Opgradering af pc - hvad gør jeg?

  • Hej Tweak-brugere!


    Da jeg ikke selv er utroligt meget inde i hardware-verdenen, har jeg brug for hjælp til at opgradere mit system.
    Jeg kan godt lide at være fremtidssikret, så jeg kan køre de nyeste spil osv., og min computer er ved at være godt 2-3 år gammel og har følgende specs:


    Kabinet: NZXT Hush
    Motherboard: Gigabyte GA-870A-UD3
    Harddisk: WD 500gb 7200 rpm
    Strømforsyning: Inter-Tech Energon 650W tror jeg
    CPU: AMD Phenom II X6 1090T / 3,2gHz med stock cooling
    GPU: Radeon HD 5850
    Ram: Har 4GB, mere ved jeg ikke.


    Mine spørgsmål til jer er så:
    Hvad bør jeg opgradere, hvad bør jeg ikke opgradere - og hvad kan det bedst betale sig at opgradere til?
    Jeg havde selv forestillet mig at skifte kabinet for bedre airflow, ny cpu-køler, mere ram og evt. grafikkort, men igen, min viden er lidt outdated.


    Hvad kan jeg, hvad bør jeg, hvad ville I gøre? Hvad bør jeg ikke? Selvom jeg ved en del om computere, føler jeg mig lidt på bar bund... :(
    Håber meget at I kan hjælpe mig.


    PS. mit budget er ikke skyhøjt, men det er heller ikke helt relevant, da jeg bare søger noget viden og evt. bud, jeg kan overveje.

  • Motherboard: Gigabyte GA-870A-UD3
    Harddisk: WD 500gb 7200 rpm
    Strømforsyning: Inter-Tech Energon 650W tror jeg
    CPU: AMD Phenom II X6 1090T / 3,2gHz med stock cooling
    GPU: Radeon HD 5850
    Ram: Har 4GB, mere ved jeg ikke.




    Køb noget god RAM: http://www.computersalg.dk/pro…res-hukommelse-8-gb-2-x-4


    Køb en bedre køler f.eks.: http://www.computersalg.dk/pro…-led-processork%C3%B8ler-


    Inter-Tech Energon 650W Uff.... Det giver ikke ydelse at skifte strømforsyning: http://www.computersalg.dk/pro…ite-600w-str%C3%B8mforsyn


    AMD Phenom II X6 1090T, hmm... Behold den lidt endnu:-)


    Radeon HD 5850 - Det er et godt grafikkort, undgå AA i dine spil, og så kan du sagens beholde det et stykke tid endnu.


    WD 500gb 7200 rpm - Tja... Det vigtigste er du bruger windows 8 64bit, det giver mere end at skifte til en SSD disk. Du kan selvfølge også købe en SSD, men det giver ikke ydelse i spil f.eks.: http://www.computersalg.dk/pro…series-mz7td120-solid-sta




    Det var nogle forslag nu og her, hvor jeg personligt ville finde råd til:


    Vær sikker på du bruger windows 8 64bit!


    RAM, det er vigtigt at det er hurtigt, og at der er nok!: http://www.computersalg.dk/pro…res-hukommelse-8-gb-2-x-4


    Mindre støj, mindre risiko for varme relateret hakken i spil. køb køler: http://www.computersalg.dk/pro…-led-processork%C3%B8ler-


    Og så ville jeg MÅSKE købe en SSD, det giver ikke en skid ydelse i spil - Men! Den er da fed at ha' til styresystemet...: http://www.computersalg.dk/pro…series-mz7td120-solid-sta




    Hvad jeg ville skifte til midt/sidst i 2013:


    Sikre dig du har en SSD disk, og en bedre strømforsyning: http://www.computersalg.dk/pro…ite-600w-str%C3%B8mforsyn


    HD8850/HD8950 grafikkort(Mindst 2GB RAM).


    FX-6100, og opdatere din BIOS, hvis det er nok til du kan køre med CPU'en.(Udelukkende for at få den høje RAM hastighed til spil brug:)


    Eller FX-8350 CPU, og skifte til et billigt bundkort, der understøtter CPU'en f.eks.: http://www.computersalg.dk/pro…5a97-le-20-bundkort-atx-s

  • Hej Dnope, og tusind tak for, at du tager dig tid til at hjælpe mig!
    Dit indlæg er konstruktivt og meget brugbart - af samme grund vækker det nogle andre spørgsmål i mit uerfarne hoved, hehe :D


    1. Jeg går ud fra, at du med AA mener anti-aliasing?
    2. Jeg kører pt. Windows 7 64-bit, da jeg har læst at en opgradering til Win 8 er et unødvendigt skift og måske endda en halvdårlig idé, hvis man er til gaming og/eller lyd- og billedredigering... Hvad siger du om det? :)
    3. Når du nævner ram og hastighed... Jeg er med på, at antallet af mHz er hastighed osv., men hvordan ved jeg, hvad det, jeg allerede har er, og hvad mit bundkort understøtter, hvad der passer i ram slots osv - og hvad med ram køling? Jeg ved ikke noget D:
    4. Hvis jeg en dag skal skifte bundkort, hvordan ved jeg så, hvad jeg skal købe - altså hvordan sikrer jeg mig, at alle computerens dele passer til et nyt bundkort?
    5. HD88/89 er da ikke på markedet endnu, er de?


    I øvrigt: jeg havde tænkt mig at købe en af Corsairs vandkølere, den holder vel længe.
    Og hvad med kabinet? Ville det være værd at opgradere?


    Og sidst men ikke mindst: Gamers har altid ment at at Intel er bedre end AMD, og i7-3770K klarer sig jo som eksempel væsentligt bedre end FX-8350. Ville det være en idé at skifte til Intel eller er kan det ikke betale sig? Og hvis det kan, hvad skal man så gøre?

  • Jeg kunne ikke være mere uenig i at du bliver anbefalet at skifte til Win8 64-bit, for at være ærlig ville jeg klart holde på Win7 64-bit som du nævner du kører med nu. Sidst jeg så nogen tal på det var ydelse forskellen på Win8 og Win7 så godt som ikke eksisterende og personligt er jeg langt mere tilfreds med Win7 end jeg er med Win8. (Skal ikke kunne sige om der er kommet nogen nye updates el. lign. men jeg har intet hørt fra den front)


    Derudover vil jeg anbefale at stærkt overvej en SSD disk, ja det er sandt at du nok ikke vil opleve nogen forbedringer indenfor spil (andet end muligvis laver load tider etc.), men den overall hastighed der kommer på systemet er efter min mening pengene værd, derudover er de fleste SSD diske nu nede i et rimeligt fornuftigt prisleje.

  • Still need help D: - hvis nogen da ved det?


    Og forresten - hvis jeg fx køber en Corsair H60 cpu-køler, vil jeg så blive nødt til at skifte den ud med en anden, hvis den ikke passer til et nyt mobo?


    Og er PCI 3.0 ikke at foretrække i fremtiden?

  • 1. Jeg går ud fra, at du med AA mener anti-aliasing?


    Jeps:)



    2. Jeg kører pt. Windows 7 64-bit, da jeg har læst at en opgradering til Win 8 er et unødvendigt skift og måske endda en
    halvdårlig idé, hvis man er til gaming og/eller lyd- og billedredigering... Hvad siger du om det?


    Jeg kender til et spil som ikke vil køre(Entropia Universe) - Man skal installere Microsoft games for windows, og kan evt. installere http://www.classicshell.net/ så det kommer til at ligne windows 7, men i bund, og grund aner dem der udtaler sig negativt om windows 8, generelt ikke hvad de snakker om, det er betydeligt bedre - Den største forbedring er opstarts tiden:)


    3. Når du nævner ram og hastighed... Jeg er med på, at antallet af mHz er hastighed osv., men hvordan ved jeg, hvad det, jeg allerede har er, og hvad mit bundkort understøtter, hvad der passer i ram slots osv - og hvad med ram køling? Jeg ved ikke noget D:


    Mhz skal være så høje som muligt, og CL skal være så lav som muligt - Derfor er 1600mhz CL6 bedre end 1866mhz CL10.


    4. Hvis jeg en dag skal skifte bundkort, hvordan ved jeg så, hvad jeg skal købe - altså hvordan sikrer jeg mig, at alle computerens dele passer til et nyt bundkort?


    Spørg i forummet til den tid - Det er nemmest.


    5. HD88/89 er da ikke på markedet endnu, er de?


    Nej, men der går ikke lang tid, og du har et ok grafikkort - Det burde kunne holde nogle få måneder endnu;)



    I øvrigt: jeg havde tænkt mig at købe en af Corsairs vandkølere, den holder vel længe.
    Og hvad med kabinet? Ville det være værd at opgradere?


    Corsair vandkøling er noget forbandet populært lort. De køler dårligt, men ok.. De giver da mere plads til rammen, og en vandkøling ser mere smart ud:)



    Og sidst men ikke mindst: Gamers har altid ment at at Intel er bedre end AMD, og i7-3770K klarer sig jo som eksempel væsentligt bedre end FX-8350. Ville det være en idé at skifte til Intel eller er kan det ikke betale sig? Og hvis det kan, hvad skal man så gøre?


    "i7-3770K klarer sig jo som eksempel væsentligt bedre end FX-8350"


    Det er ikke sandt, en FX-6100 yder fint i spil, det som er vigtigt er grafikkortet. Hvis du kan spare 500kr. på CPU'en, og får et 500kr. dyere grafikkort, så er de penge rigtigt godt givet ud på grafikkortet. Så husk at sammenligne CPU'er til samme pris:) Og husk jo længere tid der går, jo flere CPU kerner bruger spillene, derfor vil en FX-8350 blive hurtigere end i7-3770K i spil med tiden, desuden er forskellen meget lille om du har den ene eller den anden CPU, når bare det er mindst en nyere quad core - Så er det ok.


    Hvor mange ser du her på forumet, som køre med f.eks. en i5-3570k/i7-3770K, og så har de et sølle GTX660 grafikkort, de kunne ha' fået en meget bedre gamer computer, ved at vælge en FX-6100, og et GTX670/HD7950 grafikkort.


    Intel bliver købt, ikke fordi det er godt til spil - Men fordi alle andre gør det... Folk tænker ikke på at de ville kunne købe et større grafikkort, for de penge en ny quad core Intel koster ekstra. Det er meget få, som sidder med både en i7-3770K, og f.eks. et HD7970/GTX680 så de rent faktisk får noget ud af intel CPU'en, og alligevel vil deres computer være langsommere end en FX-8350 med et HD7970/GTX680 når der kommer spil som udnytter 8 kerner, i stedet for 4 kerner.


    Hvorfor er det sådan? - Det kan du læse mere om i mit link Intel vs. AMD: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=4&t=748


    Det er irriterende så mange køber Intel til gamer computere, det er det Intel er dårlige til i prisklassen under 8000kr. - Men jeg burde jo være ligeglad, det er bare det at jeg hader når folk køber noget, bare fordi det er et bestemt mærke, fordi andre gør det, eller fordi en masse tests viser det er godt - Når det ikke er det der er bedst til deres behov, jeg forlanger folk tænker 'hvad er mit behov..', og så køber det bedste til det formål, i stedet for at smide penge ud af vinduet på den måde F.eks.:


    Skal den koste under 8000kr. og være hurtig i et eller andet spil, jammen så er AMD tit bedst på grund af deres CPU priser, og de mange kerner til ingen penge.


    Skal den koste under 8000kr. og være hurtig i et eller andet program, jammen så er Intel tit bedst på grund af deres FPU.


    Skal den være fremtidssikker i Spil, så helt sikkert AMD man skal overveje, men er det i programmer - Så aner jeg ikke hvad der bliver bedst.


    Nå, nok om det - Jeg håber jeg kom lidt rundt om det. Mvh. :-)

  • Still need help D: - hvis nogen da ved det?


    Og forresten - hvis jeg fx køber en Corsair H60 cpu-køler, vil jeg så blive nødt til at skifte den ud med en anden, hvis den ikke passer til et nyt mobo?


    Og er PCI 3.0 ikke at foretrække i fremtiden?


    Intel PCI 3.0 vs. AMD's mange kerner, og FMA3/FMA4 i spil?


    AMD er den sikre satsning i den situation.


    Vi ved at fremtidens spil vil bruge flere CPU kerner, og Intel arbejde ALT hvad de kan for at få FMA3 i deres CPU'er - AMD har allerede FMA3/FMA4, det er ikke uden grund Intel er så interesseret i FMA:)


    I dag når du ser spil tests AMD vs. Intel, så bliver der kun brugt 2-5 CPU kerner, normalt 2-4 kerner.. Og en FX-8350 har 8 kerner, så den har kun mulighed for at bruge max. 50% af sin CPU kraft. Der vil virkeligt give hastighed, når spillene kan udnytte 8 kerner.




    Men tilbage til PCIE 3.0 - Fra PCIE 1,0 til PCIE 2,0 var der store forbedringer i softwaren, der gjorde at det gav meget hastighed i praksis.


    Fra PCIE2.0 til PCIE 3.0 er der kun er fordobling i båndbredden stort set... Det lydder af meget, men det er ikke så vigtigt endda, så på nuværende tidspunkt er det ligemeget om du køre med PCIE 3.0 eller PCIE 2.0.


    HVIS du kunne købe en 8 kernet CPU, og sætte 2 stk HD8970 grafikkort på i dag, så ville der være forskel om de kørte PCIE 2.0 x16 eller PCIE 3.0 x16 - Men! Det er ikke det vi snakker om:)

  • I see.
    Mange af tingene kan jeg altid spørge om igen herinde, hvis det er.. Fx. det der med PCIE 2.0 vs 3.0


    Jeg har to spørgsmål mere - relateret til dine svar - som nok til gengæld er ret hurtigt opklaret:


    1. Jeg er stadig i tvivl om hvilke ram mit bundkort understøtter. Hvad passer til, og hvilken hastighed understøtter det? Jeg går ikke ud fra, at man bare kan købe nogle ram-sticks og bare smide dem i?
    2. Hvis Corsair vandkøling er noget lort, har du så et bedre forslag som ikke koster en krig og knækker mit bundkort med dets vægt - og vækker naboerne ligesom den jet-turbine, der køler min stakkels cpu lige nu?
    Målet er jo bare god køling, evt. til OC, men nok ikke det store - og så skal det gerne være relativt støjsvagt. :-)
    Jeg kan ikke se, hvordan en luftkøler kan være bedre end en vandkøler - eller er det bare Corsairs serie, du siger køler dårligt? Nogle alternativer? :)

  • I see.
    Mange af tingene kan jeg altid spørge om igen herinde, hvis det er.. Fx. det der med PCIE 2.0 vs 3.0


    Jeg har to spørgsmål mere - relateret til dine svar - som nok til gengæld er ret hurtigt opklaret:


    1. Jeg er stadig i tvivl om hvilke ram mit bundkort understøtter. Hvad passer til, og hvilken hastighed understøtter det? Jeg går ikke ud fra, at man bare kan købe nogle ram-sticks og bare smide dem i?
    2. Hvis Corsair vandkøling er noget lort, har du så et bedre forslag som ikke koster en krig og knækker mit bundkort med dets vægt - og vækker naboerne ligesom den jet-turbine, der køler min stakkels cpu lige nu?
    Målet er jo bare god køling, evt. til OC, men nok ikke det store - og så skal det gerne være relativt støjsvagt. :-)


    1. Jeg er stadig i tvivl om hvilke ram mit bundkort understøtter. Hvad passer til, og hvilken hastighed understøtter det? Jeg går ikke ud fra, at man bare kan købe nogle ram-sticks og bare smide dem i?


    Det er lige nøjagtigt hvad du kan - Dog bør du købe mindst 1866mhz RAM.



    2. Hvis Corsair vandkøling er noget lort, har du så et bedre forslag som ikke koster en krig og knækker mit bundkort med dets vægt - og vækker naboerne ligesom den jet-turbine, der køler min stakkels cpu lige nu?


    Griner.. Larm er noget skidt... Den her er nem at monter, billig, støjsvag, og den køler noget nær lige så godt som Corsair H60: http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser




    Køb mindst RAM, og køler - Gå i BIOS, og:


    Sæt rammen til 1333mhz.
    Sæt RAM til 1,5volt
    Sæt FSB til 231mhz.
    Sæt cpu til 0,05volt højre end standart(Den funktion nogle bundkort har) - Hvis du ikke har denne funktion, så sæt Vcore til 1,40volt.
    Sæt nordbro(CPU-NB) til 0,05volt højre end standart(Den funktion nogle bundkort har) - Hvis du ikke har denne funktion, så 1,20volt
    Sæt nordbro til 2772mhz(Kan være at der står 2400mhz eller x12 på dit bundkort)
    Sæt HT til 2300mhz(Kan være der står 2000mhz eller x10 på dit bundkort)


    Så køre du 3,6ghz - Det er et lille, og normalt stabilt overclock - Jeg kan selvfølge ikke love noget, men ved den hastighed vil køleren normalt stadigt være stille:)




    Et alternativt højre overclock (3,85ghz), som stiller større krav til computeren:


    Sæt rammen til 1333mhz.
    Sæt RAM til 1,5volt
    Sæt FSB til 241mhz.
    Sæt cpu til 0,1volt højre end standart(Den funktion nogle bundkort har) - Hvis du ikke har denne funktion, så disable cool and quite og sæt Vcore til 1,45volt.
    Sæt nordbro(CPU-NB) til 0,1volt højre end standart(Den funktion nogle bundkort har) - Hvis du ikke har denne funktion, så 1,25volt
    Sæt nordbro til 2900mhz(Kan være at der står 2400mhz eller x12 på dit bundkort)
    Sæt HT til 2400mhz(Kan være der står 2000mhz eller x10 på dit bundkort)




    Når det er sagt, så får du stort set intet ud af at overclocke din CPU i spil, af og til køre den endda dårligere... Det er ikke CPU'en som er vigtig i spil, det er grafikkortet - Når bare du har mindst en quad core CPU, og du har altså en hexa core... Din CPU har så en sløv overførsel til rammen, i forhold til de nye CPU'er(F.eks. FX-6100/FX-8350) - Men det kan du ikke gøre meget ved.

  • Det sidste, du skrev, er en kort guide til OC af processor, ikke? Hvorfor sætter man 1866mhz ram ned til 1333 mhz?
    (Og evt. hvordan ved jeg hvilken hastighed mine nuværende ram kører med, så jeg ved, om jeg skal skifte dem ud?)


    PS. Jeg har læst lidt om mit motherboard, og det ser ikke ud til at den understøtter 1866 mhz på alle slots???

  • Det sidste, du skrev, er en kort guide til OC af processor, ikke? Hvorfor sætter man 1866mhz ram ned til 1333 mhz?
    (Og evt. hvordan ved jeg hvilken hastighed mine nuværende ram kører med, så jeg ved, om jeg skal skifte dem ud?)


    PS. Jeg har læst lidt om mit motherboard, og det ser ikke ud til at den understøtter 1866 mhz på alle slots???


    Det er fordi din CPU kun understøtter 1333mhz, så for at få ekstra hastighed, så skal du overklocke derfra:)