Hjælp til opsætning af trådløst og kablet netværk over distance

  • Hej Tweak.dk


    Så er jeg på den igen.
    Jeg er i øjeblikket ved at hjælpe min nabo, med at få internetforbindelse i deres skurvogn. Problemet er, at skurvognen står 60-70m fra router, og et trådløst signal på ingen måde er kraftigt nok, til at nå ud til skurvognen, da det skal passere 4 betonmure. Det smarteste ville være at trække et solidt RJ45 kabel hele vejen fra router, og ud til skurvogn, det ved jeg godt. Men problemet er, at min nabo, ikke vil have trukket et RJ45 kabel, mellem stuehus, og udehus. Så der må signalet altså overføres vha. wifi antenner.


    Jeg har lavet denne skitse, for at give et visuelt overblik over situationen:
     [Blocked Image: https://dl.dropbox.com/u/56823168/internet.png]



    Den stiplede linje, er wifi-signalet, og den fuldt optrukkede, er RJ45 kabel.


    Min idé er at få sendt wifi-signalet fra stuehus til udehus med wifi-antenner (som naboen allerede har!) og så få lavet det sådan at det trådløse signal der kommer ud til udehuset, laves om til en kablet forbindelse, som så kan løbe de 30m gennem kabel, ud til skurvognen, for kun at skulle døje med trådløse forbindelser fra stuehus, til udehus. Og altså ikke hele vejen fra stuehus til skurvogn.


    Men er det måden man ville gøre det på? - er det optimalt.
    Hvis dette lyder som en god ide, altså at lave det trådløse signal, om til en kabelforbindelse, for derefter at trække et kabel ud til skurvognen. Så skal der jo opsættes en enhed af en art, til at lave det trådløse signal om til et kablet signal. Men hvilken enhed er bedst at bruge til det? Den skal jo være i stand til at modtage det trådløse signal fra routeren i stuehuset, og få den lavet om til en kablet forbindelse. Er jeg ude i et Access point, extender, repeater eller hvad?


    Ovenstående er min idé til en løsning, har i en bedre idé til en løsning må i hellere end gerne bringe den på banen!
    det eneste krav er som sagt, at der ikke skal være kabelforbindelse mellem stuehus og udehus.


    På forhånd tak, for at i gider bruge tid på at hjælpe :-)


    Mvh. JohannesTN

  • jeg tror godt det kan lade sig gøre, men signalet vil nok ikk være i den bedste ende, ved mindre du kan finde nogle rigtig gode og kraftige forstærkere at sætte op så signal styrken bliver holdt oppe... men det skal du jo have alligevel bare for at være sikker på at signalet kan nå så langt...

  • Mellem stuehus og udhus bruger du en retningsbestemte wifi antenner
    et sted i udhuset skal du lægge en repeater, da ethernet kabler kun er rated til at føre data over ca. 20 meter... for at få bedre kvalitet på denne etape bruger du STP kabler.


    Det bedste bud kvalitetsmæssigt ville dog være at få lagt et RJ45 kabel, samt en stak repeatere på ruten, mest af alt pga. at han bruger det til net-tv...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Den teoretiske max afstand på ethernet kabler er godt 100 meter, og man siger typisk max 90 meter for at være på den sikre side. Der kan så være ting der påvirker signalet i kablet som gør at det er nødvendigt at gøre kablet kortere, men jeg har dog aldrig set nogle endnu som har haft problemer med mere end 20 meter kabel.

  • 30 m er ikke et problem, og hvis der skal bruges STP kabler skal hele installationen også afsluttes i skærmene udtag ellers giver det ingen mening. Ofte vil ikke korrekt afsluttet STP være ringere end brug af UTP.


    /ask

  • Undskyld mit sene svar, alle sammen.


    Jeg har langt om længe fået naboen overtalt til at trække et kabel! så hurra for det. Så nu er 100m FTP kabel købt, samt 2 gigabit switches, så skal der leges :-)


    tak for hjælpen, alle.


    Det var skønt!