Nye lagerdiske, men hvilke?

  • Hej Tweak.


    Jeg står og skal bruge et par nye lagerdiske til min server.


    De skal primært bruges til lager og streaming af medier samt backup.


    Serveren kører pt. med Windows og er som regel slukket og vækkes via WOL, men til tider står den også tændt over længere tid.


    Har kigget lidt på disse, men har dog ikke den store erfaring med Seagate:


    Seagate 3TB


    Eller denne som egentlig er beregnet til videoovervågning og 24x7. En billig måde at få en 24x7 disk på, men ved bare ikke om der er nogen ulemper ved at den er beregnet til videoovervågning..??


    Seagate SV35 3TB


    Ellers er der denne:


    WD Red 3TB



    Der er jo selvfølgelig også WD's green diske, men kan bare huske fra før i tiden der var meget snak om headparking osv..??


    Kom gerne med input, gode råd eller spørgsmål

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Jeg ville nok kigge efter egentlige serverdiske, som er beregnet til at køre 24/7/365.


    Se er det ligegyldigt om du så vælger Seagate, Samsung, WD eller Hitachi, der ville jeg lade prisen være afgørende og tage den/dem som passer dine behov bedst.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det lyder som NAS-brug du har gang i, derfor ville jeg tage WD red, da de netop er beregnet på det brugsmønster.


    Med hensyn til den disk der er beregnet på videoovervågning, så mindes jeg at have læst et eller andet sted at diskene har slået noget fejlkorrigering fra, hvilket skulle gøre dem knapt så velegnede til almindelig brug. Naturligvis vil jeg anbefale dig at undersøge det selv, men det er umiddelbart hvad jeg husker at have hørt om den slags diske.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg ville nok kigge efter egentlige serverdiske, som er beregnet til at køre 24/7/365.


    Se er det ligegyldigt om du så vælger Seagate, Samsung, WD eller Hitachi, der ville jeg lade prisen være afgørende og tage den/dem som passer dine behov bedst.


    Mvh
    Sam


    Ja det kiggede jeg også lidt efter, men da den sjællent kører 24x7 og faktisk ikke selve lageret da diskene som ikke bliver brugt er sat til at slukke, tænkte jeg det måske ikke umiddelbart er nødvendig. Dog er det selvfølgelig irriterrende at miste data forbi man har været lidt for nærrig.. ;( Og der er vel under alle omstændigheder bedre / mere sikkert med 24x7 diske..


    Jeg fandt denne som er en "billig" enterprisedisk som faktisk kun er ca 300,- dyere:


    http://www.edbpriser.dk/harddi…c000-3-tb-id-7044198.aspx


    Nogen erfaringer?


    Det bliver selvfølgelig også til penge når man køber flere diske..


    Det lyder som NAS-brug du har gang i, derfor ville jeg tage WD red, da de netop er beregnet på det brugsmønster.


    Med hensyn til den disk der er beregnet på videoovervågning, så mindes jeg at have læst et eller andet sted at diskene har slået noget fejlkorrigering fra, hvilket skulle gøre dem knapt så velegnede til almindelig brug. Naturligvis vil jeg anbefale dig at undersøge det selv, men det er umiddelbart hvad jeg husker at have hørt om den slags diske.


    Ja det minder om NAS-brug, dog bare i en pc, men det burde vel ikke ændre det helt store mht harddisk..??


    Mht. disk til videoovervågning:
    Synes faktisk også at have læst et eller andet om det et sted, men har ikke rigtig kunne få det bekræftet..



    http://www.edbpriser.dk/harddi…m001-2-tb-id-5516167.aspx
    vil vælge seagate på 2tb , da den kun har 2 plader, er den mere stabil end 3 tb.


    Okay, det var jeg faktisk ikke klar over.. Det skal da undersøges lidt nærmere.. :9xo


    Da diskene slukker hvis de ikke bliver brugt samt serveren lukker ned hvis den ikke bliver brugt, burde jeg vel nok kunne nøjes med en "alm." disk. Det er det der er i nu og diskene kører stadig :-)
    Samtidig er det min plan at 1-2 af diskene skal bruges udelukkende til backup, er der jo stadig en chance for at beholde data i tilfælde af en disk smutter i svinget.



    Kom gerne med flere input og meninger :D :D Tak

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • mine Samsung Spinpoint F4EG HD204UI har kørt i godt 1½ år nu og ikke et eneste problem. Så kan kun anbefale dem.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • mine Samsung Spinpoint F4EG HD204UI har kørt i godt 1½ år nu og ikke et eneste problem. Så kan kun anbefale dem.


    Har selv en af dem og den kører faktisk ok. Det er dog ved at være en aldrende model som er næsten ligeså dyr som en Seagate Constellation så synes ikke den er så aktuel lige nu.. Men ellers tak for forslaget..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Har selv en af dem og den kører faktisk ok. Det er dog ved at være en aldrende model som er næsten ligeså dyr som en Seagate Constellation så synes ikke den er så aktuel lige nu.. Men ellers tak for forslaget..


    ja det er ikke helt nye længere men 1½ år med 24/7 drift siger alt :) Og to af dem har kørt i 2år om små 1½ måneds tid.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Så er jeg tilbage igen.. Jeg har kigget lidt på sagerne og umiddelbart ser denne ud til at få ros hvis man lige ser bort fra søgetiden:


    WD RED 3TB


    Denne er som beskrevet af WD beregnet til brug i en NAS, men jeg går ikke ud fra det vil forvolde problemer at smide den i en PC / Server, hvis brugsmønster minder lidt om en NAS..??


    Mht. 2TB vs 3TB og stabilitet, har jeg fundet et par steder hvor folk snakker om det, men intet konkret at forholde sig til og de fleste er også blot gisninger.. Er der andre som har en teori eller bekræftelse på om en 2 TB disk er bedre / mere pålidelig end en 3 TB..??


    Kom gerne med flere kommentarer.. :-)

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Vælger du at gå hen imod en disk fra WD, så er en disk fra deres black caviar serie identisk med deres server serie, lige bortset fra på et punkt og det er i firmwaren til disken, ellers er den fuldstændig identisk.


    Så rent holdbarhedsmæssigt, så skulle en black caviar kunne holde ligeså længe som deres enterprise diske. Forskellen ligge i hvordan læse/skrivearmen bevæger sig når den går i "dvale", altså på vej væk fra disken efter endt skrivning.
    Deres professionelle serie har en firmware som gør at den går tilbage til nøjagtig samme sted hver gang og derved skaber stabilitet til 24/7/365 brug, denne lille vigtige ting har deres black caviar serie ikke i samme grad, grundet tolerancen lige er en lille anelse større på diskene(BC) til almindelig brug. Det er ikke noget som betyder noget som helst i dagligdags brug, men skal den køre hele tiden, så kan det have betydning især i raid opsætninger for stabilitetens skyld.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.