i5 3570K vs. i7 2600K

  • Hejsa


    Jeg er lidt lost med hensyn til processor på mit ASUS Sabertooth Z77


    Er det prisen værd at gå efter 2600K, når det bare er regular gaming.


    /Jonathan

    ASUS Maximus V Gene, Intel i7 3770K 3,5 Ghz, Nvidia 550Ti, Corsair XMS 8GB 1333MHz RAM, Corsair Force 3 180 GB SSD 2x500GB HDD

  • Nu kan jeg ikke tale om ydelse. mellem 2600 og den nye model 3570. Men da jeg havde købt min i5 3570 fandt jeg ud af at 3570 blev varmer. Der skulle vidst lavet en fejl med det pasta der er inden i cpuen. Men cpuen køre virkelig godt har ikke mærket noget til det. Men kunne forstille mig at hvis man vil OC er den anden bedre.


    Men det kan ikke betale sig at købe en i7 hvis det bare er til gaming. så spar pengene og køb en i5

  • Mener jeg fik den i foråret. Tror nu ikke de har lavet det men ved det self ikke. Skal du OC? forhvis man ikke skal er der nu ingen problemer.


    http://hwt.dk/Forum/321756/Til-dem-der-har-IB-i5-og-i7



    http://hwt.dk/Forum/323473/2500k-vs-3570k


    Quote

    If it were me i would spend the little bit extra for the 3570. It will get hotter on OC, but IB is about 10% faster than SB. As far as gaming performance it should be virtually identical, but IB gives you native USB 3 and PCI-E 3

    Som de skriver så er det kun hvis du vil OC den til over 4.6

  • vil da nok holde mig til de nye cpu istedet for at købe fra den gamle linje fra intel

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Nu kan jeg ikke tale om ydelse. mellem 2600 og den nye model 3570. Men da jeg havde købt min i5 3570 fandt jeg ud af at 3570 blev varmer. Der skulle vidst lavet en fejl med det pasta der er inden i cpuen. Men cpuen køre virkelig godt har ikke mærket noget til det. Men kunne forstille mig at hvis man vil OC er den anden bedre.


    Men det kan ikke betale sig at købe en i7 hvis det bare er til gaming. så spar pengene og køb en i5


    Teknisk set er det ikke en fejl, men en konsekvens af at Intel har valgt at udskifte materialet der overfører varme mellem CPU og heatspreader (metal plade oven på selve CPUen) med kølepasta (før blev det som jeg har forstået det loddet på).


    Hvis det var et spørgsmål mellem i5-2500K og i5-3570K, eller i7-2600K og i7-3770K, ville jeg til hver en tid tage den nyere, altså i5-3570K eller i7-3770K.
    Men hvis det er i5-3570K og i7-2600K er det et sværere valg, personligt ville jeg nok gå efter sidstnævnte, men det er en anden sag.
    Umiddelbart ser det ud til at i7-2600K er ca. lige så dyr som i7-3770K, derfor ville jeg slet ikke gå efter den men i7-3770K.


    Men... som de andre er inde på får man faktisk ikke så meget ekstra ud af det, når man har en i7-3770K hvis man sammenligner med i5-3570K i spil.
    Så hvis spil er det vigtigtste vil jeg anbefale dig at spare de penge som en i7-2600K koster og gå efter i5-3570K i stedet.


    Undtagelsen her er, hvis du har et rimeligt luftigt budget(8k+), i givet fald ville jeg overveje at tage i7-3770K CPUen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • 3570k - lidt OC
    nu køre jeg min 3570K med stock settings - udover jeg bare slog clocken lidt op (volt og alt andet er stadigt base).. min køre stabilt på 4.31 grader (jeg ved godt jeg stadigt er under 4.6GHz grænsen lige nu) ..


    har en idle temp på ca. 28-31 grader, efter computeren har været tændt lidt tid, og temp på værelset er "normal" - når jeg har haft åbnet vinduet osv, kommer den ned på 27-30, og hvis mit værelse har været lukket, og er varmt og lummert med computeren tændt, så er jeg oppe på en 29-32-34 idle..


    men under load kommer den aldrig op og ramme 70, men er sådan cirka i midten af 60'erne (hvis jeg putter den under press)..


    når min er i idle, køre den også på 3.3-3.5 GHz...


    så bare lidt stille og rolig OC er der ingen problemer med..


    i5 eller i7?
    som udgangspunkt ville jeg sige - hvis du bare skal spille osv... i5.. hvis du skal lave noget hvor du får brug for hyper threading... photo redigering, video redigering, streaming osv, så kan du købe en i7'er.


    så vidt jeg ved, så siger de fleste at der ikke er nogen forskel i spil idag om du køre med eller uden hyper threading. nogen påstår at de får 3-4 FPS mere med hyper threading...


    så vidt jeg umildbart ved, er der ikke nogen spil som overhovedet understøtter hyper threading - men igen, nogen folk har påstået at få 3-4 FPS mere i BF3 - men jeg har ikke rigtigt set nogen målinger eller noget konkret til at understøtte disse argumenter.


    3570k vs 2600k
    en anden ting er, at Ivy Bridge understøtter PCI 3.0, hvilket burde give dig en lille smugle bedre performance med Kepler kort, i forhold til Sandy Bridge, som er lavet til PCI 2.0


    så hvis du stiller de to CPU'er op, så har du på 2600k hyper threading, som du ikke kommer til at bruge til noget, og du har på 3570k PCI 3.0 til Kepler kort..


    så ivy bridge er mere "fremtids sikret" da den har support for PCI 3.0 som de nyere grafik kort kører med.


    jeg ville hellere spare pengene på CPU'en, vælge en 3570k, og så bruge pengene på evt. at opgradere dit grafik kort lidt - du vil få meget mere FPS af at opgradere dit grafik kort til noget i retning af en 660'er, end du vil få af at "opgradere" din CPU fra 3570k til 2600k..
    det koster så lidt mere, men altså..


    selv en 650 ti vil give dig bedre performance, men hvis du så vælger at opgradere dit grafik kort, vil jeg stærkt anbefale at vælge en 660'er istedet..


    Råd
    så, hvis det bare er til gaming, er mit råd:
    køb en 3570k, og spar op til en 660'er, så er du godt kørende (med mindre du skal ha alt på ultra osv, i hvilket tilfælde du nok skal lidt højere op, men ud fra dit nuværende grafik kort går jeg ikke ud fra at det er tilfældet) :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU


  • Få noget ordentligt RAM, og et ordentligt bundkort til din computer, så vil den køre rigtigt godt - Lige så godt som en 2600K.




    mvh.

  • jeg vil også sige at den cpu behøver ikke blive skiftet ud det er grafikkortet der holder dig tilbage den der cpu kan køre alle spil på ultra hvis bare du har kraftig nok grafikkort og fine ram.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb