Bundkort spørgsmål.

  • Hej.


    Er i gang med og se efter ny computer som jeg selv vil samle men da det er en del år siden jeg sidste har gjort det har jeg lige et par spørgsmål :)
    Går i overvejelser om et asus sabertooth z77 bundkort. Vil dette være en god investering.
    Det skal siges at computeren skal bruge til gaming og der er jo mange z77 bundkort så hvilket vil være bedste ifølge jer ?
    Er lidt på bar bund da jeg ikke har vildt meget forstand på det mere.
    Eller er der et bedre bud på et gaming bundkort ? :)


    Mit andet spørgsmål kommer så til kan det svare sig og købe en i7 prcessor når det er til spil eller kan en i5 bedre betale sig ?
    Det var lige det indtil videre ?

  • Altså sabertooth serien er rigtig gode så umiddelbart ja det er et fint bundkort. Og hvis ikke du har tænkt dig at overclocke din cpu som en sindsyg er det også udemærket. Hvis det kun er til spil så er i5'eren dit bedste valg helt sikkert. Men tag k modellen så du kan overclock den senere hen og få noget mere ydelse ud af den.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Nej det er noget pjat intels i5 med overclock skal nok køre alle spil på ultra de næste 4 år så ved ikke hvor meget bedre sikret man kan blive. Men ja man kan købe nogle kraftigere processore(6 core cpu) til x79 men de koster altså 4000 og er sådan set overkill og vil også være det i fremtiden.


    En i5 fra intel er mere end rigeligt og vil du have mere i fremtiden kan du jo altid købe en i7 så du får 4 ekstra tråde. Men som det er nu kan det ikke betale sig med hverken 2011 socket eller en i7. Men vil du absolut bruge penge så "nøjes" med i7'eren.


    Kan du ikke sige dit budget fordi hvilken processor du skal have kommer 100% an på hvilket grafikkort du har råd til. Hvis du er på et budget og vil bruge flere penge på grafikkort kan det være du skal hoppe på amd lejren og de nye piledriver cpu'er? de hedder fx8320 og fx8350 som er 8 kernede processore.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • ivy bridge der er ingen grund til at gå tilbage det spare du ikke penge på eller får performance ud af.


    okay jamen med dit budget er en i5 perfekt du skal ikke bruge flere penge på det da alt over en i5 for det meste er blær eller hvis man skal videoredigere eller andre processor tunge programmer.


    Hvilket grafikkort har du overvejet? Siden du ikke er en AMD mand vil jeg nok anbefale en 670 :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Lige en rettelse


    #7 mente, at du skal have en Ivy ikke en sandy CPU, da sandy er den ældste.
    Om du skal bruge 1600/1866Mhz ram, kommer helt an på hvor meget du vil OC dit system, vil du ikke presse den helt i bund, så er 1600Mhz rigeligt, men igen er prisforskellen ikke ret stor, så gå efter dem med højeste mhz og rimelige timmings.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jo undskyld det var mig der lige manglede et komma der :) ivy bridge er hvad du skal vælge ^^
    har du tænkt dig at smide et grafikkort mere i hen ad vejen? eller vil jeg anbefale sådan noget her http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=657487#extra den er dog på tilbud.
    Ellers så længe du sørger for den er modulær og er 80+ certificeret så enhver strømforsyning over 550 ganske udemærket :P



    Vil du dog køre 2 grafikkort anbefaler jeg du leder efter en som igen er modulær og er 80+ certificeret dog skal du have mindst 650w specielt hvis du også vil overclocke.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Lige en rettelse


    #7 mente, at du skal have en Ivy ikke en sandy CPU, da sandy er den ældste.
    Om du skal bruge 1600/1866Mhz ram, kommer helt an på hvor meget du vil OC dit system, vil du ikke presse den helt i bund, så er 1600Mhz rigeligt, men igen er prisforskellen ikke ret stor, så gå efter dem med højeste mhz og rimelige timmings.


    Mvh
    Sam

    Øh, Sam, du kan altså godt OC CPU uafhængig af RAM på Z68/Z77.

  • Øh, Sam, du kan altså godt OC CPU uafhængig af RAM på Z68/Z77.


    hi Mav


    det vidste jeg egentlig godt :)) , men vil du hive alt ud af den, samtidig med at du er en benchwhore eller går meget op i syntetiske tests, så må du da give mig ret i, at det kræver hurtige ram, ikke sandt ^^ .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.