Harddiskproblemer!

  • Davs. Jeg har en computer fra Topdata.



    Min HDD lader til at være ved at gå i stykker. Jeg får ihvertfald meget hyppigt beskeder herom fra Windows. Den fortæller mig, at Windows har fundet en fejl på harddisken, og at jeg ikke bør bruge computeren før harddisken er udskiftet. (Disknavn: SAMSUNG HD103SJ ATA Device)


    Hvad skal jeg gøre? Skal jeg købe en ny af dem; Jeg kan ikke finde dem nogensteder. Jeg tænkte på, om I vidste hvilke andre harddiske, jeg ville kunne bruge? Den skal jo helst passe til bundkortet og sådan, og det er ikke noget jeg ved så meget om igen.


    Et ekstra spørgsmål. Hvis man for nyligt har installeret Windows 8 og bliver nødt til at udskifte harddisken, kan man så få en ny version af windows 8 'gratis' eller overføre den gamle licens?


    I skulle gerne kunne se mine hardwarespecifikationer vha. den uploadede fil. Skriv endelig, hvis I mangler yderligere info!
    På forhånd tusinde tak!
    Mvh. Christoffer.

    Files

    • DxDiag.txt

      (65.73 kB, downloaded 382 times, last: )

    Stationær-Custom Built -Bærbar HP dv7-3126eo
    Antec Nine Hundred -
    Cougar, 700W
    Gigabyte EX58-UD3R, (INTEL X58)
    Intel i7 920 (Socket 1366), 4x2.67ghz - AMD 2,4Ghz
    6GB DDR3 1333MHZ RAM, Kingston - 4GB
    7.1 Surround Lydkort
    2STK 1GB DDR5 HD5850 Grafikkort i Crossfire - HD 4650
    1000GB M.32MB Cache - 2x500GB
    Samsung 24'' P2450

  • En hvilken som helt SATA-300 (SATA2) harddisk kan erstatte din gamle harddisk. Mht. til Windows 8 så skulle den være ligeglad hvis du har købt en licens med DVD skive og det hele. Hvis det er en OEM licens så kan det være du skal ringe ind til Microsoft og få en ny nøgle.


    http://www.edbpriser.dk/hardwa…%3d%22LE%22)%C2%A7&qt=Fql


    (Hvis linket ikke skulle virke så hop ind på EDBpriser under harddisk, vælg "Alle Filtre" og sæt tilslutning til Seriel ATA-300)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Harddisken kan være af enhver SATA-version, ikke kun SATA-300. SATA-150 og SATA-600 vil også fungere fint.


    Ja selvfølgelig i teori - Men nu var spørgsmålet jo direkte om en erstatning af den tidligere harddisk. Hverken 150 eller 600 ville være særligt smart hér da den ene er for langsom og den anden kun er nyttig for en SSD.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja selvfølgelig i teori - Men nu var spørgsmålet jo direkte om en erstatning af den tidligere harddisk. Hverken 150 eller 600 ville være særligt smart hér da den ene er for langsom og den anden kun er nyttig for en SSD.


    150 vil kun være lidt for langsomt, da de fleste harddiske kun kan læse/skrive med hastigheder op til lidt mere end 150 MB/s (på en del drev vil det ikke gøre nogen forskel, da de alligevel er langsommere end 150 MB/s).


    At 600 er "for hurtigt" er da korrekt, men det koster jo ikke ekstra. Den billigste 1 TB harddisk fra Seagate er med SATA-600. Der er intet som helst problem i at bruge en harddisk med SATA-600 i en port der er SATA-300.

  • Ej nu holder du altså Sak.


    Det er fuldstændigt hul i hovedet at købe en 150 harddisk når bundkortet understøtter 300. Det er fuldstændigt ligemeget om den kun er lidt langsommere eller ej. Hold op med at tænke teori og brug praktisk logik.


    Jeg vil dog give dig ret i at en 600 harddisk kan bruges - Hvis prisen er den samme som en tilsvarende 300 disk.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • en god harddisk, som kun har 2 plader, dvs den god som 1tb harddiske, men er på 2tb.


    http://www.edbpriser.dk/harddi…m001-2-tb-id-5516167.aspx


    kan fuldt ud erstatte SAMSUNG HD103SJ


    desuden kan du se om garanti på SAMSUNG HD103SJ


    download hw32


    http://www.hwinfo.com/download32.html


    kik på summery i hw32 find drives, der står seriie nummer for SAMSUNG HD103SJ


    derefter


    følger du dette link http://www.seagate.com/support/warranty-and-replacements/#2


    skriver serienummer


    og for model HD103SJ


    og ud fylder captha der se hvor meget garanti der er


    du kan overføre den gamle licens hvis du har Windows 8 der passer til licensen


    dvs forskellige udgaver


    http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/compare

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet en gang, sidst af doitttt ().

  • Ej nu holder du altså Sak.


    Det er fuldstændigt hul i hovedet at købe en 150 harddisk når bundkortet understøtter 300. Det er fuldstændigt ligemeget om den kun er lidt langsommere eller ej. Hold op med at tænke teori og brug praktisk logik.


    Jeg vil dog give dig ret i at en 600 harddisk kan bruges - Hvis prisen er den samme som en tilsvarende 300 disk.


    Jeg har heller ikke foreslået at købe en SATA-150 harddisk, jeg siger bare at den ville fungere, og kun ville være en smule langsommere end en SATA-300 eller SATA-600 harddisk. En SATA-600 harddisk ville være det bedste, da det er billigst og hurtigst (lige så hurtigt som SATA-300).