DIY NAS/Server

  • Hey Tweakers!


    Da min gamle Synology 409+ er ved at kører på sidste værs, overvejer jeg at skifte den ud med en hjemmebyget løsning.


    Har kigget lidt på følgende komponenter, men er lidt i tvivl om jeg har skudt helt ved siden af.
    Derudover er jeg lidt i tvivl om de 120Watt er nok til at trække det hele?


    Kabinet: Chenbro ES34169
    Bundkort: ASUS P8H77-I
    CPU: Intel Core i3 2120T
    HDD: 4 x WD Red S-ATA600 2 TB
    RAM: 2 x Corsair XMS3 4GB


    :9xo



  • 120W psu? Det kan nok lige gå uden at den bliver belastet alt for meget - min server idler ved ca 60-70W
    Jeg ville måske gå lidt op for at være sikker.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Hvorvidt 120W er nok, er svært at sige præcist, da det også afhænger af hvor god strømforsyningen er.


    Umiddelbart ser det ud til at det produktet er beregnet til ATOM bundkort, så det er nok lidt at presse det.
    Så vidt jeg kan se ved at skimme manualen til kabinettet, ser det ud til at strømforsyningen ikke har en 4 pin P4 12V plug, det er ikke nødvendigvis et stort problem(man kan måske anvende en molex til P4 plug converter, hvis PSUen har en fri molex), men det er endnu en indikator på at det ikke er sikket at det vil virke.


    Derudover indikerer flere anmeldelser at "kabinettet" larmer ret meget.
    Af disse årsager vill jeg finde et andet kabinet.


    Lian Li har lavet nogle små kabinetter der kan være interessante det samme har Fractal Design, men det er noget du skal kigge lidt på hvis det er, det er ikke et fantastisk marked for tiden.


    Uanset hvad så syntes jeg at du skal vælge en anden CPU, hvis vi holder os inden for ca. samme klasse kan du få en intel i3-3220t til ca. samme pris, grunden til at du bør vælge den over i3-2120t er at den er baseret på en nyere teknologi.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Strømforsyningen har et 12V P4 stik og ifølge http://www.mini-itx.com anbefales i3 processore op til 65W + 4 diske.


    Angående blæserstøj har jeg også selv læst dette, jeg vil derfor bestille et par ekstra fans i bedre kvalitet ved siden af.


    Hvor står der henne at strømforsyningen i ES34169 kan klare det? Når jeg googler på den side, finder jeg ingen oplysninger om det kabinet.


    Så vidt jeg kan se står der det du nævner ud for ES34069, men den anvender så vidt jeg kan se en helt anden strømforsyning.
    ES34069 har en ekstern blok strømforsyning, ES34169 har en intern strømforsyning.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så vidt jeg kan se har strømforsyningen i ES34169 og ES34069 samme output :) Det med P4 stikket har jeg fundet i diverse review.


    Ja det er korrekt, min pointe gik mere på at man ikke altid kan sammenligne strømforsyninger selvom de måske har samme rating, men igen det er naturligvis dit valg :thumbup:
    Mini-itx.com plejer nu også at være en fornuftig side, så mon ikke deres rating er rimelig, især når du IKKE køber en CPU i den helt høje ende.


    Derudover plejer Chenbro ikke at være det værste valg, når vi snakker kabinet osv., så strømforsyningen er nok ikke i den helt billige/dårlige ende heller.


    En anden kommentar:
    Måske skulle du overveje at kigge på 3TB udgaven af den disk du allerede kigger på, så vidt jeg kan se er den marginalt billigere per TB.
    Pointen her er lige så meget at selvom du måske kan spare lidt penge ved at købe 2TB diskene, så er det nu alligevel ærgeligt at begrænse sig selv ved at fylde serveren med "små" diske.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Min server med en i3 2100T sandy og et asus m-atx kort bruger ved idle ca. 40W med 2 diske kørende..


    Det er med denne strømforsyning. Den er helt støjsvag og 80plus certificeret. Eneste ulempe er at der kun er 3x SATA power, men det kan der nemt gøres noget ved..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Min server med en i3 2100T sandy og et asus m-atx kort bruger ved idle ca. 40W med 2 diske kørende..


    Nu ved jeg ikke hvad din pointe er specifikt, men jeg vil bare pointere at man ikke kan dimensionere en strømforsyning efter hvad den anvender ved idle, det skal dimensioneres efter "worst case scenario" (dog uden at gå ud i furmark lignende tilstande, hvor stress brug overstiger normal load forbrug).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Nu ved jeg ikke hvad din pointe er specifikt, men jeg vil bare pointere at man ikke kan dimensionere en strømforsyning efter hvad den anvender ved idle, det skal dimensioneres efter "worst case scenario" (dog uden at gå ud i furmark lignende tilstande, hvor stress brug overstiger normal load forbrug).


    ja hellere lidt for stor PSU end for lidt eller lige nok.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Citeret fra "Dylmer"



    Min server med en i3 2100T sandy og et asus m-atx kort bruger ved idle ca. 40W med 2 diske kørende..


    Nu ved jeg ikke hvad din pointe er specifikt, men jeg vil bare pointere at man ikke kan dimensionere en strømforsyning efter hvad den anvender ved idle, det skal dimensioneres efter "worst case scenario" (dog uden at gå ud i furmark lignende tilstande, hvor stress brug overstiger normal load forbrug).


    Hej igen. Min pointe var ikke meget andet end at trådstarter var i tvivl om en 120w var nok til setup'et og dette måske kunne give et praj til strømforbruget..


    Jeg har dog tjekket udstyret igen og ved opstart med 4 diske i tager den ca 80-85w. Dette falder dog hurtigt.. Ved lettere skrivning/læsning som der normalt vil være på en NAS, tager den ca 43-45w med 4 diske i maskinen. (2 green diske, 1 "RED" og en gammel hund af en seagate 320gb). Dette er målt på 230v siden så evt. tab i PSU'en er medregnet/målt..


    Men giver dig ret i at man selvfølgelig skal tage "worst case scenario", men min kommer aldrig op på 120w. Jeg kan selvfølgelig lave en lille test af det hvis trådstarter ønsker det... (Har i øvrigt en WD red disk mere som jeg smider i....)
    Vil så også sige, som dkwolf også er inde på, at PSU'en hellere må være lidt for stor end for lille og forbruget helst ikke skal ligge lidt på grænsen til 100% belastning af psu..


    Edit: Til trådstarter:
    Ved ikke om du har købt setup'et, men rent prismæssigt vil jeg foretrække 3TB diskene istedet, da disse kun er et par hundrede dyere..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

    Rettet en gang, sidst af Dylmer ().

  • Jeg har kabinettet med et gammelt Intel Atom + adaptec sata kort i og 3 x 1tb diske hvor 2 af dem er nogle gamle små hidsige 7200 rpm hitachi diske og de 2 blæsere som sidder bagi i overdøver diskene så du skal klart enten smide andre blæsere i eller dæmpe dem.


    Ellers er det et fint lille kabinet som gør hva det skal.


    Hva har du tænkt dig at bruge som OS?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW