Beskyttelse mod hav/salt/fugt

  • Hej Tweak.dk



    I forbindelse med at jeg skal bo på en relativ lille sejlbåd fra august måned og forhåbentlig mange år frem, søger jeg gode råd omkring det at have computere ombord. Det at det ryster, vibrerer, banker osv er ikke en bekymring jeg har.


    Min største bekymring bliver derimod den saltholdige havluft og det fugtige miljø der opstår ved vandet, og i sejlbåde. Det er bare en bekymring jeg har, jeg ved ikke om den holder stik og om det overhovedet er et problem.


    Jeg har set at folk smider hele svineriet ned i et permanent ikke ledende oliebad, men det er en ret drastisk og mindre omfattende procedure som jeg ikke lige ser mig selv rode mig ud i forløbig.


    Jeg har også hørt kort om folk der smører skidtet ind i neglelak, men det lyder i mine ører lidt tåbeligt da det er kradse sager og kunne forhindre luftkølingen.. (?)



    Har i ellers nogle fif's til hvordan man kunne sikre sin hardware lidt bedre mod sådan et miljø?




    ^^

  • Fjern dvd drev, lav den passivt kølet, evt. i et kabinet med tykke aluminiums plader, og luk den så totalt ind, så der ikke kan komme luft til den.


    Når du ved den køler godt, uden blæsere, så er det bare at give den en gang glasfiber ud over det hele.. Husk at montere alle forlængerledningerne først, så du kan skifte skærm, tastatur, bruge USB nøgler osv.. Smør forlængerledningerne godt med olie:)


    Man laver en computer passivt kølet, med heatpipes ud til siderne af aluminiums kabinettet. Heatpipes skal gå fra, chipsæt(Bundkort), CPU, og fra grafikkort, hvis du har sådan et.


    Det er selvfølge nemmest, at lave det med en computer, som f.eks. bruger en A10-5700, da den har grafikkort, og CPU i et (APU), og derfor kun skal bruge 2 heatpipes, og ikke laver ret meget varme i det hele taget:)

  • Hvis du vil lave en lukket kasse med passiv køling så lyder det i mine øjn som om at den kasse bliver meget varm inden i. Passiv køling er jo kun godt hvis man i det rum man har det, har en naturlig gennemgang af luft eller at varmen selv trække nyt koldt luft ind. TIl dem som har haft fysisk så ved i sikkert at varmt luft stiger og koldt luft falder. Og det er på den måde passiv køling fungere. I gamle dage brugte man faktisk passiv vandkøling på bl.a. motorcykler. Altså hvor radiatoren sad i toppen og så sad kølehovedet nederst. Når vandet blev varmet op, så steg det op til radiatoren i ét rør og blev kølet af, så faldt det koldt ned igen til kølehovedet igennem et andet rør - sådan kørte processoren - helt uden pumpe eller blæser.


    Men nå. Jeg kan ikke rigtigt give dig råd der til sikre dig, men måske du skulle overveje købe noget billigt skrammel der nemt kunne erstattes i stedet for.


    eller gå den helt anden vej og købe en Toughbook fra Panasonic. Det er dem militæret bruger mange steder i verden. http://www.panasonic.com/busin…hbook-_-toughbook-landing De er ligesom lavet til at skulle virke i alle miljøer. Men de er ikke billige og du kommer næppe til at game BF3 på dem :pinch:

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Passiv køling er jo kun godt hvis man i det rum man har det, har en naturlig gennemgang af luft eller at varmen selv trække nyt koldt luft ind.


    Vær sød, og læse - Hvad der bliver skrevet, før du begynder at skrive:)


    Plads i kabinettet er ikke nødvendigt - Det er siderne på kabinettet, som køler computeren ved hjælp af heatpipes.


    Her er et eksempel på, hvordan det kan se ud: http://www.techpowerup.com/173…lent-a10-5700-system.html


    Nu er det et meget lille kabinet, der er brugt her - Jo større kabinettet er, jo bedre vil det køle generelt.


    Den maskine kan godt trække de nyeste spil(f.eks. Battlefield 3 i medium, dog uden AA).

  • Man kunne også lave vandkøling med en ekstern eller passiv radiator. Ikke fordi det nødvendigvis bliver bedre, men det burde være nemmere at lave selv. Det der med lige at køre nogle kobber-heatpipes fra APU/CPU+GPU til sidepanelerne er ikke lige noget man kan ordne med alm. værktøj.

  • Advarsel: Lidt lang post endnu engang med forklaringer til, scroll til bunden af posten for at se en hurtig tl;dr ;)


    Hvad angår salt, så er det mere kabinettet du skal bekymre dig om. Hvis det er lavet af stål og har bare små ridser i malingen, så går der ikke megen tid før kabinettet er rustet af den salte havluft.


    Salt i luften reagerer ikke med kobberet i printbanerne eller de fleste blæsere (brushes eller kuglelejer af andet end stål; umiddelbart ser jeg intet problem i en luftkøler af alu (kobber irrer medmindre det er dækket af andet, fx. lak eller andre metaller). Aluminium bliver allerede brugt meget i forvejen og reagerer ikke med saltpartikler (i al fald ikke NaCl aka. bordsalt og det der er mest af i havvand) medmindre det varmes MEGET op.


    Til et vandkølesystem vil jeg sige at det er en god idé at købe et lille lager af destilleret vand. Skibets vandforsyning duer ikke (garanteret tilsat klor og måske andre kemikalier)og havvand of course not :P. Vandhanevand i andre lande (hvis der er planer om det) indeholder i nogle lande (og på hoteller) også klor og til tider fluor, skulle disse kemikalier begynde at reagere med plasticslanger eller hoveder og studser... Derfor, køb destilleret vand ved landgang hvis der er brug for det.


    Vibrationer, gyngeri osv. har ikke meget at sige i moderne maskiner, men eventuelle harddiske kan godt tage skade af gyngeriet, vibrationerne og stødene båden giver, derfor kan jeg foreslå at smide en SSD eller en 2.5'' harddisk til de vigtige ting, da både 2.5'' HDDs og i det hele taget SSDs er mere modstandsdygtige overfor head crashes og andre mekaniske fejl (SSDs er immun for begge). Hvis computeren (og tilbehør) derudover er sat godt fast, burde der ikke være problemer med maskinen, selv i høj søgang.


    Pas på og hold øje med om alle kølere, blokke og komponenter er dat godt fast indeni også. En anden fordel med vand er at køleblokke ikke vejer de der 5-6-700 gram en luftkøler gør, det sparer også bundkortet for en hel del mekanisk stress.


    Computere kan godt klare en del fugt (komponenterne er beskyttet af lak), du kan dog afhjælpe fugt ved at købe enten en elektisk eller en kemisk affugter. Sæt evt. et par silikonepakker fra elektronik fast på indersiden hvis du vil være ekstra safe. Stil computeren højt i kahytten da der self. er risiko for at der kan komme en deeeeeeel vand dernede.


    Alternativt havde jeg skaffet en brugt Thinkpad og moddet den med en kontakt på laptoppens batteri (eller haft den sat til solpaneler og bådens batteri)er)). Thinkpads er lavet til at få rigtig godt med tæsk, komponenterne og kabinettet er rated til millitær brug. De bruges også i flæng af NASA og ESA i rummet da de kan holde til at blive sendt med raket, flyve rundt osv.
    Moddet med en kontakt på batteriet er mere for at beskytte den hvis der kommer vand ind, så er der mulighed for, ofte at redde de fleste, hvis ikke alle komponenter efter en oversvømmelse under dæk, plus ældre IBM og Lenovo thinkpads kan skaffes forholdsvist billigt grundet deres poplaritet som lånemaskiner og som medarbejdergode grundet deres robusthed. Nye battericeller kan også skaffes billigt og sættes i hvis man har forstand på grundlæggende elektronik og kan bruge en loddekolbe. Man skal dog åbne batteriet inden man starter da spænding og visse andre ting skal være i orden.


    Summa summarum over mine forslag:
    2.5'' HDD eller en SSD (pga. stød/vibration og søgang)
    Alu kølere og kabinet (modstandsdygtig overfor korrosion og reagerer ikke med salt/NaCl i luften eller i vandet)
    Vandkøling (ingen store, tunge kølere, mindsker stress på bundkortet og risiko for fejl den vej fra)


    Køb en maskine der er bygget til tæsk; fx. en Thinkpad eller tag foranstaltninger med dit eget build. Et lille eksempel kunne være denne her jeg fandt på ebay til 130 engelske pund (lidt over 1100 kr.) og kan lidt mere end at læse søkort og mails da grafikkortet også kan trække lidt sjov og grafik. Med 2 GB RAM mere installeret vil det være en smart, kompakt løsning når du sejler, så er der bl.a. mere plads til folk, egne ting, proviant, nødhalløj mv. Plus den kan nemt lægges sikkert et sikkert sted.


    håber du kan bruge mine råd, de kan i al fald spare dig for en del forudsete og uforudsete problemer hen ad vejen, Ikke desto mindre, uanset hvordan du vælger at gribe det an, burde det give dig en maskine til båden som i al fald kan holde nogle år. Jeg er dog ikke selv den store søulk og kender ikke til div. programmer man bruger dertil, så bær over med mig :O


    Da ellers god vind og god tur når du skal afsted hvis det ikke af overtro bringer uheld :9xo (ligesom at sige tillykke med fødselsdagen når det ikke er whoevers fødselsdag... i al fald det jeg har lært :whistling: ).

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for svarene og tak til Foxx for det omfattende indlæg. :thumbup:


    Jeg er gamer, så jeg skal stadig have den stationære med noget ordentligt hardware (der er plads).
    Ud fra Foxx' indlæg tror jeg på det nok skal gå. Der er sikkert en vis risiko for at levetiden på nogle komponenter bliver nedsat en smule på grund af det fugtige miljø men det er der ikke noget at gøre ved. Jeg kører systemet på SSD harddisk og kabinettet er af høj, tæt og helt ny kvalitet. (Fractal Design Define R4)


    Så jeg må se hvordan det gør. Hvis det bare dør pisse hurtigt må jeg finde på noget. :crazyeyes:
    Jeg smider en melding om et halvt års tid eller før, så andre i evt. samme situation kan drage nytte af tråden.