Hjælp til Gamer PC - grafik, køling, PSU og overclock

  • Hej,
    Jeg er ny på tweak og "ny" (dvs. gammelt tilbagevendende med flere år på bagen) til computerens spilverden. Jeg søger derfor råd mht. køb af ny computer, der skal bruges til spil.


    Jeg har set på MM-Vision, og deres Intel Monster tiltaler mig meget.


    Jeg har af en kammerat (og på baggrund af benchmarks) fået anbefalet at skifte grafikkortet ud med et AMD Radeon HD7970 (standard er GTX670). Er det også noget, I herinde vil gå ind for? Merprisen er 250,- , så det er 100% bestemt af, hvilket kort, der er bedst.


    Jeg har desuden kunnet læse mig frem til, at både CPU og HD7970 er som skabt til at overclocke, så det kunne være interessant -- men jeg har aldrig gjort det før, så har derfor nogle spørgsmål. Ifølge diverse fora kan standard-bundkortet (Gigabyte Z77-DS3H) ikke øge Vcore, men endnu en opgradering til 199,- (til Gigabyte Z77X-D3H) tillader det, så den opgradering tager jeg nok også med.


    Spørgsmålet er derfor, om I ud fra oplysningerne fra MM-Vision kan se, om strømforsyningen (600W) og kølingen kan være med til det, eller om det også skal opgraderes? (Og hvis I er rigtig flinke hvordan det så gøres ud fra MM-Vision's sortiment, men det kunne jeg nok selv finde ud af)


    In short:

    • GTX 670 vs Radeon HD7970
    • Overclock: Er strømforsyning og køling nok?


    På forhånd tak,
    Morsby


    EDIT: Tilføjede 'PSU' til emnet.

  • Hvad med at samle selv da du derved kan sætte de dele i du vil had plus det er lidt billiger


    //edit nej den intel køler er sku noget lort hvis du vil oc selvfølglig

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Mht. at samle selv har jeg ikke den fornødne viden til at vælge de forskellige dele (andet end at kunne sammenligne to-tre givne muligheder - som fx GTX670 over for HD7970 eller det ene bundkort mod det andet -- men selv der er der lidt gætværk med), men at gøre sådan på et helt system, hvor man tager samtlige muligheder på samtlige pladser i betragtning virker uoverskueligt: Jeg har relativt travlt med studier. Ellers var det for så vidt intet problem. Men tak, jeg overvejer det!


    Og tak for svaret mht. OC. Så må jeg overveje, om jeg vil droppe OC-projektet, eller sætte mig ordentligt ind i kravene til køling inden køb.

  • Hvis du kender alle hovedkomponenter ( psu, gpu osv.) Er det ikke meget mere svært end at bygge med Lego. Der er ingen stik som kan sættes forkert sammen uden at du maser det sammen.


    Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

  • I forhold til at samle computeren selv, kan du hurtigt sætte dig ind i tingene enten på youtube eller på andre forums som dette. Har du spørgsmål er der fremragende mulighed for at få svar herinde! Hvis du er villig til at bruge tiden på det, er der jo lavet sammenligninger af nærmest alle komponenter på nettet! Selv vælger jeg et asus gtx 670, men det er mere et spørgsmål om at jeg er Nvidia fanboy! ;)

  • At samle den skulle nok kunne lade sig gøre. Jeg taler mere om at vælge rigtig (CPU-)køling, PSU, kabinet og bundkort. De eneste elementer, jeg er nogenlunde sikker på, jeg vil have, er CPU, GPU og én eller anden SSD harddisk.


    Caaarekoala: Okay. Det er måske ikke så slemt, som jeg har bildt mig ind. Kan du/I anbefale noget læsning?

  • I forhold til det med selv at samle, har jeg set videoer på youtube .. lidt nemmere når man ser det i praksis end at læse det på tekst ;)


    Hvis du vil OC din CPU vil jeg forslå en antec 620 kuhler, som er et et lukket vandkølingsystem. Som bundkort vil jeg forslå et z77 kort, evt. et Asus p8z77-v eller et Asrock z77 extreme4 hvis du er på et budget. Du kan evt. kigge på henholdsvis linus tech tips (http://www.youtube.com/user/Li…s/videos?flow=grid&view=0) eller motherboards.org (http://www.youtube.com/user/mo…sorg?feature=results_main). På de 2 hjemmesider vil du kunne finde information om nærmest lige den del du vil! :) Sørg for at finde en god PSU, helst 80+ certified. I forhold til kabinettet er det stortset bare at finde noget du kan lide, og jo helst med godt airflow hvis du skal OC. Der findes mange fede kabinetter der ude!


    Spørg endelig yderligere hvis det er nødvendigt! :)