stationær vs.bærbar /streame film på Led tv

  • Hejsa,


    Kan mærke jeg ikke længere er tændt ved at spillr pc spil og er flyttet i en 1værelses hvor pladsen kunne være blevet sparet fra min stationær til fordel for en bærbar.


    Jeg overvejer købe en bærbar i 4-6.000klassen og hermed mit spørgamål
    Vil jeg kunne mærke forskel hvis jeg streamer film fra bærbaren over på min fladskærm sammenlignet med nu hvor jeg streamer via mit staionær der har Ati Radeon HD kort i, husker ikke hvolken en model det er :)

  • Det burde ikke give anledning til problemer.. Det kommer selvfølgelig helt an på hvilken bærbar du har i tankerne samt hvilket materiale der streames og hvad dine krav og forventninger er..


    Og lige et tillægs spørgsmål..


    Når du skriver du streamer over til dit tv, går jeg ud fra at det er computeren som afvikler materialet og så blot sender billedet til din skærm eller er det din skærm som afspiller indhold via netværk?

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Det burde ikke give anledning til problemer.. Det kommer selvfølgelig helt an på hvilken bærbar du har i tankerne samt hvilket materiale der streames og hvad dine krav og forventninger er..


    Og lige et tillægs spørgsmål..


    Når du skriver du streamer over til dit tv, går jeg ud fra at det er computeren som afvikler materialet og så blot sender billedet til din skærm eller er det din skærm som afspiller indhold via netværk?

    måske udtrykte jeg mig ikke helt korrekt hehe...


    men altså har et HDMI stik i min computer som fører til min skærm - så afspiller jeg filmene i f.eks. i VLC og ser dem på min fladskærm... min stationær har et HD5870 ATI kort siddende, og jeg overvejer købe en bærbar istedet for grunden pladsen :-) bærbar af prisklasse 4-5.000kr ?


    så kommer mit spørgsmål: hvilket kort skal sidde i en bærbar så det ikke lagger? har hørt hvis kortet (grafik) ikke er stærkt nok når man viderefører billedet så kan det lagge osv ? eller er det bare en gammel skræne?

  • måske udtrykte jeg mig ikke helt korrekt hehe...


    men altså har et HDMI stik i min computer som fører til min skærm - så afspiller jeg filmene i f.eks. i VLC og ser dem på min fladskærm... min stationær har et HD5870 ATI kort siddende, og jeg overvejer købe en bærbar istedet for grunden pladsen :-) bærbar af prisklasse 4-5.000kr ?


    så kommer mit spørgsmål: hvilket kort skal sidde i en bærbar så det ikke lagger? har hørt hvis kortet (grafik) ikke er stærkt nok når man viderefører billedet så kan det lagge osv ? eller er det bare en gammel skræne?


    Billedet kan "lagge" hvis vi snakker f.eks. et spil, hvor grafikkortet skal beregne en masse ting, det skal det ikke når der afspilles video (generelt anyhow, der er undtagelser men ikke nogen du behøver at tænke på).


    Derfor hvis det kun er til at afspille video (og IKKE spil), kan du som regel sagtens klare dig, med det grafikkort der er indbygget i den udvalgte CPU.
    Der findes stadigvæk ældre grafikkerner som ikke er i stand til at hjælpe CPUen med at dekode video (dog primært ældre varianter af Intel Atom, som du alligevel bør gå en lang bue udenom, det skal siges at Atom alligevel oftests kun findes i den virkelige lave ende).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Billedet kan "lagge" hvis vi snakker f.eks. et spil, hvor grafikkortet skal beregne en masse ting, det skal det ikke når der afspilles video (generelt anyhow, der er undtagelser men ikke nogen du behøver at tænke på).


    Derfor hvis det kun er til at afspille video (og IKKE spil), kan du som regel sagtens klare dig, med det grafikkort der er indbygget i den udvalgte CPU.
    Der findes stadigvæk ældre grafikkerner som ikke er i stand til at hjælpe CPUen med at dekode video (dog primært ældre varianter af Intel Atom, som du alligevel bør gå en lang bue udenom, det skal siges at Atom alligevel oftests kun findes i den virkelige lave ende).

    ja det det er det jeg tænker og jeg vil bruge ca. 4-5.000kr på en bærbar og den skal kun bruges til nettet og streame film fra den, via HDMI også over på en samsung fladskærm, ikke andet :-) ? det kan den klasse bærbar godt klare kan den ikke ?

  • ja det det er det jeg tænker og jeg vil bruge ca. 4-5.000kr på en bærbar og den skal kun bruges til nettet og streame film fra den, via HDMI også over på en samsung fladskærm, ikke andet :-) ? det kan den klasse bærbar godt klare kan den ikke ?


    Generelt set burde det kunne lade sig gøre at finde en computer i 4-5000 kr klassen som er i stand til at afspille video uden problemer.
    Hvis du er i tvivl omkring en specifik computer, så kan du jo altid spørge :9xo

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Generelt set burde det kunne lade sig gøre at finde en computer i 4-5000 kr klassen som er i stand til at afspille video uden problemer.
    Hvis du er i tvivl omkring en specifik computer, så kan du jo altid spørge :9xo

    - så vil jeg benytte mig af det og spørge nu :D om du gider finde nogle alternativer til en bærbar til mig i den klasse ? :) som er noget værd.

  • Uden problem!
    Men det kaldes ikke at streame når det køre gennem et kabel det er jo bare en skærm du har sat til, ikke noget med at streame at gøre ^^ At streame er jo når du ser en tv live gennem dit fjernsyn(eksempelvis) :)
    Og nej det skal du ikke bruge grafikkortet til en skid:)


    http://www.mm-vision.dk/produk…010&gruppe=visionnotebook


    Du skal selv smide w7/w8 i men så har du også en fed lille arbejds pc som egentlig også kan spille nogle små spil :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • så kommer mit spørgsmål: hvilket kort skal sidde i en bærbar så det ikke lagger? har hørt hvis kortet (grafik) ikke er stærkt nok når man viderefører billedet så kan det lagge osv ? eller er det bare en gammel skræne?


    Den her er mere end rigeligt stærk til det(Stærk nok til tunge spil): http://www.edbpriser.dk/baerba…g6-2117so-id-7113246.aspx


    Bare som eksempel - I praksis ville alle bærbare med en A4, A6, A8, A10 APU(CPU) i kunne klare det uden problemer, nu er der bare ikke så stor prisforskel fra de små billige bærbar, og så op til den voldsomme jeg forslog:)




    Det du har brug for er en:


    Mindst Dual core CPU/APU. (Ikke Intel ATOM, det er en meget dårlig CPU, den kan ikke trække det ordentligt - Har haft 2 stk af dem:-P


    Mindst 2GB RAM - Men gerne 8GB(God buffer til overførsel via netværk)


    Der er mange indbygget Intel grafikkort som ikke kan klare film ordentligt, jeg har ikke styr på hvilken, G41(Intel X4500) er bare et, men der er mange flere. HD3200/HD4200 er også lige sløvt nok.. Har ikke prøvet nye Nvidia grafikkort til film, jeg har prøvet 8500GT, og det er i hvert fald for dårligt til mig.




    Og hvad denne her angår: http://www.dba.dk/andet-maerke-phenom-ii-x4-965/id-88941571/


    Måske 3000kr.:o)




    God jagt:)

  • Hvorfor bruge SÅ mange penge på en bærbar, hvis den kun skal bruges til at streame film med?
    Hvorfor ikke købe en streamer i stedet?
    En billig Boxee Box, eller en WD Live?

    jeg har udtrykt mig forkert, det med at streame :( jeg mente hvis man har film på bærbaren så smide dem over via HDMI på sin fladskærm :)

  • Ok så er jeg med.
    Personligt ville jeg synes det er irriterende at skulle sætte HDMI stik til og skifte skærm osv. hele tiden.
    Men det er nok bare mig. :)


    Så ville jeg hellere bruge en streamer af en art, og så bare have filmene på en stationær, bærbar eller NAS.
    Det kan jo også være dit TV kan afspille de formater du har, så du kan spille dem over netværket.
    Hvilken model TV er det?

  • Ok så er jeg med.
    Personligt ville jeg synes det er irriterende at skulle sætte HDMI stik til og skifte skærm osv. hele tiden.
    Men det er nok bare mig. :)


    Så ville jeg hellere bruge en streamer af en art, og så bare have filmene på en stationær, bærbar eller NAS.
    Det kan jo også være dit TV kan afspille de formater du har, så du kan spille dem over netværket.
    Hvilken model TV er det?

    det er det her: http://www.hifiklubben.dk/prod…g_f-ue55es8005_led-tv.htm


  • På den vil du se det mindste hakkeri, dårligt billede osv.. og det ville være synd at købe noget som kun lige kan trække blue ray film og ligende - Så jeg står ved den bærbar jeg forslog længere oppe til 3800kr.: http://www.edbpriser.dk/baerba…g6-2117so-id-7113246.aspx


    Med sådan en skærm vil du opdage de mindste pixel fejl, og se forringet billed kvalitet med det samme.. Derfor vil VLC også være et skidt valg som media player, jeg ved godt VLC bruger meget lidt CPU kraft, men man kan se forskel på billed kvaliteten i forhold til K-Lite Codec standart, som kan hentes her: http://www.free-codecs.com/k_lite_codec_pack_download.htm




    Håber det kunne bruges til noget:)

  • Det er samme TV som jeg har, har du prøvet at afspille dine film på TV'et?
    Det kan altså afspille rigtigt mange formater.


    Så hvis det nu er et af de understøttede formater du bruger, er det da dumt at bøvle med HDMI kabel osv. når du kan afspille dem direkte på TV'et.


    Prøv evt. at smid en af dine film over på en USB pind, og test om dit TV kan afspille den.
    Derefter er det jo bare at installere AllShare på din PC og så ellers afspille dine film direkte på TV'et over dit netværk.


    Og som jeg har sagt i mange andre tråde på det forum her, kunne jeg aldrig selv finde på at installere en codec pack på min PC.
    Jeg finder dem slet ikke nødvendig.
    Og kunne heller ikke finde på at bruge VLC.
    Jeg bruger på min computer Media Player Classic - Home Cinema x64: http://mpc-hc.sourceforge.net/downloads/


  • Der er mange indbygget Intel grafikkort som ikke kan klare film ordentligt, jeg har ikke styr på hvilken, G41(Intel X4500) er bare et, men der er mange flere. HD3200/HD4200 er også lige sløvt nok.. Har ikke prøvet nye Nvidia grafikkort til film, jeg har prøvet 8500GT, og det er i hvert fald for dårligt til mig.


    Alle sandy bridge, ivy bridge, arrandale/clarkdale og g45(chipsæt til core 2, kan ikke lige huske hvad intel kalder grafikkernen) er i stand til at dekode video uden de store problemer.
    Eftersom nyere Intel bærbare generelt anvender ivy bridge eller sandy bridge CPUer, burde der ikke være noget problem.


    Personligt ville jeg vælge en laptop hvor skærmen har en større opløsning end 1366x768, det er efter min mening for lidt (især på 15.6" skærme).
    Her er et par eksempler:
    Samsung 14" (med 1600x900 opløsning) i5-3210m og nvidia gt630 grafik: LINK
    Samsung 15.6" (med 1600x900 opløsning) i5-2410m og amd 6750m grafik: LINK
    Lenovo Thinkpad L530 15.6" (med 1600x900 opløsning) i5-3210m: LINK
    Bemærk at denne ikke har HDMI, men mini displayport, derfor skal skærmen helst også have (mini-)displayport.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja det skulle ikke være et problem - Jeg har både brugt min Lenovo bærbar (har en lille i3 processor) og min NAS (som kø
    rer den mest strømsparende og en af de mindste i3 på markedet) uden problemer i HD over HDMI til mit TV.


    Pt. får min NAS lov til at streame Netflix over mit Trådløse N netværk uden problemer :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |