Asus G74SX, G73SW og G53SW Ydeevne Fix!

  • Hej alle sammen! :) For et stykke tid siden lagde jeg mærke til at min ydeevne i CPU-krævende spil som BF3 og Crysis var meget lav i forhold til det Asus hævdede at bærbaren burde kunne. Efter en del forum og support samtaler kom jeg til den konklusion at Asus har... Pyntet på sandheden omkring dens fabriksydeevne (Mest i videoerne). Min sidste samtale var det der gjorde forkellen. Her fik jeg at vide at den bios version som de kører med når de tester specs og laver videoer var modificeret til at fixe CPU-throttling ved at deaktivere tjenesten "BD-PROCHOT".


    Før du går igang info
    Når du manuelt opdaterer bios til en Custom version, kan det få HÅRDE konsekvenser. Jeg har selv testet 1 af disse Custom opdateringer og kan sige at det virker fejlfrit, Jeg har snakket med et par gamere som har testet deres bærbare og har fået samme positive resultat uden bivirkninger. Jeg har dog hørt rygter om at det at spille krævende spil, skulle tære hårdt på batteriet når opladeren ikke er sat i (hårdt nok til at beskadige det, Selvom dette kun sker i MEGET få tilfælde, tager jeg stærkt afstand fra ansvaret hvis noget går galt. Bios-opdateringen er en uofficiel Asus update som kan "annullere" din garanti på produktet hvis der sker en fejl som resultat af overophedning. Se CPU-throttling afsnittet nedenunder for en nærmere forklaring.


    CPU-throttling:
    En funktion som begrænser CPU-en for at fastholde en fornuftig temperatur. Det Asus ikke havde tænkt på er at kølingen i ASUS'en er så stærk at den ikke behøver at være slået til. Dette resulterer i MEGET forbedret ydeevne i de CPU-krævende spil.


    Fremgang:
    LÆS HELE FREMGANGEN IGENNEM (ingen trin for trin!))
    Du skal Bruge et HELT tomt Usb-stik. OG DET SKAL VÆRE ET USB-stik ikke en Extern eller andet!


    Først henter du den .Zip fil som har din Computers model navn i listen nederst på siden


    Så pakker du begge filer ud fra .Zip'en og lægger dem ind på USB stikket. (Husk at du ikke må tage USB-stikket ud før Updaten er færdig og USB'en SKAL side i en USB 2.0 port)


    Så slukker du computeren og Trykker/holder "F2" Knappen i 5-10 sek. efter at du har trykket på start knappen


    Nu skulle din bios menu gerne åbne. Så går du ind i tabben "Advanceret" og klikker på Start EASY FLASH.


    Inde i denne menu finder du filen ved navnet [modelnavn]_TFIX.203
    Fx. G74SX_TFIX.203
    Gå hen på filen med piletasterne tryk så "Enter" og så på "Yes"


    Nu skulle din Bios gerne opdatere sig selv og derefter automatisk genstarte... Voila! Du har nu optimeret din CPU's ydeevne.



    Hvis dette har hjulpet jer så kommenter venligst med jeres ydelses forbedringer i de forskellige spil og Benchmarks. (før/efter data) :thumbsup:



    Downloads:
    Til Asus G53SW
    http://dl.dropbox.com[...]


    Til Asus G73SW:
    http://dl.dropbox.com[...]


    Til Asus G74SX
    http://dl.dropbox.com[...]

  • Det lyder da meget spændende syntes min Asus g73JH er lidt langsom i, præcis, cpu krævende spil. Ved du om der findes en til Asus g73JH? :P
    skal nok love at fyrre et par bench'es ind som tak ;)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Der findes en ikke-permanent løsning på problemet :) Gå ind og hent programmet Throttlestop fra denne side.
    http://www.techinferno.com/files/ThrottleStop_500a.zip


    Åbn programmet, Klik på checkmarket med tallet 2, vær sikker på at de eneste checkmarks der er sat TIL er: EIST og C1E
    Dvs. uncheck "DB PROCHOT" hvis den er slået til, og klik så på Turn on


    Af nogle underlige årsager så virker dette ikke hvis ikke programmet har kørt siden startup, så gå ind i options og sæt check den boks kaldet "Start minimized"


    Sæt også et checkmark ved den GPU type du nu skulle have (hjælper med at reducere responstider mellem CPU og GPU)


    Og vigtigst af alt! for at forhindre at du ikke kan starte pc'en hvis noget evt. skulle gå galt ved dette, så sæt default AC profile til 1 og battery profile til 1.


    Så skal du bare huske at gå ind og ændre checkmark 1 til 2 hvergang du starter computeren (programmet burde ved startup være åbent nede i højre side på ikonlisten )


    Du må ikke gå ind og åbne programmet igen hvis det allerede er startet. Det kan seriøst fuck'e med dine clock-hastigheder


    Sidste ting. Når du er færdig og skal lukke throttlestop vinduet igen så skal du Minimere det :) Vinduet bliver automatisk fjernet og så opretter den selv processen nede i venstre hjørne

  • Endvidere så burde du overveje at støvsuge blæseren først. Din blæser vil begynde at køre på 100% fra nu af for at holde takt med din CPU's konstante 100% ydeevne, så det hjælper kraftigt på den at blive rengjordt

  • Lige hurtigt igen :D Jeg kan ikke garantere nogen effekt på din computer da problemet kun er blevet registret på de ovenstående modeller. BD PROCHOT kan allerede været deaktiveret for alt jeg ved.