Gammel gamer pc på pension - nyt gradvist

  • Hej


    Jeg samlede min nuværende pc for 6 år siden og har absolut ikke fulgt med udviklingen. Men den fungerer stadig :)


    Jeg påtænker at bygge en ny af flere omgange. Ikke pga. økonomi, men mere pga min nuværende kan klare de "gamle" spil jeg spiller.


    Det skal være en stabil pc, som jeg ikke skal "rode" med i tide og utide. Overclock er ikke et must, men såvidt jeg har læst er det en indbygget feature i mange bundkort i dag?


    Mine tanker er:
    Genbruge kabinet.
    Tror jeg kan genbruge PSU?
    Bundkort






    Gigabyte GA-z77-DS3H
    CPU I5-3570K - har nu et lukket vandkølingssystem men ved ikke hvor meget luftkølere i dag larmer?
    Ram - her er jeg helt "lost"
    HDD genbruges. Har ikke det store behov for SSD på min stationære
    GFX genbruges men systemet skal være klar til at kunne smide et topkort i når klanen engang beslutter at spille nogle nyere spil. Gider ikke købe et nu, da jeg vil få mere value ved at købe når behovet er der.
    Skærm Påtænker benQ 120 Hz


    Lidt gode råd modtages meget gerne :)

  • Hej


    Lige et par indspark her fra morgenstunden:


    Jeg synes ikke umiddelbart det lyder som om at du har behov for noget hurtigere lige nu, var det ikke en bedre idé at ligge pengene til side, for så at købe noget endnu nyere og bedre(Eller nuværende generation, billigere) når behovet opstår?


    Det kræver selvfølgelig at du har nok disciplin til at lave en opsparing ;-)


    Rent praktisk kan man sagtens gøre det som du selv foreslår, men hvis du kun skifter bundkort+cpu+ram så er det nok ikke en opgradering der rigtigt kan mærkes.
    Din harddisk er langsom sammenlignet med selv moderne mekaniske harddiske og dit grafikkort vil absolut være flaskehalsen i alt der hedder spil.


    For at få en opgradering der kan mærkes ville jeg nok som minimum købe en SSD med, så får du ihvertfald fornemmelsen af at have fået en opgradering i og med at du får et system med meget hurtigere respons og opstart.

  • Ingen grund til, at skifte kabinet og PSU.
    P180 er stadig et rigtig godt kabinet, som kvalitetsmæssigt efterlader mange af nutidens "konfirmand-kabinetter" i støvet. Hvis du er tilfreds med kølingen i det, så behold det.
    Jeg formoder din PSU er en HX620, som jeg også ville genbruge uden at blinke.


    Du skriver ikke noget om, hvor gammel din vandkøler er. Tjek lige om der er beslag til S1155 med.
    En moderne high-end luftkøler siger ikke noget i dag. De koster også derefter.


    Mht. til RAM, så anbefaler de fleste her inde Corsair Vengeance. De er billige og folk er tilfredse med dem. Køb et 8 eller 16GB Kit...
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618006
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=657776

  • Ok. Ny HDD = oplevelses boost.


    Som nævnt er udskydelse af grafikkort køb pga. jeg ikke skifter ret ofte. Så hellere vente til der kommer et spil jeg falder for. Men formodede at platform godt kunne skiftes nu.



    NorthQ NQ-3580 Siberian Tiger er også 6 år gammel og har kørt ligeså upåklageligt som PSU.


    Igen igen er situationen vente eller ikke vente. Men efter 6 år kan jeg vel godt sige den nuværende har gjort sit job :)


    Lytter mig til at mine tanker ikke er helt tossede.

  • Undlod med vilje, at kommentere på din HDD. Men nu du lige nævner det, så syntes jeg da helt sikkert du skal smide lidt mønt efter en SSD...
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=657310



    Jeg er sikker på din vandkøler ikke kan monteres på S1155, så du skal nok kigge dig om efter noget andet. Skal det være vandkøling er der masser af muligheder:
    http://www.komplett.dk/k/search.aspx?q=vandk%C3%B8ling



    Personligt ville jeg gå efter et kit fra Antec, da jeg har dårlige erfaringer med Corsairs pumpe-støj.


    Hvis du er tilfreds med ydelsen fra dit grafikkort, så behold det indtil videre.

  • Og en lille reminder : Socket 1155 og 1156 er ens hvad angår kølere. Forskellen ligger nede i bundkortet - en nogle mærker har bracket kits så din "gamle" køler kan opdateres fra de ældre 775 og lign. sokler til de nye (gælder self. ikke dem alle)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jep crossair har det med at larme rimelig meget, har selv deres h60 som jeg synes larmer lidt for meget selvom den er i "silent" mode på min fan controller, så vil nok råde dig til at tage et lukket vandkøling system fra antec

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Kører med en Antec H2O 620 lukket vandkølingssystem, og der skal du skifte blæseren ud, eller det er jo individuelt hvad man opfatter som støj, men Antecs blæser larmer, når systemet løber lidt varmt.


    Jeg skiftede Antecs blæser ud med 2 low noise Lian-Li blæsere jeg havde liggende, og der blev fred i det lille hjem.
    Du kunne evt, sætte 2 af disse på radiatoren, så bliver der osse stille, og med en pris på 100 bananer for 2 blæsere, så burde det ikke vælte budgettet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Vækker lige dette topic i live igen.


    Skærm: Jeg er ikke klar over hvor mærkbart det er med 120 Hz sammenlignet med de mere prisbillige TN paneler til den halve pris?
    Jeg er blind på det ene øje...og ved ikke hvor meget jeg rent faktisk får ud af det i fps spil? ER sku lidt handicappet i forvejen :)


    Eftersom jeg "bare" skal have et stabilt system til fps gaming er jeg faktisk begyndt at tænke AMD. Jeg kan se at et system bestående af


    GigabyteGA-990FXA-UD3, Socket-AM3+og en FX8120 alternativt FX 8150 vil faktisk gøre systemet en del billigere. Jeg er dog ikke overbevist omkring MÆRKBAR forskel i et INTEL 3570K.

  • 120 Hz kan man alligevel ikke se, især taget i betragtning at udtrykket i forvejen ikke betyder en disse på fladskærme (der modsat en CRT ikke flimrer)... Så længe du har en skærm der genopfrisker hvert 5. millisekund eller hurtigere, så er du godt kørende med langt det meste... resten kompenserer vsync funktionen i spil for. Hvis du er tilfreds med din nuværende skærm, så behold den. Hvis du vil have noget der er større, så gå efter det. Din samsung kan i al fald klare sig et godt stykke tid endnu :)


    Siden du ikke nødvendigvis vil overclocke, så er dit AMD system ganske velsammensat. Tag et par stænger Kingston HyperX, mushkin eller OCZ RAM just in case du vil lege lidt med det, 8GB er nok pt.


    I dine ældre spil kan det være at ydelsen daler lidt ift. 3570K (hvilket dog ikke er mærkbart, jeg tænker du spiller noget ala CS: S, WoW, ældre CoD spil og den slags), på den anden side har du 8 fysiske kerner at gøre godt med til fremtidige spil, så det er lidt af et dilemma.


    PSU: kan MULIGVIS genbruges (Hvis ikke det har et 8 pins +12V EPS stik skal du nok have en ny, eller have et bundkort der kan trække en 8-kernet på 4 pins +12v). Reviews og billeder kan hjælpe dig her...
    GFX: afhængigt at hvad du vil smide i af "topkort", så kan det være du skal skifte PSUen samtidigt med når det kommer... De fleste nuværende grafikkort i 1500 kr. klassen kan sagtens trækkes af en 620 watter...
    HDD: En ny giver dig kortere loadtider og ikke så super meget andet, på den anden side, hvis du beslutter dig for at købe en ny, så gem den gamle til storage eller konverter den til en ekstern (et kit koster et par hundrede kr.)... så længe den virker er det synd at smide den ud :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Ej nu holder du Foxx. 120Hz kan sagtens mærkes. Dette er blevet diskuteret ad nauseum og dokumenteret gentagne gange... :evil:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Ej nu holder du Foxx. 120Hz kan sagtens mærkes. Dette er blevet diskuteret ad nauseum og dokumenteret gentagne gange... :evil:


    Thumps up :)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Har så bestilt følgende:


    Monitor BenQ 120Hz X2420T
    Motherboard MSI Z77A-GD65
    CPU Intel® Core i5-3570K
    CPU cooler Antec Kuhler H2O 620
    RAM Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8
    Windows 7 ( kører faktisk stadig XP :) )


    Genbruger noget af det gamle også...


    Pioner DVD brænder
    WD caviar 320 GB SATA2 (tror ikke jeg har brug for SSD, har jeg i laptop)
    Laver egentlig ikke andet end surfe og spille.
    Antec P180
    Creative SB X-FI lydkort
    Corsair 620W PSU



    Har ikke bestilt noget grafikkort endnu. Var ellers tæt på det roste MSI 660TI men behovet er der simpelthen ikke nu. Føler mig dog lidt åndsvag at putte mit gamle 9800 GTX i maskinen, men sådan bliver det indtil jeg en dag får brug for flere kræfter. Men tror jeg har en god "base" den dag jeg beslutter at købe et GFX.

  • Bliver sku en Nice maskine du får dig der ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ej nu holder du Foxx. 120Hz kan sagtens mærkes. Dette er blevet diskuteret ad nauseum og dokumenteret gentagne gange... :evil:

    okay, jeg har så set flest ting der beviser det modsatte inklusive blindetests, så nej jeg stopper ikke før jeg får flere links serveret :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • okay, jeg har så set flest ting der beviser det modsatte inklusive blindetests, så nej jeg stopper ikke før jeg får flere links serveret :)

    Jeg har haft indtil flere 120Hz skærme samt diverse 60Hz skærme.
    Lige nu bruger jeg en Apple Cinema HD 30".


    Jeg har IKKE kunne 'mærke' forskel på en 120Hz og en 60Hz skærm.
    De to parametre jeg har kunne mærke forskel på er input lag samt pixel response time.
    Begge ting noget der traditionelt set er meget lavt på 120Hz skærme, så jeg kunne godt mistænke at man tager fejl af refresh rate og response time/input lag, hvis man f.eks. kommer fra en ældre skærm hvor begge ting som oftest er monster højt.


    Min Cinema HD har en middelmådig response time, det kan godt mærkes i visse tilfælde, men ikke nok til at det ødelægger mit spil for mig, desuden ville jeg heller ikke undvære 2560X1600.

  • okay, jeg har så set flest ting der beviser det modsatte inklusive blindetests, så nej jeg stopper ikke før jeg får flere links serveret :)


    Så må du sgu selv ud og lede - har ikke energien til en længere "Men det passer jo!" diskussion med dig. Men det ér gentagne gange blevet påvist at du ikke bare kan se lysforskelle ved så høje frekevenser tydeligt med øjet (en skygge forsvinder, en skygge dukker op), du kan faktisk også direkte se forskellene i farver og figurer ved disse frekvenser.


    ... at de fleste maskiner så aldrig når 120FPS i moderne spil er så en anden sag. :S

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    WD caviar 320 GB SATA2 (tror ikke jeg har brug for SSD, har jeg i laptop) Laver egentlig ikke andet end surfe og spille.

    Det er netop fordi man surfer en SSD er mega lækker. efter at have fået en skal jeg med 170% sikkerhed have en ny hvis den futter af. Der er bare så kæmpe forskel :)

  • Så er systemet i brug. Mangler dog stadig at modtage skærmen.


    Køber nok også en SSD da jeg skal have købt et lydkort alligevel. Kan bare ikke med det onboard. Mit gamle var PCI :)


    omkring CPU køling. Når systemet ikke arbejder er den omkring de 30 grader. Når jeg bruger OC genie til 4.2 GHz er den på 38. Så en test på HOL hvor det vist passer meget godt. Jeg kom i tvivl pga. jeg har nøjes med det kølepasta der allerede sad på kølehovedet og intet andet.