Dilemma med hensyn til pc, vandkøling og overclocking

  • Hejsa HOL'ere


    Jeg har lavet nok op mod 10 tråde på diverse forums, og jeg er meget i tvivl men, jeg er kommet frem til 3 muligheder i at opgradere mit system. hvis i kunne se på dem og kommentere så ville jeg være glad.


    Mit system er som nuværende:
    MSI 760GM-P23
    AMD FX-4100
    nVidia GeForce GTX 550 Ti
    2*4GB Corsair XMS3 1333Mhz RAM
    Cooler Master HAF 912 Plus


    Mulighed nr. 1
    Skifte bundkort ud med ASUS Maximus V Gene
    Skifte CPU ud med en Intel i7 3770K
    Beholde kabinet, GFX og RAM


    Mulighed nr. 2
    Skifte Bundkort ud med ASUS Maximus V Gene
    Skifte CPU ud med en Intel i5 3570K
    Beholde Kabinet, GFX og RAM


    Mulighed nr.3
    Beholde Bundkort og CPU
    Skifte GFX ud med en 7850
    Begynde med vandkøling med at købe XSPC RayStorm 750 RS240 WaterCooling Kit(http://www.coolerkit.dk/shop/xspc-raystorm-750-1815p.html)
    Købe et nyt kabinet, hvor vandkølingen kan være i


    Jeg glæder mig til at høre fra jer


    Mvh Jonathan


    PS: mit budget er op til 3600,-

    ASUS Maximus V Gene, Intel i7 3770K 3,5 Ghz, Nvidia 550Ti, Corsair XMS 8GB 1333MHz RAM, Corsair Force 3 180 GB SSD 2x500GB HDD

  • tror du vil få mest ud af din 2. mulighed, da en i5 3570k er en super god cpu men vil sige at dit bundkort er rimelig overkill hvis du ikke skal oc meget, så nogle ram vil være bedre ;)
    Mulighed nr. 2Skifte Bundkort ud med ASUS Maximus V Gene
    Skifte CPU ud med en Intel i5 3570K
    Beholde Kabinet, GFX og RAM

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • kommer an på hvad din pc skal bruges til?
    Skal du game vil en ny cpu/mobo give dig 0 fps(ikke helt rigtigt men maks 5). Og jeg vil klart anbefale at bruge alle dine penge på et nyt gfx. Måske nogle nye ram(bare fordi de er så billige).


    Kan ikke se hvorfor du vil starte på vandkøling inden du overhovedet har et setup det kan betale sig i. Vandkøling er til blær/ man bare helt simpelt har for mange penge/vil have et meget støjsvagt system. Hvis du derimod er på et budget vil jeg anbefale at bruge alle dine penge på ordentlige komponenter først. Og det eneste der bottlenecker dit setup lige nu, i spil, er dit grafikkort.


    Hvis dit setup ikke er til gaming/andet der bruger grafikkort kan du godt se bort fra mit indlæg ^^

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Jeg ville køre en god luftkøling i stedet for vandkøling, vandkøling er uden værdi i dag.


    Dit bundkort, og dine RAM er noget lort - Så det ville være de 2 jeg ville skifte.


    Bundkort kunne være: http://www.edbpriser.dk/bundko…-970a-ds3-id-6707061.aspx


    Ram kunne være: http://www.edbpriser.dk/hardwa…%C2%A7&s=igeneric2&qt=Fql


    Super luft køler, som køler lige så godt, som den vandkøling du har fundet: http://www.edbpriser.dk/hardwa…%C2%A7&s=igeneric4&qt=Fql


    Et HD7850 er et godt køb, og det vil helt sikkert give dig en del ekstra ydelse:-)

  • jeg ville nok købe en lille vandkøler eller en tilsvarende luftkøler, og så købe grafikkort for resten.'


    hvis du kune skal spille på den så er grafikkort helt sikkert vigtigst ;)

  • Gik lige tilbage på nogle af dine andre tråde og kom til at tænke på, har du brug for den opgradering ? altså mangler du performance, til nogle ting ? Hvis nej så hellere vente til intels næste generation af cpu'er og måske bare tage nogle nye ram og en ny gpu i denne omgang :)



    Og er vi på hardwareonline jeg må være mere træt end jeg tror ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • jonathan er du ikke sød at skrive hvad du skal bruge den til.. vi kan jo ikke sige du skal købe det og dette uden vi ved hvad du skal bruge den til. Som jeg skriver skal du game, brug alle dine penge på et grafikkort dit andet hardware vil ikke bottlenecke det. Skal du derimod redigere video eller andet cpu hårdt arbejde skal du vælge i7'eren hvis du bare vil have mere performance ud af dine spil ingen af dine 3 mulighedder! bare et bedre grafikkort!

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Jo, den skal bruges til gaming primært, men måske også noget C# kodning til skolen. der kommer også noget billede/video redigering ind

    ASUS Maximus V Gene, Intel i7 3770K 3,5 Ghz, Nvidia 550Ti, Corsair XMS 8GB 1333MHz RAM, Corsair Force 3 180 GB SSD 2x500GB HDD

  • Har du problemer med de ting der kræver cpu lige nu? Fordi det er stadig en nyere quadcore som er clocket rigtig højt der burde være juice nok i den.


    Som jeg skriver tidligere er det gaming performance du vil have så brug 3200 på grafikkort og de sidste penge til nogle 1600mhz ram. Eller bare alle pengende på grafikkortet ram har ikke specielt meget at sige.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb