Bruge en del af ssd til ram?

  • Jeg har kun 4gb ram og derfor har jeg smidt 2-6gb af ssd'en til at agere som ram når der er behov(BF3). Men altså jeg er lidt i tvivl om det er en "viable" løsning eller det er bedst at opgradere?



    Jeg er egentlig godt tilfreds med den måde det køre på og har 70gb ledig plads på ssd'en med 3 spil så jeg mangler ikke rigtig plads. Men er det en dårlig løsning? altså vinder jeg noget ved at købe flere ram?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • de fleste spil idag bruger kun 4 gb ram

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Doitt nå.. jamen så er det jo så (u)heldigt at jeg spiller bf3 og planet side 2 som bruger flere ram...


    Cyclops køber du dem til mig?


    Offtopic bedes i beholde for jer selv.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Han mener vel at han har oprettet en swap fil på 2-6GB.
    Jeg vil helt klart anbefale dig at installere mere RAM i computeren end at have en stor (eller overhovedet) swap fil.


    Årsagen er at den nand flash hukommelse der er på disken, har en begrænsning i form af hvor mange gange man kan skrive til den, så det er altid en god ide at begrænse hvor meget der bliver skrevet til den for at forlænge diskens levetid.
    Swap filer bliver i sagens natur skrevet relativt meget til, derfor vil det altså forkorte din disks levetid at du har en swapfil.


    Min anbefaling er helt klart at anskaffe mindst 8GB RAM, hvis du holder lidt øje med hvor meget RAM du bruger, kan du sandsynligvis slå din swap fil fra uden de store problemer. Hvis du vil være helt sikker så kan du jo meget passende købe et 2x4GB sæt, så du får 12 (bare sørg for at sætte modulerne i de rigtige slots så dual channel stadigvæk kan fungere)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja det mener jeg det er. Det er en kammerat der lige fixede det da bf3 lukkede ned pga for lidt ram.
    Tak for svaret RTM. Det lyder da meget logisk og ærgeligt. Så du siger hvis jeg skaffer 8gb på 2 blokke behøver jeg ikke at smide de gamle i gemmeren/til salg?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Ja det mener jeg det er. Det er en kammerat der lige fixede det da bf3 lukkede ned pga for lidt ram.
    Tak for svaret RTM. Det lyder da meget logisk og ærgeligt. Så du siger hvis jeg skaffer 8gb på 2 blokke behøver jeg ikke at smide de gamle i gemmeren/til salg?


    Så vidt jeg hurtigt kan google mit til, så burde du kunne kombinere to sæt, så længe der er samme mængde RAM i hver kanal, det er typisk noget hvor du har f.eks. har 2GB i slot 0, 4 i slot 1, 2 i slot 2 og 4 i slot 3 (men undersøg for dit bundkort først).


    Når det så er sagt, så er der i denne slags ting ingen garantier for at alt virker efter planen, bemærk især at der for rammene gælder laveste fællesnævner, så du skal naturligvis ikke blande RAM der kræver 1.5V med ram der kræver 1.65V.
    En ekstra ting du nok skal tage med i dine overvejelser, er at hurtigere RAM kan give dig lidt ekstra performance, så hvis du alligevel køber mere RAM, kan det være en ide at kassere de gamle.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har selv 8GB RAM og ingen swap fil eller lign. og jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har fået en "Du har lidt hukommelse tilbage" advarsel under normale omstændigheder. ^^


    Og som RTM er inde på så er SSD'er ikke just det bedste til at lave swap på - omvendt kan RAM diske (RAM som HDD) være brugbare til tider. Photoshop brugte det i sin tid :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nej nej jeg er skam heller ikke et sekund i tvivl om at 8gb er nok!
    Har bare ikke pengende i denne måned muligvis heller ikke de kommende til den slags udgifter.


    Men for at være ærlig så tror jeg altså også godt den ssd'en kan holde til det. Altså hvis bare den lever 2 år er jeg tilfreds og hvis ikke den kan det samtidig med den fungere som en smule ram er der noget i vejen med den i forvejen.. De er jo lavet til at køre xxxxxx timer og jeg bruger den ikke forfærdelig meget og med et fuldtids arbejde om hjørnet endnu mindre.
    Ellers har jeg bare sparet 400-500 på ram og skal købe en ny ssd. Så det er ikke en masse jeg taber anyways.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • 1 x 8 GB Value RAM 1333 MHz CL9


    http://www.edbpriser.dk/ram/co…-1-x-8-gb-id-6705508.aspx



    http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-1-x-8-gb-id-6364462.aspx



    dem har du hjemme for under 300 kr,-



    2 x 4 GB Kingston HyperX 1600MHz CL9
    http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-2-x-4-gb-id-5137356.aspx



    dem har du også hjemme for under 300 kr,-


    jeg vil ikke ha haft noget imod at donere det til dig (som jeg faktisk har gjort et par gange med andre), men er selv lidt broke lige denne måned.. nyhederne har lige brugt næsten 10k på min bil, og andre diverse småting, og de benzin priser flår jo folk.. >.<
    nyhederne lovede at priserne nu ville falde med en krone... hvilke det gjorde.. og røg op igen en uge efter.. -.-'


    men blot fordi det nærmest piner mig at du mishandler din SSD på den måde, så tror jeg alligevel godt jeg kunne finde på at hjælpe lidt til med en hund, hvis du beslutter dig for at købe dem.. :p


    ellers har jeg nogenram blokke liggende der hjemme - jeg kan lige undersøge om jeg har flere non-ecc blokke tilbage... (da de alligevel ikke rigtigt er noget værd på dba, og bare ligger i mit skab, kræver jeg ikke noget for dem).. (^.^)
    - men jeg tror ikke jeg har flere 240-pins blokke liggende som er non-ecc.. og du kan nok ikke bruge server ram til noget.. (dem har jeg dog lige nogen GB liggende af - tror det er omkring 6 eller 8 GB jeg har liggende..)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Raziel det går nok :P
    Altså det er da ærgeligt jeg bliver nød til at misbruge ssd'en men der er skam ikke nogen grund til at forærer mig noget^^. Mig og min ssd må bare lige leve på denne måde i en måned eller 2 og det skal vi nok overleve!
    Ellers tak! Det var meget generøst af dig :9xo

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • så håber jeg da ikke at din SSD svigter dig...



    for som flere af de andre allerede har nævnt, så består en SSD's levetid mere af hvor meget data der bliver lagt og slettet på den end hvor mange timer du køre den.. og på RAM så flyver der data ind og ud hele tiden jo..


    du kan jo evt. prøve at installere SSD life (det er vist det den hedder, tror jeg nok).. og holde lidt øje med hvor meget det påvirker SSD'ens levetid og performance.. :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Slettet.

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • ssd life giver mig til 2021 med mit nuværrende forbrug xD tror nok den er skiftet inden da :P elers et fedt program hvis det altså virker ^^

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • ssd life giver mig til 2021 med mit nuværrende forbrug xD tror nok den er skiftet inden da :P elers et fedt program hvis det altså virker ^^

    jeg tror bare den tager fra "idag" og udregner efter almindeligt/gennemsnits brug...
    så den skal skam nok skifte inden da.. :p

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU