Hjælp til ny PSU.

  • Vil opgradere min aldrende maskine og tænkte først på grafikkortet men fandt ud af at der nok også skulle en ny strømforsyning til.


    kravene er at den helst være så billig som muligt og 80+ fra et velkendt mærke... det den skal kunne klare er en 7850 1GB(ny grafikkort) og phenom II 920@2.8, 4gb ram og nogle harddiske etc.


    bemærk at det nok er den sidste opgradering til min maskine inden det hele bliver skiftet ud(jeg sidder stadig på AM+2/ddr2 ram).


    takker.

  • Så er der lidt at kigge på, alt efter hvor mange penge du vil smide efter den.


    link


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Den har ikke ha' brug for en særligt stor strømforsyning, selvom du overclocker - Jeg vil garantere at den her kan trække systemet: http://www.edbpriser.dk/stroem…lite-500w-id-6537284.aspx effektiviteten ligger typisk på ca. 86%


    Hvis du ikke har 1066mhz RAM i maskinen, så er det nok den sidste opgradering;-) De burde kunne findes brugt til ca. 200kr. for 4GB.

  • Derfor hvis manden måske køber en ny computer senere kan man lige så godt lige komme lidt længere op så man ikke skal ud og købe nyt igen..
    Jeg ved godt at det koster lidt mere men er sku da rart hvis man nu skulle komme til at få en ny computer inden for nogen år.

  • Derfor hvis manden måske køber en ny computer senere kan man lige så godt lige komme lidt længere op så man ikke skal ud og købe nyt igen..
    Jeg ved godt at det koster lidt mere men er sku da rart hvis man nu skulle komme til at få en ny computer inden for nogen år.


    HD7970/GTX680 + en FX-8350/I7-3770 kan den strømforsyning trække uden problemer.


    Så jeg kender ikke til et system den strømforsyning jeg forslog ikke kan trække, den har jo 36 ampere på 12volten i EN rail.



    Et regne stykke:


    HD7970 bruger typisk max. 200watt i spil = 17 ampere i 12volt.
    FX-8350 bruger typisk 100watt ved full load = 9 ampere i 12volt.
    Bundkort bruger typisk 10-15 watt = 1 ampere i 12volt.
    Forbrug i alt max. 27ampere + harddiske osv.. = max. 30 ampere i 12volt.


    Husk det er max. forbrug, så typisk vil den nok bruge ca. 250-300watt i et meget krævende spil = 21-25 ampere.


    En Intel CPU bruger mere i idle, og mindre ved full load. Link: http://www.techpowerup.com/rev…_Piledriver_Review/4.html




    Det er helt normalt at folk køber alt for stor strømforsyning, det skyldes at de fleste ikke har forstand på det, og hvis man køber en dårlig strømforsyning - Så kan en 850watt ha' problemer, med selv et mindre system.




    mvh.

  • nu tænker jeg på hvis han en dag køber ny computer også vælger at køre sli.
    Jeg kunne aldrig finde på at købe mindre end 650w for så har jeg hvis jeg vælger noget nyt. som SLI eller hvis man vælger at få masser af ting i computeren. Og da det ikke koster vildt meget for at gå op mens man har pungen fremme så skulle jeg aldrig nye godt af det. :)

  • nu tænker jeg på hvis han en dag køber ny computer også vælger at køre sli.
    Jeg kunne aldrig finde på at købe mindre end 650w for så har jeg hvis jeg vælger noget nyt. som SLI eller hvis man vælger at få masser af ting i computeren. Og da det ikke koster vildt meget for at gå op mens man har pungen fremme så skulle jeg aldrig nye godt af det. :)


    Det har du ret i - SLI/CF bruger man så normalt ikke til spil, men ret har du:-)

  • Den har ikke ha' brug for en særligt stor strømforsyning, selvom du overclocker - Jeg vil garantere at den her kan trække systemet: http://www.edbpriser.dk/stroem…lite-500w-id-6537284.aspx effektiviteten ligger typisk på ca. 86%


    Hvis du ikke har 1066mhz RAM i maskinen, så er det nok den sidste opgradering;-) De burde kunne findes brugt til ca. 200kr. for 4GB.


    den ser god ud og prisen er til at overkomme men ville spørge om det ikke er vigtigt at få 80+ mærket med? jeg regner med min computer trækker sit sidste strå og vil nødig udsætte den for mere end nødvendigt.


    på den anden side så går jeg fra denne strømforsyning jeg fik med for 3 år siden:
    http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=206923


    og regner med at kvaliteten er bedre men ville bare lige være sikker.


    til andre som undrer sig angående fremtidige systemer så tror jeg at det kun er grafikkortet + harddiske jeg tager med.
    jeg regner med at min computer nok skal holde sig i omkring 2 år mere og derfra vil jeg hellere købe ny strømforsyning hvis jeg skal have ny computer.


    tak for hjælpen.

  • Damm... Kom til at slette min lange text.. Når skriver igen.. Bare ikke lige så langt..:o)




    SLI/CF belaster PCI-E, RAM, og CPU - Da begge grafikkort skal ha' sendt de samme data, derfor vil computeren ikke kunne spøtte billederne lige så stabilt ud, billederne kommer generelt ud, men der kommer af, og til små pauser. De små pauser bliver af en del hardware sites kaldet 'Micro stuttering', vilket egentligt er noget fis i stedet for bare at forklare FPS er en dårlig målemetode til spil, og vise dem en rigtig måling med ms mellem hver frame.


    'Ms. Mellem hver frame' hvad er det så, jo det er tiden imellem hvert billede computeren sender ud, det variere altid lidt.. Men når man bruger CF/SLI begynder det at variere mere, og det betyder at der nemmere kommer 'lag'.


    Hvad er et 'Lag' så, jo et lag er et pludseligt stop af billederne fra computeren, og det hænger ikke altid sammen med FPS raten.


    Hvorfor det ikke altid hænger sammen med FPS raten - Læs link i min signatur:-)


    Et eksempel på hvilken betydning CF/SLI har i praksis er denne her test: http://techreport.com/review/2…e-gtx-670-graphics-card/5 Lig mærke til "time spent beyond 50ms", og se så på grafikkort så som GTX690/GTX590/HD6990 i forhold til grafikkort som ikke køre CF/SLI. Det er en målemetode i kan stole på, for den viser hvor mange gange at der har været lag i løbet af en periode, devs. pauser på over 50ms - Den eneste måde at vide præcist hvor mange lag's der har været over en periode, er at måle tiden mellem hvert billede i hele perioden. Lags påvirker ikke nødvendigvis jeres FPS særligt meget.


    Det var i en periode meget normalt at køre CF/SLI i stedet for at køre et større grafikkort - F.eks. købte mange 2stk. HD5770, og kørte CF, i stedet for at købe et HD5850 i den tro at de fik en hurtigere gamer, for de havde jo fået flere FPS, men... Sådan hænger det ikke sammen.


    En film bliver vist med 24 FPS, og køre altid flydende - Det er fordi der er præcist 41 2/3 ms mellem hvert billede, og det variere ikke, og så hjælper det også at der bliver brugt blur(Ud glatning). Men at billederne kommer i en jævn strøm er meget vigtigt, og den viser en FPS måling ikke om de gør. Pauser på over 100ms giver meget tydelige lags, hvor pauser på over 50ms er små lags.


    Der står også indirekte lidt om det her: GTX680 vs. HD7970 - Her er målt med den rigtige målemetode, ms mellem hver frame:)




    Jeg håber det forklarede, der er noget at læse på:)


  • +80 mærket er dit bevis for at effektiviteten er generelt over 80%, den strømforsyning jeg linker til ligger generelt på en effektivitet på ca. 86%, så den har '80+ mærket', og er derfor forholdsvis strømbesparende:)


    Den strømforsyning du har nu, har 2 rails, og det kan give flere problemer - Dels mister den hurtigere effektiviteten, og dels har den kun 18 ampere på en rail, så den er et eksempel på en ikke så god strømforsyning;-) Ydeligere er det helt normalt, at selvom der står den har 2 stk. 18 amperes rails, så kan den typisk ikke levere 18 ampere på begge 2 samtidigt, det er helt normalt at den kun kan levere f.eks. 60-70% af de samlet opgivne ampere på alle rails.


    Det betyder at det er normalt, hvis den du har kun kan levere ca. 27 ampere på 12 volt'en i alt, at den bliver slidt dobbelt så hurtigt, bruger mere strøm, og igen vil amperene så dale hurtigere med tiden, i forehold til en med en single rail.




    mvh.

  • Den strømforsyning du har nu, har 2 rails, og det kan give flere problemer - Dels mister den hurtigere effektiviteten, og dels har den kun 18 ampere på en rail, så den er et eksempel på en ikke så god strømforsyning;-) Ydeligere er det helt normalt, at selvom der står den har 2 stk. 18 amperes rails, så kan den typisk ikke levere 18 ampere på begge 2 samtidigt, det er helt normalt at den kun kan levere f.eks. 60-70% af de samlet opgivne ampere på alle rails.


    Det betyder at det er normalt, hvis den du har kun kan levere ca. 27 ampere på 12 volt'en i alt, at den bliver slidt dobbelt så hurtigt, bruger mere strøm, og igen vil amperene så dale hurtigere med tiden, i forehold til en med en single rail.

    en strømforsyning du har nu, har 2 rails, og det kan give flere problemer - Dels mister den hurtigere effektiviteten, og dels har den kun 18 ampere på en rail, så den er et eksempel på en ikke så god strømforsyning;-) Ydeligere er det helt normalt, at selvom der står den har 2 stk. 18 amperes rails, så kan den typisk ikke levere 18 ampere på begge 2 samtidigt, det er helt normalt at den kun kan levere f.eks. 60-70% af de samlet opgivne ampere på alle rails.


    Det betyder at det er normalt, hvis den du har kun kan levere ca. 27 ampere på 12 volt'en i alt, at den bliver slidt dobbelt så hurtigt, bruger mere strøm, og igen vil amperene så dale hurtigere med tiden, i forehold til en med en single rail.


    Det har du simpelthen ingen bevis for at det er rigtigt og det er fakta ;) .


    Alle de måle metoder, som bruges til PSU'er viser, at der overhovedet ikke er nogen forskel uanset om du så har en PSU med singlerail, eller har en med flere rails i, begge typer ender med nøjagtig samme belastning og slid uanset hvordan du så end vender og drejer det.
    Jeg ved godt at producenterne smider om sig med postulater om at deres valg af rail er den bedste, men det er en sandhed med modifikationer og udelukkende reklamefis.


    Jeg har målt PSU'er igennem et oscilloskop osse så de er brændt af grundet belastning, og uanset hvad, så kan den lille forskel, som rent faktisk vidste sig at komme frem, skyldes så lidt som forskellen i komponenterne.


    Typisk vil du se at producenterne af singlerail PSU'er lave en rigtig kraftig 12 volt linie til at føde hele maskinen på de vigtige områder som bundkort, CPU(hvis den har separat stik) og multi setup af GFX.


    Eksempel på singlerail fra en af de store producenter,


    silverstone


    Hvor du vil se, at den har en kraftig singlerail på 83 ampere peak


    Eksempel på multirail fra en anden anerkendt producent


    Antec


    Her ser du en PSU, som har 4 rails på hver 40 ampere ved peak hvilket giver dig totalt et peak på 160 ampere udelukkende på 12 voltslinien.


    Nu ved jeg godt, at jeg har valgt 2 PSU'er som er forskellige i deres klassificering, Silverstone er gold og Antec er platinium, men det ændrer ikke ved hvordan en PSU er bygget op og hvordan den leverer strømmen, udelukkende hvordan den udnytter den.


    Faktum er, at den ene lejr singlerail siger, vores vej er bedst fordi vi leverer en enkelt rail, som leverer strøm nok til at føde hele maskinen stabilt, uanset hvor meget pres du så end vælger at ligge på den, det er på sin vis osse rigtigt.


    Multirail lejren hævder, at deres vej er rigtig fordi du har en sikkerhed ved at din 12 voltslinie er delt ud over flere rails hvilket betyder mindre pres pr rail og derved mindre slid.Skulle et enkelt rail stå af, så har du stadigvæk power nok til at fortsætte buisness as usual uden at det egentlig gør nogen forskel, da din 12 voltslinie pr rail er kraftig nok til at føde hver enkelt del for sig. Det postulat er osse rigtigt, da hver rail føder hver sin del af din maskine, så bliver et rail ustabil, så har det ingen indflydelse på resten, da hver rail er isoleret og virker hver for sig.


    faktum er her


    Så vil jeg nok mene, at den røv er barberet og ting sat på plads.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    jeg regner med at min computer nok skal holde sig i omkring 2 år mere og derfra vil jeg hellere købe ny strømforsyning hvis jeg skal have ny computer

    Det er jo tåbelig imo. Når du er ude og bruge over 400kr på en strømforsygning. at så hive 200kr mere op for at være sikker på at du kan bruge den i fremtiden på de xfx er der 5 års garanti så hvorfor skifte den ud efter 2 år. du siger det skal være så billigt som muligt. men det du gør (hvis du skal have en ny om 2 år) er at tisse i bukserne fordi du fryser. ;)




    Dnope det kan godt være at du mener der er en anden måde man skal måle på. Men jeg giver intet for dem. Det jeg giver noget for er hvad man kan mærke i spil :) Jeg vil nu til en hver tid heller have et singlekort. Men når man har haft et lidt ældre kort så kan man være heldig at finde et billigt et. Jeg har selv et gtx 460 og min ven fik mit gamle 8800gts så han kunne køre sli. Der var stor forskel. faktisk kørte han BF3 bedre end mig. resten af vores computer var helt 100% det samme.


  • Jeg antager du anser Corsair som en ok strømforsyning? Læs her: http://www.nordichardware.com/…rsair-hx620w.html?start=1


    18 ampere pr. rail står der, og max. 620watt for 5volt + 3,3volt, og 12volt - Men 12volt alene levere 648watt hvis du belastede alle 3 x 12volt med 18 ampere - Ergo kan den ikke levere alle 18 ampere på alle 3 rails samtidigt, og der er stort set ingen strømforsynings producenter som oplyser dig, hvor meget den rent faktisk kan levere i 12volt, når der er mere end en rail - Det kalder du ingen forskel?


    Her måler han blandt andet volt over den enkelte 12volt linje: http://www.nordichardware.com/…620w.html?start=3#content


    Som du kan se er der lidt forskel fra 12volt linje til 12volt linje - Og det er ikke altid at vi sætter to 12volt linjer til samme stykke hardware - Men i dag har mange grafikkort 2 strømstik, lige som nogle bundkort har - Når du monter et strømstik fra hver rail, på samme strømforsyning til et stykke hardware, så vil du få en belastning, og strømspild svarende til Watt = Volt * Ampere(Hvis vi antager ledningerne ikke havde en ohm værdi)


    Det regner vi så lidt på... Forskellen mellem 2 rails er max. 0,07 volt på denne her strømforsyning, der er 18 ampere som max. Hvilket giver er forbrug på max. 1,26 watt som bare ryger ud i den blå luft.


    Så tænker de fleste, at 1 watt som ryger ud i den blå luft er jo ingen ting?
    Og det har i ret i, men det her er en ny strømforsyning, og det er et kvalitets mærke. Hvilken betydning har det så, jo.. Med tiden bliver kondensatorene i en strømforsyning slidt med mere... Og der vil bliver større forskel fra rail til rail, med et større effekttab som følge - Så med tiden, er et tab på sådan en strømforsyning noget større, og hvis det er et dårligere mærke ser det MEGET værre ud.


    Det værste ved en en strømforsyning som har flere rail's er dog ikke det hurtigere bliver uøkonomiske, og mister effekt - Det værste er at på f.eks. denne her kan du max. belaste en rail med 18 ampere, go du kan sagens får brug for mere til et grafikkort, eller en overclockket CPU - Ydeligere får du ikke oplyst hvor mange ampere du max. kan trække i 12volt på alle 3 rails, så du aner normalt ikke hvor kraftig strømforsyningen er.


    Hvis det var et dårligt mærke så det sådan her ud: https://content.it4profit.com/…955&THEME=default&LANG=en


    Igen får du ikke oplyst hvor meget du kan trække på alle 12volt's rails som max. osv... Nu kender jeg lige denne her, og der vurdere jeg at max. er ca. 350watt for 12volt samlet, så vil jeg helre købe en strømforsyning med en rail, hvor det ER oplyst hvor mange ampere der er på 12volt, og hvor du ved den ikke bruger unødigt strøm, og mister effekt, fordi der er tab mellem railsne.


    Desuden vil en typisk 450watt single rail strømforsyning kunne levere mindst lige så meget i 12volt.


    Uanset hvad, så kan du ikke forstå hvad jeg skriver, hvis du stadigt påstår at en strømforsyning med flere rails er lige så god som en med single rail, og det er jo fair nok:-)




    "udelukkende reklamefis"


    Jeg arbejder ikke pt., og jeg reklamere heller ikke for nogen - Jeg prøver bare at vejlede folk så godt som muligt:-)




    De eksempler du bruger på strømforsyninger... Det er ret dyre strømforsyninger, hvor at de rent faktisk levere de ampere de skal, sådan er det ikke normalt. Desuden hvis vi antager at den Antec strømforsyning du viser, rent faktisk er en quad rail(Det kan du kun vide ved at skille den ad, da nogle strømforsyninger trækker 'flere rails' fra en og den samme rail). Så vil du stadigt ha' problemet med strømspild, hvis du monter et stik i grafikkortet fra hver rail.


    Det er bedre at ha' en jævn belastning på en rail, end at ha' en rail som er presset, og en anden rail der næsten ikke arbejder.


    Dine eksempler på strømforsyninger er MEGET dyre eksemper på strømforsyninger, og i den pris klasse, er det normalt at strømforsyning har opgiver max. effekt på alle 12volt rails. Trådstarter har ikke brug for en strømforsyning i prisklassen over 500kr.


    Hvordan vil du garantere folk hvor mange ampere i 12volt de kan trække samlet på en strømforsyning med flere rails til under 500kr. Det kan du normalt ikke oplyse dem, og du vil være på bar bund - Så de fleste vil blive snydt af at strømforsyningen kan levere f.eks. 600watt, og så viser det sig at 12volten måske kun udgør de 350watt. + de stadigt står med de andre ulemper en strømforsyning med flere rails har.


    Jeg vil gå så langt som at sige du har taget et ekstremt tilfælde, for at sige mig imod - Hvis du ved hvordan du bruger et oscilloskop - Så burde du også vide jeg har ret, du burde ha' vidst det jeg skriver på forhånd, og selv anse det som indlysende. Du ved jo også godt at trådstarter, og langt de fleste andre, ikke har brug for en strømforsyning til over 500kr.


    Jeg antager jeg har 'pisset' dig af på et andet tidspunkt, jeg er jo ret god til at gøre folk sure, ved at sige dem imod, hvis jeg mener de ikke har ret, og det kan jeg ikke gøre meget ved, andet end sige EBO vær glad for du kan stole på jeg siger min mening, i stedet for at være en grønsag som bare følger flokken;-) Det fik du det nok ikke bedre af, men det var venligt ment:-P




    mvh.

  • Multirail lejren hævder, at deres vej er rigtig fordi du har en sikkerhed ved at din 12 voltslinie er delt ud over flere rails hvilket betyder mindre pres pr rail og derved mindre slid.Skulle et enkelt rail stå af, så har du stadigvæk power nok til at fortsætte buisness as usual uden at det egentlig gør nogen forskel, da din 12 voltslinie pr rail er kraftig nok til at føde hver enkelt del for sig. Det postulat er osse rigtigt, da hver rail føder hver sin del af din maskine, så bliver et rail ustabil, så har det ingen indflydelse på resten, da hver rail er isoleret og virker hver for sig.

    Mjah, et andet problem er en kortslutning på en single-rail strømforsyning, min AX1200 leverer 100A på 12V, dvs. ved en relativt lille ledningsimpedans vil den faktisk ikke gå i mætnng, og derved brænde det af der nu kortslutter den - been there, done that ^^


    Jeg antager du anser Corsair som en ok strømforsyning? Læs her: http://www.nordichardware.com/test-lab-v?0w.html?start=1


    18 ampere pr. rail står der, og max. 620watt for 5volt + 3,3volt, og 12volt - Men 12volt alene levere 648watt hvis du belastede alle 3 x 12volt med 18 ampere - Ergo kan den ikke levere alle 18 ampere på alle 3 rails samtidigt, og der er stort set ingen strømforsynings producenter som oplyser dig, hvor meget den rent faktisk kan levere i 12volt, når der er mere end en rail - Det kalder du ingen forskel?

    Det står faktisk højt og tydeligt, den SAMLEDE belastning på alle rails må være 600W, sådan gør single-rail forsyninger sådan set også.
    Den eneste forskel er at du på hver enkelt rail kun må belaste med 18A før at den går i mætning
    Det gør simpelthen ingen forskel om det er multi-rail eller single-rail


    Tager vi udgangspunkt i en AX1200 igen:
    12V - 100A = 1200W
    Det samlede træk må være 1200W


    Men hvad så med 5V og 3,3V? Hvis jeg suger på dem må det totale forbrug stadig ikke overstige 1200W, dvs. jeg vil aldrig kunne hive 100A fra 12V da der formentligt vil være noget der suger på ihvertfald 5V, ihvertfald ikke hvis jeg skal overholde specifikationerne.




    Her måler han blandt andet volt over den enkelte 12volt linje: http://www.nordichardware.com/test-lab-v?start=3#content


    Som du kan se er der lidt forskel fra 12volt linje til 12volt linje - Og det er ikke altid at vi sætter to 12volt linjer til samme stykke hardware - Men i dag har mange grafikkort 2 strømstik, lige som nogle bundkort har - Når du monter et strømstik fra hver rail, på samme strømforsyning til et stykke hardware, så vil du få en belastning, og strømspild svarende til Watt = Volt * Ampere(Hvis vi antager ledningerne ikke havde en ohm værdi)

    Spild?


    Det regner vi så lidt på... Forskellen mellem 2 rails er max. 0,07 volt på denne her strømforsyning, der er 18 ampere som max. Hvilket giver er forbrug på max. 1,26 watt som bare ryger ud i den blå luft.

    Hvorfor giver spændingsforskellen på 2 rails et spild?


    Så tænker de fleste, at 1 watt som ryger ud i den blå luft er jo ingen ting?
    Og det har i ret i, men det her er en ny strømforsyning, og det er et kvalitets mærke. Hvilken betydning har det så, jo.. Med tiden bliver kondensatorene i en strømforsyning slidt med mere... Og der vil bliver større forskel fra rail til rail, med et større effekttab som følge - Så med tiden, er et tab på sådan en strømforsyning noget større, og hvis det er et dårligere mærke ser det MEGET værre ud.

    Skal vi gætte på at din multi-rail strømforsyning bare er en enkelt 12V på sekundærsiden som så bliver delt ud i flere *FETS?



    Det værste ved en en strømforsyning som har flere rail's er dog ikke det hurtigere bliver uøkonomiske, og mister effekt - Det værste er at på f.eks. denne her kan du max. belaste en rail med 18 ampere, go du kan sagens får brug for mere til et grafikkort, eller en overclockket CPU - Ydeligere får du ikke oplyst hvor mange ampere du max. kan trække i 12volt på alle 3 rails, så du aner normalt ikke hvor kraftig strømforsyningen er.

    Jo, du må kombineret på alle udtag trække det strømforsyningen er rated til.



    Hvis det var et dårligt mærke så det sådan her ud: https://content.it4profit.com/itshop/ite?default&LANG=en


    Igen får du ikke oplyst hvor meget du kan trække på alle 12volt's rails som max. osv... Nu kender jeg lige denne her, og der vurdere jeg at max. er ca. 350watt for 12volt samlet, så vil jeg helre købe en strømforsyning med en rail, hvor det ER oplyst hvor mange ampere der er på 12volt, og hvor du ved den ikke bruger unødigt strøm, og mister effekt, fordi der er tab mellem railsne.

    Jo, det gør du, du må trække op til dit maximum output som i tilfældet her er 650watt.
    Det er dog som altid på samtlige udtag.


    Desuden vil en typisk 450watt single rail strømforsyning kunne levere mindst lige så meget i 12volt.

    Som hvad?




    Hvordan vil du garantere folk hvor mange ampere i 12volt de kan trække samlet på en strømforsyning med flere rails til under 500kr. Det kan du normalt ikke oplyse dem, og du vil være på bar bund - Så de fleste vil blive snydt af at strømforsyningen kan levere f.eks. 600watt, og så viser det sig at 12volten måske kun udgør de 350watt. + de stadigt står med de andre ulemper en strømforsyning med flere rails har.

    En ret enkelt udregning af forbrug vil afklare det.

  • LeetDonkey..


    "Mjah, et andet problem er en kortslutning på en single-rail strømforsyning, min AX1200 leverer 100A på 12V, dvs. ved en relativt lille lednings impedans vil den faktisk ikke gå i mætnng, og derved brænde det af der nu kortslutter den - been there, done that"


    De fleste strømforsyninger slår fra ved kortslutning, også billige strømforsyninger - Så i dag sker der normalt ikke noget ved at kortslutte en strømforsyning. Jeg vil dog absolut ikke opfordre folk til det, da der KAN ske noget.




    "Men hvad så med 5V og 3,3V? Hvis jeg suger på dem må det totale forbrug stadig ikke overstige 1200W, dvs. jeg vil aldrig kunne hive 100A fra 12V da der formentligt vil være noget der suger på ihvertfald 5V, ihvertfald ikke hvis jeg skal overholde specifikationerne."


    https://content.it4profit.com/…955&THEME=default&LANG=en


    Hvor ser du hvor mange ampere du kan trække på 12volt her - Der står max. 18 ampere pr, rail, men intet om hvad der samlet max. må trækkes.




    At købe strømforsyninger til over 600kr. som normal computer bruger, for at være sikker på at have nok strøm - Er idioti, da ingen normale computer brugere har behov for så meget strøm, selvom de overclocker. Så AX1200 er ret irrelevant.




    "Skal vi gætte på at din multi-rail strømforsyning bare er en enkelt 12V på sekundærsiden som så bliver delt ud i flere *FETS?"


    Da der er et tab på ca. 0,6 volt over en transistor - Så kan vi konkludere at det er ikke tilfældet, så ville den falde til 11,4volt - Hvorfor bruger du ord du ikke selv kender, og forstår betydningen af? Lad mig gætte fordi det er mig der skriver, og du bare vil sige mig imod. Det er jo ikke første, og sikkert ikke sidste gang vi har mund huggeri, men du kunne da i det mindste prøve at holde det konstruktivt. Dine spørgsmål er jo også allerede besvaret i det jeg har skrevet, og hvis du ikke kan forstå hvad der er skrevet, så ville du heller ikke kunne forstå at stille spørgsmålene.


    Hvis vi nu antager at du bare har skrevet lidt hurtigt, og mente at det var en ?? volt som blev delt ud over flere FET's, så er svaret nej, da en FET smider den overskydende energi ud i luften, og strømforsyningen ville få for stort tab - I praksis kunne det betyde at strømforsyningen ikke kan overholde 70% effektivitet som den skal kunne.


    En multirail henter strømmen fra et sted typisk ja, men det er ved hjælpe af switsmode de bliver bragt ned på 12volt, for at få en ok effektivitet.




    "Jo, det gør du, du må trække op til dit maximum output som i tilfældet her er 650watt. Det er dog som altid på samtlige udtag."


    Du er ude hvor du ikke kan bunde, lige denne her strømforsyning kan slet ikke levere 650watt i 12volt, den kan heller ikke levere 450watt i 12 volt for den sags skyld... Du får lige linket igen: https://content.it4profit.com/…955&THEME=default&LANG=en


    " Citeret fra "Dnope" Desuden vil en typisk 450watt single rail strømforsyning kunne levere mindst lige så meget i 12volt." og du spørger "Som hvad?"


    Tja, som den her strømforsyning jeg nu engang snakkede om: https://content.it4profit.com/…955&THEME=default&LANG=en




    "Citeret fra "Dnope" Hvordan vil du garantere folk hvor mange ampere i 12volt de kan trække samlet på en strømforsyning med flere rails til under 500kr. Det kan du normalt ikke oplyse dem, og du vil være på bar bund - Så de fleste vil blive snydt af at strømforsyningen kan levere f.eks. 600watt, og så viser det sig at 12volten måske kun udgør de 350watt. + de stadigt står med de andre ulemper en strømforsyning med flere rails har."


    Du skriver: "En ret enkelt udregning af forbrug vil afklare det."


    Ok.. :-) Du mener simpelthen at alle 650watt strømforsyninger, kan levere 650watt / 12volt = 54 ampere i 12volt hvis andet ikke er oplyst... Jeg er løbet tør for ord:o)




    Du har i hvert fald ikke forstand på strømforsyninger, det er heller ikke sikkert man kan kalde mig for den super strømforsynings ekspert, men jeg ved da trods alt det mest grundliggende, f.eks. at man ikke bruger FET's, og at den opgivet effekt på en strømforsyning i prisklassen 500kr., normalt er en UKENDT kombination af belastningen på 3,3volt, 5volt, og 12volt. Og det netop derfor er ret vigtigt at vide præcist, hvor mange ampere en strømforsyning max. kan levere i 12volt:-)


    Det er netop endnu en rigtigt god grund til folk skal holde sig væk fra multi rail strømforsyninger, da det ikke er så simpelt, og de ofte kommer galt af sted med deres indkøb, når de finder en 500kr. strømforsyning med flere rails, som er opgivet til en masse watt, og så viser det sig den ikke kan trække deres system.


    Hvis alt andet ikke gav en god grund til at man skal undgå multi rail strømforsyninger, så håber jeg det her kan være et eksempel på hvor galt det kan gå, når man med viden begrænset til udregning af watt, og ohm begynder at antage en masse ting, når man skal købe en strømforsyning.




    LeetDonkey's konklusion, at en simpel udregning kan fortælle hvor mange ampere han kan trække ialt i 12volt på en https://content.it4profit.com/…955&THEME=default&LANG=en er et rigtigt godt eksempel på hvor galt det kan gå, og man får købt noget rigtigt lort man ikke kan bruge til noget. Jeg snakker selvfølge stadigt om strømforsyninger i klassen 500kr, da det er det der er relevant for trådstarter.






    mvh.

  • De fleste strømforsyninger slår fra ved kortslutning, også billige strømforsyninger - Så i dag sker der normalt ikke noget ved at kortslutte en strømforsyning. Jeg vil dog absolut ikke opfordre folk til det, da der KAN ske noget.

    Strømforsyningen slår fra fordi udgangstrinnet går i mætning.
    Ohms lov dikterer at jo større strøm der tillades jo lavere skal impedansen være for at udgangstrinnet går i mætning.




    "Men hvad så med 5V og 3,3V? Hvis jeg suger på dem må det totale forbrug stadig ikke overstige 1200W, dvs. jeg vil aldrig kunne hive 100A fra 12V da der formentligt vil være noget der suger på ihvertfald 5V, ihvertfald ikke hvis jeg skal overholde specifikationerne."



    Hvor ser du hvor mange ampere du kan trække på 12volt her - Der står max. 18 ampere pr, rail, men intet om hvad der samlet max. må trækkes.

    Det står der ganske fint.
    Lidt simpel matematik:
    Trækker jeg 18A på 1. rail = 216W
    dvs. trækker jeg det på 2 rails = 432W
    Trækker jeg det på 3 rails = 648W
    Ding ding ding, nu må jeg faktisk ikke trække mere strøm da max output er 650W.
    Meget groft stillet op.
    Som ved en single rail strømforsyning er det DIG der skal vide hvad dit forventede max er, det er der ingen forskel på.

    At købe strømforsyninger til over 600kr. som normal computer bruger, for at være sikker på at have nok strøm - Er idioti, da ingen normale computer brugere har behov for så meget strøm, selvom de overclocker. Så AX1200 er ret irrelevant.

    AX1200 var bare et eksempel, hvad er det du ikke forstår ved ordet 'eksempel'?


    "Skal vi gætte på at din multi-rail strømforsyning bare er en enkelt 12V på sekundærsiden som så bliver delt ud i flere *FETS?"


    Da der er et tab på ca. 0,6 volt over en transistor - Så kan vi konkludere at det er ikke tilfældet, så ville den falde til 11,4volt - Hvorfor bruger du ord du ikke selv kender, og forstår betydningen af? Lad mig gætte fordi det er mig der skriver, og du bare vil sige mig imod. Det er jo ikke første, og sikkert ikke sidste gang vi har mund huggeri, men du kunne da i det mindste prøve at holde det konstruktivt. Dine spørgsmål er jo også allerede besvaret i det jeg har skrevet, og hvis du ikke kan forstå hvad der er skrevet, så ville du heller ikke kunne forstå at stille spørgsmålene.

    PWM styringen i en switchmode forsyning switcher en MOSFET, hvad skulle den ellers switche der kan åbne og lukke så hurtigt samt tåle de strømme en strømforsyning skal levere?
    Duty Cyclen styres jo netop af belastningen, det er derfor en switchmode forsyning er så effektiv.
    Styrekredsen måler på feedbacket fra udgangsspændingen, så det er total irrelevant hvilke forbrugere der sidder inden, styrekredsen kompenserer for det så længe den ikke går over sin ratede effekt.
    Så jo, der sidder en MOSFET i udgangstrinet, og ja diodestrækningen i en transistor æder 0.6V, men styringen kompenserer ganske fint for det.


    Hvis vi nu antager at du bare har skrevet lidt hurtigt, og mente at det var en ?? volt som blev delt ud over flere FET's, så er svaret nej, da en FET smider den overskydende energi ud i luften, og strømforsyningen ville få for stort tab - I praksis kunne det betyde at strømforsyningen ikke kan overholde 70% effektivitet som den skal kunne.

    Se hvad jeg skrev ovenover


    En multirail henter strømmen fra et sted typisk ja, men det er ved hjælpe af switsmode de bliver bragt ned på 12volt, for at få en ok effektivitet.

    Selvfølgelig er det det, deraf navnet 'switch mode power supply' det gør sig gældende for både single-rail og multi-rail


    "Jo, det gør du, du må trække op til dit maximum output som i tilfældet her er 650watt. Det er dog som altid på samtlige udtag."


    Du er ude hvor du ikke kan bunde, lige denne her strømforsyning kan slet ikke levere 650watt i 12volt, den kan heller ikke levere 450watt i 12 volt for den sags skyld... Du får lige linket igen: https://content.it4profit.com/itshop/ite?default&LANG=en

    Det er vist dig der er ude hvor du ikke kan bunde, 'ingen mosfet i en switchmode forsyning'
    Hvordan kommer du frem til det? Kom med et regneeksempel
    Kan du ikke lige med en udregning vise hvordan den *ikke* kan levere 450watt ved 12volt?


    " Citeret fra "Dnope" Desuden vil en typisk 450watt single rail strømforsyning kunne levere mindst lige så meget i 12volt." og du spørger "Som hvad?"


    Tja, som den her strømforsyning jeg nu engang snakkede om: https://content.it4profit.com/itshop/ite?default&LANG=en

    Hvordan kan den det, når du har 4 rails der hver især er opgivet til at levere 18A, samt et samlet max output på 650Watt?


    "Citeret fra "Dnope" Hvordan vil du garantere folk hvor mange ampere i 12volt de kan trække samlet på en strømforsyning med flere rails til under 500kr. Det kan du normalt ikke oplyse dem, og du vil være på bar bund - Så de fleste vil blive snydt af at strømforsyningen kan levere f.eks. 600watt, og så viser det sig at 12volten måske kun udgør de 350watt. + de stadigt står med de andre ulemper en strømforsyning med flere rails har."

    Jeg kigger på produktspecifikationerne på den pågældende hjemmeside? Der står det jo højt og tydeligt? Eller kan den ikke CE-mærkes?


    Du skriver: "En ret enkelt udregning af forbrug vil afklare det."


    Ok.. :-) Du mener simpelthen at alle 650watt strømforsyninger, kan levere 650watt / 12volt = 54 ampere i 12volt hvis andet ikke er oplyst... Jeg er løbet tør for ord:o)

    Nix, det var ikke det jeg skrev.


    Du har i hvert fald ikke forstand på strømforsyninger, det er heller ikke sikkert man kan kalde mig for den super strømforsynings ekspert, men jeg ved da trods alt det mest grundliggende, f.eks. at man ikke bruger FET's, og at den opgivet effekt på en strømforsyning i prisklassen 500kr., normalt er en UKENDT kombination af belastningen på 3,3volt, 5volt, og 12volt. Og det netop derfor er ret vigtigt at vide præcist, hvor mange ampere en strømforsyning max. kan levere i 12volt:-)

    Du bruger en eller anden form for switch i en switch mode power supply, og i en PC strømforsynings tilfælde er det som oftest en MOSFET pga. det høje krav til udgangseffekten.
    Så du ved tilsyneladende ikke engang det grundlæggende om switch mode strømforsyninger og klandrer *MIG* for at være helt forkert på den? Flot!



    Det er netop endnu en rigtigt god grund til folk skal holde sig væk fra multi rail strømforsyninger, da det ikke er så simpelt, og de ofte kommer galt af sted med deres indkøb, når de finder en 500kr. strømforsyning med flere rails, som er opgivet til en masse watt, og så viser det sig den ikke kan trække deres system.

    Man skal købe efter *behov*


    Hvis alt andet ikke gav en god grund til at man skal undgå multi rail strømforsyninger, så håber jeg det her kan være et eksempel på hvor galt det kan gå, når man med viden begrænset til udregning af watt, og ohm begynder at antage en masse ting, når man skal købe en strømforsyning.

    Se ovenstående


    LeetDonkey's konklusion, at en simpel udregning kan fortælle hvor mange ampere han kan trække ialt i 12volt på en https://content.it4profit.com/itshop/ite?default&LANG=en er et rigtigt godt eksempel på hvor galt det kan gå, og man får købt noget rigtigt lort man ikke kan bruge til noget. Jeg snakker selvfølge stadigt om strømforsyninger i klassen 500kr, da det er det der er relevant for trådstarter.

    Hvad er det helt præcis du ikke forstår i den udregning?




    Inter-tech er ikke ligefrem det bedste mærke, det antages dog i eksemplerne her at den opfylder de specifikationer der opgives på deres hjemmeside.

  • LeetDonkey


    "PWM styringen i en switchmode forsyning switcher en MOSFET, hvad skulle den ellers switche der kan åbne og lukke så hurtigt samt tåle de strømme en strømforsyning skal levere?"


    Nej ikke MOSFET, det er MOSPEG - Se her: http://hmin.tripod.com/als/andysm/pages/MiscAT-2.html


    Du kan sikkert fint kunne switche en normal forstærker MOSFET, men en normal MOSFET har sikkert større tab i form af varme udvikling, nu skrev du intet om at du ville switch den, og med dine tidligere udtagelser, så måtte jeg konkludere at du ikke havde nogen som helst anelse om hvad du snakkede om, og antog du ville regulere med et fald over MOSFET'en - Hvilket giver en voldsom varme udvikling.



    Og nej https://content.it4profit.com/…955&THEME=default&LANG=en kan kun levere ca. 350 watt, og den kommer ikke op på 450watt i 12volt. Faktisk lover de jo også kun 216watt i 12volt, de lover jo ikke mere end 18 ampere på en rail, der er intet sted at der står, at du kan trække strøm fra en anden rail, samtidigt med at en anden rail er fuldt belastet.


    Så de har ikke skrevet noget forkert, og den kan også levere 650watt, men... Det er når du regner en belastning på 3,3volt, og 5volt med - Så den overholder det som der er opgivet på den, uden at kunne levere de 650watt i ren 12volt, selvom der ikke er nogen belastning på 3,3volt, og 5volt.


    Jeg har fixet en computer hvor den strømforsyning sad i, hvis den kunne levere 12volt i 650watt - Så burde den også kunne give strøm nok til en normal gamer computer - Det kunne den ikke, men det kunne en Corsair TX550W. Da computeren var helt ny, så var strømforsyningen ikke slidt.




    Håber det var forklaret tydeligt nok, ellers må du kende en som kan hjælpe dig, og som også ved lidt om elektronik - For jeg gider ikke forklare det samme igen, og igen mere nu.