Opgradering af grafikkort

  • Hej Tweak.


    Jeg kunne godt tænke mig at opgradere mit grafikkort, men jeg har ikke den store forstand på det ;)

    Mine specs er:


    - Microsoft Windows 8 Professional Edition (build 9200), 64-bit

    - Intel(R) Core(TM) i7 CPU 930 @ 2.80GHz
    - GeForce GTS 250

    - 66gb DDR3 ram
    - Asus P6T SE bundkort


    Håber på at i kan hjælpe mig lidt
    ^^

  • Vi har brug for lidt ekstra information for bedst at kunne hjælpe dig.


    Hvilke programmer/spil bruger du og hvor er det du gerne vil have bedre performance?
    Hvilken strømforsyning sidder der i din computer (mærke, model og udgangseffekt)
    Hvad er dit budget?


    PS: jeg tillader mig at antage at du "kun" har 6GB ram og ikke 66GB :))

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Umiddelbart ville jeg samtidigt med skift af grafikkort skifte strømforsyningen, da den mildest talt ikke er særligt god og udgangseffekten ikke stemmer overens med det den er rated til(hvilket er normalt for billige strømforsyninger)
    Så det burde være fornuftigt at få den udskiftet som en foranstaltning for at computeren ikke brænder sammen når der skiftes til et mere krævende grafikkort (for ikke at nævne risikoen for at PSUen dør for tidligt).


    Så vidt jeg lidt hurtigt kan google mig til, så performer AMD 7950, en anelse bedre end 660 TI, til nogenlunde samme pris.
    Et eksempel kunne være dette grafikkort fra XFX: 7950 eksempel


    Et bud på en relativt billig strømforsyning kunne være denne Corsair på 600W: LINK


    Som altid kan det anbefales at læse nogle anmeldelser :9xo

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Med dette HD7950 ligger du utrolig tæt på HD7970 pga. de højere clockfrekvenser og har en af markedets bedste kølere, hvis du spørger mig (og mange andre).
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=758734
    Det er umiddelbart det kort jeg selv ville gå efter.


    Så er der også lidt mønt til en PSU og denne fra Silver Power er bestemt god. De laves af Seasonic, som laver nogle af de bedste PSU'er (inkl. Corsairs top-serier). Desuden er den modulær, så du slipper for kabelrod :)
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=657493

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg mener at GTX er sløvere end TI modellerne stadigvæk - det var ihvertfald sådan i 560 GTX / TI generationen. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Bum, en ny strømforsyning også..
    Hvad siger i til dette kort, det har jeg fået at vide at det skulle være godt nok: http://www.proshop.dk/Grafikko…0-(2GB-DDR5)-2374163.html


    Godt nok er altid en lidt svær terminologi at arbejde med, kortet er helt klart hurtigere end dit nuværende, så spørgsmålet må være om storebroderen er prisforskellen værd i forhold.
    Du kan se en sammenligning her af de to kort hos anandtech: link


    Hvis man sammenligner prisen (for de absolut billigste på edbpriser.dk), så koster 660 1581kr og 660 ti 2059, altså en prisforskel på 478kr svarende til en prisforøgelse i forhold til 660 på ca. 30%.
    Til den pris, vil jeg også tage et 660 kort.


    Performance sammenligningen mellem 660 og Radeon 7950 kan i øvrigt findes her: LINK
    Ditto for 660 og 7870 (som nok er en mere rimelig sammenligning da de er i samme prisklasse) kan findes her: LINK, men eftersom du prioriterer BF3, kunne det se ud til at et nvidia grafikkort vil være et bedre valg her.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvis dit budget er mellem 2 og 3k, hvorfor så et kort til kun 1700? Pga. Du også skal have psu?


    Ti er hurtigere end non-Ti, men hd7950 er et kraftigere kort, og når vi ser nogle nye grafik-engines, så vil et Gtx660 (både Ti og non-Ti) komme til kort da det både har mindre mængde VRAM end HD7950 samt mindre bus-bredde. Så vil mene at HD7950 vil have en længere holdbarhed uden at blive træt.
    Ydermere så ligger det TwinFroZr fra MSI jeg linker til lige i hælene på HD7970 på standardclocks og du får en stille køler der samtidigt åbner muligheden for yderligere overclock out-of-the box.


    For mig er det i hvert fald en no-brainer ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • hvis du vil bruge op til 3k på et kort..


    der har du et custom cooled Gigabyte GTX 670 OC.. 2825 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…v-n670oc2gd-grafikkort-gf


    så er der dog ikke lige penge til en PSU..


    så er der også nogen lidt billigere 670'ere..
    http://www.computersalg.dk/pro…63/palit-geforce-gtx-670- - 2633 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…gainward-geforce-gtx-670- - 2706 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…/club-3d-geforce-gtx-670- - 2725 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…force-gtx-670-royalqueen- - 2791 kr,-


    men efter mine erfaringer med stock kølere anbefaler jeg aldrig nogen sinde nogen at købe med stock køling.. skal være noget 3rd-party, og ska være noget ordentligt..



    hvis ikke en 670'er, jamen så køb en 660 ti'er frem for en 660'er


    eller som Renegger siger.. en HD 7950'er eller noget i den stil..


    jeg vil med dit budget ikke gå 660'er, med mindre du gør som følgende:


    køber en ny PSU nu, samt en 660'er
    lidt senere, når du har råd, køber du så endnu en 660'er og køre SLI.


    at have dit budget og køre en enkelt 660'er, når man kan få en god 660 ti'er for omkring 2200 kr,- også... synes jeg ikke lige giver helt mening.


    men der vil jeg stadigt hellere anbefale at køre 660 ti (selv til SLI) - eller 7950..

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Jég kan ihvertfald kun give MSI's TwinFrozr løsning gode ord herfra. Har haft deres 560TI og 7870 som begge har været så godt som lydløse i forhold til alt andet i maskinen - kun ved Furmark har jeg kunne fornemme blæselyden. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu kan vi sjovt se at 660 yder bedre i BF3. hvor der er nogen som hele tiden har givet folk det indtryk at 7950 er et stort must hvis du vil spille BF3.
    Hvis det var mig vil jeg gå efter 660ti Det giver 7950 "baghjul" i BF3 som du siger du vil spille.

  • I den test jeg har læst ligger Ti lidt bedre end Hd7950 stock i de lave opløsninger, men over full hd udlignes det.
    Og non-Ti er svagere end begge kort.
    Når vi så taler hd7950 Twinfrozr, så vil denne outperforme både hd7950 stock og gtx660Ti i de højere opløsninger (takket være højere busbredde og flere vram blandt andet)


    http://www.guru3d.com/articles…_with_boost_review,7.html

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Nu kan vi sjovt se at 660 yder bedre i BF3. hvor der er nogen som hele tiden har givet folk det indtryk at 7950 er et stort must hvis du vil spille BF3.
    Hvis det var mig vil jeg gå efter 660ti Det giver 7950 "baghjul" i BF3 som du siger du vil spille.


    Et HD7950 yder bedre end selv GTX690 i lige det spil - Læs mere her: GTX680 vs. HD7970 - Her er målt med den rigtige målemetode, ms mellem hver frame:)



    Men kort..:


    I skyrim er GTX670 hurtigere end HD7970.
    Batman - Arkham City, her er GTX670 hurtigere end GTX680, og HD7970.
    I Crysis 2 er GTX670 hurtigere end både HD7970, og GTX680.


    Jeg nævner ikke GTX660/GTX660TI dels fordi det ikke kan følge med(Er for langsomt i forhold til HD7950/HD7970/GTX670), men også fordi det er et lorte kort, med sin kun 192bit RAM bus, som Renegger også nævner.


    Hvis du har nogle ordentlige test's, eller anden relevant information som beviser det modsatte - Så er du da velkommen til at diskutere det i den tråd jeg linker til:)


    Jeg vil lige gøre opmærksom på, at målemetoden, som er brugt til at fastsætte hvilket grafikkort som er hurtigst - Er IKKE en målemetode.. For man har simpelthen målt hvor mange ms der er imellem hvert enkelt billede... På den måde får du et 100% sikkert resultat, som ikke kan diskuteres, det eneste der så er tilbage at diskutere, er den hardware der er brugt til at teste med, samt den windows der er brugt til at teste med.

  • jeg synes altså lige der er et par stykker som burde at læse denne her igennem...


    her har de brugt både FPS skala'en og delay i ms skala'en,...


    http://techreport.com/review/2…orce-gtx-660-ti-revisited



    testet i både AC3, MoH, Hitman, Borderlanders 2, Skyrim, Sleeping Dogs og Guild wars....


    GTX 660 ti vinder rimelig klart over HD 7950 ..


    ... og det er på trods af sin mindre 192-bit RAM..


    dem som lavede testene troede der var noget galt, så de byttede op på GPU'erne, og satte AMD ind i det setup (bundkort) som de havde kørt nVidia kortet i... prøvede et andet AMD kort...


    men det viste sig, at der ikke var noget som helst galt med noget ... nVidia var bare bedre end AMD i deres tests...


    på trods af den lavere RAM-bit..


    [redigeret]

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

    Rettet 3 gange, sidst af Raziel ().


  • Tjah når man læser den test er det svært at anbefale et 7950 fremfor et GTX660ti, prisen er mere eller mindre den samme.
    Som de selv skriver i deres konklusion "we have a crystal clear recommendation of the GeForce GTX 660 Ti over
    the Radeon HD 7950 for this winter's crop of blockbuster games."


    Er budgettet ca. 2000 ville jeg også hælde til 660ti.

  • Sjovt at samme model af grafikkort leverer helt andre resultater i to forskellige test fra samme sites?


    Virker underligt at GTX660Ti er bedre end alle AMD's samt deres egne større grafikkort.


    Men hvis det er et retvisende billede i den test, så er GTX660Ti da bestemt et kort der på alle måder skinner igennem.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • I nogle test's bruger de time spend beyond 16,7ms, og andre steder time spend beyond 50ms. time spend beyond 16,7ms giver misvisende resultater i stil med FPS, så du kan kun regne med de tests hvor de opgiver time spend beyond 50ms, det er der man begynder at kunne mærke det.


    Du må åbenbart ha' et meget stort had til GTX670/HD7950, siden du vælger et så dårligt grafikkort frem for en af dem - Så slemt at du behøver at vise tests, hvor de skifter måle metode fra test, til test... Det er tydeligtvis for at skjule de sande resultater, hvad det så end måtte være... I Battlefield 3 er HD7950 hurtigere end noget andet nvidia kort, og i de 4 andre spil jeg har set en ORDENTLIG test, der er Nvidia GTX670 hurtigere - GTX660TI tager jeg ikke med, det er for dårligt:)

  • I nogle test's bruger de time spend beyond 16,7ms, og andre steder time spend beyond 50ms. time spend beyond 16,7ms giver misvisende resultater i stil med FPS, så du kan kun regne med de tests hvor de opgiver time spend beyond 50ms, det er der man begynder at kunne mærke det.


    Du må åbenbart ha' et meget stort had til GTX670/HD7950, siden du vælger et så dårligt grafikkort frem for en af dem - Så slemt at du behøver at vise tests, hvor de skifter måle metode fra test, til test... Det er tydeligtvis for at skjule de sande resultater, hvad det så end måtte være... I Battlefield 3 er HD7950 hurtigere end noget andet nvidia kort, og i de 4 andre spil jeg har set en ORDENTLIG test, der er Nvidia GTX670 hurtigere - GTX660TI tager jeg ikke med, det er for dårligt:)


    Hvis du læser baggrunden for testen skriver de rent faktisk at den allervigtigste parameter er 99th percentile frame time, hvilket iøvrigt giver meget god mening.
    Det er derfor flintrende ligegyldigt om det er 50msec eller 16msec, det nederste resultat er bare en gimmick.

  • Dnope jeg vil nu ikke på nogen måde mene at jeg ved alt inde for området. Men når alle de test jeg finder viser det så må jeg ærligt sige at jeg tror mere på deres måle metoder og deres tal end 1 person som siger at alle andre test er forkerte. Jeg kan ikke se hvorfor flere sider skulle bruge tid på at lave tests som man ikke kan bruge til noget.