sammenligning af SSD (nu igen..)

  • nu er der et par tråde om SSD'er, og nogen af dem sammenligner faktisk allerede nogen af dem jeg ser på..


    bl.a. den her..
    SSD harddisk?



    meeen.. der er lige et par småting som ikke er helt det samme..


    jeg tænker på at udskifte den 512GB HDD jeg har siddende i min bærbar med en SSD, da den trænger lidt til at blive re-installeret og tænkte, at jeg så lige så godt kunne opgradere til en SSD også (hvilket jeg et stykke tid gerne har ville)..


    jeg skal ha over 200GB, så jeg er oppe i ca 250GB området..


    har jeg siddet og sammenlignet lidt, men kan simpelthen bare ikke rigtigt beslutte mig..


    de 4 SSD'er jeg har i synet er:


    Samsung 830 256GB
    Samsung 840 250GB
    Intel 335 240GB
    Intel 520 240GB


    prisklassen er omkring de 12-13 hundrede..


    et sted tænker jeg meget på 840.. det eneste so holder mig tilbage, er den lavere write-speed, hvor Intel 335, som følger rimelig godt med 840 på read, har en del bedre write speed også..


    Intel 335 og 520 ser ud til at være meget tæt på hinanden
    så vidt jeg umildbart kan se, skulle 520'eren være den bedste af de to?


    http://www.anandtech.com/bench/Product/695?vs=529


    http://www.anandtech.com/show/…el-ssd-335-240gb-review/7



    på nogen punkter er 335 bedre, mens 520'eren er bedre på andre punkter.. men af de to vil jeg umildbart bare vælge den billigste.


    vinderen af de to, skal så op imod vinderen af de to samsung SSD'er..


    Samsung 830 vs 840..


    Samsung har lidt mere plads - 830 har mest..


    performance synes jeg igen ligger forholdsvis tæt.. der er nogen punkter hvor den ene er bedre, mens der nogen punkter, den anden er bedre..


    men hvilken er bedst?
    og kan den smugle bedre performance gøre op for den smugle mindre plads?


    umildbart ser det næsten ud til, at 830 følger lige så godt med som de andre, men har den bedste plads..


    men en anden ting som kommer ind i spillet er, at 840 er den billigste med ca. 100 kr,- og dem ville jeg faktisk gerne spare hvis muligt...


    kunne meget godt tænke mig at høre nogen "råd" (holdninger) til dette..


    840 ser ud til at være hurtig nok ved opstart osv, så selv hvis write ikke er helt i top, går det nok..
    det er jo ikke fordi man skriver så meget hele tiden alligevel..


    det er jo i bund og grund mere read, og hvor hurtig den reagere og starter op som betyder mest..


    mit problem er, at jeg hele tiden ombestemmer mig.. det ene øjeblik tænker jeg "jeg tager sku intel.." mens jeg det andet øjeblik tænker "jeg hugger Samsung" - og sådan har det stået ved i et par uger nu.. og min Asus i5 bærbar med 8GB RAM køre stadigt på den gamle 512GB HDD.. :p


    lige nu (under de sidste par linjer) hælder jeg igen mest til Samsung.. så.. vil det være de 100 kr,- værd at få 16GB ekstra?


    [tilføjet]
    ska jeg ikke bare hugge 840?


    tænker i øvrigt også på.. om jeg skulle vente til januar?
    eller om jeg bare skulle købe den nu..

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

    Rettet en gang, sidst af Raziel ().

  • Af de 4 du nævner ville jeg tage 830 SSDen eller eventuelt intel 330/335, baseret på relativ værdi for pengene og produkttiltro.


    Du får lige grundene til at jeg ikke ville vælge de andre:
    Samsung 840 (altså ikke Pro udgaven), den anvender TLC flash RAM i stedet for MLC (MLC kan lagre 2 bits per celle, TLC kan lagre 3 bits per celle), det har en negativ betydning for hvor lang tid man kan forvente at flashen holder(flash har en begrænsning på hvor mange gange man kan skrive til den samme celle). Desværre vides det ikke rigtigt hvor stor betydningen er(til dels fordi nyere SSDer har bedre controllere med bedre firmwares som ved hjælp af såkaldte "wear-levelling" algoritmer kan fordele slitagen bedst muligt), men personligt vil jeg stadigvæk foretrække en MLC flash baseret SSD.


    Intel 520, den er for dyr, selvom det flash RAM der er i den, er valideret til at holde længere tid (5år så vidt jeg husker, i modsætning til 3år for 330).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har sådan en intel 520 dog bare på 128gb. Den køre vildt godt og har ikke haft nogen problemer med den. Men har ikke prøvet nogen af de andre så dem kan jeg ikke udtale mig om.

  • 830 256GB i min desktop og 128GB i min bærbare på arbejdet. De bliver ikke skiftet ud før de går ned, for det er de kører klippe stabilt og er super hurtige.
    Har ikke prøvet de andre tre diske, men de ville ikke kunne få mig til at skifte uanset hvad ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Ud af de forslået, ville jeg tage Samsung 830(Og har gjort det;-)


    Årsagen er hurtigere skrive hastigheder end 840 modellen, og kvaliteten er højre end Intel's - Da Intel kun har 1,2 mil. timer at køre på, mod Samsung's 1,5 mil. timer.


    Jeg kan dog af, og til mærke den lidt sløve skrive hastighed på Samsung 830 disken.. Men hvad.. Den er noget hurtigere på andre punkter:)


    Du kunne dog overveje: http://www.edbpriser.dk/ssd-so…56-256-gb-id-7033162.aspx Den ser ok ud, jeg har ikke selv prøvet den - Hvis jeg skulle vælge i dag, så ville jeg tage den:-)

  • hvis ikke pris forskellen havde været så stor på 840 pro, havde jeg nok købt den..


    men jeg tror bare jeg køber Samsung 830.. 256GB udgaven..


    har ikke oplevet noget klage over den endnu (udover lige Dnope :p) - og folk ser overall ud til at være meget glad for den, sååh.. :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • hvis ikke pris forskellen havde været så stor på 840 pro, havde jeg nok købt den..


    men jeg tror bare jeg køber Samsung 830.. 256GB udgaven..


    har ikke oplevet noget klage over den endnu (udover lige Dnope :p) - og folk ser overall ud til at være meget glad for den, sååh.. :)


    Det er også helt klart en af 830s forcer, at den har et rigtigt godt ry for at være driftsikker :thumbup:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • jeg ser lige om ikke jeg på en eller anden måde kan få anskaffet mig selv en 240-256 GB SSD iløbet af jule måneden her.. men ellers køber jeg nok den samsung (med mindre den lige kommer på tilbud et sted, i hvilket tilflde jeg køber den med det samme også.. )

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Faarslaar helt klart samsung 830 :) efter hvad jeg har set af teste naar man googler dem er samsung lidt bedre :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Raziel: Jeg håber ikke det gør noget at jeg lige låner din tråd, da jeg har kig på præcis de samme 2 Samsung.
    Jeg havde nemlig ligesom dig, faktisk låst mig lidt til 840 250GB, indtil jeg læste denne tråd.


    Mit spørgsmål er om også 830 256Gb er det bedste valg for mig, når jeg kun skal bruge disken til at have spil på, og intet andet.


    jeg har selv en OCZ Agility 4 128GB, Hvor windows er på, så derfor skal den anden ssd kun loade spil.

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

  • Når det kommer til stykket tror jeg ikke der er den store mærkbar forskel. Så det kommer ned til personlige præferencer og massernes præferencer. Så om du vælger 830 eller 840, så tror jeg ikke du vil fortryde det.
    Men efter hvad man kan læse herinde, så synes de fleste at foretrække 830'eren. Den ene ser ud til at være lidt hurtigere på nogle punkter, og den anden lidt hurtigere på andre. Men som sagt tror jeg ikke du vil kunne mærke forskel, og prisen er nogenlunde den samme.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Den bedste grund til at vælge 830 over 840, er simpelthen at 830 har et ry for at være en god stabil SSD, hvor 840 er en lidt mere ukendt størrelse.
    Hermed siger jeg ikke at 840 ikke fungerer fint, men SSDen anvender TLC NAND flash, som ikke holder helt så lang tid som MLC NAND flash, disken holder sandsynligvis garanti perioden ud, men hvem ved efter det. TLC flash i SSDer er ret nyt så der er ikke de store erfaringer omkring levetiden.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Susperia - du 'låner' bare.. du kan også overtage den hvis du vil, I don't mind :p


    jeg ville nok sige, at udover det faktum at det er kendt om 830, at den holder osv.. så ville jeg nok bare tage den billigste af dem..


    der er kun 6GB forskel mht. plads..


    performance - vil sige, at når du er oppe og ramme de højder, mærker du sjældent lidt mere eller mindre..


    hvis pengene ikke har nogen betydning, jamen så vælg 830'eren, og ellers bare tag 840 vel..


    jeg endte med at få en splinter ny Corsair Neutron på 240 GB til 850 kr,- som jeg istedet endte med.. (ville dog gerne ha haft den samsung, men altså)..

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU