PCIe 3.0 gfx på PCIe 2.0 bundkort ???

  • Hejsa....


    Jeg har lige et spørgsmål..


    Kan man godt montere et PCIe 3.0 gfx ex. Radeon HD 7770
    på et bundkort med PCIe 2.0 ? og kan det udnytte ydelsen ?
    Hvad er forskellen egentlig på de 2 standarder ?


    Tænker lidt på at købe


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=769493#extra



    eller


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=759445#extra



    og så et


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=744108



    eller


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=761563



    Håber nogen kan give en god forklaring :)


    På forhånd tak

  • PCIe 3.0 kan overføre data dobbelt så hurtigt som PCIe 2.0. Udover det er de fuldt ud kompatible med hinanden. Med de hurtigste grafikkort på markedet kan det godt i nogle tilfælde gøre en lille forskel om bundkortet er PCIe 3.0 eller 2.0, men med et 7770 er det ligegyldigt.

  • 1. Det kan du sagtens, det er bagudkompitabelt.
    2. Med så low-end grafikkort vil du ikke kunne mærke det overhovedet.
    3. Dit valg af bundkort/grafikkort passer ikke helt sammen, især ikke med det Sabertooth og så et grafikkort til under 1.000 kroner.

  • Sabertooth bundkortet er valgt på baggrund for senere opgradering...
    gfx kortet fordi jeg ikke har brug for mere, men altid kan opgraderes...
    Er nød til at holde mig inden for et budget og nægter at give mere end 1000 - 1200 for et gfx jeg ikke har brug for lige nu...

  • Ok....


    Måske du kan hjælpe med noget andet ?


    Tror egentlig bare at jeg genbruger mit Sapphire toxic 6970 lidt endnu
    og nøjes med opgradering af cpu og bundkort.


    Har også 8 gb amd black series 1600 mhz ram


    men hvilken cpu og bundkort ville være bedst til det jeg har ?
    må max koste 2000

  • Med de to grafikkort du har foreslået får du dårligere ydelse end dit hd6970. Så der vil su betale penge for mindre ydelse. Behold du dit hd6970 :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hvis du finder ud af modellen af bundkort, så ville det være godt. Er det af nyere dato kan du måske endda sætte en FX-processor i det og så har du en billig opgradering der nok giver rum for at købe en SSD.


    Jeg ville ikke opgradere for mindre end hd7950 eller gtx660ti fra det kort, men allerhelst villle jeg nok vente lidt eller prøve endnu et hd6970 i Crossfire, hvis det kan findes brugt til en god pris.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det er helt bestemt af ældre dato.. har ikke købt nyt udstyr de sidste 1½ år... købte min 965 black lige da den kom ud....


    Jeg har en ssd, eller faktisk 2 så det behøver jeg ikke købe :)

  • Prøv lige at gå ind på producenten af dit bundkorts website og se efter om sidste nye bios understøtter FX cpuerne.
    Gør den det, så er det da den bedste måde at gøre det på i mine øjne.


    Brug cpu-z til at se alle info om din cpu og bundkort.


    link


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Øh.... Jeg trækker lige min udtalelse tilbage :)


    Havde fuldstændig glemt at min Phenom II x4 965 Black afgik ved døden sammen med bundkortet ved et lynnedslag for ½ år siden (hvilket nok siger lidt om hvor længe det er siden jeg har brugt min stationær pc)


    Så det jeg har lige nu der er brugbart, er et Asus M3A78 bundkort og en AMD Phanom x4 9950 black.
    samt et Sapphire Vapor-x HD4890


    Ved jeg har det andet gfx et sted men det må ligge i det andet kabinett som ligger i kælderen....


    DOH :)