Backup - Hvordan gør i?

  • Synes ikke jeg har set en tråd om det, så her er den.


    Hvordan laver i backup af jeres billeder, film, dokumenter, osv.?


    Jeg står og overvejer hvordan jeg skal gøre det, da jeg indtil videre kun har backup på et par USB sticks, og min interne HDD.
    Som jeg ser det er der jo et par muligheder:

    • Online (Dropbox/Google Drive/andet?)
    • NAS
    • Ekstern harddisk(e)
    • Backup server (aka. selvbygget NAS)


    Indtil videre hælder jeg til en enkelt ekstern harddisk, og så Google Drive. Det vil koste omkring 400 kr. for en 500GB harddisk, og så omkring 450 kr. for 100GB Google Drive per år.
    Jeg har også kigget på Crashplan, men ved ikke lige hvor hurtige deres servere er i Danmark.


    Det skal siges at jeg er ligeglad med om Google har lov til at kigge i mine billeder, hvis jeg har nogle dokumenter der er private, så krypterer jeg dem.

  • En ekstern harddisk jeg har haft et par år. Finder måske på noget andet om et år eller to.


    Til rendyrket backup er en ekstern harddisk nok den billigste løsning, og også en af de nemmeste. Men de andre løsninger kan en del mere end en ekstern harddisk, så spørgsmålet er om du kan drage fordel af nogle af de ting.

  • Overvej også hor meget du reelt har brug for i forbindelse med backup?


    Jeg tror ikke jeg ville skulle så meget plads, idet jeg i forvejen har de fleste ting flere steder (musik, billeder, film) så det er reelt kun dokumenter der skal laves backup af. Programmer kan ikke betale sig da de bare kan installeres igen hvis man får brug for det.


    Jeg har installationsfiler til alle installerede små-programmer liggende på min NAS, det samme med billeder (som er både på NAS og ekstern disk). For musik ligger det hele på NASen (uden backup) og noget af det på computeren (til off-line lytning).


    Så overvej meget hvor meget back-up der er brug for?


    /ask

  • Synes bare det lyder som en god idé med offsite backup, f.eks. med Google Drive, og så koster det jo "kun" 450 kr. om året for de 100GB.
    Hvis nu at alt brænder ned, så mister man jo også den eksterne harddisk.


    Lige nu har jeg nok omkring 20-30GB i alt, hvilket jo også er grunden til at jeg har brugt USB sticks indtil videre (til alt der ikke er i Dropbox og Drive).

  • Det er ikke det helt store jeg går op i backup, i al fald ikke af programmer (medmindre de er svære at skaffe), da der ofte er en ny version tilgængelig der hurtigt vil blive forældet på den ene eller anden måde...


    Inden jeg fik min eksterne (jul sidste år), brugte jeg andre maskiner på mit LAN og/eller gemte flere kopier af vigtige sager på flere harddiske og maskiner. Andre gange har jeg backuppet til min telefon eller en usb pind.


    Desuden har jeg en dropbox som offsite backup til småting.


    Min 3TB eksterne er som regel sat til computeren i stuen, men siden den computer er i gang næsten konstant, er det hurtigt klaret med en delt mappe :)


    Jeg har dog, for langt det meste, kunnet redde alt nødvendigt hvis Windows går i udu på mine maskiner. Ofte så simpelt som at smide en live cd med ubuntu eller anden linux i maskineriet og begynde at flytte filer derigennem. Det er yderst sjældent jeg har oplevet korrupte filer (de kommer når enten harddisken eller filsystemet er FUBAR)


    IMHO alle burde have en live cd af en eller anden form liggende :D, For det første er det godt til lige at få de allersidste ting med so ikke blev dækket af sidste backup. For det andet kan man (i al fald med de nemmere linuces), hvis man hjælper en kammi fx., ofte overlade filflytningen til ham/hende og de kan selv se hvad der skal gemmes.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det bedste du kan er at gå ud og investere i en LTO og en controller til at styre den. Backup bånd er det sikreste.


    Hvis din data ikke er super vigtig, kan du købe nogle billige 2TB diske eller andet og en USB Hotplug docking til HD'er. Så kan du bare swappe backup diske deri.

  • Jamen jeg kører backup af hele min system disk, gennem Windows 7's egen indbyggede backup. (kræver pro eller ultimate). Og så lægger den backup'en over på min NAS (Synology DS412+).


    Skulle min primære harddisk med styresystemet så gå ned, jamen så kan jeg bare købe en ny, installere Windows 7 igen og så kører en gendannelse af min backup. Så vil mit systemdrev se præcist ud som det gjorde før nedbruddet.


    Alt musik, video, billeder osv ligger selvfølgelig på NAS'en så det skal der ikke tages backup af - med mindre man gerne vil have en ekstern backup også.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har en fysisk server stående med masser af diske.
    Dertil benytter jeg så CrashPlan på alle mine PC'er og Mac's - hele backuppen bliver så sendt til min server. Det er gratis med CrashPlan :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • En seagate 500gb er min backup løsning, men NAS eller ekstern ejer jeg ikke

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Har en seperat disk i serveren udelukkende til backup.. Mangler bare lige en skuffe eller dock med hot-swap.. Jeg bruger allway sync til at køre en manuel backup af og til.. Tror også jeg skal have en anden disk med backup på som jeg smider om til noget familie i.I tilfælde af at huset styrter sammen.. :-)

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Bruger en WD 1.5TB black caviar til backup, bryder den ned så tuder jeg bare ligeså stille ;) .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Min kæreste og jeg har alle vores billeder liggende på begge vores bærbare computere. Risikoen for at begge computere står af samme dag er ret lav. Indbrud osv er vi selvfølgelig ikke rigtig forsikret imod med denne løsning, men vi har dog tit vores computere med os, når vi går ud af døren.


    Ellers har jeg en 16 GB USB, som jeg burde smide billeder over på :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ekstern harddisk er en billig og simpel løsning. Har både billeder og dokumenter liggende på den og dropbox, men store filer som video og musik ligger kun på ekstern. Hvis den bryder sammen, så gør jeg også..
    Men da ekstern er ret billige, så kan man bare købe 2 og smide alt over på dem begge for at være sikker.