Ny monster computer

  • Lige nu er der ikke nogen spil ét 680 ikke kan trække i fuldt på 1080 opløsning. Der skal nok komme spil i 2013, som vil sætte de nuværende grafikkort bagud igen, men om du vil investere i noget, der endnu ikke er relevant, er en vurdering du selv må tage.


    Så synes jeg også at du skal tage K modelen af den 3770. Selvom du ikke kender til overclocking nu eller ikke tror, at du vil gøre det, så tror jeg at du vil få brug af det, hvis du regner med at have 2 680. Måske du også skal overveje en bedre strømforsyning. Den xfx 650 kan nok godt klare det, men den vil virkelig blive presset.

  • du må jo selv vudere om der er overkill med 2 stk. 680, det kommer jo helt and på dine krav;)


    jeg har ikke fortrudt at jeg har købt 2 680'ere, de køre altid over 60 fps i bf3 på max i full hd :D


    det gjorde 2 st. 6950 altså ikke:)

  • Det er lige meget om det er en K model af cpuen, de overglocker lige godt.


    eneste jeg ser som et muligt problem e din valgte strømforsyning den er kun bronze og 650W, tvivler på du vil kunne køre Sli med den.


    Og til slut havde jeg taget hurtigere ram 2400mhz f.eks


    En sidste ting.


    skal du køre Sli evt nu eller i fremtiden, havde jeg valgt socket 2011, da det klart egner sig best til gameren.


    en socket 2011 3820 cpu og 2011 bundkort koster næsten det samme.


    for at få din "monster" computer skal du gå 2011, ellers er det bare en computer du køber 8)

    Intel core i7 3820
    Asus Rampage formula IV socket 2011
    Corsair H80i cpu køling
    Kingston HyperX Predator 4x4gb 2400mhz quad channel
    Corsair obsidian 650d kabinet
    Corsair AX750 gold psu
    Asus gtx 680 Top
    Kingston HyperX 3K 240GB SSD
    Asus VG278HE 27" 144hz skærm

  • Omfufu


    Nu ved jeg da ikke lige hvilket ben du har fået galt i halsen her i jul/nytår :?: .


    K modellerne er ulåste og kan der imod nå langt højere clock end en CPU uden K....og det er fakta.


    PSU kan vi godt blive enige om at den skal lidt højere op end de 650 watt for at være på den sikre side, især hvis OP vil køre 2x680 i SLI samt et OC.


    Vælger OP en CPU uden K, så har han ikke noget at bruge ram som kan rende 2400Mhz til, da han slet ikke kan komme i nærheden af at udnytte dem fuldt ud, og det er osse fakta :whistling: .


    At sokkel 2011 egner sig bedre til gameren, er noget direkte ævl :oops: , for at sige det som det er. Du får nogle fordele ved at kunne køre quadchannel på dine ram, men det betyder ikke en flyvende fløjt når vi snakker gamming, men din e-penis bliver lidt større i syntetiske benchmark samt i tunge programmer til videoredigering ellers er der intet at vinde ved det overhovedet, eller så lidt at det ingen betydning har.


    Vi kan godt blive enige om at sokkel 2011 er lidt mere "fremtidssikker", siden Intels nye CPU'er som kommer om 2-3 måneder kommer på en ny sokkel, nemlig 1150, men vælger OP en Ivy bridge K model og sokkel 1155, så har den så meget punch at den sagtens kan holde de næste mange år frem, især hvis der bliver skruet lidt på den og kølingen er i orden, bare se hvor mange her på siden som har én OCet til 4,5Ghz med standard 1600Mhz ram, den æder alt vedr. spil hvis ellers dit GFX kan følge med.


    Du kommer ikke til at kunne maxe de nye CPU'er ud i spil det næste lange stykke tid, da 99% af alle spil bliver lavet til at kunne køre på konsol og portet over til pc, derfor er kravene til spil idag osse middelmådige og det kommer ikke til at ændre sig før konsollerne får en opgradering hvilket ikke ligger lige om hjørnet.
    Til den tid er vores pcer alligevel skiftet ud med noget som er endnu mere kraftigt, da gabet mellen konsol og pc bliver ved med at blive større og større, som tiden går.


    Bare se på hvor få spil, som kan udnytte flere end 2 kerner, det er ikke ret mange og begynder du at sige nogen som kan udnytte 4 eller flere kerner, så er antallet forsvindende lille, da presset i spil ligger på dit GFX og ikke din CPU hvis ellers den bare er nogenlunde fornuftig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Omfufu..


    ligesom Ebo,er jeg nød til lige at kommentere på hvad du siger..


    at en "k" og en "non-k" skulle OC lige godt, er direkte forkert, og nærmest et selvmodsigende udsagn, da intel selv klart skriver "unlocked" ud fra deres "k" modeller, på deres overview, og hvis du så lige gået ind på google og skrive "intel core i7 unlocked" f.eks. så vil du se, at det aller første link, linker til intels side, som snakker om overclocking...


    så, som Ebo siger.. that's a fact.


    og det giver ingen mening, hvis du ikke skal OC en del (dertil, hvor den dyre slags køling begynder at blive nødvendigt, eller er blevet nødvendig), at købe ram med 2400 MHz ..


    jeg køre selv en 3570k, og udelukkende fordi at det er en k, har jeg kunne gå ind og sætte hastigheden op til 4.31 GHz, uden overhovedet at pille ved voltage eller noget endnu..


    jeg køre også på 1600 MHz ram (godt nok CL7, men altså..),


    at hoppe op til en 2011 er også mere eller mindre pointless her, da CPU'en er langt over grænsen for hvad selv de mest CPU krævende spil kræver.. og evt. kan han på meget kort tid, uden problemer skubbe den op til en clock på 4GHz+ HVIS han skulle nå det punk.. som ikke sker lige foreløbigt..


    jeg vil sige at den computer ZeeTo har fundet er rimelig nice..


    overkill? yeah, maybe.. but.. the more power you have.. the more fun you get.. :p


    egentligt vil det nok være billigere at vente med at opgradere med det andet grafik kort til den tid, hvor du rent faktisk ville kunne mærke en forskel (hvor de nok også er faldet lidt i pris), men med 2 80'er, og en 3770k, vil du kunne holde den computer kørende en del år ud i fremtiden..


    Haswell er blevet forsinket til jun-jul måned, og 780'eren skulle angiveligt være ude iløbet af nogen måneder.. 3-4 måneder tidligst, men det ville nok ikke være den store overraskelse, hvis den blev forsinket og først var ude om ca ½ år..


    så hvis du køber dit ene grafik kort nu, og venter ca et halvt år med at købe det andet, burde du allerede dér kunne spare lidt penge..


    udover det, vil jeg nok også finde mig en ordentlig køler (dette er bare en anbefaling fra min side af, da intel stock kølere er dårlige til både det med at holde CPU'en kold, og det med at holde stille.. de larmer, og køler ikke så godt..


    selv små 200 kr,- kølere er bedre... køligere og mere stille...


    men hvis du har tænkt dig at OC i fremtiden, ville jeg nok allerede fra nu af bare købe mig en ordentlig køler til 400-700 kr,- og fremtids sikre mig på det punkt.. mange kølere kræver at man piller bundkortet ud, og hvis den del er overstået... well, så er det ikke noget som står i vejen.. en H80'er kunne være et bud.. jeg har set flere andre komme med nogen rimelig gode luft-kølere også..


    Ebo;


    vil bare lige køre dig opmærksom på, at den nye Playstation (om den bliver kaldt playstation 4, eller noget andet) *nok* bliver lanceret i slutningen af Febuar..


    Sony har indkaldt til en 3-dages ... arrangement.. som de har kaldt "Destination PlayStation"..
    kilde:
    http://www.tweaktown.com/news/…on_playstation/index.html



    den, sammen med andre diverse nyheder, som at de har stoppet produktionen af deres PS2, osv... har fået diverse analytikere til at sige, at det nok er PS4 de kommer ud med..


    http://www.tweaktown.com/news/…ng_towards_ps4/index.html




    også microsoft har givet nedtælling til deres nye Xbox..
    http://www.tweak.dk/nyheder2.p…Xbox_konsol_fra_Microsoft



    http://www.tweaktown.com/news/…l_be_announced/index.html



    så... forhåbentligt.. inden længe, vil vi se den første af den kommene generations konsoller ude i butikkerne..
    og så håber jeg virkeligt at de vil stoppe med at begrænse grafikken og tingene for os PC-brugere, som bruger så meget tid og penge på hardware for at nyde noget, som så er begrænset af noget andet...


    men de "nyheder" er jo egentligt kun rygter på nuværende tidspunkt..


    ZeeTo:


    * CPU'en - vælg 3770k


    * PSU'en - vælg Corsair HX 750W (dette er blot mit forslag, men jeg håber lidt nogen af de andre evt. vil kommentere på dette, og bekræfte om det ville være det bedste bud i din situation)


    * opgrader din CPU køler


    * Vælg et bedre tastatur og mus


    så er du godt kørende..
    - det ville være synd at have sådan en awesome coputer, og så sidde med sådan et nederen tastatur :p

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • ZeeTo


    Prøv at går ind på nvidias hjemmeside de har en guard til at bygge heftige nvidia maskiner. Vis du er til overkill




    rasm401i


    Jeg har ikke på noget som helst tidpunkt set, min fps i battlefield 3 køre under 60 fps i nu, og jeg køre med 2 stk 6950 i crossfire. ultra settings full anti aliasing 1920 x 1080 120hz og heller ikke med et 6950 kort er gået under 60 fps. Men til gengæld har jeg problemer med fps i FEAR serien som der kun køre 18 til 53

  • Hvis du vil had en "monster computer" ville jeg nok vente, da Intel kommer med deres nye cpu'er snart og det samme gælder amd med deres grafikkort.


    Men det er selvfølgelig også bare min mening ;) vil nemlig selv synes at det vil være spild af penge, at købe gpu/cpu nu, da intels næste serie af cpu'er vil gå videre på en ny socket og derved gør dit bundkort med socket 1155 forældet. Som også gør at hvis du nu vil skifte cpu senere hen, skal du od og skifte chipsæt.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • så synes jeg da det er overkill at købe et 680?


    du ser altså ikke nok på din fps hvis den ikke daler ned til 40 engang imellem...


    jeg har selv kørt med 2 stk. 6950 og en 2500k med ssd og nyeste drivere, den kan ikke holde fps'en over 60...

  • altså. der er ingen grund til at tilsvine mig, fordi jeg ikke falder for intels salgstrick med K cpu.
    Det er rigtigt den er "låst" dvs multiplieren går ikke så højt op ved autoOC på bundkortet. Men køber man et "ordenligt" bundkort med tilhørerne chipset x79 som er noget bedre og en klasse over mediacenter chipsettet z77 så kan du komme mindst lige så højt op, og sikkert endnu højere i og med platfrmen er bedre.


    Det hjælper ikke så meget at have en multiplier på 5000 og køre 9ghz hvis din fsb og L1 cache ikke følger med.


    på z77 og Sli får du kun pci-e x16 + x8 hvorimod x79 får du x16 +x16 ligger du det sammen med f.eks quad channel ram giver det altså noget, og siden prisen er stort set identisk forstår jeg ikke, i kan anbefale z77.


    Ja der kommer nye cpuer fra intel sikkert hen over sommeren, det bliver ive-bridge -E og starter vel ud med samme pris som nuværerne kostede fra da de kom, dvs 4k+ og de får sjovt nok socket 2011


    Bevars sammenligner man dual channel vs quadchannel er der ikke så meget at hente på den konto alene, eller på pci lanes alene, men mange bække små som man siger.....


    Der er jo en grund til nørder som kender til intel køber x79 og 12 årige knægte som skal have monster gamer pcere køber færdigt byggede systemer med z77.


    men at anbefale et chipset samt sockel som er under 6 måneder fra at udgå er sq tegn på uvidenhed sorry to say.


    Mit råd står ved, købt et godt socket 2011 bundkort, f.eks asus rampage IV formula eller extreame en 3820 cpu og quadchannel ram. når de nye cpuer kommer, og falder i pris, kan man nøjes ved kun at udskifte sin cpu, frem for hele platformen.


    kører du stock hastighed får du 3,6ghz med en 3820 mod 3,5 for en 3770k prisen er den samme, og det vare et godt stykke tid før det overhovedet bliver nødvændigt at OC, men nu skrev trådholderen jo heller ikke noget om at overglocke systemet, men derimod gerne ville have en ordenlig (monster) gamer maskine

    Intel core i7 3820
    Asus Rampage formula IV socket 2011
    Corsair H80i cpu køling
    Kingston HyperX Predator 4x4gb 2400mhz quad channel
    Corsair obsidian 650d kabinet
    Corsair AX750 gold psu
    Asus gtx 680 Top
    Kingston HyperX 3K 240GB SSD
    Asus VG278HE 27" 144hz skærm

    Rettet en gang, sidst af Omfufu ().

  • nu ved jeg ikke hvor mange millioner mønter du har i banken, men jeg bygger sq ikke en gamer pc til de spil jeg kan købe idag, men deriomod dem som kommer i næste uge.


    crysis 3 er på vej og det er kun begyndelsen på frostbite2 engine kan lave, og bf3 kan godt allerede nu maxe et system ret godt ud.


    men køber man en ny gamer pc 2 gange om året er det rigtigt, så er det lige meget

    det kan godt være at socket 2011 er bedere, men spil kan ikke udnytte det.

    Intel core i7 3820
    Asus Rampage formula IV socket 2011
    Corsair H80i cpu køling
    Kingston HyperX Predator 4x4gb 2400mhz quad channel
    Corsair obsidian 650d kabinet
    Corsair AX750 gold psu
    Asus gtx 680 Top
    Kingston HyperX 3K 240GB SSD
    Asus VG278HE 27" 144hz skærm

  • du har ret lidt hen af vejen.


    tager du 1366 idag,er man stadig rimeligt kørerne, det samme vil du være med 2011 i det samme tidrum i fremtiden


    og z77 kan du så sammenligne med lga775


    det er jo derfor jeg anbefaler 2011 og ikke 1155 da man jo klart er sikret i længere tid.


    Og ja der var jo lige ca 100% prisforskæld på 775 vs 1366 men det var der jo også på 1155 vs 2011 indtil for ganske kort tid siden

    Intel core i7 3820
    Asus Rampage formula IV socket 2011
    Corsair H80i cpu køling
    Kingston HyperX Predator 4x4gb 2400mhz quad channel
    Corsair obsidian 650d kabinet
    Corsair AX750 gold psu
    Asus gtx 680 Top
    Kingston HyperX 3K 240GB SSD
    Asus VG278HE 27" 144hz skærm

  • rasm401i


    Du har nok ret i det med fps-en jeg burde nok kigge lidt mere.
    Og jeg tror den eneste forskel på 1366 som jeg selv køre med og 1155. Er delene du kan sagtens købe 1155 bundkort men ikke 1366 som jeg synes er temmelig godt men forbandet dyrt efterhånden, fordi x58 bliver udkonkureret af billiger bundkort men ikke bedre. Den eneste jeg køre med overkill er for at køre gta vice city. du kan læse mit specs på min side

  • Quote

    du har ret lidt hen af vejen.
    tager du 1366 idag,er man stadig rimeligt kørerne, det samme vil du være med 2011 i det samme tidrum i fremtiden
    og z77 kan du så sammenligne med lga775
    det er jo derfor jeg anbefaler 2011 og ikke 1155 da man jo klart er sikret i længere tid.
    Og ja der var jo lige ca 100% prisforskæld på 775 vs 1366 men det var der jo også på 1155 vs 2011 indtil for ganske kort tid siden


    Bortset fra at x58 vs 775 var et meget større hop end kun cpu kraft. Det var triple channel ram, sli og crossfire på samme bundkort (samt mere performance med dem), sata III og bare et meget bedre chipset. Der er ikke den slags forskel mellem 1366, 1156, 1155 og 2011. Det eneste du får med 2011 er 6 kerner og quad channel, som du intet har at bruge til medmindre du arbejde med tung video rederingen, eller E-pen. Jeg vil meget hellere have en 3770k end en 3930k. En 3930k vil bare være overflødig brug af strøm og varme, for ikke at tale om prisern. Måske næste generation af cpu'er fra Intel kommer med en fornuftig 6 kerne

  • du kunne få sli og crosfire på samme motherbords lige fra starten.


    forskællen på dual og trippel channel er heller ikke noget at tale om.
    der var også mange som hellere ville have ddr1 end ddr2 osv osv.


    af de 2 cpuer du taler om ville jeg da klart tage en 3770k og betale det halve, det giver da mest mening.


    nu er dilemmaet bare at cpuerne 3770k og 3820 koster det samme hvilket er sammenlignings grundlaget, og dette er grunden til jeg anbefaler som jeg gør.


    trådstarters buget er ca 12-13k det er nok til et fint z77 system, hvor han dog skal regne med at skifte cpu,bundkort samt ram ved næste opgrade.
    eller han kunne købe x79 systemet og kun skulle lave en cpu udskiftning hvis det bliver aktuelt.


    begge kan nemt OC til ca 4,6ghz, men den største gevindst kommer med pci-e lanes.


    når spil får udnyttet de nye engines vil dette komme til at have en stor betydning, flaskehalsen er så at sige ikke eksisterende, da intet på nuværerne tidspunkt vil kunne fåes med mere end 32pci-e lanes til cpuen, nye nvidia grafik kort vil ikke ændre på dette ved næste generation ej heller vil intel, vi vil nok komme til at køre med sli i 2x 16 = 32 dedikerede lanes til cpu. i et par generationer endnu, indtil intel og bundkort producenterne samt nvidia og amd bliver enige om næste skridt. Det mest naturlige skridt ville være 4x pci-e x16 i quad, men så er vi igen tilbage til om man vil have 4 små grafik kort, eller 1-2 af de store i for samme ydelse.


    Dette kan være grunden når de næste cpuer kommer IB-e kommer til at køre på socket 2011, men der bliver ikke i den forbindelse ændret på antallet af pci lanes. men en ny IB-e cpu koster bare ikke 2k, men nærmere 4500 som start pris så om et års tid eller 2 har vi nok samme emne i div fora.


    Står man idag og skal bygge en core i7 og betaler ca 2k for en cpu, er det altså dumt i min verden ikke at købe en 3820 som sagtens kan glockes til 4,3 til 4,8ghz med ordenlig køler, hvilket jo er ca det samme som 3770k, men det får man ikke de ekstra pci-e lanes af.


    Edit. Glemte at skrive SB-E (2011) understøtter op til 64gb ram i optil 4 eller 8 dimms

    Intel core i7 3820
    Asus Rampage formula IV socket 2011
    Corsair H80i cpu køling
    Kingston HyperX Predator 4x4gb 2400mhz quad channel
    Corsair obsidian 650d kabinet
    Corsair AX750 gold psu
    Asus gtx 680 Top
    Kingston HyperX 3K 240GB SSD
    Asus VG278HE 27" 144hz skærm

    Rettet en gang, sidst af Omfufu ().