Kan ikke finde HDD i Windows, men kan godt i Ubuntu og BIOS

  • Hej Tweak'ere


    Jeg sidder med en SATA HDD der driller mig en del, selv om jeg indtil for et par dage siden har brugt den som sekundært drev i en pc kan jeg ikke finde den længere..... kun i BIOS og UBUNTU.


    Jeg her ved at stykke en ekstra pc sammen, har bla. et bundkoirt med ram og cpu med tilhørende OEM Vista licens som jeg gerne vil opgradere til Windows 8. Der er så monteret i et gammelt kabinet, med PSU og optisk drev.
    Nu prøver jeg så at installere Vista, MEN som sagt er HDD som sunket i jorden. Jeg har prøvet at flytte den tilbage , og der er det samme historie, den ses i BIOS men ikke i Windows, ej heller i Disk Management eller Mini Tool Partition Wizard.
    Så har jeg prøvet at køre Ubuntu fra cd på den "nye", og her kan jeg godt se cd'en med de to hidtidige partitioner den har haft. Her har jeg så prøvet at formatere den, men kan kun komme til at formatere partitionerne en af gangen....


    Er der nogen der har et godt bud?

  • et kort svar ville være, prøv en anden sata port, på dit bundkort
    hvis du har sata kabel i overkskud, prøv det.

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Det lyder som om din harddisk er forbundet til en SATA controller som Windows ikke selv har en driver til.
    Hvis Windows ikke selv har en driver til formålet skal du finde den selv (ofte fra producenten af bundkortets hjemmeside), smide driveren på en usb nøgle og indlæse den under installation.


    Hvis du er i tvivl, så kan vi måske hjælpe dig, hvis du oplyser hvilket bundkort der sidder i din maskine.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Fandt efter en del leden et sæt drivere, men det hjalp ikke.
    Har prøvet noget helt andet, nemlig en pata/ide HDD med en "dejlig" ebay-ting jeg havde liggende: sata-ide konverter.
    Disken blev øjeblikkelig fundet.


    MB er MCP73T-AD....... noget gammelt OEM bras brugt af blandt andet Packard Bell og Acer

  • Okay, jeg har også undersøgt det en smule, det ser ud til at nvidia ikke stiller drivere til rådighed specifikt til det formål, hvilket betyder at hvis du vil have SATA controlleren til at virke, skal du hente nvidias "almindelige" driver og udtrække driveren til SATA controlleren (.inf filer osv.).


    Men hvis du alligevel ikke skal køre vista på sigt, giver det nok bedre mening at "nøjes" med den sata-ide converter du har og når du har hentet Windows 8 image filen og dertil hørende licens nøgle, reinstallerer du fuldstændigt med disken sat i SATA controlleren.
    Pointen er at Windows 8 burde have et bedre udvalg af drivere til diverse SATA controllere så hvis du er lidt heldig, virker det med det samme.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Og den er slet ikke synlig i Disk Management?
    Er det Ubuntu du bruger på samme maskine?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • #6
    Ok, lyder plausibelt.
    Har allerede fat i disken i Vista, så jeg fortsætter bare mod win 8



    #7
    Nej, den var slet ikke synlig i Disk Management, og Ubuntu blev kørt direkte fra cd-rommen for at se om jeg kunne finde og formatere disken der.