Skift til SSD i bærbar - hvordan!

  • Hej


    Som overskriften hentyder overvejer jeg at skifte min harddisk til en SSD (nærmere bestemt Samsung 840 250GB) i min godt 2 år gamle Asus G73 bærbare.


    Windows 7 64 bit ligger på den gamle harddisk, men jeg har den ikke som dvd. Når man geninstallerer Windows får man muligheden for at oprette en genoprettelses-dvd (tror jeg nok det hedder), men det har aldrig virket.


    Jeg vil egentlig gerne kunne installere en "ren" Windows uden alle de programmer som Asus ligger ind (diverse småspil, programmer, prøveversioner osv), men er det muligt uden at skulle købe en ny Windows?


    Jeg hørte på et tidspunkt at man kunne få Windows på dvd hvis man kun havde det som "harddisk"-version, men jeg har ikke kunnet finde noget om det. Ved I om det er muligt.


    Er det noget jeg skal vide på forhånd inden jeg evt. begynder på denne ombytning?


    Mvh
    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Du skal ha fat i sådan en her: http://www.aldi.dk/aldi_fra_on…1505_48_5_3753_10439.html


    Med den kan du clone din harddisk(Lave en nøjagtig kopi, med windows, spil, programmer osv.. på).

  • Du har vel en key til den Windows der kører på din Asus? Sidder som regel i bunden af maskinen - eller på opladeren.
    Du kan så bare hente en ISO...
    http://www.nettipsforum.dk/win…tal-river_topic22187.html


    Jeg har selv brugt sådan en til de tre Windows laptops vi har her hjemme, og det virker fint. Og så slipper du for alt det lort producenten har bestemt du skal have oven i hatten :)

  • Dnope:
    Jeg vil helst undgå en kloning netop for at slippe af med diverse ligegyldig software. Og skal jeg betale for for sådan et stykke hardware til at klone med vil jeg lige så gerne bare købe en ny version af Win7 (eller opgradere til 8).


    Maverick:
    Jo jeg har en key. Det ser interessant ud. Det ser desværre ud til den ikke findes på dansk, men mon ikke jeg kan leve med det. Jeg er i hvert fald begyndt at downloade den.

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Dnope:
    Jeg vil helst undgå en kloning netop for at slippe af med diverse ligegyldig software. Og skal jeg betale for for sådan et stykke hardware til at klone med vil jeg lige så gerne bare købe en ny version af Win7 (eller opgradere til 8).


    Maverick:
    Jo jeg har en key. Det ser interessant ud. Det ser desværre ud til den ikke findes på dansk, men mon ikke jeg kan leve med det. Jeg er i hvert fald begyndt at downloade den.


    Ellers kan vi vel finde ud af et eller andet. Jeg har den liggende på dansk.

  • Jeg vil helst undgå en kloning netop for at slippe af med diverse ligegyldig software. Og skal jeg betale for for sådan et stykke hardware til at klone med vil jeg lige så gerne bare købe en ny version af Win7 (eller opgradere til .


    Det kan jeg sku' godt forstå, alt det 'lorte software' der følger med, når man køber en bærbar:-)


    Hvis du har en APU i din bærbar, så er windows 8 64bit oplagt(Husk installation af http://sourceforge.net/projects/classicshell/files/ ) - Ellers tror jeg du vil være lige så glad for windows 7 64bit:)


    Windows 7 belaster harddisken betydeligt mere end windows 8 gør under opstart.

  • Tak for svarene begge. Jeg har i dag geninstalleret den Windows, der ligger på og kørt Checkdisk og det ser ud til at have fixet problemerne. Jeg er i gang med at køre noget test for at være sikker på det virker perfekt.


    Da jeg egentlig gerne vil have en lidt mindre bærbar (jeg rejser en del med arbejdet) så vælger jeg nok at sælge den i stedet. Så det med SSD er ikke så aktuelt alligevel. Men I skal have mange tak for hjælpen alligevel!


    Mvh.
    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------