Hjælp til valg af Motherboard / CPU

  • Halloj Tweak brugere.


    Jeg sidder og skal ha mig et nyt bundkort, cpu.. Havde enlig tænkt mig at købe en i7 2600k. Da idéen er den skal overclockes..


    Jeg har pt en i7 2600 (ikke K) modellen, den kan derfor ikke overclockes ret meget samtidig har jeg utrolig mange problemer med mit nuværende bundkort som faktisk ikke er mere end 1 måned gammel.


    Nuværende bundkort Z77 Extreme4-M.
    Efter jeg fik mit nuværende bundkort har jeg haft utrolig mange problemer med FPS drops/ustabil fps samt kan jeg slet ikke køre skype længere på min pc.. Har prøvet gamle, nye versioner men så snart jeg åbner skype går min cpu usage fra 5% > 45% hvilket giver bestemt ingen mening..


    Anyway jeg fast besluttet på jeg skal ha et nyt bundkort, cpu om det forbliver en i7 2600k ved jeg ikke i nu.. Håber på der nogle af jer som kan komme med nogle gode tips...


    PC'en bliver primært brugt til League of Legends hvor jeg streamer.
    Jeg ved der er nogle nyere bundkort som er bedre til streaming/gaming så det er selvfølgelig sådan noget jeg på udkig efter
    Og cpu en Sandybridge som kan overclockes igennem, har en corsair h100i vandkøling.


    Pris klasse havde jeg håbet på en 4000kr ca for cpu, bundkort.


    Siger tak for hjælpen på forhånd (:

  • Hvis du alligevel skal have nyt bundkort også, så ville jeg klart anbefale dig at vente til Haswell udkommer (næste uge, kommer måske først til DK en uge eller to senere). Der kan du få bedre ydelse for samme pris med f.eks. en Core i7-4770K, eller lignende ydelse med en billigere Core i5-4670K. De skulle efter sigende overclocke bedre end Ivy Bridge.

  • Nyt spørgsmål da Haswell bundkortet kører med socket 1150 sidder jeg med den tvivl om min Corsair h100i vil passe som ellers kun passer til
    Socket 1156 / Socket 1366 / Socket AM3 / Socket 1155 / Socket 2011 / Socket FM1 / Socket FM2 / Socket AM2


    Fra hvad jeg har ku google mig til er socket 1150 stadig samme monterings huller.. Nogle af jer som kan bekræfte dette?

  • I ASUS' "almindelige" Z87-lineup er modellerne fra dyrest til billigst Deluxe, Pro, Plus, A, og C.


    Dertil kommer selvfølgelig Sabertooth (og mATX-udgaven Gryphon), såvel som ROG-serien og et mITX-bundkort osv.


    Jeg vil sige at til overclocking og gaming er et Z87-A et godt køb. C ville nok være lige lovlig skrabet. Pro, Deluxe osv. giver ekstra features og sådan, men i de fleste tilfælde kan man sagtens klare sig uden - og man sparer jo immervæk nogle kroner. Z87-A har stadig mulighed for SLI, og har 5 stk. 4-pin fan headers så blæserlarmen kan styres efter temperaturer. Og i BIOS/UEFI kan man tage noter, så man kan holde styr på hvilke indstillinger der gør hvad og hvor man plejer at have dem indstillet.


    Om man skal se på en anden producent kommer lidt an på priserne, og der har jeg ikke lige det bedste overblik pt.