udskiftning af bundkort, men beholder resten

  • Hej Tweakers ;)


    jeg har længe siddet og overvejet om det ville kunne betale sig for mig at udskifte mit bundkort og beholde resten af min hardware


    mit system består af:
    i5 2500k (oc'et til ca 4,4 Ghz)
    Gigabyte P67-UD4-B3 (nyeste bios er på)
    Corsair Dominater GT 1866Mhz CL9 2x2GB (overvejer om jeg skal købe et sæt ekstra eller om jeg skal købe 4 (4x2gb) helt nye stænger i stedet for og hvilke så ?)
    Gainward GTX570 Phantom
    Corsair Force 3 SSD 128GB til OS
    2 7200rpm HDD, Samsung og Western Digital, begge HDD er sata2



    overvejer også ny PSU da min Thermaltake Toughpower 700w har godt 5 år på sig efterhånden :) nogle gode forslag, er selv ude i Corsair HX serien, men kom frisk med forslag :)

  • Kan hellere ikke se hvorfor du skulle have et nyt bundkort, gør lige som maverick siger da det nok ville være godt at få en ssd og flere gb ram til dit system.


    SSD Forslag:
    http://www.proshop.dk/Harddisk…(Bulk)-128GB-2321826.html


    eller deres nye model
    http://www.proshop.dk/Products…0SSD%20(Bulk)%20-%20128GB



    Måske de her ram :)
    http://www.proshop.dk/RAM/Cors…Hz-CL8-(2x4)-2242659.html


    Eller de her hvis du vil had nogle low profile ram
    http://www.proshop.dk/RAM/Cruc…600MHz-(2x4)-2332088.html

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • som nævnt i første indlæg så har jeg en Corsair Force 3 SDD 128gb til OS ;)


    ud over det så ville jeg tro (kan godt være det er mig) at jeg ville få mere ydelse ud af at skifte bundkortet og måske ram, da jeg føler den halter efter i BF3 og MoH Warfighter...


    skulle mene den kunne trække begge i ultra, hvilket den ikke kan...

  • Ram kunne nok godt trænge til en opgradering ( dog kun i kapaciteten). Et nyt bundkort (altså nyt chipsæt) vil helt sikkert give noget i benchmark og ved kraftig CPU beregninger (videoredigering/3D-renderig) men til at spille med, ser jeg næppe det rykker fra og til.


    Spar pengene, købt større grafikkort, flere skærme eller andre højtalere/headsæt i stedet - det vil du få meget mere ud af.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • som nævnt i første indlæg så har jeg en Corsair Force 3 SDD 128gb til OS ;)


    ud over det så ville jeg tro (kan godt være det er mig) at jeg ville få mere ydelse ud af at skifte bundkortet og måske ram, da jeg føler den halter efter i BF3 og MoH Warfighter...


    skulle mene den kunne trække begge i ultra, hvilket den ikke kan...

    Ups, havde jeg overset.
    Formoder du har noget Z77 i tankerne, hvis du skal shoppe nyt bundbrædt. Tja, du får PCI-e 3.0, hvilket jeg ikke rigtig tror vil give det helt store.
    Flere og hurtigere RAM er nok vejen frem.
    Som du selv er inde på, så burde dit gfx ikke være noget problem.

  • Ups, havde jeg overset.
    Formoder du har noget Z77 i tankerne, hvis du skal shoppe nyt bundbrædt. Tja, du får PCI-e 3.0, hvilket jeg ikke rigtig tror vil give det helt store.
    Flere og hurtigere RAM er nok vejen frem.
    Som du selv er inde på, så burde dit gfx ikke være noget problem.


    Han får ikke PCI-E 3.0 ved at skifte til et Z77 bundkort, det er afhængigt af CPUen.


    Ærligt talt kan jeg ikke se noget formål ved at udskifte bundkortet, du får ikke noget ud af det performance mæssigt, da hukommelsescontroller alligevel ligger i CPUen og I/O for P67 er identisk med det for Z77.


    Som de andre er inde på, så vil flere RAM ikke skade, du kan eventuelt overveje at slå swapfilen fra nu hvor du er i gang(hvilket du måske kan gøre med 8GB ram og du burde kunne gøre med 16GB), på den måde bliver din SSD ikke brugt som "reserve RAM", hvilket hjælper på slitage, men burde også give en smule i performance (da RAM er hurtigere end SSD).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Han får ikke PCI-E 3.0 ved at skifte til et Z77 bundkort, det er afhængigt af CPUen.


    Ærligt talt kan jeg ikke se noget formål ved at udskifte bundkortet, du får ikke noget ud af det performance mæssigt, da hukommelsescontroller alligevel ligger i CPUen og I/O for P67 er identisk med det for Z77.


    Som de andre er inde på, så vil flere RAM ikke skade, du kan eventuelt overveje at slå swapfilen fra nu hvor du er i gang(hvilket du måske kan gøre med 8GB ram og du burde kunne gøre med 16GB), på den måde bliver din SSD ikke brugt som "reserve RAM", hvilket hjælper på slitage, men burde også give en smule i performance (da RAM er hurtigere end SSD).

    der tabte du mig lige en gang, altså med hensyn til swapfilen ?



    men i mener altså at det bedste jeg ville kunne gøre uden at skulle skifte alt (hvilket jeg ikk har tænkt mig :) ) er at købe flere og bedre ram ? også i fremtiden nogle flere SSD'er ;)


    også er det jo jeg spørger er Corsair Vengeance så det bedste valg forhold til ydelse og pris, plus regner med min 8gb kan mere betale sig ?



    hva med PSU den har jo nogle år på bagen ville i ikk også mene den trænger til at blive skiftet ?

  • Der er jo ingen grund til at skifte noget som virker. tænker på din strømforsyning :) Hvad jeg ser her inde køber alle Corsair Vengeance så det burde jo være det sikker valg :)

  • Computersalg har dem billigst..


    i sort til 281 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser



    i blå til 282 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser



    i rød til 295 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser



    proshop har dem også til 303 kr,-
    http://www.proshop.dk/RAM/Cors…pc&utm_campaign=pricesite



    8 GB 1600MHz CL9 vil nok være den oplagte opgradering i dit sted, vil jeg mene..


    hvis du er villig til at bruge lidt flere penge, kan du evt. overveje CL8 eller 7, men CL7 er lidt dyrt..


    CL8 med 1600 MHz plejer vist at koste omkring 400 kr,- (typisk lidt over)..


    fandt dog de her:


    rød - 346,5 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser



    sort: 367,5 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser



    hos proshop for 374 kr,-
    http://www.proshop.dk/RAM/Cors…pc&utm_campaign=pricesite



    blå 375 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser



    så vidt jeg umildbart ved, er der ikke forskel på dem, men jeg har ikke rigtigt undersøgt om der måske er - jeg håber et af de andre evt. lige siger til hvis der er nogen forskel udover farven på dem :)


    selv køre jeg CL7 - men de kostede så også lige mellem 600-700 kr,- for 8 GB... hvilket måske ikke er det værd..


    [Redigeret/tilføjet]


    altså, jov, jo lavere CL jo bedre, men for almindelig hverdags brug tror jeg ikke du vil mærke forskel.
    hvis du kommer til at mærke forskel, er den minimal.
    som udgangspunkt kan du sige, at til almindelig brug, så bare gå efter CL9..
    hvis du vil benchmarke osv - jamen SÅ kan man begynde at overveje lavere CL, da forskellen ellers er næsten ubetydelig (og for mange, helt ubetydelig) i almindelig brug.. sååh, selv da jeg ikke ligefrem vil frabefale dig at købe CL8, kan jeg ikke rigtigt give dig et godt argument til at købe CL8 frem for CL9... (og det siger jeg på trods af at jeg selv helt klart ville ha købt CL8 hvis det var mig - men det er jo også bare mig.. ;) )

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

    Rettet en gang, sidst af Raziel ().


  • En swap fil, er en fil på din harddisk, formålet(det primære i hvert fald) ved den er at give mere brugbar hukommelse til computeren, så hvis du formår at bruge al din RAM, så anvender styresystemet denne fil, så du ikke behøver at lukke programmer ned osv.


    Ulempen ved dette, er at swapfilen ligger på en harddisk eller en ssd, som er langsommere end rigtigt RAM.
    Så hvis du med rimelighed kan sige at du aldrig vil få brug for denne ekstra "hukommelse", kan man slå denne fil fra.
    En ekstra bonus ved at slå den fra, er at du minimerer slitagen på din SSD, da disse har et begrænset antal skrivninger.


    Jeg syntes egentligt ikke at dine nuværende RAM er helt ubrugelige, du får alligevel ikke den store gavn af hurtigere RAM på den platform, så hvis jeg var dig, ville jeg købe nogle flere RAM med tilsvarende specifikationer, så du har 12GB RAM.
    Nu har du ikke nævnt de fulde specifikationer på dine nuværende RAM, så det er lidt svært for mig at komme med præcist bud, derfor får du 2, et sæt der kræver 1.5V og et sæt der kræver 1.65V (årsagen til de to bud, er at man skal ikke blande RAM der kræver 1.5V med RAM der kræver 1.65V).


    1.5V bud: G.skill sniper
    1.65V bud: Kingston HyperX Genesis


    Begge kits er de billigste i klassen og er fra fornuftige producenter, så det burde virke fornuftigt, men der er naturligvis ingen garantier.


    Hvis du er i tvivl om hvilken spændsingsforskel dine nuværende RAM kræver, så prøv at kigge på selve modulet, det står med garanti på det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Lige en ekstra kommentar til Raziels post lige før min anden post.


    Sandybridge CPUer får mere ud af RAM med højere clock frekvens end lavere timings, derfor er det min mening at det er et bedre valg at købe nogle ram med en højere, hvis man altså bruger lidt flere penge(altså hvis 2 ramkits begge koster 350 kr er dem med en højere clockfrekvens bedre).


    Eftersom OP allerede har nogle 1866MHz RAM, syntes jeg som nævnt i min anden post, at OP skal genbruge dem.
    Hvis ikke de genbruges, kan OP overveje at spare lidt penge på 1600MHz RAM, da gevinsten ved at bruge 1866MHz ram er lav.


    EDIT: Med hensyn til strømforsyningen, så er det svært at sige, det er korrekt at hvis den nuværende virker så er det jo fint, men strømforsyninger har også en maksimal levetid. Personligt ville jeg også overveje at skifte den, eller i hvert fald have en plan for at gøre det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • det er så også rigtigt nok.. Sandy Bridge har faktisk mere gavn af højere frekvenser, så ide'en med bare at tilføje 2x4 GB er nok bedre.. :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • til svar tidligere med hensyn til mine ram så er det dem her Dominater GT



    så går jagten efter nogle med CL8 grundet super gode argumenter ;)


    er der nogen forskel på Vengance ud over farven hehe, jeg kan sq ikk se nogen forskel :D


    ville det i øvrigt kunne betale sig (give mening) hvis jeg valgte Corsair Dominator Platinum som dem her ?? eller giver det ligeså god mening at vælge nogle af de andre på denne her liste ?

  • Ups, havde jeg overset.
    Formoder du har noget Z77 i tankerne, hvis du skal shoppe nyt bundbrædt. Tja, du får PCI-e 3.0, hvilket jeg ikke rigtig tror vil give det helt store.
    Flere og hurtigere RAM er nok vejen frem.
    Som du selv er inde på, så burde dit gfx ikke være noget problem.


    jeg havde faktisk et Z77 chipset i tankerne, nærmere betegnet et MSI Z77A-GD55 , men hvis det ikk kan betale sig så gider jeg ikk ofre flere penge end højst nødvendigt.


  • Igen... jeg vil gerne understrege at hvis du sammenligner et pc3-12800 kit med CL8 mod et PC3-14900(PC3-15000) med CL9, så vil sidst nævnte performe bedre på din platform, derfor er det efter min mening spild af penge at købe et PC3-12800 CL8 kit.
    Bare for at komme med nogle kilder til dette, er der her en artikel xbitlabs har lavet omkring valg af RAM til sandybridge: link


    Eftersom dit nuværende RAM kit kræver 1.65V, burde du kunne bruge de Kingston RAM jeg linkede til tidligere sammen, men jeg vil anbefale dig at sætte timings til laveste fællesnævner, som er 9-11-9-27.
    Igen jeg kan ikke love dig at det vil virke sammen, men det burde de og det er da synd at lade være med at bruge de gamle RAM, hvis det skulle vise sig at de to kits ikke spiller sammen kan du så bare "nøjes" med Kingston kittet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • lidt stof til eftertanke, så er jeg nået så langt til at forstå at det faktisk godt ville kunne betale sig hvis jeg købe nogle af samme slags som jeg allerede har ?? eller bare spare pengene og tage dem du linker til :)


    altså dem her:
    Corsair Dominater GT


    jeg føler mig lidt tabt i dag, hehe...

  • Hvis du køber nye RAM, så gå eftet kapacitet.. Det er flere gange bevist i diverse artikler, at Frekvensen ikke giver det store på en moderne Intel CPU. Endnu mindre giver en lavere CAS Latency (CL-værdi)..


    Så bare hold dig til noget 1600MHz (CL9-11), og så køb 8 eller 16GB RAM..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvis du køber nye RAM, så gå eftet kapacitet.. Det er flere gange bevist i diverse artikler, at Frekvensen ikke giver det store på en moderne Intel CPU. Endnu mindre giver en lavere CAS Latency (CL-værdi)..


    Så bare hold dig til noget 1600MHz (CL9-11), og så køb 8 eller 16GB RAM..

    jaah, men i hans tilfælde vil han vel heller ikke få noget ud af at køre med 16 GB frem for 8?


    så ville det ikke være bedre f.eks. at ha 8GB med CL8 eller med højere frekvens, end 16GB?


    las sige han blot gamer på den, og ikke skal lave redigeringer osv - så bruger han et par GB på spillet, og et par GB tager OS'et .. så har han stadigt et par GB tilbage til overs som ikke bliver brugt... og med 16 GB ville han bare have mere GB til overs som ikke bliver brugt?


    - det var lidt det jeg endte med i mit tilfælde, dengang jeg kørte med 20GB RAM - oprindeligt var det til at have nogen virtuelle maskiner kørende på osv, men da de ikke blev brugt, tror jeg aldrig jeg kom over omkring de 6 GB RAM som blev brugt, mens resten bare lå frit (mens jeg gamede) .. ?


    (jeg spørger rent faktisk mest af alt for selv at opnå lidt mere viden og fordi jeg håber jeg kan lære lidt af dem med lidt mere erfaring inden for emnet, så det er på ingen måder for at være flabet eller for at stå og skulle stille sig op imod nogen her. det her er sådan som jeg umildbart forstår det, men jeg kan jo ikke rigtigt få rettet min forståelse hvis jeg ikke spørger :) )

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • lidt stof til eftertanke, så er jeg nået så langt til at forstå at det faktisk godt ville kunne betale sig hvis jeg købe nogle af samme slags som jeg allerede har ?? eller bare spare pengene og tage dem du linker til :)


    altså dem her:
    Corsair Dominater GT


    jeg føler mig lidt tabt i dag, hehe...


    499 for et 2x2 GB kit er spild af penge(eftersom et 2x4GB kit er billigere), så det syntes jeg bestemt ikke at du skal købe.


    Som jeg har sagt det tidligere, fordelen ved at købe de Kingston RAM jeg har linket til, er at selv hvis dine eksisterende RAM ikke skulle virke sammen med dem, så har du ikke mistet noget fordi prisen på de Kingston er så fornuftig.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.