Hjælp - min nyeste AMD A8 build PC LARMER (CPU-køler)

  • Ahhh,


    Jeg har tidligere med succes bygget en lille, billig og stille PC til fruen baseret på en AMD A4 processor (se Vurdering af moderne low-end PC).


    Nu kom turen så til mig og jeg har brug for lidt mere kraft, så det blev til et system baseret på AMD A8 (A8-5500 der har TDP på 65W). Monteret på et MSI FM2-A75MA-E35 bundkort. Strømforsyningen er en Corsair CX 430W.


    Den medfølgende CPU-køler larmede, så jeg købte en ny som jeg håbede var mere stille. Det er en Arctic Cooling Alpine 64 GT. Den er om muligt endnu værre!! Sikke noget lort. Heldigvis er der ikke brugt en formue, men de penge er spildt.


    Problemet er lidt at der ikke er meget plads sidevers fra køleren til RAM-kølerillerne (
    Corsair Vengeance Hukommelse 8 GB DIMM 240-pi). I højden er der dog plads.


    Nu har jeg brugt tid og energi på at stykke systemet sammen, men det er ubrugeligt da det larmer.


    Hvem kommer med et godt bud på en CPU-køler der er stille...


    HJÆLP MIG!


    (edit: Jeg har opdateret BIOS settings. Istedet for at lade det hele stå på auto har jeg sat en target CPU temperatur (60 grader). Nu kører blæseren ikke meget. Håber ikke den brænder sammen :-)

  • http://www.edbpriser.dk/proces…ol-lc-cc93-id-388475.aspx


    De 2 CPU kølere du har, er dårlige. Men det er ikke det som er dit største problem.


    Dit kabinet er det største problem, da der ikke er monteret den køling som man normalt forventer fra start - Så du skal selv montere en 80mm blæser, som blæser ud af kabinettet i højre side(Der er en holder til det) - Denne her vil kunne bruges: http://www.edbpriser.dk/blaese…agma-ucma8-id-470046.aspx eller en hvilken som helst anden 80mm blæser.


    Du skriver der sider en A8-5500 i? Hvis du har en A8-5500 CPU i, så skal du også ud og ha' nye RAM, den CPU har betydeligt større krav til rammen, end f.eks. A4-5300. Andre ram kunne være: http://www.computersalg.dk/pro…res-hukommelse-8-gb-2-x-4



    Så ser det sådan her ud:


    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser
    http://www.computersalg.dk/pro…res-hukommelse-8-gb-2-x-4




    Det vil ikke gøre kabinettet perfekt, og det gør den ikke støjfri - Men det vil formodentligt hjælpe, det kabinet vil altid give anledning til støj.. Og det kan vi ikke ændre på, dog synes jeg min søns er 'til at holde ud at høre på':)


    Personligt køre jeg med en lidt mindre CPU køler, end den jeg forslår dig - Så der er ikke grund til at købe en dyrere CPU køler, derimod vil det hjælpe med mere luft gennem kabinettet, og der har jeg sat 2 ekstra 80mm blæsere i, en tynd en i låget over CPU'en der blæser ud, og en normal i siden som blæser ud.




    Mvh.



  • Nå, alt er ikke så let åbenbart.



    Jeg fik ikke skrevet om mit kabinet. Der er tale om et Geh Linkworld Micro ATX 437-24 450W (B). Der er ingen blæser (udover power supply).


    Jeg fik fejlagtigt købt en 12cm enermax blæser, så nu sidder der en alm 8 cm istedet.


    CPU-blæseren var ret lækker. Dog var der det problem at man ikke kan bruge DIMM slot 1 når der sidder der. Jeg flyttede min stav til slot 2, men kan så ikke udvide.. (nok ikke så alvorligt).


    CPU-blæseren/køleren er stille og fin, og indtil i går aftes var jeg tilfreds.




    MEN


    så lige pludselig cuttede den strømmen. Når jeg startede igen, gik den "død" efter ganske få sekunder. Hvis jeg lod den være slukket et par minutter, kunne den lige akkurat boote windows, så gik det ned igen.


    Jeg påbegyndte således fejlsøgning. Først den gamle strømforsyning - samme resultat. Så gradvis afmonteret af ALT (diske, forbindelser til CPU-styk, højtalere, osv.)... samme resultat.


    Til sidst var der blot køleren tilbage. Jeg havde oven i købet sat en lus på tænd-sluk knappen som også var mistænkt.


    Så afmonterede jeg køleren og satte den forrige køler tilbage. Den larmer ganske vist, men har ikke problemet.


    Jeg er således nu et sted hvor jeg mistænker køleren fra LC power for at være problemet. Den rapporterede CPU-temporatur med denne køler var meget fin (under 40 grader). Faktisk kører den lige nu højere med den anden køler, men det går ikke ned...


    Mit gæt er at der er noget elektrisk galt med køleren, men det bliver nok svært at bevise.


    Min "selv-bygger" stolthed har lidt i knæk, og PC'en larmer igen....


    Hvad gør en klog?



  • "lige pludselig cuttede den strømmen", og "CPU-temporatur med denne køler var meget fin (under 40 grader)"


    Mange programmer viser forkert temperatur. Du huskede kølepasta på LC køleren? Jeg mener det følger med ved siden af, og derfor skal man selv 'putte det på', ca. godt halvdelen skal bruges, ellers kommer der for meget på.


    Og ja - Næsten intet er simpelt ved computere.


    Dimm slot 1.. Hehe LC Køleren skal bare møde en vinkel sliber så, det burde gi' plads nok - Hos mig er der lige akkurat plads nok, så ½cm af køleribben burde gøre det(Husk at køre det pænt, så køleribberne er fri for metal rester, og ikke bliver bukket)


    Den CPU(APU) skal helst ha' dual channel RAM, så du burde købe en ram stav til(Magen til) - Eller du kan selvfølge bare købe dem du har forslået, de er endnu bedre, og fylder mindre i højden:)




    mvh.

  • Jeg tror der var kølepasta på bagsiden.


    Jeg har prøvet at afmontere, og putte en ny potion på (jeg havde tidligere købt en sprøjte med kølepasta). Det gjorde ikke meget forskel. Iøvrigt var den rapporterede CPU temperatur jo ok (hvor måles denne egentligt?), så jeg tror stadig på at der er noget elektrisk galt med køleren...


    ??

  • så jeg tror stadig på at der er noget elektrisk galt med køleren...


    ??


    Du har nok ret desværre.


    Den temperatur der måles i BIOS kan du regne nogenlunde med.... Og den måles normalt i selve CPU'en.

  • Periodiske fejl er noget lort....


    tjek lige chipset temperatur i BIOS.


    tjek at du ikke har sat for mange 'støtter' i kabinettet(Dem du sætter bundkort fast i).


    Det kan det altså være en defekt strømforsyning.... Men så skal du godt nok være uheldig...


    Jeg tror det er dit chipset som bliver for varmt, husk den 80mm blæser du har sat i, skal blæse ud af kabinettet.

  • Bare lige for den komplette historie. Jeg endte med at skille alting fra hinanden og så "køre den ind" komponent for komponent. Til sidst var alting på og den fejler ikke.


    Jeg kører uden kabinetkøler (så kun CPU køler og strømforsyningskøler). Temperatur er helt fin på ca. 36 grader, så det går fint.


    Den siger lidt, men bestemt rimeligt.


    Jeg venter nok lidt inden jeg igen bygger nyt, selvom det til sidst endte godt.


    :9xo