Kan det lade sig gøre med en SSD i en gammel maskine?

  • Hej.


    Jeg har en gammel maskine der køre Vista Ultimate 64-bit, og overvejer at skifte Vista'en ud med Win8 Pro.
    I den sammenhænge overvejer jeg, at installere Win8 på en SSD (250+ Gb) for sig selv, og programmer og spil på almindelige SATA HDD. Men så er der lige et par såørgsmål...


    Kan jeg overhovedet køre en SSD, på et Asus Maximus Formula bundkort, med Intel Core2Quad Q9450 og DDR2 ram?


    Vil en SSD blive "holdt tilbage" når alt andet end Windows køre på almindelige SATA HDD?


    Kan det betale sig at skifte Vista ud med 8 Pro?


    Jeg har en plan om at skulle opgradere computeren om et halvt til et helt år, så jeg får en maskine der er "up to date", og så skal SSD'en selvfølgeligt over i den.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • JA! for at sige det mildt ^^
    Hvis du ser min signatur ser du jeg også har en gammel spand med en ssd(dog en ældre). Ja det kan sagtens betale sig og du får en meget hurtigere pc! Og for alt i verden skift fra vista :T



    Men ja du har ret ssd'en vil blive holdt en smule tilbage af fordi dit mobo kun har sata2. Men du får stadig en hel del hastighed hvis du er vant til normale harddiske! Desuden oplever du jo bare endnu et performance boost når du nu får købt det nye. syntes bestemt det kan betale sig.



    "Vil en SSD blive "holdt tilbage" når alt andet end Windows køre på almindelige SATA HDD?"


    Den sætning forstod jeg ikke lige? Altså nej der sker ikke noget med ssd'en/windows bare fordi du bruger programmer på din HDD. Men da programmerne ikke ligger på ssd'en får du jo heller ikke et boost i dem.
    Ved ikke om det svare på dit spørgsmål ellers må du spørge igen :thumbsup:

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Af en der ikke forstod alt hvad jeg skrev, klarede du da meget godt at svare på det alligevel :9xo
    Nu når jeg selv læser den sætning, kan selv se den ikke helt giver mening. Men du fik da svaret på den.


    Og jo, det var svar jeg kunne bruge, så tak for svar ^^
    Nu skal jeg lige hen på den anden side af min bacheloropgave skrivning, før jeg begynder at reinstallere min pc med ny SSD og ny windows.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

    Rettet 2 gange, sidst af SirLonewolf ().

  • jeg køre med en Intel X-25M G2 80gb i min lille maskine som består af Intel Core 2 Duo E5300, Gigabyte G31M-S2L, Kingston HyperX 1GB 800mhz (5-5-5-18 T2), EVGA GeForce 8800GTS 640mb, og mener det er en 400watt PSU.


    den køre Windows 8 Pro og den booter faktisk remelig hurtigt op ^^

  • Det lyder rigtig godt ^^
    Så vil jeg glæde mig til at købe en SSD og Windows 8 Pro, efter min opgave er færdig i januar.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Det lyder rigtig godt ^^
    Så vil jeg glæde mig til at købe en SSD og Windows 8 Pro, efter min opgave er færdig i januar.


    Hvis du kan nå det inden 31. januar kan du købe opgraderingsversionen af Windows 8 Pro til 229kr: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • kan også kun sige god for en SSD i stort set alle pc'ere, selv om den måske ikke kører fuld speed (SATA3), så er det klart et boost at få.


    Min 4 år gamle HP NC8430 bærbare fik en OCZ Vertex 2 disk i og med Win8 så booter den på under 14 sek :). Alle mine primære diske er nu SSDer og det kan altid anbefales.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2


  • Hvis du kan nå det inden 31. januar kan du købe opgraderingsversionen af Windows 8 Pro til 229kr: LINK

    Det er skam også det der er planen ;)
    Jeg er helt færdig med opgaven og eksamen den 21. januar, så det skulle jeg gerne kunne nå ^^


    Men tak for heads up :thumbsup:

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________