Bærbar til de gamle

  • Hey!


    Kender i det at jeres forældre hader at røre ved alt slags elektronik, og man konstant hører ting som ''Hvorfor gør den nu det?'' ''Hvad sker der hvis jeg trykker der?'' ''Hvordan er det nu igen, man sender sådan en email?'' etc. etc.


    Okay. Mine forældre skal have en ny computer, og er villige til at gå fra stationær pc til bærbar! Men men men.. Skærmen må ikke være for lille, og den må heller ikk være for stor fordi bærbaren heller ikke må være for stor. Da skærmstørrelse og bærbarstørrelse ofte går hånd-i-hånd, kan dette være være lidt af en balancegang men tænker måske mellem 14,5''-16''?


    Deres behov er emails, netbank, nyheder, alm. surfing og 7-kabale. Men den skal meget gerne kunne gøre det i hvertfald 5 år frem, ellers får jeg skylden for at købe noget bras for dem.


    Windows medfølgende er et must, og så må den gerne være en smule køn at se på (mit mors ønske)


    Pris max 5000kr, og er det muligt at se den fysisk ville det være fedt, men ikke et must.


    Jeg har tænkt på Lenovo som et bud ellers, hvad siger i? Kom gerne med links, mærker, modeller osv?


    Pft


    Lamajuice

    MSI P235 Neo2 FSB 1333 - ATI Radeon HD 4850 512mb DDR3 - Intel Core 2 Duo 2,66GHz -
    Corsair XMS2 2 x 2 & Kingston HyperX 2 x 1 = 6 Gb DDR2 - Antec Basiq 500watt ATX12V - Samsung 320GB Sata2


    _______________

    _TOOL - LATERALUS_

  • køb en brugt HP NC8430 eller 8510P - smid 2gig ram i og en SSD = bærbar til forældre for ingen penge :)
    Det er stabile og gode maskiner og koster ikke noget efterhånden, man kan få dem billigt på ebay, da de er vel ca 3-4 år gamle.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Kan trække battlefield 3 uden problemer i det, quad core, 8GB RAM Windows 8 64bit osv..:


    5000kr.: http://www.edbpriser.dk/baerba…g6-2255eo-id-7047029.aspx


    5800kr.: http://www.komplett.dk/k/ki.as…A9-4643-8E9B-BB3EEB25CF18


    Jeg ville tage den dyre - Mest for at få skærmen, men der er også større harddisk osv..


    For et ½ års tid siden, havde jeg først en I7 med et 630M grafikkort, som jeg byttede til en A10-4600M, det bytte har jeg absolut ikke fortrudt - Især batteritiden imponerede mig, og samtidigt var computeren ikke langsommere i spil.


    Det er måske lidt overkill til dine forældre, men! Den burde ha' muskler nok til nogle år:)


    Hvad dine forældre skal bruge 3D grafik til - Ikke så meget endnu, men internettet bevæger sig mere, og mere den vej. Desuden har HD7660 gode funktioner som hjælper CPU delen, i forbindelse med film, preview osv.. og hvis du vil bevare de funktioner, så ville du ikke kunne spare meget ved at nøjes med en dual core, som evt. har dårlig hardware acceleration i forbindelse med grafik.

  • Kan trække battlefield 3 uden problemer i det, quad core, 8GB RAM Windows 8 64bit osv..:


    ......


    Jeg ville tage den dyre - Mest for at få skærmen, men der er også større harddisk osv..


    Horfor skulle man dog vælge den dyre? Kan trække BF3, hvad har det overhovedet af relevans i denne tråd? Prøv lige at se på hvad det er af krav der er til maskinen - de krav kan alle maskiner der produceres i dag stort set leve op til!


    Som flere har skrevet kig evt efter en HP elite eller proobook, som f.eks:
    http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=4803


    Hvis de gerne vil pille-rode-rage inden køb, så tag ind i det nærmeste storcenter/elgiganten eller lignende og find en maskine der føles solid, og så vær lidt ligeglad med specs (næsten!), som sagt før - stort set alle maskiner vil kunne klare dine forældres behov de næste 3-4-5 år, forudsat at maskinen rent fysisk holder.


    /ask

  • Netop :)


    Har hørt godt om Lenovo og deres levetid.. Kan det passe?


    Og er laptops.dk et sikkert sted og handle?

    MSI P235 Neo2 FSB 1333 - ATI Radeon HD 4850 512mb DDR3 - Intel Core 2 Duo 2,66GHz -
    Corsair XMS2 2 x 2 & Kingston HyperX 2 x 1 = 6 Gb DDR2 - Antec Basiq 500watt ATX12V - Samsung 320GB Sata2


    _______________

    _TOOL - LATERALUS_

  • Denne fra MM-vision kunne være et rigtig godt bud. Den går dog en smule over budgettet da Windows skal tilvælges (+700 kr).

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Til Lamajuice


    Windows 8 64bit næsten et must, da windows 8 giver stor glæde, ved hurtig opstart/ned lukning af computeren i forhold til windows 7:)


    En computer til internet brug i dag, bør ha':


    Windows 8 64bit(Starter hurtigt op, og er mere fremtidssikkert)
    Mindst 4GB RAM (Dual channel, helst mindst 1600mhz RAM)
    Mindst hurtig Dual core CPU, helst Quad core.(Internet/viruskiller bliver mere, og mere krævende)
    Nyt grafikkort, som understøtter de forskellige hardware funktioner, uden højt CPU forbrug.


    Og ældre mennesker(Lige som mig:-P - Vi ser ikke så godt, så vi bliver normalt glade for en stor skærm;-)




    Til

    Horfor skulle man dog vælge den dyre? Kan trække BF3, hvad har det overhovedet af relevans i denne tråd? Prøv lige at se på hvad det er af krav der er til maskinen - de krav kan alle maskiner der produceres i dag stort set leve op til!


    Hvis du læser længer nede, så har jeg besvaret begge dine kritik punkter. Hvorfor den dyere, og hvorfor det er relevant med et nyt! grafikkort i maskinen, som understøtter en masse forskellige hardware accelerationer. (Så læs dreng, FØR! Du skriver sådan noget pladder:-)


    Nu antager jeg du ikke selv kan finde ud af at læse det der stod nederst, så jeg har kopieret det til dig her:


    "Jeg ville tage den dyre - Mest for at få skærmen, men der er også større harddisk osv.."


    "Hvad dine forældre skal bruge 3D grafik til - Ikke så meget endnu, men internettet bevæger sig mere, og mere den vej. Desuden har HD7660 gode funktioner som hjælper CPU delen, i forbindelse med film, preview osv.. og hvis du vil bevare de funktioner, så ville du ikke kunne spare meget ved at nøjes med en dual core, som evt. har dårlig hardware acceleration i forbindelse med grafik."


    De 2 bærbare jeg forslog er begge her:


    5000kr. 8GB 1333mhz(Dårlig RAM), Quad core, god batteritid, og HD7660G : http://www.edbpriser.dk/baerba…g6-2255eo-id-7047029.aspx


    5800kr. 8GB 1600mhz RAM, Quad core, god batteritid, HD7660G, med mere.. : http://www.komplett.dk/k/ki.as…A9-4643-8E9B-BB3EEB25CF18


    Begge computere har en A10-4600M quad core APU, med en HD7660G grafik del - Så der er ingen forskal på grafikkort/'CPU' på den billige, og dyre.


    Du har sikkert ikke forstået det jacobask, selvom jeg ville ha' forventet at du vidste mere om computere med din baggrund, men nu har jeg da prøvet. Bortset fra det er Battlefield 3 ikke relevant nej, men det er mange af de funktioner der er i sådan et nyt 'grafikkort'. - Men du gad jo ikke engang at læse hvad der stod længere nede, det siger jo en del.




    Nok om det - Godt nytår til jer alle sammen:)

  • Vi behøves jo ikke at være enige, men drop lige det person-fnidder - det kommer vi jo ingen vegne med.


    Jeg mener stadigt at du rammer ved siden af med din anbefaling af den ASUS, den er lidt for stor og for dyr i forhold til OPs udgangspunkt.
    Det ser ikke umiddelbart ud til at vi er helt enige om hvad der kræves til de opgaver der blev lagt op til i det oprindelige indlæg, nemlig: emails, netbank, nyheder, alm. surfing og 7-kabale. Til disse ting tror jeg at det bliver svært at finde en maskine der ikke kan klare det det næste 3-4 år.
    Du kan til dels have ret i at der kræves mere og mere på nettet, men så store krav er der heller ikke (og kommer nok ikke de næste par år), at det blver nødvendigt med et selvstændigt GFX.


    Mit bud på en maskine som burde kunne findes inden for budgettet vil være noget i stil med i3, 4GB ram og en 15" skærm. Faktisk syntes jeg at den asus du linkede til er en fornuftig maskine, men bare for meget og for dyr i forhold til behovet. En billigede udgave som denne ville kunne gøre det.


    Mulige alternativer:
    lidt dyrere, men i7 ig lidt mere grafik: http://www.edbpriser.dk/baerba…e-sx1138v-id-7108895.aspx
    Også umiddelbart en fornuftig maskine med "selvstændig" GFX: http://www.edbpriser.dk/baerba…3-300e5ah-id-6715042.aspx
    En hp-probook, den er bygget ordentligt: http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=4803
    En samsung series-3 i i3 udgave (den kan også fårs med i5 til 4.5K): http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=4654


    Stadigt, kan der være en pointe i at tage den med ud og røre, f.eks har elgiganten en Acer Aspire i3 til 3000 og en i5 til 4000 i denne uge (se deres avis)


    /ask