M-ITX Bundkort til NAS? (Onboard CPU)

  • Sidder lidt med en svær beslutning. Min NAS er løbet tør for SATA stik og mit nye kabinet har ikke en 5½" slot til min blæsercontroller (så mine 4 blæsere kan ikke alle sidde på bundkortet).


    Har kigget efter nye bundkort, men kan ikke rigtigt finde nogle indenfor en rimelig pris hvis de skal have onboard CPU (da det kun er en NAS mener jeg ikke rigtigt at jeg har brug for en i3 og køler)


    Nogen der har et bud på hvad løsningen kunne være? 8|


    Det nuværende bundkort iøvrigt et : http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=579223


    Krav:
    Micro-ATX, DTX eller Mini-ITX (Alle tre typer passer åbenbart i mit FT03 Fortress kabi)
    Mindst 4 SATA stik (gerne 6 så den er lidt fremtidssikker)
    En løsning til mine 4 blæsere så de alle kan køre (gerne med kontrol)
    SU venligt budget (om muligt) :whistling:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvorfor er det et krav at du skal kunne bruge 4 blæsere? 1 blæser er mere end rigeligt til en atom, 2 måske hvis du vil have lidt luft henover dine harddiske.


    Det jeg ville gøre i stedet for at købe et nyt bundkort, er at købe et billigt PCI indstikskort med en SATA controller og prøve at nøjes med færre blæsere.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Øh nu du siger det... det er faktisk ikke så nødvendigt i det nye. I mit gamle GD05 var der 4 tydelige (langs siderne) blæsere præinstalleret som jeg fik erstattet med nogle med LEDs for at det skulle se pænt ud. :| Men Fortress'en har vidst ikke det samme problem nu hvor jeg kigger på den. :)


    Glem hvad jeg sagde om blæsere.


    Men nu siger du PCI SATA? Der er jo kun et gammeldags PCI (Ikke Express) på kortet. Kan det virkeligt trække en SATA2 harddisk ordentligt? (eller to rettere) 8|. Det er jo kun en NAS så hastighed er ikke alt, men den skulle jo også helst køre nogenlunde lige hurtigt på alle diskene.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

  • Hvis jeg husker ret så har standard PCI en båndbredde (for samtlige PCI slots i maskinen) på 133MB/s, så selvom du måske kan anvende båndbredden fuldt ud med to diske, tror jeg ikke du taber alt for meget performance på det, 133MB~1064Mb/s er stadigvæk mere end hvad gigabit ethernet kan tilbyde.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hmmm... det er selvfølgelig rigtigt. Tror bare det bliver en PCI controller så indtil videre - og så en réel opgradering når næste generation af ITX brædder kommer på markedet. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |