Ombygning af stationær

  • Hej.


    Jeg har pt. en lidt ældre PC jeg har lidt planer om at få bygget om, egentlig er det endt ud i at det nok bliver næsten en helt ny PC.


    Den gamle PC:
    CPU: Intel Core 2Quad Q9400 2.6GHz 6MB S-775
    Bundkort: ASUS P5Q/SE Intel IP45 S-775
    Grafikkort: 896MB Zotac GeF GTX260 DDR3 PCI-E
    Kabinet Køling: 80mm Arotic Cooling AF8025 19dB
    CPU Køler: Arotic Cooling Freezer 7 Pro S-775
    Ram: 4GB DDR2 PC6400 Kingston HyperX (2x2GB)
    Harddisk: Maxtor 500GB 7200 SATA2
    Kabinet: NZXT HUSH Silent Sort u/PSU
    St. forsyning: 650W Corsair TX CMPSU-650TXEU 120mm
    CPU køler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro S-775
    Drev: 20x Pioneer DVD/RW DL Sort SATA



    Indkøbslisten til den nye PC lyder på følgende:


    Kabinet: NZXT Classic Series H2 White
    CPU: Intel Core i7-4770K Haswell - Box (inkl. køler)
    Bundkort: Asus Z87-Pro - Haswell
    Ram: Kingston HyperX Gen DDR3-1600 QC - 16GB (4x4GB)
    St. forsyning: Corsair CX750M


    Jeg vil genbruge følgende ting: Harddisk, drev og grafikkort.


    Jeg tænker så at om et halvt års tid, at skifte grafikkortet ud og købe en SSD til at have Windows installeret på. Evt købe en CPU-køler hvis jeg vil prøve at overclocke lidt - Dette har jeg ingen erfaring med indtil nu.


    Hvad siger i til planen, er det helt hul i hoved eller? Prisen lyder på 6.285kr igennem ProShop


    På forhånd tak.

  • Jeg ville ikke skifte strømforsyningen ud, med mindre du er ved at blive allergisk over for kabelrod.


    Spørgsmålet er om en Core i7-4770K kan betale sig i forhold til en Core i5-4670K. Forskellen er stort set kun hyperthreading. I spil vil forskellen generelt være minimal. I øvrigt kan du tage en billigere CPU uden K, og et billigere bundkort (H87-baseret f.eks.) hvis du ikke vil overclocke.
    Det er heller ikke sikkert du har fordel af 16 GB RAM i stedet for 8 GB.


    Men ellers ser det fornuftigt ud.

  • Jeg ville ikke skifte strømforsyningen ud, med mindre du er ved at blive allergisk over for kabelrod.


    Spørgsmålet er om en Core i7-4770K kan betale sig i forhold til en Core i5-4670K. Forskellen er stort set kun hyperthreading. I spil vil forskellen generelt være minimal. I øvrigt kan du tage en billigere CPU uden K, og et billigere bundkort (H87-baseret f.eks.) hvis du ikke vil overclocke.
    Det er heller ikke sikkert du har fordel af 16 GB RAM i stedet for 8 GB.


    Men ellers ser det fornuftigt ud.

    Har bare ladet mig høre at det var nødvendigt med en ny strømforsyning pga noget ændret stik siden jeg købte den gamle? Om det er løgn ved jeg så ikke?


    Mht CPU'en er K'et så bare at man kan overclocke CPU'en eller hvordan? - De 800kr ekstra det ca koster at gå fra i5-4670K til i7-4770K, de vil heller ikke være godt givet ud på længere sigt? Tænker bare lidt når jeg nu alligevel skal opgradere, så vil jeg jo også gerne have at jeg kan køre med det i lidt længere tid? Kan også se i Tweak's anmeldse/test omkring Haswell CPU'en at der skal komme en ny serie fra Intel inden alt for længe, vil det måske være fordelagtigt at vente på denne serie udkommer, eller vil det være spild både mht det sikkert øgede budget, men også mht den, måske, begrænsede øgede ydeevne forhold til Haswell?
    - Og endelig mht RAM, vil jeg så heller ikke have gavn af at have de ekstra 8GB i når jeg starter ud med at skulle spille med et langsommere GFX-kort?


    Tak for feedback btw.

  • Efter Sakkura's forslag er der en opdateret liste der er en 2. mulighed:



    Kabinet: NZXT Classic Series H2 White (826kr ved Proshop.dk)
    http://www.proshop.dk/Kabinet/…ies-H2-White-2257392.html


    CPU: Intel Core i5-4670 Haswell - Box (1.595kr ved Proshop.dk)
    http://www.proshop.dk/CPU/Inte…-Haswell-Box-2404673.html


    Bundkort: Asus Z87-Pro - Hadwell (1.395kr ved Proshop.dk)
    http://www.proshop.dk/Bundkort…-PRO-Haswell-2405271.html


    Ram: Kingston HyperX blu DDR3-1600 DC - 8GB (514kr ved Proshop.dk)
    http://www.proshop.dk/RAM/King…-1600-DC-8GB-2281617.html


    Resten af computeren bliver ting fra min nuværende PC. Er det et bedre hvis man også tænker "Value for money" ?
    Prisen går fra 6.285kr til 4.355kr

  • Stikkene er de samme som i en helt ny strømforsyning. Corsair CX750M har flere PCIe-strømstik til grafikkort, men dem får du ikke brug for med mindre du vil bruge to grafikkort i den kraftige ende. Den har så modulære kabler, dvs. du kan tage de kabler af som du ikke skal bruge, så de ikke roder inde i computeren. Udover det er din nuværende strømforsyning faktisk af højere kvalitet.


    K'et på processoren betyder at man kan overclocke frit, hvis man også har et Z87-bundkort (ikke f.eks. H87 eller B85).


    Forskellen på en i5-4670k og en i7-4770k er næppe 800 kroner værd. Forskellen er hyperthreading, som kun giver en fordel i nogle programmer - i spil gør det ofte meget lidt forskel. Men om det stadig er tilfældet om nogle år er svært at sige.


    Hvis du ikke vil overclocke kan et billigere bundkort også gøre det, med f.eks. H87 eller B85.


    Den ekstra RAM betyder ikke noget i spil, uanset grafikkort.

  • Tak for den hurtige respons på spørgsmålene!


    Super, så nøjes jeg bare med den gamle PSU, jeg kommer højest sandsynligt ikke til at køre med 2 GFX-kort, i hvert fald ikke lige umiddelbart.


    Mht overclocking, vil det så ikke være smart nok at ofre det ekstra på bundkortet når jeg nu skal skifte alligevel? Tænker lidt at det måske godt kunne blive aktuelt med en smule overclocking når jeg får investeret i nyt GFX-kort også, så kunne man jo godt klemme lidt mere ud af CPU'en i samme ombæring? Eller kræver det også at jeg investerer i en bedre CPU-køler for at det bliver holdbart nok?


    Jeg nøjes med de 8GB til start. Så kan jeg altid udvide

  • Jo, det kan godt være en ide at bevare muligheden for at overclocke. Men så skal du også have K-udgaven af processoren. Der kan man sige at overclockingen kan give noget ekstra ydelse hvis det bliver nødvendigt, og til forskel fra hyperthreading med Core i7 vil overclocking være gavnligt uanset hvilket spil eller program det handler om.


    En bedre CPU-køler vil være nødvendig til seriøs overclocking. Hvis du først vil overclocke senere kan du godt vente med at købe den.

  • Jo, det kan godt være en ide at bevare muligheden for at overclocke. Men så skal du også have K-udgaven af processoren. Der kan man sige at overclockingen kan give noget ekstra ydelse hvis det bliver nødvendigt, og til forskel fra hyperthreading med Core i7 vil overclocking være gavnligt uanset hvilket spil eller program det handler om.


    En bedre CPU-køler vil være nødvendig til seriøs overclocking. Hvis du først vil overclocke senere kan du godt vente med at købe den.

    Så jeg vælger at tage Z87-pro istedet for den skrabede A-model således at jeg bl.a. har det indbyggede trådløse netværkskort osv. Dertil vælger jeg i5-4670K således at jeg har muligheden for at overclocke hvis jeg får lyst (forskellen til den uden "K" er under 200kr) Så har jeg muligheden for at købe en ordentlig CPU-køler samtidig med nyt GFX-kort og så lege med overclocking til den tid. Korrekt forstået? :-)

  • Så vidt jeg lige husker, så er Intels platform mere glad for Mhz end for lave timmings.
    Så med den lille forskel i pris 100-150,- der ville jeg helt klart vælge dem på 2400Mhz.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • 11-13-13 ved 2400 MT/s er hurtigere timings end 9-9-9 ved 1600 MT/s. Husk på at timings måles i clock cycles, og de er jo en del hurtigere - kortere - ved 2400 MT/s end 1600 MT/s (og så er det i øvrigt MT/s vi taler om, ikke MHz).


    MEN - til de fleste formål vil den markant hurtigere RAM ikke gøre nogen nævneværdig forskel.


    I øvrigt ville jeg nok tage noget Crucial-RAM der kører ved 1.5V i stedet. Eller G.Skill DDR3-1866 hvis det skal være lidt hurtigere.

  • Igen, tak for de gode svar. Jeg prøver at springe på G.Skill så.
    Mht grafikkort når jeg kommer dertil, hvad vil der anbefales til mit setup der? PC'en skal udelukkende bruges til gaming! Vil skyde på budgettet skal være på ca. 3000kr - hvis det er nødvendigt at gå helt derop.

  • Der er i hvert fald plads i budgettet til et Radeon HD 7970 eller et Geforce GTX 770. Begge er gode køb i den høje ende; jeg ville dog stadig mene 7970 er en tand foran pga. den lidt lavere pris. Ellers er der et lidt billigere GTX 670, efterfulgt af HD 7950 og 7870 XT. Så er det bare spørgsmålet om hvor meget ydelse du vil have. Og måske om du foretrækker Nvidia eller AMD.

  • Har fået købt mig : Kabinet, CPU, ram og bundkort, mangler stadigvæk at få skrabet det sidste ind til det GFX jeg nu bestemmer mig for det skal være. - Hvis der er en der har et brugt kort til at ligge til en god pris, så skriv gerne! Skulle jo gerne nå at have skidtet klar til det nye COD og BF ;)

  • Hvad havde du forstiller dig at køre af settings i bf4. Alt på marks eller hvad snakker vi om her.


    Hvilket skærm setup har du foresten lige nu?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvad havde du forstiller dig at køre af settings i bf4. Alt på marks eller hvad snakker vi om her.


    Hvilket skærm setup har du foresten lige nu?

    Håber da på at kunne køre det i ret høj kvalitet. GFX-kortet må naturligvis godt kunne følge med i noget tid.. Det er en HP w2207h skærm jeg har til pc'en.

  • Så du køre 1680 x 1050. Det vil et 7950 være rigeligt eller et 760, mindre vil også fungere

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Der er i hvert fald plads i budgettet til et Radeon HD 7970 eller et Geforce GTX 770. Begge er gode køb i den høje ende; jeg ville dog stadig mene 7970 er en tand foran pga. den lidt lavere pris. Ellers er der et lidt billigere GTX 670, efterfulgt af HD 7950 og 7870 XT. Så er det bare spørgsmålet om hvor meget ydelse du vil have. Og måske om du foretrækker Nvidia eller AMD.

    Nu når du skriver at du synes Radeon HD 7970 er lidt foran GTX 770 pga den lavere pris. Er det lidt det samme med GTX 760? Der er jo omkring 800kr at spare?