DNS server problemer med Asus rt-n56u

  • hey..


    Opsætning/Baggrunds "historie:


    jeg er ikke et af de personer som altid skal klage over Asus
    - er tvært imod lidt af en Asus Fan, som i de fleste tilfælde altid forsøger at få hardware fra Asus hvis muligt.


    ligeledes var det med min router..
    for godt et års tid siden, gik jeg så ud og købte mig denne Asus router.. (eller nej, jeg sad på min flade røv og bestilte den hjem).


    jeg har altid kørt den som AP (Access Point), så opsætningen har set sådan her ud:


    Vægen > Zyxel Routeren > Asus rt-n56u > computer/Wi-Fi/PS3/TV...


    mit gamle trådløse AP var meget gammelt og ved at falde sammen, så jeg udskiftede dem med denne trådløse router..
    det kostede lidt mere end så mange andre, men altså, det var Asus, og med rigtig gode anmeldelser..


    det første problem jeg fik var, at jeg ikke kunne forbinde den direkte uden at gøre det igennem min anden router.
    Dette er grunden til at jeg bare satte den som AP, og det virkede fint.


    Jeg kan ikke forbinde den direkte fra vægen af, selv med telefon-stik til RJ45 stik,
    hvilket er grunden til at den stadigt køre igennm den anden Zyxel Router jeg fik fra min ISP.


    jeg har her i slutningen af Oktober slået min anden router fra, og sat denne op til at fungere som router, men den køre stadigt igennm min Zyxel,
    som måske ikke er så smart (eller giver så meget mening) - men jeg kan ikke få den til at køre på andre måder.
    jeg har aldrig selv set sådan et setup før, men når det ikke virker på andre måder, er der vel ikke så meget at gøre der.


    Dette er MULIGVIS grunden til problemet, men jeg er på ingen måder sikker.


    Problem:


    DNS Server.
    i mere end 60% af tiden har jeg ikke mulighed for at "surfe" på nettet grundet problemer med DNS serveren.


    efter at ha søgt lidt rundt, har ser det ud til at der har været folk rundt omkring som har nogen problemer med dns med den router.
    men i deres situationer var det mere det at de satte en manuel dns, men at routeren til tider ændrede den tilbage hvilket lavede problemer osv.


    jeg har ikke nogen manuel DNS sat op i de her dage..


    det sker, at igen på netværket kan komme på nettet pgs. DNS server'en laver problemer.
    og som sagt er det meget af dagen - nogen gange virker alt som det burde i noget tid, men... holder så op med at virke igen..


    jeg har haft nogen tegnefilm igang, som jeg tænkte jeg hellere ville downloade og se i 720p istedet for den dårlige kvalitet ved at se dem direkte på nettet.
    Selv når jeg ikke kan komme på nettet, så fortsætter downloadingen med upåvirket D/U hastighed...


    "netværk" er ikke min stærkeste side, så jeg håber der er nogen med nogen forslag ^^


    når jeg kommer hjem, så vil jeg lige prøve at sætte min DNS til Google's public DNS


    8.8.8.8
    8.8.4.4



    nu havde jeg lige skrevet et kæmpe langt klage brev til min ISP fordi at det nu igen ikke virkede, men det gik lige op for mig, at det nok ikke var deres skyld denne gang :p

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Det lyder som om du har problemer med hvordan du har sat hele dit setup sammen.


    Den Zyxel er sikkert et modem med indbygget router, så denne kan du ikke komme uden om. Hvis jeg var dig ville jeg gøre en af 2 ting:


    1. Sluk routerfunktionen i Zyxel'en og få den til at forwarde alt til indersiden (bridge mode). Derefter skal din ASUS sættes op som router og forbindes til Zyxel'en via den WAN port.


    2. Sluk DHCP i din ASUS og forbind denne til Zyxel'en via den LAN port. Derved er den rent AP.


    /ask

  • Gør som Jacobask siger.


    Det lyder lidt som om begge routere prøve at give jer IP'er og så er det jo klart det går galt.


    Man kan ikke bare tage et signal fra væggen og ind i routeren. Der skal et modem foran, som i dette tilfælde er Zyxel'en.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650


  • Jeg er enig med ovenstående, men nummer 1 er nemmere sagt end gjort, mig bekendt skal du have en ekstern IP adresse fra din udbyder for at kunne sætte den i bridge mode.


    Har du i øvrigt forsøgt at opdatere din Asus routers firmware? hvis det er et kendt problem, kan fejlen sagtens være rettet. Ellers er der derudover tredjepartsfirmwares såsom dd-wrt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • mange tak for begge råd - jeg tjekker dem lige ud når jeg er hjemme..


    jeg TROR faktisk jeg slog routingen fra på min zyxel, men jeg har muligvis ikke gjort det, eller glemt at gemme eller sådan noget.. nu hvor jeg tænker over det, er der nok stor chance for at det er dér problemet ligger..


    router til router = error - den er jeg med på..


    Asus'en manglede rigtigt nok et modem, hvilket rigtigt nok er Zyxel-routerens funktion i mit setup.


    Som jeg forstår mulighed nr. 2:



    Sluk DHCP i min Asus Router. behold resten af opsætningen som den er.


    dvs:
    væg > Zyxel-WAN.
    Zyxel-LAN > Asus-WAN
    Asus-WAN > PC


    der er dog et problem.
    i mit tilfælde skal jeg bruge en funktion i min Asus Router som kun er tilgængelig når den fungere som router. Denne funktion er ikke tilgængelig når den blot er AP..
    og hvis jeg husker korrekt, så vil min Asus Router ikke længere fungere som Router hvis jeg slukker DHCP på den, vel? DHCP var vist den protokol som står for Routing og IP omdeling osv, ik?
    dvs. denne mulighed er mere eller mindre udelukket.. ? :pinch:


    så har vi mulighed nr. 1
    dette er nok den som er tættest på mit ønske, og den som passer bedst.
    hvis jeg forstår det rigtigt, skal der fysisk set ikke gøres noget. Jeg skal blot slå zyxel fra som Router.


    hvad er det "bridge mode" præcis går ud på?
    er det blot at den forwarder alt som kommer ind direkte videre?
    hvad er kravene til den "eksterne IP"?


    jeg køre lige nu med et af de nyeste firmware - jeg kan lige opgradere til den nyeste igen når jeg kommer hjem.. (jeg hoppede lidt rundt, fordi jeg troede det var firmware som var grunden til at jeg manglede den funktion i dens UI, hvilket senere hen viste sig at være fordi den var sat som AP, og den funktion kun var tilgængelig hvis Asus'en var sat som Router.)


    men i bund og grund, det jeg skal er at slå Routingen fra i Zyxel, så den kun fungere som et modem og bare direkte forwarder til Asus, men som jeg kan forstå på RTM, er det "nemmere sagt end gjort"..
    så jeg skal ha en ekstern IP - som så skal være fra min ISP..


    alt det her er faktisk så jeg kan bruge EzQoS i min Router, til at måle internet forbruget, hvis formål er at give mig et overblik over hvor meget jeg bruger, så jeg kan få mig et trådløs 4G net (som jeg sætter ind i min Asus Router, og bruger som internet kilde), som skal være erstatningen for mit kablede net, eftersom at jeg kun kan få en meget begrænset forbindelse hvor jeg bor (Valby) ..


    så hvis nogen evt. kender et andet fint (helst gratis) data målings værktøj - tænkte at det her ville være den mest præcise måde at gøre det på, da jeg har flere computere samt PS3 og TV på netværket jo.. - så kunne man i teorien lige så godt bare bruge det andet værktøj istedet, og jeg kunne bare sætte min Asus tilbage som et rent AP..


    der er i øvrigt en Dummy UI fra Asus (det er den router og det UI jeg har).. hvis der er nogen nogen selv gerne vil se..
    for lige at få et bedre indblik etc..
    http://event.asus.com/2009/net…TrafficMonitor_daily.html

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Okay, hvis det er et absolut krav at du kan anvende EZQoS, så kan du ikke rigtigt gå efter en løsning hvor Asus routeren ikke router.
    Måske er du heldig at der er en tilsvarende funktion i ZyXEL routerens webinterface (altså statistik over overført data), men jeg ville ikke regne med det.


    Umiddelbart vil jeg dog være bekymret for om det ville løse dit problem at sætte ZyXEL routeren i bridge mode, da problemet lader til at ligge i ASUS routerens firmware(hvis vi antager at det er en kendt fejl med netop den router).


    Med hensyn til kravene til ekstern IP adresse så plejer det at betyde at du skal betale noget til din internet udbyder, men det gør det nu noget nemmere for os at svare på, hvis du kunne fortælle hvilken udbyder du har.


    Bridge mode, skal forstås som at ZyXEL modem routeren anvendes som en bro, i netværks terminologi er en bro et stykke hardware der forbinder to forskellige netværk (ofte med forskellige netværksteknologier, her er det (gætter jeg på) xDSL og ethernet), i praksis vil det betyde at ZyXEL routeren fungerer næsten som et dumt modem.


    EDIT: i øvrigt skal mulighed 2 sættes op således:
    væg > Zyxel-WAN.
    Zyxel-LAN > Asus-LAN <--- bemærk at der står Asus LAN (hvis routeren har en AP mode kan du alternativt sætte den til dette i stedet.
    Asus-WAN > PC

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • hmm....



    jeg har crashet min Asus router.. I think ..


    først gik jeg ind i min Zyxel og satte dens DHCP fra "Server" til "none"... fint nok... men så havde jeg ikke noget net... hvilket giver fint mening, eftersom den jo ikke vider sender nettet..


    så slog jeg den til igen, og prøvede lige at slå den fra på min Asus router.. fint nok.. den blev slået fra.. så slog jeg den trådløse fra også, men tænkte at den jo ikke skulle slås fra, så den blev sat til igen.. så tror jeg jeg prøvede at slå den anden DHCP til igen, men den ville ikke lige.. jeg hoppede ind på min zyxel, men kunne ikke få forbindelse til noget, fordi den gav mig en error med DHCP instillingerne i Asus Routeren..


    efter at ha prøvet at komme ind i begge routere, gik det op for mig at jeg ikke havde adgang til nogen af dem lige nu.. min computer var jo sat til Asus..


    anyway.. jeg var slet ikke på noget netværk længere... ipconfig gav mig 169.x.x.x adressen nu...


    så jeg lavede en hard boot på dem begge..


    nu har jeg sat min stationær direkte til min zyxel, og her har jeg net..


    men zyxel til Asus... well, der er intet lys i dens WAN port.. de andre porte lyser (men kun orange, men det jo fordi de ikke har net nu)..


    men WAN porten.. der er intet lys i..


    jeg prøvede at holde restart knappen inde i 30 sekunder (som jeg fandt frem til på nettet) og prøvede (blot en ide jeg fik) at holde restart knappen inde mens jeg satte strømmen til - tænkte den ville blive helt nulstillet på den måde.. men selv hvis den er det, så kan jeg jo ikke rigtigt vide det, for jeg har ingen forbindelse.. og da den ikke har nogen forbindelse til WAN... har ingen gateway når jeg sætter min stationær til Asus Routeren.. så jeg kan jo ikke rigtigt komme ind på den .. >.<


    jeg håber godt nok der er nogen som kender et eller andet trick jeg kan bruge her..
    for sådanne små privat-routere har jo ikke nogen Consol porte eller noget, og som prikken over i'et...


    jeg kan - selv efter så mange forskellige søgningen igennem mine mails, ikke finde regning, ordre bekræftelse, faktura eller noget som helst på den ?! :o


    jeg ved jeg har købt den for ca. 1 år siden, og jeg TROR jeg købte den hos fønix.. men kan ikke finde noget som helst på den, hvilket virkeligt bare er underligt, eftersom jeg har regninger og mails liggende selv fra hardware helt tilbage fra 2007 .. >.<
    alle computere jeg har samlet side.. alt det hardware jeg har købt siden har jeg papir og mails på, men lige den her router...
    så jeg kan ikke engang bare gå tilbage og be om hjælp dér..

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Hvis jeg skulle gætte på hvad du oplever, så er det at du har sat routeren i gendannelses tilstand (ikke det samme som reset).
    Hvis du er lidt heldig kan du få den tilbage til normal tilstand ved at genstarte routeren, ellers kan du prøve at resette routeren imens den er tændt.


    Hvis du kan finde ASUS' manual vil det nok være et godt udgangspunkt for hvordan du skal nulstille den korrekt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvis jeg skulle gætte på hvad du oplever, så er det at du har sat routeren i gendannelses tilstand (ikke det samme som reset).
    Hvis du er lidt heldig kan du få den tilbage til normal tilstand ved at genstarte routeren, ellers kan du prøve at resette routeren imens den er tændt.


    Hvis du kan finde ASUS' manual vil det nok være et godt udgangspunkt for hvordan du skal nulstille den korrekt.

    jeg prøvede skam begge - både at genstarte den normalt, og holde knappen inde i 30 sekunder, før jeg skrev ind .. :/


    jeg har manualen her, men jeg synes virkeligt den er uduelig.. komplet ubrugelig ..


    ud af de 150 sider er der 6 sider på engelsk..


    og der står så "quick start guide" på forsiden... men det er den eneste manual-agtige papir masse som fulgte med..


    fandt godt nok den her User Guide på nettet..
    http://www.bhphotovideo.com/lit_files/46058.pdf



    men kan ikke lige finde noget brugbart..


    problemet er at der slet ikke er lys i dens WAN port..
    hvis bare jeg kunne komme ind i den igen, så var det ikke det store problem..

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • I'm in SUCH deep shit right now ... -.-'


    før havde folk i huset i det mindste lige lidt net engang imellem.. nu er der ingen som har net overhovedet..


    - undtagen mig.. men mit virker dog meget godt :D


    *please help me someone* :rolleyes:

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU


  • Den fil du har fundet, er den samme som ligger på ASUS' hjemmeside, så det bliver vist ikke bedre.


    Umiddelbart kunne routeren dog stadigvæk være i rescue mode, hvis du kigger i afsnit 4, er der et afsnit omkring firmware restoration, det vil jeg anbefale dig at afprøve.
    Dette er naturligvis baseret på antagelsen(baseret på tidligere beskrivelse) at du ikke kan forbinde til Asus routerens webinterface når din computer er forbundet via den, med andre ord kan du meget passende afprøve et andet kabel mellem zyxel og asus routerne hvis du kan forbinde til asus routeren(hvis du var virkelig heldig har kablet været dårligt fra starten af))

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Den fil du har fundet, er den samme som ligger på ASUS' hjemmeside, så det bliver vist ikke bedre.


    Umiddelbart kunne routeren dog stadigvæk være i rescue mode, hvis du kigger i afsnit 4, er der et afsnit omkring firmware restoration, det vil jeg anbefale dig at afprøve.
    Dette er naturligvis baseret på antagelsen(baseret på tidligere beskrivelse) at du ikke kan forbinde til Asus routerens webinterface når din computer er forbundet via den, med andre ord kan du meget passende afprøve et andet kabel mellem zyxel og asus routerne hvis du kan forbinde til asus routeren(hvis du var virkelig heldig har kablet været dårligt fra starten af))

    well, the light at the end of the tunnel may be dim... but it's there... kabler har jeg heldigvis nok af, så det vil jeg da prøve..
    selv efter at ha ladet den stå i flere timer igår, gjorde det ingen forskel..


    jeg prøver lige en ny firmware restoration når jeg er hjemme idag... tak for hintet :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU