleevede kabel extensions

  • Det afhænger helt af hvad han bruger sin maskine til. Er det en spille maskine, så vil han få mere ud af et GTX770 eller den nye 760 og en SSD til den maskine som han allerede har.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Min ven får snart 5000 af hans forældre, som skal bruges på opgradering af hans nuværende computer.
    Han har en AMD phenom x4 965 BE, GTX 450, 1 TB HDD, et dårligt bundkort og en udemærket PSU. Har sat lidt dele sammen til ham, havd syntes i?


    (link til dele)
    http://www.komplett.dk/k/shopl…3B-4FDB-A279-CE85F3F59925


    Dårlig CPU, Dårligt grafikkort.



    Jeg ville satse på:


    CPU: I7-4670K, eller FX-6300
    Grafikkort: HD7950/HD7950 eller GTX770




    På den måde kan hans opgradering blive betydeligt billigere, og hurtigere på samme tid. 2 eksempler:


    http://www.computersalg.dk/pro…dentx-series-hukommelse-8
    http://www.computersalg.dk/pro…th-z87k-bundkort-socket-1
    http://www.computersalg.dk/pro…i5-4670k-34-ghz-4-cores-#
    http://www.computersalg.dk/pro…0-13series--3072mb---2xdv


    Pris: 5200kr. (Jeg har ikke selv haft købt Haswell - Så kan ha' valgt hardware, som kunne ha' været bedre til prisen)




    Typisk 10-20% hurtigere i spil(HD7970 grafikkort), og samtidigt billigere:


    http://www.computersalg.dk/pro…per-series-hukommelse-8-g
    http://www.computersalg.dk/pro…edition-amd-fx-6300-35-gh
    http://www.computersalg.dk/pro…5a97-le-20-bundkort-atx-s
    http://www.computersalg.dk/pro…hd-7970-grafikkort-radeon


    Pris: 4500kr.


  • Dårlig CPU, Dårligt grafikkort.


    Vås. Det er en af de bedste CPUer på markedet - Haswell Core i5-4670K er kun en anelse hurtigere, og overclocker knap så godt.
    Grafikkortet kan diskuteres.


    Men bundkortet er til gengæld ikke særlig godt.


    Skal det være Ivy Bridge og købt hos Komplett vil jeg foreslå det her setup. For at overclocke for alvor skal der en ny køler til, men det kan man altid købe på et senere tidspunkt.

  • Dnope Hvorfor er det så at den cpu er dårligt. Jeg har ingen problemer med min overhovedet! Du mener at når noget ikke er nyt er det dårlig. Du er lige sådan en person som er dårlig at have her inde for du siger bare alt er dårligt. 660Ti er bestemt heller ikke et dårligt grafikkort. At der måske er noget som bedre kan betale sig er noget andet.

  • Hvorfor er det så at den cpu er dårligt. Jeg har ingen problemer med min overhovedet! Du mener at når noget ikke er nyt er det dårlig. Du er lige sådan en person som er dårlig at have her inde for du siger bare alt er dårligt. 660Ti er bestemt heller ikke et dårligt grafikkort. At der måske er noget som bedre kan betale sig er noget andet.


    Den er sgu ikke dårlig uanset hvad han så end siger, men det er samme svanesang igen om FMA3-4 og det betyder ikke en skid endnu, så lad nu den skid lugte færdig.
    Langsomt er Intel ved at implementere det som AMD har kunnet længe, men det gør det jo ikke rigtig vel. Vejen frem er flere kerner og ikke hastighed, såvel er vi vel enige, men uanset om Dnope så skriger eller hyler, så er og bliver der ikke ret mange CPU'er fra Intels side som holder vand, det skal være Q6600-I5-2500K og vi venter stadigvæk på den næste, som kan hvad de 2 kunne.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Dnope Hvorfor er det så at den cpu er dårligt. Jeg har ingen problemer med min overhovedet! Du mener at når noget ikke er nyt er det dårlig. Du er lige sådan en person som er dårlig at have her inde for du siger bare alt er dårligt. 660Ti er bestemt heller ikke et dårligt grafikkort. At der måske er noget som bedre kan betale sig er noget andet.


    Jeg har aldrig kunnet li' I7-3770K, af den simple grund den var forældet da den udkom, og var meget langsom på nogle punkter, fordi den mangler SSE4a/SSE4.2/SSE5(Ja EBO, SSE4a/SSE4.2/SSE5 kræver F.eks. FMA3/FMA4).


    Så det har noget at gøre med den er forældet, det vat dumt Intel sendte en CPU på markedet, som slet ikke var up to date til at starte med, kort sagt - Den har altid været forældet.


    Hastighed, det vil du se efterhånden som flere spil/programmer begynder at bruge SSE4a/SSE4.2/SSE5. Haswell er ligesom da AMD sendte Phenom x4 2.2ghz CPU'en på markedet, den blev kritiseret enormt. Sidder du med en Q6600, og en Phenom x4 i dag, i windows 8 64bit - Så skal du bare se løjer... Så er Phenom x4 hurtigere, Q6600 bliver pludseligt meget sløv at arbejde med, det var i hvert fald min oplevelse den månes tid, eller hvor meget det var jeg havde begge maskiner.


    Det kan meget vel være at I7-4670K, eller dens storebror bliver den bedste CPU for sin tid til prisen - Det er i hvert fald en god CPU, især hvis man kunne få den med over 36 stk indbygget PCI-express 3.0 lanes, og 6 kerner - Puha.. Det ville være guf;-)


    Det er ikke min skyld at folk har rendt, og købt noget skidt fra Intel i så lang tid, i stedet for at vente på at de sendte en ok CPU på markedet.


    Glæd jer over Intel har lavet en god CPU med Haswell, i stedet for det skidt de har lavet i mange år. Jeg vil da klart anbefale en Haswell til nogle af de store gamer maskiner jeg skal samle ind imellem, og selvfølge stadigt AMD i prisklassen under 6000kr.:-)


    Det handler om ydelse vs. pris, og fremtidssikring når man køber computer.

  • Holder mig altså stadig til ivy bridge, da det overclocker bedre end haswell gør.


    Hvis det er overclockning du kikker efter - Så skulle du overveje FX-8350, den kan du overclocke til ca. 4,9ghz 24/7 med en god luftkøler. Hvis du køber det bedste, og gør noget ud af detaljerne, så kan du godt komme over 5ghz på luft:-) Der er rigtigt mange CPU 'er du kan overclocke op til 5ghz med luftkøling i dag, så i dag overclocker I5-3570K ikke særligt godt.


    Hvis det er ydelse du kikker efter, så er det selvfølge stadigt Haswell du skal kikke efter, den havner på ca. 4,6ghz med en god luftkøler.


    I5-3570K havner på ca. 4,7ghz med en god luftkøler, så den overclocker ikke så godt, dog bedre end Haswell, men Haswell yder stadigt bedre.


    Med hensyn til grafikkort så er GTX760 et fint valg, dog hvis du snakker om ydelse i spil, med overclock i forhold til prisen - Så er du inde på et sidespor, da du kunne spare på cpu/bundkort, og få et bedre grafikkort - Det ville gi' bedre ydelse i spil generelt. så længe CPU'en har mindst 4 kerner, her tænker jeg f.eks. på en overclocket FX-6300.


    Dine RAM er for langsomme - Hvis du vil overclocke, der skal du finde noget mindst 2000mhz, og max. CL10 RAM.


    Så ligemeget hvordan man vender og drejer det, Til overclockning er en I5-3570K ikke god. Den yder ike så godt som Haswell, selvom de begge er overclocket, og selvom Haswell overclocker lidt dårligere. sidst men ikek mindst, så er det hverken Haswell eller I5-3570K du skal kikke efter, hvis det er ydelse i spil du vil ha' - Så er det mindre CPU, og større grafikkort. Når det er sagt, så er rammen du har valgt for langsom til overclockning, så du bør revurdere dit system setup, med mindre du er ligeglad med ydelse, og overclock.


    Men du skriver jo netop at du mener at overclocket er vigtigt, og så tænker jeg hvad vrøvler manden om? For I5-3570K overclocker jo ikke godt, Og så er det jeg tror du har valgt at lyve i stedet for et skrive sandheden, fordi jeg tror du i virkeligheden ville spørge om hjælp til at optimere et system med I5-3570K til overclokning, fordi du allerede har bestemt dig for det skal være den CPU, og det kan jeg godt hjælpe dig lidt med - Tjek denne her køler, den er i hvert fald bedre end de fleste vandkølinger, så som H80, og andet 'skidt': http://www.edbpriser.dk/hardwa…ltiValSep%5d%C2%A7&qt=Fql


    Eksempler på CPU'er der overclocker godt øverst: http://valid.canardpc.com/records.php


    Håber du kunne bruge køleren til noget:)

  • Derfor er den stadig ikke en dårlig Cpu. jeg er total lige glad hvad alle dine beregninger mener. kender flere som har de modeler. Og de køre 100% som de skal. Der er masser af overskud til stort set alle spil. og hvis der ikke nok kan den altid OC. Din mening er at vis det nye yder 2-5 % bedre så er det andet bare lort.


    Det er også dig som så mange gange har været ude og sige at CPU har INTET at sige og at man faktisk kunne spille på en cpu til 300kr.


    En ven af mig skulle have den billigeste computer muligt. Hvor jeg så sagde at mr Dnope siger at disse dele med en AMD er guds gave til folk. Sjovt nok kommer der fejl på den. Fejl som jeg aldrig har oplevet med intel sætnings.


    Imo er du virkelig den mest utroværdige person her inde som skifter mening lige så tit vi andre skifter underbukser.

  • En ven af mig skulle have den billigeste computer muligt. Hvor jeg så sagde at mr Dnope siger at disse dele med en AMD er guds gave til folk. Sjovt nok kommer der fejl på den. Fejl som jeg aldrig har oplevet med intel sætnings.


    Lad os lige slå fast, AMD laver ikke flere fejl end Intel - Jeg har endnu ikke modtaget en ny hverken AMD, eller Intel CPU som var defekt, fejlen har altid ligget andre steder. Jeg har samlet langt over 500 computere.


    Ydelsen af Haswell er uintressandt lige nu, da den ikke yder mindre - Især set i lyset af at mange spil, og programmer ikke udnytter Haswell endnu:-)


    Du er velkommen til at skrive i privaten hvad problemet er med computeren, og hvad der sidder i den - Så skal jeg prøve at finde fejlen. Han har sikkert bestilt noget andet end det jeg har skrevet, eller lavet en fejl(statisk elektricitet f.eks.). Selvfølge kan han ha' været uheldig, at ha' modtaget en defekt del(Ikke CPU'en, skulle da være først gang, og det er usandsynligt.)

  • Hvis det er overclockning du kikker efter - Så skulle du overveje FX-8350, den kan du overclocke til ca. 4,9ghz 24/7 med en god luftkøler. Hvis du køber det bedste, og gør noget ud af detaljerne, så kan du godt komme over 5ghz på luft:-) Der er rigtigt mange CPU 'er du kan overclocke op til 5ghz med luftkøling i dag, så i dag overclocker I5-3570K ikke særligt godt.


    Hvis det er ydelse du kikker efter, så er det selvfølge stadigt Haswell du skal kikke efter, den havner på ca. 4,6ghz med en god luftkøler.


    I5-3570K havner på ca. 4,7ghz med en god luftkøler, så den overclocker ikke så godt, dog bedre end Haswell, men Haswell yder stadigt bedre.


    FX-8350 kører ved 4,0 GHz stock, og 4,2 GHz max. turbo. Så 4,9 GHz er et overclock på 22,5% over stock eller 16,7% over max. turbo.


    Core i5-3570K kører ved 3,4 GHz stock, og 3,8 GHz max. turbo. Så 4,7 Ghz er et overclock på 38,2% over stock eller 23,7% over max. turbo.


    Så ifølge dine tal overclocker Core i5-3570K altså bedre end FX-8350. Og når den samtidig som udgangspunkt er hurtigere end FX-8350 ved stock clocks i spil, ja så ender man altså med klart bedre ydelse overclocket. Samtidig bruger den væsentlig mindre strøm end FX-8350, både stock og overclocket. Så det er altså tåbeligt at kalde Core i5-3570K (eller Core i7-3770K) for dårlige.

  • Den er tråd er sku ved at udvikle sig til en religions krig :p og efter som der er omkring 100 kroners forskel på de to generationer, derfor kan jeg ikke rigtig se den store grund til en kæmpe diskussion.


    Vil derfor mene at man lige så godt kan tage den nyeste gen fra Intel, eftersom den har flere navtiv seta 6 porte, opgraderet software, lavere strømforbrug (ikke at det betyder alverdens for mange) og andre ting som jeg ærlig talt ikke kan huske uden at slå det op

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Haswells strømforbrug i forhold til Ivy Bridge kommer an på omstændighederne. Det er lavere ved idle men faktisk noget højere under load.
    Men det er fint nok at tage Haswell, jeg siger bare at det er noget vås at kalde Ivy Bridge dårlig. Haswell er kun en marginal opgradering, i hvert fald for stationære computere.

  • som i kan se sidder jeg stadig med en gammel og kun smule ocet maskine, og bare at have Windows 7 64bit smidt på en SSD (der også er ret billig) har givet maskinen fin ydelse i spil. i dag ville jeg nok vælge amd til gfx og bundkort, hvis jeg ikke skulle oc meget, og bruge pengene til et par hurtige SSDer til spillene....om man har 4 eller 8 cores er sjældent noget der giver den store forskel medmindre man skal bruge den til grafisk arbejde eller lign.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Haswell er kun ca 10 procent hurtigere end Ivy, som stadig er toppen af poppen. Jeg skiftede fra min tidligere 920 cpu som jeg var glad for til 3770K og det rykker bare ;-) Intel laver STADIG i dag de bedste cpu'er i verden hvor AMD Stadig Halter bagefter period!!!! Intel har varmeproblemer ved Oc endnu, men de er utroligt hurtige både ved Standard frekvens og OC :-)


    Intels cpu'er er ikke dårlige og forældede Get Real Dnope, sniff noget mere LIM !!!! OMG


    Du skriver en masse gang fis herinde gang på gang lige siden du blev medlem af Tweak. Og hvad har du selv ud over dit gamle AMD system og gamle GFX.
    Du har ikke noget af det nyeste at sammenligne med, fordi du ikke har råd til at opgradere noget som helst ud af dine AVIS penge!!!!! ;-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Den er tråd er sku ved at udvikle sig til en religions krig :p og efter som der er omkring 100 kroners forskel på de to generationer, derfor kan jeg ikke rigtig se den store grund til en kæmpe diskussion.


    Vil derfor mene at man lige så godt kan tage den nyeste gen fra Intel, eftersom den har flere navtiv seta 6 porte, opgraderet software, lavere strømforbrug (ikke at det betyder alverdens for mange) og andre ting som jeg ærlig talt ikke kan huske uden at slå det op



    Kan kun give dig ret i at hvorfor købe en Ivy platform når man kan få Haswell til samme pris ca. Men at opgradere fra Ivy til Haswell det er spildt :-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]