Første selvbyg

  • Hej Tweak.
    Næste uge begynder jeg bestille ting hjem til en gaming pc. Inden
    jeg begynder at købe ting ind vil jeg gerne dele min rig med jer.
    I må meget gerne tilføje/fjern/mangler nogen ting?
    på listen, hvis i mener det er bedst/bedre. Maskinen skal bruges
    til gaming stort set. Takker mange gange for jeres tid og hjælp.


    ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
    Core i5 I5-3570K
    ASUS GTX670-DC2T-2GD5

    -----------------------------------------
    G.Skill Ripjaws Z Series 16gb
    Cooler Master Silencio 550
    XFX Core Edition PRO850W
    Cooler Master Hyper 212 Evo

    -----------------------------------------
    OCZ Vertex 4 Series Solid State Disk 256 GB

    OCZ Vertex 4 Series Solid State Disk 128 GB
    -----------------------------------------
    Skærm: BenQ 24 LED XL2420T Købt!
    Tastatur: The Leopold (Red) Købt!
    Mus: Logitech Gaming Mouse G500 Købt!

  • hvilke spil og hvad er dit budget?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • 16 GB RAM er virkelig overkill.. En af mine venner har 16 gb og hans rekord er at bruge 6 gb af dem! Der havde han også 50 faner i chrome åbent, Skype, Steam, CSS, Hamachi og minecraft! Så du får ikke helt brugt 16 gb ram! :-)

  • Yup en Samsung 830/840 er perfekt har den selv og elsker den.
    Ja og så selvfølgelig også en 500/1tb hhd, 16Gb hold da kæft, som de andre siger tag 8Gb ram i stedet :)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • #2 BF3/BF4. Har 10K i budget.
    #3 Har kigget på samsungs sdd. Jeg vil helst køre med to sdd.
    830w, så ved jeg jeg ikke mangler noget hvis jeg skulle køre med
    to graffikkort. Tja 16gb vil jeg købe hjem, der jo ingen der har sagt
    jeg skal bruge dem alle!
    #4 Nu får vi at se. Ihvertfald køber jeg 16gb ram.
    #5 Det nemlig bundkortet jeg er i tvivl om! Hvorfor Z77?
    Al de Wi-Fi ting kommer jeg måske ikke til at bruge særlige meget!

  • #5 Det nemlig bundkortet jeg er i tvivl om! Hvorfor Z77?
    Al de Wi-Fi ting kommer jeg måske ikke til at bruge særlige meget!

    Z77 er designet med ivy bridge i baghovedet:


    +Native USB 3.0
    +Virker med alle IB CPU'er uden bios opdatering
    +PCI-E 3.0


    Z68:
    -Skal bruge USB 3.0 fra en tredjepartsleverandør
    -Skal i de fleste tilfælde bruge en bios opdatering for at understøtte ivy bridge (Lidt besværligt hvis boardet ikke vil boote med en ny CPU uden bios opdatering)
    -Langt fra alle Z68 boards understøtter PCI-E 3.0


    Du har en masse ting som bare virker på et Z77 board, men skal du finde de samme ting på et Z68 board kan det være lidt af en jungle at finde rundt i.


  • Det den form for info jeg mangler! Jeg er nemlig ikke den største geni.
    Så hvidt jeg husker så er Z68 nyer end Z77? Jeg har læst om en del
    gamer at Z77 har givet dem en del framerate drop og lagg i spil pga.
    al det wifi ting der er inkluderet, hvor meget skal man tage det seriøst?

  • Det den form for info jeg mangler! Jeg er nemlig ikke den største geni.
    Så hvidt jeg husker så er Z68 nyer end Z77? Jeg har læst om en del
    gamer at Z77 har givet dem en del framerate drop og lagg i spil pga.
    al det wifi ting der er inkluderet, hvor meget skal man tage det seriøst?


    Z77 er faktisk det nyeste, deraf også opdaterede funktioner.
    Jeg er ikke bekendt med at Z77 givet et framerate drop, tror det er en and :)


    WIFI tilbehøret er egentligt ikke så anvendeligt i en gamer, (de fleste spiller vel med kabel?)
    Hvis ikke du skal bruge wifi tilbehøret så find et board uden, hvis ikke det skal være ASUS så laver f.eks. Gigabyte også rigtigt fine boards, Asrock er også værd at nævne da man får en del for pengene der.

  • #11 Nu jeg helt lost mht. board! Hvis du skulle vælge en god gamer board
    hvad skulle det være og den må gerne støtte Ivy Brigde? Prisen må
    gerne være omkring de 1500,-.
    #10 Ellers tak :rolleyes:

  • #11 Nu jeg helt lost mht. board! Hvis du skulle vælge en god gamer board
    hvad skulle det være og den må gerne støtte Ivy Brigde? Prisen må
    gerne være omkring de 1500,-.
    #10 Ellers tak :rolleyes:

    I den prisklasse kan du nærmest ikke gå galt i byen, det du nok skal ligge mest vægt på er hvilke features du mener at du får brug for, og så købe et board der opfylder det(Skal du bruge firewire/thunderbolt/andre eksotiske forbindelser der ikke er standard?)


    Jeg synes nedenstående MSI board virker som et godt all-around board til en fornuftig pris:
    http://www.edbpriser.dk/bundko…z77a-gd65-id-6725476.aspx


    Jeg har selv Asus, Asrock og MSI derhjemme, og har ikke haft et eneste problem med dem :)

  • Jeg har desværre kun en smule forstand på motherboard.


    Den må gerne undestøtte Ivy Brigde, bluetooth, og fremtidssikre.


    Og så må den gerne kunne være lavet til gaming!

  • Ikke alle z77 board har native usb 3.0 support, nogle skal have separat controller.
    P8Z68 har også PCE-I 3.0 når den har en ivy klemt ned i soklen. Og mener ikke der er nogen ivy cpu'er som ikke er understøttet?
    Så det er ikke noget problem med lige præcis det board.


    Selvom det selvfølgelig er at foretrække med nyeste chipset, er forskellen på de to er så lille med Z68 3. generation vs ivy 1. generation. Bliver først spændende med næste generation ivy chipsets.

  • Ikke alle z77 board har native usb 3.0 support, nogle skal have separat controller.
    P8Z68 har også PCE-I 3.0 når den har en ivy klemt ned i soklen. Og mener ikke der er nogen ivy cpu'er som ikke er understøttet?
    Så det er ikke noget problem med lige præcis det board.


    Selvom det selvfølgelig er at foretrække med nyeste chipset, er forskellen på de to er så lille med Z68 3. generation vs ivy 1. generation. Bliver først spændende med næste generation ivy chipsets.

    Ikke alle z77 board har native usb 3.0 support, nogle skal have separat controller.
    P8Z68 har også PCE-I 3.0 når den har en ivy klemt ned i soklen. Og mener ikke der er nogen ivy cpu'er som ikke er understøttet?
    Så det er ikke noget problem med lige præcis det board.


    Selvom det selvfølgelig er at foretrække med nyeste chipset, er forskellen på de to er så lille med Z68 3. generation vs ivy 1. generation. Bliver først spændende med næste generation ivy chipsets.

    Kan du ikke lige linke til et Z77 board der ikke benytter den indbyggede USB 3 controller?


    I visse tilfælde bliver der udover den indbyggede controller tilføjet en ekstra hvis man ønsker endnu flere USB 3 porte end den indbyggede controller kan give.


    2. Langt de fleste Z68 boards kræver en bios opdatering for at køre med IB, i visse tilfælde kan det da godt være født med den, men det er langt fra sikkert.
    Jeg har intet skrevet om at Z68 *ikke* understøtter IB?


    3. Igen, hvor har jeg skrevet at du *ikke* får PCI-E 3.0? Jeg skriver bare der er langt imellem.


    Og til sidst, hvorfor købe et Z68 board når du kan få et tilsvarende Z77 board til de samme penge?
    Du er garanteret IB support ud af æsken samt PCI-E 3.0 og USB 3.0


    Køber du et Z68 board er du nødt til at undersøge
    1) Om det skal bios opdateres
    2) Om det understøtter PCI-E 3.0
    3) Hvilken USB 3.0 controller de har valgt at bruge.

  • Ja det skulle være et lækket bundkort, men er dog selv mere til asus :)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 2 gange, sidst af jesper101996 ().