"nyt rig" ;)

  • Hejsa Tweakers!


    jeg overtager snart og min kammerats Sabertooth x58 Mobo, miditower kabi fra CoolerMaster ( Jeg anskaffer mig muligvis et andet på et andet tidspunkt når dette bliver aktuelt, det er det ikke i den her sag) og hans i7 920 som er en C0 "version" (den gamle og knap så gode overclocker).



    jeg skal have indkøbt et gtx 660TI fra Asus og 3 styks 1866mhz RAM med CL9 timings. Jeg overtager ligeledes hans H60 vandkøler fra Corsair.


    jeg vil gerne presse den til 4ghz hvis dette kan lade sig gøre ellers kan den klare 3,6 fordi det har den gjort før godt nok med høje temps på load (ca. 85* max).


    Hvad mener i om det build? jeg har ikke haft en stationær siden pentium 3's storhedstid så det er et kæmpe spring for mig da jeg de sidste par år har kørt med en dual-core 2.generation laptop med ddr2 ram.


    Vil 920'eren "nedgradere" den ydelse jeg vil få ud af mit gtx 660TI? Jeg er parat til at anskaffe mig en 950 CPU og hoppe på de 4ghz! :- )


    Vil det køb af den 950 være penge ud ad vinduet og en ivy bridge bedre eller er det et godt build set i forhold til at det er 2012?. :- )


    Mange spørgsmål herfra og en forventningsfuld spørger ;-)
    Jeg forventer at skulle spille spil som Battlefield 3 og det nye Medal Of Honor som lige er kommet ud.. husker ikke undertitlen xD.


    Jeg vil helst ikke være "tvunget" til at skulle opgradere om 6 måneder eller 1år :- )


    Håber der nogle erfarne og vise Tweakers der kan komme med gode svar på nogle eller alle spørgsmålene, på forhånd: TAK! :- ) :rules:

  • Jeg vil mene, at det kommer helt an på prisen for den maskine, den skal altså være billig.


    I7-920(uanset D0 eller C0) CPU har mere end rigeligt power rent CPU mæssigt og du vil få en ganske fin spillemaskine/ multimedie ud af det. Den kan sagtens udnytte dit nye GFX til fulde, især når du sætter de ram i, som kan klare høje hastigheder.
    Dog skal du passe på ikke at brænde I7-920's memory controller af, når du begynder at skrue for alvor, men 3.6Ghz på den arkitektur er mere end rigeligt at alle spil, af idag.


    Når det er sagt, så er det jo en ældre CPU arkitektur, så prisen skal altså være derefter, ellers vil jeg mene at der idag, er langt bedre alternativer i Ivy arkitekturen, da den er langt overlegen i effektivitet over I7-920 og ikke mindst i OC.


    Som spillemaskine, så ville jeg idag, kigge efter en ivy I5 og et godt Z77 bundkort, så sætte nogle gode pc-12800(1600Mhz) ram, siden Ivy ikke er nær så afhængig af høje ram hastigheder, som f.eks AMD's modsvar.
    Ellers kunne AMD's nye CPU FX-8350 så bestemt osse komme på tale, ikke mindst fordi de OC'er rigtig godt, samt den har flere kerner og derved tråde uden at skulle emulere dem, som Intels gør, det kan hjælpe på holdbarheden i det lange løb, altså at platformen kan holde over længere tid inden den er moden for udskiftning. Vælger du en AMD løsning, så skal du have mindst 1866Mhz ram for at kunne OC helt til tops og måske endda 2133Mhz ram, men det kommer helt an på din køleløsning.


    Om du så vælger det ene eller det andet, er egentlig hip som hap fordi du ender stadigvæk med en rigtig god maskine, som sagtens kan følge med de næste mange år fremover, da det er softwaresiden som holder dig tilbage når vi snakker spillemaskiner, da det er konsollerne og ikke pc'er som bestemmer udviklingen af spil idag.


    Dagens maskiner er så kraftige, at der kun findes et fåtal af spil, som egentlig kan presse dem bare nogenlunde, og som regel ender det så med at det er dit GFX og ikke din CPU, som er flaskehals, når man vil spille i høje opløsninger og med alt eye candy slået til.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tusind tak for svaret Sam!


    du har hjulpet mig i min beslutning :-)


    Jeg beholder 920'eren lidt endnu.


    De "spille-maskiner" jeg har bygget til kammerater har også bygget på en ivy i5 og så f.eks. et Radeon 7850 eller højere alt efter hvad de nu mente var ABSOLUT nødvendigt :-)


    Jeg har dog ikke det største budget til en maskine da jeg står og skal være far inden så længe og sammentidigt skal bruge en pålidelig maskine der ikke går død om 1 år.


    Det er en vens "gamle" hardware som jeg skal overtage mens jeg propper noget nyt i hans nye :- )


    Det er min egen beslutning at SKULLE have et gtx660TI for at fremtidssikre mig selv, for at kunne tage det gfx kort med videre i en ivy eller måske endda en Ivy-E maskine ;-)


    Igen, tak for svaret :- )
    Jeg ved godt at det nok på længere sigt have været smartere (og måske billigere) at hoppe på et z77 chipset og en 3570k proc. og så lege lidt med det.


    Men jeg har ikke tiden eller budget til det i øjeblikket alligevel og jeg skal bruge rå regnekraft til arbejde og så skal den stadig kunne klare mine spil og skærme på 1920x1080 res. med masser af "eye-candy" ;-)


    :rules:

  • Jeg ved godt at det nok på længere sigt have været smartere (og måske billigere) at hoppe på et z77 chipset og en 3570k proc. og så lege lidt med det.


    Men jeg har ikke tiden eller budget til det i øjeblikket alligevel og jeg skal bruge rå regnekraft til arbejde og så skal den stadig kunne klare mine spil og skærme på 1920x1080 res. med masser af "eye-candy" ;-)


    :rules:


    Det ville være et dårligt valg, hvis du vil fremtidssikre - Det fremtidssikre valg, som giver høj ydelse i spil er FX-8350, med et bundkort som understøtter 2400mhz ram. Da den understøtter hurtige RAM, FMA3, og FMA4.


    Intel har lige så stort et behov for hurtige ram, som AMD har.


    Hvis du snakker om forholdsvis dårlige CPU'er(4 kernet) - Så ville A10-5800K være et ok valg, da den også har FMA3, FMA4, og understøtter hurtige RAM(Hvis du vælger det rigtige bundkort, behøver ikke være dyr). De nuværende 4 kernet Intel CPU'er er en lidt skidt løsning, da Intel også har brug for hurtige RAM, og det er der ikke ordentlig understøttelse af - Desuden er en quad core lidt langsom i især programmer, og har ingen fremtid(Det gælder både AMD's, og Intel's 4 kernet løsninger - Med mindre det er til et media center.)


    Hvis du VIL ha' Intel, hvad da bestemt heller ikke er dårligt til programmer f.eks. - Så kommer Intel med en god CPU i 2013, som har FMA3.


    FMA3/FMA4 har betydning ved visse beregninger, og skule ha betydning ved overførsel af data til grafikkortet - Se mere her: http://mobile.overclockers.at/…hmentid=172335&fullpage=1


    Intel er desværre, bagud med FMA3/FMA4 - Og denne test er et eksempel på FMA4, så du kan desværre ikke forvente så høj hastighed som vist her, med FMA3.


    Understøttelse af FMA3/FMA4 ligger i windows 8, men man skal ikke forvente at se programmer/spil der begynder at udnytte det, før en gang midt i 2013.




    mvh.


  • Det lyder fornuftigt at holde fast på den 920'er lidt endnu.
    Den kommer bestemt heller ikke til at være i underkanten spilmæssigt set indenfor den nærmeste fremtid, med lidt overclocking vil GFX'et helt sikkert være flaskehalsen i systemet.
    Hvis du skal bruge rå regnekraft til arbejdet kan du evt. holde øje med om du kan få en 6-kernet processor til platformen for en god pris.
    I multitrådede programmer der scaler godt med flere tråde har selv en 4-kernet ivy bridge svært ved at følge med.
    Ivy bridge overclocker dog bedre :-)


    Eneste ulempe ved X58 er at det er en lidt aldrende platform som giver sig til udtryk ved:
    -Ingen PCI-E 3.0
    -Ingen native SATA 3
    -Ingen native USB 3.0


    Jeg var selv rigtigt glad for mit X58 bundkort med en 980X :-)