BUDGET computer (PSU, MOBO, CPU, RAM)

  • Hej Tweakers


    Som I kan se i min signatur er jeg ikke ligefrem for godt kørende med nyt hardware.


    Selvom pengene er meget små, har jeg overvejet at købe nyt system, men beholde mit Radeon 4870 kort.


    Jeg vil spørge hvor billigt man kan få PSU, CPU, MOBO og RAM. Det skal siges, at det handler om PRIS og ikke kvalitet. Systemet skal minimum have quad core og 4 gb DDR3 ram. Jeg har meget god erfaring med AMD systemer, så hvorfor ikke blive der, medmindre andet er billigere? Det behøver ikke være noget som jeg kan opgradere på senere, da det egentlig bare skal være en casual gaming PC de næste 2 år jeg er studerende, derefter kan jeg godt tillade mig at købe noget ordentligt
    Jeg har følgende PSU, som jeg regner med ikke kan genbruges, men I må hellere se hjælpe med at bedømme
    Mærke: Chill


    MOdel: CP-400P2


    AC-INPUT: 230V-50 Hz



    Computeren skal bruges til:
    Heroes of Newerth
    Diablo 3
    World of Warcraft
    Evt: Counter-strike:GO, Dota 2, osv
    Der er IKKE tale om højt-krævende spil som Battlefield 3 og Crysis

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Først og fremmest ville jeg vælge en Intel dual core - de spil der har stort set ingen benefit for to ekstra cores og i3 modeller slår AMD's quadcore CPU'er. http://www.bit-tech.net/hardwa…tel-core-i3-3220-review/6


    Med hensyn til grafikkort, ville jeg vælge et HD7770. Det ligger nogenlunde i prisklasse med GTX 650 og slår stort set dette i alle benchmarks, især efter AMD's seneste driverudgivelser http://www.tomshardware.com/re…50-benchmark,3297-13.html. Tror ikke du skal tage chancer med mere strømkrævende grafikkort end dét i alt fald... Hvis du skal derimod vil have ny psu, ville jeg købe en psu fra corsairs CX serie, og gå med et 7870 eller et 660 - et HD7770 vil nok have problemer med ultra grafikker i dine spil.


    Med dine krav ville et hvert mobo jo sådan set klare ærterne. Har personligt god erfaring med alt fra ASUS, Gigabyte og MSI... du ville nok kunne nøjes med B75 chipsettet, og så kan det komme ned i en prisklasse omkring 400: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749862#extra


    Og hvilke som helst ram... så ender det på omkring 2200-2400 for cpu mobo og grafikkort og RAM

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Hej, og mange tak for dit svar.
    Jeg skal overveje hvad du har skrevet, men jeg må indrømme, at jeg gerne vil have en quadcore CPU, da jeg har set at mange nye - men ikke ret grafikkrævende spil - anbefaler man har en quad core CPU, og jeg går ud fra flere og flere spil benytter flere kerner som tiden går. Jeg glemte også at sige, at jeg sommetider spiller Blacklight Retribution, som vist også gerne vil have 4 kerner.


    Angående grafik var meningen at jeg ville beholde mit Radeon 4870 (Spiller ikke med ultra / AA / AF) settings, og det kort er anbefalet til bla WoW, Diablo og Blacklight, så det burde være fint til mit behov.


    Tror du at min nuværende gamle PSU ville kunne trække en AMD quad core, 4gb ram og et nyt mobo?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Hvis du mener det med at det skal være en midlertidig, billig maskine til de spil du nævner, så vil jeg også mene at en hurtig dual-core faktisk er den bedste løsning. Til nyere spil, især sådan noget som Crysis 3, ville en quad-core være bedre, men sådan noget som WoW blev jo programmeret dengang dual-core var noget nyt og spændende. Og Diablo III er jo programmeret så det kan køre på lommeregnere og kuglerammer stort set.


    Mht. Blacklight Retribution, så siger det godt nok quad-core CPU under recommended. Men det betyder nok først og fremmest at det kan udnytte fire kerner, og at det vil være nødvendigt med fire kerner med en lidt ældre CPU. En spritny dual-core burde være fint.


    Når det gælder strømforsyningen, så er det ikke det kendteste mærke. Jeg fandt en anmeldelse af en anden strømforsyning fra dem lige her på sitet, og der snakker de om elektrolytiske kondensatorer af ukendt fabrikat, specificeret til 85 grader. Det er skidt med skidt på (det burde være 105 grader). Jeg ville nok anbefale en ny strømforsyning. Måske en der kan gå i arv til din næste computer.

  • Har siddet og kigget lidt på edbpriser:
    Hvis vi leger til PSU'en kan trække det nye system (ca. samme TDP på CPU som den nuværende)


    CPU: AMD A serie A6-3670k 4mb
    http://www.edbpriser.dk/proces…meafleder-id-6383887.aspx


    Bundkort: Gigabyte GA-A55m-DS2 (Micro atx, men er der nogle ulemper?)
    http://www.edbpriser.dk/bundko…-a55m-ds2-id-6565884.aspx:



    Ram: 2x4gb Kingston HyperX Genesis
    http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-2-x-4-gb-id-4669103.aspx


    319 + 382 + 432 = 1133,-


    Så kan jeg vel altid skifte PSU, hvis det skulle blive et problem senere?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Det vil fungere fint, og hvis strømforsyningen har kørt med grafikkortet, så kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle fortsætte - Dog ville jeg vælge max. 1,5volt RAM, f.eks.(Jeg har ikke prøvet dem): http://www.computersalg.dk/pro…res-hukommelse-8-gb-2-x-4 , http://www.computersalg.dk/pro…engeance-hukommelse-8-gb- ,eller http://www.computersalg.dk/pro…tor-platinum-hukommelse-#


    A75 chipsættet har USB 3.0, det kan du overveje... Jeg har fået at vide, at dette bundkort er ok.. Men jeg har ikke selv prøvet det: http://www.edbpriser.dk/bundko…-a75m-hvs-id-5172663.aspx


    Der behøver ikke være ulemper ved et Micro ATX bundkort, dog overclocker de som reglen ikke helt lige så godt.


    Du vil helt sikkert kunne mærke en forskel i spil, i forhold til din gamle CPU/Bundkort:)

  • Det er en low-end APU fra forrige generation. Skal det være en APU, så snup en A8 eller A10 fra den nyeste generation.

    Ja det er ikke den nyeste. Men når vi taler så lavt budget som det har jeg, kan jeg ikke andet end være imponeret over en CPU til 319 kr, som let kommer til at outmax de spil, som jeg spiller.



    Angående ram, hvorfor så 1,5 volt?


    Og ville det være fint at starte ud med 4 gb, og evt senere opgradere til 8 når diverse spil begynder at kræve det?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • 4GB RAM er rigeligt til gaming. Jeg har flere gange testet i spil om 4 ekstra GB RAM ænre FPS'en og det har det aldrig gjort for mig. ANgående 1.5V vs 1.65V - nogle low-end bundkort har det ikke så godt med at køre 1.65v, og så skal man jo til at underclocke. Har personlige erfaringer med at computeren opførte sig underligt ved 1.65V - men det er self. ikke sikkert.


    Vil stadig anbefale intel dual core. selvom man får flere cores og højere Hz på AMD's A8 og A10 osv, viser næsten alle benchmarks at intel's dualcores overgår dem i spil. Du ville få MEGET ud af at købe et HD7770 i stedet for din HD4870 - WoW kræver mere end det gjorde for bare 1 år siden og endnu mere end det gjorde for 2-3 år siden.

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • 4GB RAM er rigeligt til gaming. Jeg har flere gange testet i spil om 4 ekstra GB RAM ænre FPS'en og det har det aldrig gjort for mig. ANgående 1.5V vs 1.65V - nogle low-end bundkort har det ikke så godt med at køre 1.65v, og så skal man jo til at underclocke. Har personlige erfaringer med at computeren opførte sig underligt ved 1.65V - men det er self. ikke sikkert.


    Vil stadig anbefale intel dual core. selvom man får flere cores og højere Hz på AMD's A8 og A10 osv, viser næsten alle benchmarks at intel's dualcores overgår dem i spil. Du ville få MEGET ud af at købe et HD7770 i stedet for din HD4870 - WoW kræver mere end det gjorde for bare 1 år siden og endnu mere end det gjorde for 2-3 år siden.

    Tak for svaret


    3 gb ram har faktisk også været nok i mit nuværende setup til de spil, som jeg spiller, så 4 gb er sikkert fint.
    Det er helt sikkert interessant med i3 dual core yder så godt, det skal overvejes
    Angående 4870 vil jeg forsætte med det, og skal ydelsen være fuldstændig dårlig, så må jeg jo skifte. Men spiller aldrig med ultra / af / AA

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • 4GB RAM er rigeligt til gaming. Jeg har flere gange testet i spil om 4 ekstra GB RAM ænre FPS'en og det har det aldrig gjort for mig. ANgående 1.5V vs 1.65V - nogle low-end bundkort har det ikke så godt med at køre 1.65v, og så skal man jo til at underclocke. Har personlige erfaringer med at computeren opførte sig underligt ved 1.65V - men det er self. ikke sikkert.


    Vil stadig anbefale intel dual core. selvom man får flere cores og højere Hz på AMD's A8 og A10 osv, viser næsten alle benchmarks at intel's dualcores overgår dem i spil. Du ville få MEGET ud af at købe et HD7770 i stedet for din HD4870 - WoW kræver mere end det gjorde for bare 1 år siden og endnu mere end det gjorde for 2-3 år siden.


    Det er ikke så meget bundkortet, det er selve processoren. Memory controlleren sidder jo i CPUen, og på Intel-siden er specifikationen op til 1.5V (+/-5%, dvs. 1.425-1.575). Højere volt svarer til at overvolte den del af processoren.


    Et 7770 er hurtigere end et 4870, men IMO ikke så meget hurtigere at det kan betale sig. Hvis man endelig skal opgradere, så lad det være en gedigen opgradering. Tror godt man kan klare sig med et 4870 lidt endnu. Måske bliver spillene en del mere krævende i løbet af det næste års tid (nu hvor der kommer nye konsoller osv.), så der bliver nok brug for en opgradering, men mon ikke det kan vente til næste generation fra AMD/Nvidia (ventes sidst på året eller til næste år).


  • Det er ikke så meget bundkortet, det er selve processoren. Memory controlleren sidder jo i CPUen, og på Intel-siden er specifikationen op til 1.5V (+/-5%, dvs. 1.425-1.575). Højere volt svarer til at overvolte den del af processoren.


    Et 7770 er hurtigere end et 4870, men IMO ikke så meget hurtigere at det kan betale sig. Hvis man endelig skal opgradere, så lad det være en gedigen opgradering. Tror godt man kan klare sig med et 4870 lidt endnu. Måske bliver spillene en del mere krævende i løbet af det næste års tid (nu hvor der kommer nye konsoller osv.), så der bliver nok brug for en opgradering, men mon ikke det kan vente til næste generation fra AMD/Nvidia (ventes sidst på året eller til næste år).

    Hej og tak for dit svar


    Interessant med ram volts. Det må jeg lige tage i betragtning.
    Jeg mener heller ikke, at et 7770 ville være en stor nok opgradering, og jeg er egentlig meget tilfreds med 4870's ydelse, på trods af det er et gammelt kort med 512mb ram og DX10.1. Jeg vil i hvertfald ikke købe nyt grafikkort uden at have testet diverse spil først.


    EDIT: Hvad med sådan nogle ram her?
    http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-1-x-4-gb-id-6849908.aspx
    Så kunne jeg starte med 4 gb, og opgradere til 8 når det engang om lang tid bliver nødvendigt?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

    Rettet en gang, sidst af p3t3r ().

  • Jeg overvejer i øvrigt at se, om jeg kan købe et brugt bundkort med FM1 sokkel. 400 kr er ikke mange penge, men hvis jeg kunne få det til 150-200 kr ville det jo være ekstra fint.


    Nogle tanker her?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Socket FM1 er baseret på Phenom/Athlon x4 CPU'erne.


    Socket FM2 er baseret på FX serien.


    Men! En Phenom/Athlon med en 1866mhz memory controller klare sig ret godt. Jeg har selv haft mange socket FM2 systemer, og mange socket FM1 systemer - Der er ikke den store forskel i spil, om det er Socket FM1, eller FM2(Nye generation).


    1,5volt fordi det er det som platformen er bygget til, 4gb er ikke så meget... Og prisforskellen fra 4gb dual channnel RAM, til 8gb Dual channel RAM er ikke ret stor(ca. 200kr.).

  • Angående 4870 vil jeg forsætte med det, og skal ydelsen være fuldstændig dårlig, så må jeg jo skifte. Men spiller aldrig med ultra / af / AA


    HD4870 er fint, og generelt bedre end HD7770 på grund af den 256bit RAM bus. Dog kan du overveje at bruge det lindbygget grafikkort i A6-3670K eller et HD7850.


    HD7850 for at få hastighed, og spare strøm.


    Det indbygget grafikkort, for at spare strøm, og så kan du jo sælge dit gamle grafikkort - Der er dog ingen tvivl om, at dit HD4870 vil være hurtigere, end det indbygget grafikkort:)

  • EDIT: Hvad med sådan nogle ram her?
    http://www.edbpriser.dk/ram/kingston-val?id-6849908.aspx
    Så kunne jeg starte med 4 gb, og opgradere til 8 når det engang om lang tid bliver nødvendigt?


    Det er RAM til bærbar computer - Det kan du ikke bruge, passer ikke i bundkortet.


    Det er kun en RAM stav, og vil sløve computeren enormt! du skal købe 2 RAM stænger på en gang, når du køber, og mange billige bundkort, har kun plads til 2 RAM stænger.


    Du skal passe på med ikke at spare for meget, 50kr. sparet, kan ødelægge meget! Og da der er mange RAM stave, som ser billigere ud, kunne jeg mistænke dig for, at prøve at spare der - Det er en meget dårlig ide;-) Jeg køber selv de billigste dele hjem, som fungere ok - Der er meget stor sandsynlighed for at du får noget lort, dårlige RAM vil betyde dine spil lagger lidt på samme måde, som din Athlon x2 gør.




    Jeg vil anbefale dig:


    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser
    http://www.computersalg.dk/pro…res-hukommelse-8-gb-2-x-4
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser


    Det koster knapt 1300kr. og det kan ikke gøres meget billigere, med mindre det skal blive noget 'lort'.:)

  • Tak for dine svar, Dnope, det giver et større overblik. Jeg har dog aldrig helt forstået hvorfor ram behøver være 1866 mhz? Jeg troede egentlig ikke hastigheden havde så meget at sige når man gamer?


    Det er jo heller ikke fordi 550,- er mange penge for ram, men troede faktisk det kunne gøres endnu billigere. Men jeg havde til gengæld heller ikke lagt mærke til, at nogle bundkort kun har 2 sockets til ram (er vant til 4 sockets)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tak for dine svar, Dnope, det giver et større overblik. Jeg har dog aldrig helt forstået hvorfor ram behøver være 1866 mhz? Jeg troede egentlig ikke hastigheden havde så meget at sige når man gamer?


    Det er jo heller ikke fordi 550,- er mange penge for ram, men troede faktisk det kunne gøres endnu billigere. Men jeg havde til gengæld heller ikke lagt mærke til, at nogle bundkort kun har 2 sockets til ram (er vant til 4 sockets)


    Du kunne godt nøjes med 1600mhz CL9 RAM, men det er for at være sikker på at rammen, nu også kan køre 1600mhz CL9 uden problemer i dual channel. Ville være surt at stå med noget, som ikke virker.


    Hvorfor hurtige RAM.. Tja.. Det gælder både Intel, og AMD i dag, at det kun er AMD der hungre efter hurtige RAM, er mere en skrøne nu:-) Men årsagen er simpel, jo hurtigere CPU'erne bliver, jo hurtigere skal rammen også være for at følge med - Så hvis du presser rammen meget i et spil, så vil det give små lags, som du ikke kan se på en FPS måling, hver gang rammen ikke kan følge med.


    Hvis vi tager de gamle Phenom II x4, de blev holdt tilbage af en max. hastighed på 1333mhz til rammen, hvis de havde kunnet trække 1600mhz RAM, så havde de kørt mærkbart bedre.


    At nogle vil anbefale dig en I3 i stedet for en A6-3670K - Det synes jeg er en rigtig umodent, og en rigtig dårlig ide, fordi der ikke er noget videre at hente ydelses messigt, i nogle spil er den lidt hurtigere ja, men det kan slet ikke retfærdig gøre prisen... At nogle ville købe en I3 i det hele taget, det handler ikke om logik, men om samme årsag til at nogle mennesker køber en Iphone, eller apple computer(Generelt). Bare så de ikke lokker dig til en dårlig løsning:)


    De CPU'er/APU'er der er en ide i at købe lige nu til spil, er hovedsageligt:


    A6-3670K
    A10-5700K
    FX-8350 eller I5-3570(Flere modeller)
    I7-3930K


    Der er eksempler på, at der er fornuft i andre ting - Men det sjællent.

  • Hurtig RAM er vigtigst til en APU, fordi grafik kræver en masse hukommelsesbåndbredde. Til en alm. processor er det ikke helt så vigtigt, men det er i hvert fald dumt at køre med mindre end DDR3-1600 (så længe processoren da understøtter DDR3-1600 i det hele taget).


    Priserne på RAM er i øvrigt steget en del på det seneste, så det er ikke helt underligt hvis du synes det virker dyrt.