• Hej jeg hedder Patrick



    Jeg vil gerne have lidt hjælp til at finde nogle ram til min
    computer.


    jeg har en Asus K52JV med 4 GB ram og jeg kunne godt tænke mig 8 GB ram, men
    jeg ved ikke hvad jeg skal købe for nogle. Det er plads til to ram-klodenser. De
    4 GB ram er en klods, og skal jeg bare købe en ny med 4 GB ram eller skal jeg
    have to ens ram eller er det lige meget? Og hvad for nogle ram er bedst?
    der er til billede der måske kan hjælpe.
    P.S. det er den der sider i min computer.


    Håber i kan hjælpe mig
    tak på forhånd

  • De kaldes SODIMM DDR3 moduler (Small Outline Dual Inline Memory Module).


    Så længe de har samme hastighed og nogenlunde samme timings, burde der ikke være noget problem med at sætte et modul i fra en anden producent.


    Man kan også mixe hastigheder og timings, men computeren vil derefter køre RAM med hastigheden på det langsomste modul, så ryger der fx. et pc3-8500 modul i, vil maskinen køre begge klodser med pc3-8500 hastighed.


    Så du skal helst have fat i et pc3-10600 modul.


    Kingston og Corsair er som regel dem jeg anvender i laptops. Hynix (samsung) moduler som dit er også ganske gode. Hold dig fra: Elixir, Nanya, trancend, samt noname producenter. De 4 du skal holde dig fra er nogle jeg har oplevet kan give fejl efter 1-2 år, eller kan få problemer med nogle laptops. De firmaer der selv producerer laptops har som regel også RAM (fx. HP, Lenovo og Dell), men de er som regel kun beregnet til deres egne systemer (de indeholder som regel en chip med en checksum der skal matche).


    Modsat desktop RAM, er det sjældent nødvendigt at fokusere på kvalitet, da en laptop sjældent overclockes, benchmarkes eller belastes hårdt, ergo kan man godt slippe afsted med at købe kingston value RAM for eksempel... havde du haft en elixir eller nanya klods i maskinen, havde jeg anbefalet at skifte begge :)


    Andre gode mærker omfatter bl.a. Mushkin, OCZ og G-skill...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200