Sletning af SAS diske i server

  • Jeg har en Proliant ML350 G5 server, hvor der er to SAS-diske i, som jeg gerne vil have slettet.


    På almindelige PC-ere plejer jeg at bruge DBAN, men den kan jeg ikke få til at køre på serveren her.


    Jeg har slettet disk-array via HP´s SmartStart, men jeg kan fortsat ikke komme til at slette diskene (der før har kørt i RAID)


    Nogen gode ideer - enten til andet wipe software eller til en konfiguration i serveren, der gør det muligt at benytte DBAN.



    Venligst
    HansenDK

  • Vil du have skrevet tilfældig data på disken? eller er det nok at skrive nuller på den?
    (jeg vil gerne have lov til at pointere, at hvorvidt det er nødvendigt at skrive tilfældig data på disken er et kontroversielt emne).


    Om ikke andet kan du bruge dd via en linux installation (evt. ubuntu på en usb dongle).
    Skrive nuller:
    dd if=/dev/zero of=/dev/sdDISK
    Skrive tilfældig data(langsom da maskinen skal indsamle tilfældig data):
    dd if=/dev/random of=/dev/sdDISK
    Skrive knapt så tilfældig data (hurtigere end førnævnte men stadigvæk langsom)
    dd if=/dev/urandom of=/dev/sdDISK


    Det skulle hjælpe på hastigheden at tilføje bs=1M til dd kommandoen (eksempel: dd if=/dev/zero of=/dev/sdDISK bs=1M)


    Hvor /dev/sdDISK er identifieren på den disk der skal skrives til.
    Hvis du vil vide hvad identifier for din disk er, kan du prøve hdparm -I /dev/sdDISK sammen med lidt "tabbing" for autocompletion.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for jeres input - jeg kunne ikke finde en "secure erase" eller LL Format i controlleren og Linux er ikke min stærke side, så jeg opgav den da jeg fik en masse Permission denied.'


    Jeg fandt så på en lavpraktisk løsning, som jeg formoder også er god og sikker.


    Jeg satte en disk i ad gangen slettede alle partitioer og installerede en Windows 7 på disken. Herefter installerede jeg "File Shredder" og kørte så en DoD 5220-22.M på free space på disken.


    Hvis der er nogen, der har sikkerhedsmæssige kommentarer til den løsning, så hører jeg gerne.

  • måske lidt sent men Active kill disk ?? Evt download hirens boot cd. den er virkelig u-undeverlig for en hver IT. eller system admin. Hvis det skulle ha nogle interesse kan jeg lave en Hackers og ADMINS toolbox guide her på Tweak.dk med nyttige programmer der kan gøre Hverdagen lidt nemmere for mange der arbejder med IT på den ene eller ande måde.