Hjælp! Min computer slukker *stadig* af sig selv meget hurtig efter boot.

  • Hej alle!


    Jeg valgte at formaterer min computer for et par dage siden, og det gik også fint, nåede at få det meste installeret igen. Men så igår aftes da den stod og var ved at opdatere igennem windows update gik den pludselig ud. Gik over og tændte for den igen og tænkte ikke mere over det, men efter ca. 20 minutter slukkede den så af sig selv igen, og denne gang kunne jeg IKKE tænde den igen.
    Hver gang jeg prøver at tænde den når der lige at komme lys i kabinettet og kølerne når at starte op, også går den død igen. Der er liv i den i alt fra 1 til 5 sekunder før den bare slukker igen.


    Har aldrig haft et lignende problem :/.


    Her til morgen prøvede jeg at tænde den igen, efter en nat hvor den har stået slukket uden strøm (slukkede på strømforsyningen) men det hjalp heller ikke.


    Som sagt har jeg aldrig oplevet noget lignende, så jeg forsøgte mig med en hurtig støvsugning for at se om det hjalp, men det gjorde det ikke.


    Nogen ideer? er fuldstændig på bar bund :(.


    For et par uger siden begyndte den også at pive meget højt når jeg var inde og spille Battlefield 3, men uden nogen påvirkning af gameplayet, og når jeg tabbede ud/lukkede det ned stoppede den med at pive.
    Dette løste jeg ved at støvsuge den grundigt og påføre nyt kølepasta, så det var et varme problem.


    Specs:
    Windows 7 Ultimate x64
    8gb RAM
    Smilodon Raidmax kabinet
    Creative X-FI Titanium Lydkort
    TROR det er en 2.6 quadcore der sidder deri, men er ikke sikker.. men det er i hvert fald en quadcore. Og det skal lige nævnes at jeg ALDRIG har overclocket noget som helst i den.
    Købte den hos topdata.dk som en gaming rig for mange år siden da jeg blev konfirmeret, det er nok 4-6 år siden.


    Dette er de specs jeg kan huske lige pt., kan undersøge det nærmere hvis det behøves :).

  • Garanteret om ikke det er din PSU som er nået pensionsalderen, den hedder næsten sikkert LC power eller Intertech.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Okay, er der en måde man kan checke det på? Og det er godt nok strømforsyningen du mener, ikk? Hvis der så skal investeres i en ny, hvilke specifikationer taler vi så om? Ved intet om strømforsyninger nemlig :). Mit grafikkort er et geforce gtx 465.
    Tak for svaret!

  • Kan se at jeg har en der hedder Corsair VX 550W, hvilke kan i anbefale til rimelige penge? Gør ikke noget hvis det er en 600w, bare det ikke er alt for dyrt ^^ :b
    Hvis der er en der har en guide eller noget til hvordan man udskifter sådan en fætter ville det også være en kæmpe hjælp!


  • Hvis der er en der har en guide eller noget til hvordan man udskifter sådan en fætter ville det også være en kæmpe hjælp!


    Der findes masser af guides på YouTube.
    How to replace a PSU


    Men husk, der er altid lidt forskel på hvordan man åbner forskellige kabinetter og får den flået ud.
    Og så er alle bundkort jo heller ikke ens.
    Men stik osv er generelt det samme.
    Men en ide kan være at åbne dit kabinet, og så tage et par billeder med din mobil, så du kan se hvordan dine stik sidder.

  • Ud fra de oplysninger vi har fået, syntes jeg det er forhastet at købe en ny strømforsyning uden videre, Corsair laver ganske fine strømforsyninger så jeg vil ikke per automatik klandre den.
    Dermed ikke sagt at strømforsyningen ikke er problemet, men det kan være så mange andre ting og det er nu synd at bruge penge uden at det løser problemet.


    Eftersom du har roddet inde i computeren, vil jeg anbefale dig at tjekke at samtlige kabler sidder ordentligt fast, den bedste måde at gøre det på, er ved at koble kablerne fra og forbinde dem igen.
    Fokus bør være på at der skal forbindes et 24pin kabel til bundkortet, et 4pin(eller 8 ) til bundkortet og en (eller to) 6pin (eller 8 ) til grafikkortet.


    Det er som regel en god ide at nulstille CMOS på bundkortet, det gøres nemmest ved at bruge den jumper der kan gøre det på bundkortet, ellers kan du prøve at fjerne batteriet i et par minutter.


    Hvis det heller ikke løser dit problem, vil jeg anbefale dig at minimere antallet af mulige fejlkilder, det gøres ved at frakoble alt der ikke er absolut nødvendigt, det vil sige, ingen harddiske, ingen optiske drev, kun en stick RAM, ingen indstikskort, ingen kabler udefra (udover strøm og evt. skærm), eventuelt også grafikkortet.


    I øvrigt... det er ikke en god ide at rengøre en computer med en støvsuger, problemet er statistik elektricitet, det kan godt virke fint bagefter, men der er en risiko for at du får problemer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Mange tak for de fine svar!


    Jeg har erhvervet mig en Corsair Builder Series CX600 V2 som jeg kan hente senere idag hos en makker, poster selvfølgelig tilbage når jeg har fået sat den i og det (forhåbentlig) virker :b.


    Mht., rengøring og støvsugning af ens computer, er der en måde at undgå statisk elekticitet på efter man har støvsuget? En måde at aflade den igen inden man tænder for den, så at sige?
    Eller burde man kun rengøre sin computer med trykluft?


    Da jeg tog den gamle strømforsyning ud satte jeg et stykke tape alle de steder hvor den var sat til inde i computeren, så håber at det ikke giver for mange problemer at få sat den nye i :).

  • du skal helst helt undgå støvsuger i din maskine men mange mennesker har nu gjort det uden problemer så det er nok borderland til en myte. Men det kan altså godt være skyld i kortslutning. Så bare for en god ordenskyld brug trykluft i fremtiden:)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • det kan altså godt være skyld i kortslutning. du skal helst helt undgå støvsuger i din maskine men mange mennesker har nu gjort det uden problemer så det er nok borderland til en myte. Men det kan altså godt være skyld i kortslutning. Så bare for en god ordenskyld brug trykluft i fremtiden:)


    Jeg har faktisk ikke hørt fra nogen hvor det er gået galt!? Specielt ikke med plastic hoveder som der bruges i dag.


    Derudover så skal man passe på med trykluft, blæser du lige ned i blæsere så er chancen ret god for at du risikerer at smadre et lege (det har jeg efterhånden set nogle gange).


    /ask

  • Er ved at sætte den nye strømforsyning i, men er rendt ind i et lille problem som jeg ikke ved hvordan jeg løser...


    Nede på mit bundkort (og på min gamle strømforsyning) sidder der en med 4 huller i (4-pin?), men den der går fra den nye strømforsyning har 8, 2 rækker af 4.
    Der er ingenting på den nye strømforsyning der passer der hvor den gamle sad nede på bundkortet - hvad gør jeg? Der var 2x 6-pins, men dem satte jeg i mit grafikkort.


    Håber i forstår hvad jeg mener :).


    PS. på den med 8 huller i står der CPU på siden af den, men der hvor den gamle sad er der kun 4 huller (2x2 og ikke 2x4).

  • I langt de fleste tilfælde kan 8 pin konnektoren fra strømforsyningen deles i to, så du får 2 4 pin konnektorer, så prøv at kigge nærmere på den.
    (hvis den kan deles i en 6pin og en 2pin er det den forkerte konnektor, så er det til grafikkort)


    Ellers skal du montere kun halvdelen af konnektoren (så den anden halvdel stikker udover), men det burde kunne lade sig gøre at dele den, da det andet kan være problematisk hvis der er komponenter lige ved siden af stikket på bundkortet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • I langt de fleste tilfælde kan 8 pin konnektoren fra strømforsyningen deles i to, så du får 2 4 pin konnektorer, så prøv at kigge nærmere på den.
    (hvis den kan deles i en 6pin og en 2pin er det den forkerte konnektor, så er det til grafikkort)


    Ellers skal du montere kun halvdelen af konnektoren (så den anden halvdel stikker udover), men det burde kunne lade sig gøre at dele den, da det andet kan være problematisk hvis der er komponenter lige ved siden af stikket på bundkortet.

    Mange tak for det hurtige svar!


    Jeg tog lidt hårdere ved den og vupti, den flækkede til 2x 4-pins :D


    Tusind tak for hjælpen igen alle :).

  • Okay, der sker mærkelige ting nu..


    Jeg satte den nye PSU i, alle stik hvor de sad før osv., og da jeg så ville tænde skete det samme igen - den slukker efter et par sekunder.


    Derefter prøvede jeg at tage batteriet ud et par minutter, satte det i og tændte for computeren igen, men den slukkede efter et par sekunder igen.


    Dobbelt checkede så at alt sad helt i, og hvor det skal sidde, og forsøgte så for 3. gang (lykkens gang!!), men nej, det samme skete.


    Sad så og tænkte lidt, og fik så den ide at hive det 4-pin stik ud der sidder i bundkortet, men jeg lod alt andet, inklusiv det lange stik der også sidder i bundkortet, være, og tænde så igen. Denne gang forblev computeren tændt, kunne dog ikke se noget på skærmen så skyndte mig at slukke for den igen. Satte det 4-pin stik tilbage i computeren og tændte igen, også slukkede den efter et par sekunder igen.


    ..... Mind blown, nogen forslag?


    PS. Det eneste stik jeg ikke har kunne placerer nogen steder er floppy(?)stikket, (http://imageshack.us/photo/my-images/824/file797.jpg/), det lille stik der er nederst på dette billede.

  • Det er okay at floppy konnektoren ikke er tilsluttet, den anvendes som regel kun til et floppy drev (deraf navnet).


    Jeg gentager lige noget jeg har foreslået tidligere.

    Quote

    Hvis det heller ikke løser dit problem, vil jeg anbefale dig at minimere antallet af mulige fejlkilder, det gøres ved at frakoble alt der ikke er absolut nødvendigt, det vil sige, ingen harddiske, ingen optiske drev, kun en stick RAM, ingen indstikskort, ingen kabler udefra (udover strøm og evt. skærm), eventuelt også grafikkortet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det er okay at floppy konnektoren ikke er tilsluttet, den anvendes som regel kun til et floppy drev (deraf navnet).


    Jeg gentager lige noget jeg har foreslået tidligere.

    Okay, lader det stik være så.
    Nu vil jeg forsøge mig med at koble alt fra helt ned til det absolutte minimum som du siger :).
    Lige et hurtigt spørgsmål inden jeg gør det, hvad er indstikskortet for noget?

  • Først:
    Tag grafikkortet ud og se om den genstarter uden - self. kommer der ikke billede på skærmen, men du kan let se/høre om dyret genstarter. Gør den ikke det mere, kan varmen fra Grafikkortet have skadet soklen, og dit motherboard er færdigt. Self skal du lige checke op et andet grafikkort, og se om det også genstarter, og gør det det, er det forbindelsen til PCI-e soklen, der er har taget skade.
    Tag evt harddisken ud derefter og prøv at starte maskinen, men tror ikke det vil gøre en forskel.
    Går ud fra PC'en ikke når til bios læsningen før den genstarter.

  • Okay, lader det stik være så.
    Nu vil jeg forsøge mig med at koble alt fra helt ned til det absolutte minimum som du siger :).
    Lige et hurtigt spørgsmål inden jeg gør det, hvad er indstikskortet for noget?


    Et eksempel på et indstikskort er grafikkortet, altså det kort som man sætter i de slots der er i computeren til ekstra enheder, andre eksempler kunne være et lydkort eller et netkort (men oftest er disse naturligvis integreret på bundkortet og altså ikke noget du skal tænke for meget på).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for hjælpen alle :).


    Fik skilt det hele af igår og taget stort set alt ud af computeren/bundkortet og rengjort.
    Påførte nyt kølepasta til cpu'en og satte kæresten til at gøre alt rent med ørepinde (ofc..) 8)


    Så gik jeg igang med at sætte det hele til igen del efter del, og forsøgte efter hver del at tænde for den for at se om den kunne holde sig kørende. Dette gik fint indtil jeg nåede til den 3. og 4. plads til ram blokkene. Jeg har 4x 2gb DDR2 ramblokke, og alle 4 virker fint når jeg sætter dem i de 2 første "docks" på bundkortet, men så snart én af dem sidder i enten 3 eller 4 dock slukker den sig selv næsten instantly efter boot. Samlede herefter det hele og kører nu kun med 4gb ram :<


    Er det værd at købe nyt bundkort for? Jeg kan vel bare køb en ramblok med 4gb på, eller 2, så har jeg jo 8gb igen...


    Så problemet er løst nu, kører stadig med den gamle strømforsyning, tak for hjælpen igen alle :D


    PS. Nu hvor jeg kun har 4gb i stedet for 8gb jeg havde før, hvad så med mit Windows 7 Ulti x64? Skal jeg formatere den igen? Og kan det lade sig gøre med min x64 installations-disk?
    Hvor er grænsen fra 32 bit til 64 bit med hensyn til hardware?


  • Er det værd at købe nyt bundkort for? Jeg kan vel bare køb en ramblok med 4gb på, eller 2, så har jeg jo 8gb igen...


    Så problemet er løst nu, kører stadig med den gamle strømforsyning, tak for hjælpen igen alle :D


    Det lyder godt at du fik den op og køre igen :)


    Om det er værd at købe et nyt bundkort, vil jeg næsten sige at det afhænger af hvilken platform du kører på osv.
    Hvis det er noget ældre som en Core 2, vil jeg næsten sige at det ikke er det værd, fordi platformen alligevel er forældet.


    Hvis det er noget nyere kan det være en fin ide, hvis du ikke kan nøjes med 4GB (hvilket de fleste burde kunne).
    Men kan du ikke oplyse hvilket bundkort der sidder i maskinen og hvilken CPU det er? det ville hjælpe lidt med at kunne svare mere præcist.


    Med hensyn til din Windows installation, så burde det ikke være nødvendigt at geninstallere Windows, RAM opgraderinger og nedgraderinger kan den godt håndtere uden de store problemer.
    Den primære fordel ved 64bit Windows er at der understøttes mere end 4GB RAM, men jeg vil stadigvæk til hver en tid anbefale at bruge 64bit Windows.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.