Ustabil harddisk - S.M.A.R.T

  • Hej Tweak :)



    Har igennem en længere periode (1 år eller mere), haft problemer med min Seagate Momentus XT 250 gb harddisk. Det er en hybrid SSD disk.


    Den opfører sig mærkeligt. Eller jeg tror i hvert fald at det er den. Har før haft både processor og grafikkortet i tankerne. Men her kommer lige en beskrivelse af mit problem:


    Den har random 1 sekund freezes. Fx sidder jeg i word og skriver noget, så vil den rimelig tit lige fryse i 1 sekund. Dette sker kun når jeg sidder og skriver. Det sker fx ikke nu her hvor jeg skriver her på hjemmesiden. Så dette kan måske være fordi når man skriver i word, så er der data der bliver skrevet til cachen, og derved skal bruge lidt mere HDD end det her.
    Dette sker også i nogle spil. Ikke alle, men nogle. Derfor jeg også havde gfx og processoren i tankerne. Især i WoW er det et problem. Samme 1 sekund freeze sker når jeg skal bruge en skill. Det kører med 60 fps flydende, brug skill, 1 sek freeze og så tilbage til 60 fps. Dette får mig igen til at tænke på HDD fremfor gfx, da gfx mere er random mht freezes og slowdowns. Det her sker altså pludseligt og kører uhindret derefter.


    Undskyld den lidt lange smøre. Bakker lige mit problem op med et billede af min HDD's SMART værdier.


    [Blocked Image: http://img16.imageshack.us/img16/7339/harddiskn.png]


    Mit problem er ikke kun i word. Det sker også i windows explorer når jeg skal access filer eller bare klikker lidt rundt. Derudover kiggede jeg på mine SMART værdier mens jeg klikkede, og trykkede derefter update, og kunne se at mange af de høje værdier der, de fik lige et nøk opad. HDD'en er testet for "bad sectors" og det andet gøjl, men der er der ikke noget at se.