GTX 780 giver mig ingen performance, hvorfor?

  • Hej.




    Jeg har lige skiftet mit HD5870 ud med et GTX 780. Jeg havde regnet med et enormt performance boost, men fik et boost på ca. 0-10% i spil. Min idé til hvorfor jeg ikke for noget performance ud af kortet er at jeg har en voldsom flaskehals, men det lyder underligt.




    Et andet gæt er at GTX 780 bruger en UEFI Bios og mit bundkort bruger en Award Phoenix Bios




    Alt ser ud til at køre udmærket, kortet køre med en flot lav temperatur. Ingen underlige stutters eller nogle artifacts i skærmbilledet.






    Inden jeg returnerer kortet ville jeg lige høre om der var nogen der havde en løsning eller et svar på problemet.








    Mit system er således




    EVGA GTX 780 Super Clocked ACX (320.11 og 320.18 drivere har jeg prøvet)


    DFI Lanparty ut x58- t3eh8 Motherboard


    I7 920 (OverClockes nemt til 4GHz)


    6GB Corsair RAM


    1000 Watt Cougar Strømforsyning (Bronze mærket)




    Windows 7 64Bit






    De spil jeg har testet er




    Dawn of War 2


    Napoleon Total War


    Hawken


    Armed Assault 3


    Chivalry: Medival Warfare


    Battlefield 3






    MSI Afterburner siger at der bliver brugt 90-99% GPU under load.




  • En I7-920 svare ca. til en Phenom II x4 i spil - Så jeg er overbevist om, at din CPU må være en flaskehals, selvom du overclocker til 4ghz.


    Mit forslag er: Skift til Haswell, eller FX-8350 - Og HUSK! Køb ordentlige RAM(Det gælder både AMD, og Intel). Det nytter ikke noget du har den nyeste CPU, og dine RAM så køre 1600mhz CL11... De skal mindst køre 1600mhz, og Max. CL9(ved over 2000mhz er CL10 dog ok.... ikke godt, men ok...)


    Når du skifter til den nye generation af CPU'er med FMA3/FMA4 - Så har du brug for windows 8 64bit.


    Når du køre i lave opløsninger(Under 1920x1080) og/eller med gamle spil, så bliver kravende til din CPU meget større.


    Dog en ting.... Hvis du skal se om din computer er blevet hurtigere, så er FPS et MEGET dårligt måle redskab, brug fraps, og mål frame pr. frame i stedet for - Så kan du også se, om du har problemer med langsom RAM osv.


    Hvis du har max. 50ms mellem hver frame, så er der ikke et eneste spil som hakker/lagger, eller reagere langsomt - Om du køre 30FPS eller 100FPS er ligegyldigt, hvis du holder dig under 50ms mellem hver frame.




    Håber du kunne bruge det til noget, mvh.

  • Nu er det ikke sådan at du har vsync slået til så den er capped til 60FPS eller sådan noget vel?


    Du skriver at din CPU nemt overclockes til 4GHz? Jeg går ud fra at den kører stock 2.66GHz nu?
    Du kan prøve at overclocke CPU'en, det burde, koblet med grafikkortet, give et betragteligt boost i bla.a. Battlefield 3.


    Dawn of war 2 er jo f.eks. ikke så krævende og burde nærmest kunne køre Ultra detail med dit 5870 :P


  • Mine RAM er 1600MHz 7-7-7-20 hvad skal jeg havde I stedet for?


    Hvorfor skal jeg havde windows 8?


    Jeg kører en 1920x1080 opløsning til alt.


    Hvad er det der flaskehalser i en I7 920 frem for den nye haswell? Og jeg har svært ved at tro at den flaske halser så meget at jeg måske kun ser en framerate stigning på 1-5 frames for 5000kr. grafikkort.

  • Nu er det ikke sådan at du har vsync slået til så den er capped til 60FPS eller sådan noget vel?


    Du skriver at din CPU nemt overclockes til 4GHz? Jeg går ud fra at den kører stock 2.66GHz nu?
    Du kan prøve at overclocke CPU'en, det burde, koblet med grafikkortet, give et betragteligt boost i bla.a. Battlefield 3.


    Dawn of war 2 er jo f.eks. ikke så krævende og burde nærmest kunne køre Ultra detail med dit 5870 :P

    Yeps der er ingen V-sync der driller.


    Ja Dawn of war 2 køre glimrende på mit HD5870, men jeg havde regnet med det ville køre dobbelt så glimrende med mit GTX 780.



    F.eks. I dawn of war 2 med mit HD5870 og 4GHz CPU overclock fik jeg en 80fps Avg i deres performance test. Med mit GTX 780 for jeg 83fps avg. Det er meget skuffende syntes jeg.

  • Det lyder godt nok sært, hvis du kører en syntetisk benchmark(3dmark f.eks.) så burde du se en ret stor forskel i overclock vs ikke overclock - har du prøvet det? :-)


    Dawn of war 2 benchmarken er så rådden, jeg har ihvertfald oplevet kæmpe variation i den både med samme kort og på tværs af forskellige kort, så jeg ved ikke helt hvor anvendelig den er :-)

  • Det lyder godt nok sært, hvis du kører en syntetisk benchmark(3dmark f.eks.) så burde du se en ret stor forskel i overclock vs ikke overclock - har du prøvet det? :-)


    Dawn of war 2 benchmarken er så rådden, jeg har ihvertfald oplevet kæmpe variation i den både med samme kort og på tværs af forskellige kort, så jeg ved ikke helt hvor anvendelig den er :-)


    Hvorfor er Dawn of War 2 benchmarken rådden? Vi er en del her der spiller Dawn of War. Har kørt en benchmark på rigtig mange forskellige maskiner og der er en god korrelation mellem hardwarens styrke og benchmark resultatet, lige på nær dette tilfælde.




    Jeg er ligeglad med hvad jeg for i 3dmark, jeg vil havde performance i spil.

  • Det er nok processoren der er for langsom; de fleste af de spil du nævner er vist CPU-tunge. Og så er over 80 FPS jo også i den gode ende. Men altså, tag et kig på CPU load hvis det er.


    Mit forslag er: Skift til Haswell, eller FX-8350 - Og HUSK! Køb ordentlige RAM(Det gælder både AMD, og Intel). Det nytter ikke noget du har den nyeste CPU, og dine RAM så køre 1600mhz CL11... De skal mindst køre 1600mhz, og Max. CL9(ved over 2000mhz er CL10 dog ok.... ikke godt, men ok...)


    DDR3-2000 CL10 har altså samme latency som DDR3-1600 CL8 (10 nanosekunder).


  • Dine RAM er fine - Rigtigt gode timings 7-7-7-20 Ville ønske alle havde lige så gode ram, som dig:-)


    I7-920 er ved at være en gammel CPU, og det er et nyt hurtigt grafikkort, derfor er din CPU lidt langsom i forhold til grafikkortet.


    I7-920 4ghz vs. f.eks. I7-4770k standart vil nok ikke gi' den store ændring i FPS, men de burde give en betydeligt bedre spiloplevelse.


    Så længe du bruger I7-920 har du ikke noget at bruge windows 8 64bit til, men hvis du køber ny CPU, så giver windows 8 ekstra ydelse.


    Selvfølge ville jeg lige geninstallere helt fra bunden først, hvis jeg var dig - Men! Jeg er ret overbevist om, at din CPU er langsom i forhold til det grafikkort, det var engang en god CPU, men der sker jo en udvikling hele tiden.




    mvh.

  • Hvorfor er Dawn of War 2 benchmarken rådden? Vi er en del her der spiller Dawn of War. Har kørt en benchmark på rigtig mange forskellige maskiner og der er en god korrelation mellem hardwarens styrke og benchmark resultatet, lige på nær dette tilfælde.




    Jeg er ligeglad med hvad jeg for i 3dmark, jeg vil havde performance i spil.


    Tjah jeg har bare oplevet at der til tider har været massive framedrops når især OS'en kommer, man kunne så køre benchmarken igen og så var der ikke problemer.
    Spiller i øvrigt retribution selv - udmærket RTS :-)


    3dMark var mere for at se om der var et (lineært) sammenhæng mellem CPU frekvens og hvor meget dit grafikkort kunne spytte ud, hvis alt var som det skulle være bør dine framerate stige i takt med din CPU frekvens, hvis det IKKE var som det skulle være, så ville dine framerate sidde fast uanset CPU frekvens.

  • Jeg har haft mit Titan i mit gamle system som bestod af 4gb 1333mhz cl9 ram og en 965BE(uden overclock). Og før mit Titan havde jeg et 5850.
    5850 med gammel system. BF3 high settings(med noget AA og AF) FPS. 50 og den faldt til 40 minimum.
    Titan med gammelt system. BF3 ultra(alt på ultra) 45 minimum fps og 60-70 normalt.


    Så nej du er slet ikke holdt tilbage af din processor specielt ikke hvis du har overclocked den.
    Jo vil du udnytte dit system 100% så ville det være en god ide med ny processor og bundkort. Men du kan stadig have dit ældre setup i noget tid.


    Det er bare min erfaring!
    Lyder til du har fået et skidt kort. Du burde få minimum 30-40% mere i DoW2

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Har lige fundet nogle syntetiske benchmarks frem fra PassMark, som viser forskellen mellem Radeon HD 5870 og GTX 780 . Der er jo en kæmpe forskel! Husk dog lige dette er en syntetisk benchmark, men stadig. Der er ihvertfald en flaskehals et sted i dit system, men det kan simpelhen ikke være din CPU, slet ikke når den er overclocked.


    Jeg vil anbefale du får det GTX 780 testet hos en ven.

  • vil da lave ny install af Windows 7


    intel 920 burde være kraftig nok, når den er overclocket


    kunne tænke at ,der køre programmer, i bagrunden af Windows ,som bruger cpuen ret meget

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Jeg må nu konkludere, at GTX 780 ikke kan gøre noget betydeligt for at øge ydelsen på mit gaming system.


    Det kunne havde været sjovt at få testet kortet i en anden computer for at se hvor problemet ligger.



    Jeg har sendt kortet tilbage til forhandleren og der har været ingen problemer med at få mine pengene tilbage.



    Tak for alt hjælpen.

  • Den cpu du har nærmer sig 5 år og må siges at være noget af en svagpisser i forhold til dagens standard, ville klart opgradere min cpu og bundkort hvis havde anskaffet mig et sådant kort:-)



    Link:


    http://www.cpubenchmark.net/cp…i7+920+%40+2.67GHz&id=834

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .