Langsom SSD? (Samsung 840 PRO 256 GB)

  • Hejsa


    Jeg har de seneste par dage oplevet EKSTREMT lange boot- og shutdowntider (vi taler 4-5 minutter).
    Jeg lavede en benchmark af min SSD hvorpå mit styresystem (Windows 7 64-bit) er installeret.


    Benchmark'en ser således ud: [Blocked Image: http://s21.postimg.org/aae1emqtj/Capture.jpg]


    Det er da ikke umiddelbart super godt (ISÆR ikke ved de små filstørrelser), når jeg sammenligner med andre tests af samme drev: http://hwt.dk/Test/22457/Samsung-840-PRO-256GB




    1. Kan disse hastigheder være skyld i de ekstreme boot- og shutdowntider? I så fald, hvad kan jeg så gøre?


    2. Hvis ikke, hvad kan boot- og shutdowntiderne så skyldes?


    På forhånd tak :) !

  • 1: check dit satakabel evt et nyt på
    sata 600 på bundkortet check sataport evt ny port at sætte i
    2: står den achi i bios. og driver til windows 64bit, hvis det er intel bundkort er rst driver ,du skal fat på.
    3: check om der er firmwareopdatering til din sdd
    hvis det ikke virker noget af det, er nok rma

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • 1: check dit satakabel evt et nyt på
    sata 600 på bundkortet check sataport evt ny port at sætte i
    2: står den achi i bios. og driver til windows 64bit, hvis det er intel bundkort er rst driver ,du skal fat på.
    3: check om der er firmwareopdatering til din sdd
    hvis det ikke virker noget af det, er nok rma

    Tak for responsen... Hvor i BIOS'en skal der stå "ACHI"?

  • Har du installeret Samsungs egen software magician, der får du nemlig en masse muligheder.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Der er noget helt galt. Jeg har den ældre model Samsung 830 og jeg lavede lige samme test som dig og tog et SS.
    Min ligger omtrent dobblet op af din.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Blander mig lige, har selv lige fået sån en ssd disk....og der fulgte osse software med....har dog ikke installeret det...er der nogen fordele ved og installere det ?


    og hvad hedder det benchmark prg. kunne godt tænkete mig og se hvordan min ligger ?

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Det ligner ATTO.


    Samsung Magician viser informationer om SSDen, og så kan det tilpasse indstillinger til styresystemet. Man kan godt klare sig uden programmet.


    kan vist ikke få lov til at downloade fra siden :(

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Jeg har et ASUS P8Z68-V/GEN3 bundkort. Må sgu være ærlig, og tilstå at jeg ikke ved om jeg har smidt den i SATA2 eller 3-port på bundkortet. Står det med skrift på bundkortet, hvilke porte der er hvilke?


    Derudover kan jeg tilføje, at jeg brugte kablet som fulgte med disken

  • OG, så vil jeg tilføje, at min computer i dag bootede på omkring 25-30 sekunder. Så det er altså ikke konsekvent, at jeg oplever lange boottider. Det virker nu mystisk. Og nej, det har ikke været pga. Windows Update.


    Jeg har lavet en ny benchmark. Ved lave filstørrelser (op til 64 kb) ser det bedre ud nu (+50 % cirka). Men ved de større filstørrelser, ligger jeg stadig kun på 200-250 MB/sek... Så den er stadig ikke helt god.


    Når jeg nu har oplyst hvilket bundkort jeg har (reply'et ovenfor), kan I så fortælle mig hvad jeg skal prøve mht BIOS, osv ?

  • SATA3-portene er de to hvide øverst. De fire blå er SATA2-porte. Hvis SSDen er sluttet til en SATA2-port er det ikke så underligt den holder sig et stykke under 300 MB/s, for det er det teoretiske maksimum for SATA2 (AKA SATA-300).

  • SATA3-portene er de to hvide øverst. De fire blå er SATA2-porte. Hvis SSDen er sluttet til en SATA2-port er det ikke så underligt den holder sig et stykke under 300 MB/s, for det er det teoretiske maksimum for SATA2 (AKA SATA-300).

    Jeg har selvfølgelig været så torskedum og uvidende, at jeg smed den i SATA2 da jeg installerede den. Har nu smidt den i SATA3, og benchmark ser således ud:
    [Blocked Image: http://s2.postimg.org/cfy6xfrd5/Capture.jpg]



    Men - når jeg sammenligner med andre tests, ser det ud som om jeg burde kunne få bedre performance ved de mindre filstørrelser.. Er det noget jeg kan hente gennem tweaks i BIOS? I så fald, hvordan?


    Tak for hjælpen indtil videre :) !!

  • Men - når jeg sammenligner med andre tests, ser det ud som om jeg burde kunne få bedre performance ved de mindre filstørrelser.. Er det noget jeg kan hente gennem tweaks i BIOS? I så fald, hvordan?


    Ja det er der, installer Samsungs software, magician som fulgte med ellers kan den downloades. Så kør optimation af OS osv.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.