Ram Hastighed 1600 eller 2400

  • Hej jeg er ved at være klar med min nye pc, efter 5 år med den gamle, nå men her er mit spørgsmål.


    Jeg bygger en pc med:
    Intel Core i7 I7-3930K 12 MB
    Kingston HyperX Predator 4 x 8 GB Ska være 64GB ialt på bundkortet
    Intel Desktop Board DX79TO
    2 X Sapphire VAPOR-X HD 7950 OC with Boost (3 GB)
    2 X WD Green WD20EARX 2 TB Skal køre Raid 0


    Mit spørgsmål er. Intel 3930 ka køre op til 1600mhz hastighed med ram, ka det betale sig
    for mig at søtte 2400 mhz ram i eller vil Proccesoren bremse Hastigheden så resten
    af systeme ikke vil ku bruge den højre hastige end 1600.

  • Bundkortet afgør hvor hurtig RAM man kan bruge, det er bare overclocking når man overskrider processorens officielle max.


    Men i praksis får du ikke ret meget ud af så hurtig RAM. Men det kommer så også lidt an på hvad computeren skal bruges til (nogle programmer kan være særligt afhængige af hurtig RAM). Til gaming gør det stort set ingen forskel efter DDR3-1866 (og til gaming er der heller ikke brug for nær så meget RAM).

  • lyder som et vildt overkill, eller bare som om du har for mange penge ;) hehe


    Helt enig med Sakkura, der er ikke meget at hente andet end at kunne sige man har dem...

    i5 2500K@3300
    4x4 GB Kingston HyperX@1600
    AsRock Z68 gen3 pro3
    64 GB SSD OCZ synapse cache disk + 2 TB HDD
    Gainward PHANTOM GTX 560
    Coolermaster HAF 912

  • 2 X WD Green WD20EARX 2 TB Skal køre Raid 0


    går ud fra det udelukkende er til stort lager, har du en SSD i eller ryger dit OS og dine programmer også på de Green Diske ?

    *GA B75M-D3H
    *I5 3570 3.4Ghz
    *Noctua NH-U9B SE2
    *8Gb 1600Mhz Kingston Ram

    *Nvidia GTX660 2Gb@Stock

    *OCZ Vertex 4 - 256GB
    *Western Digital Red - 3Tb
    *Cooler Master Silent Pro 80+Gold 600W
    *Corsair Carbide 500R White Edition


  • Jeg ville passe lidt på med at bruge de green diske i raid 0 hvis du osse skal have dit OS liggende derpå.


    Grunden er at green er lavet til at skulle tænde og slukke alt efter behov, for at spare lidt strøm. Så kan jeg sagtens se lidt problemer forude, fordi tænder og slukker dine diske ikke på nøjagtig samme tid, så ryger dit raid setup i bios og alt er spildt og kan ikke reddes.


    Til raid 0 ville jeg kigge efter nogle caviar blue eller tage de rigtig gode caviar black, så hellere give lidt mere for nogle solide diske, som er/kan køre raid 0 hvilket green serien ikke er lavet til.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.