Computer starter ikke med mere end 4 GB RAM i

  • Hej tweak.dk.


    Jeg købte en computer for et par måneder siden. I købet fulgte en enkelt 4 GB-RAM-blok med (http://www.edbpriser.dk[...] Det syntes jeg var en smule lidt, og købte så en ekstra blok.


    Når jeg forsøger at sætte to RAM-blokke i bundkortet, vil den enten ikke starte, eller også tænder den op, og genstarter efter 10 sekunder.


    Mit bundkort er et Gigabyte GA-PA65-UD3-B3.
    Inde på deres hjemmeside http://www.gigabyte.com[...] står der, at hvis man skal have mere end 4 GB RAM i, skal der være et 64-bit-system installeret. Det har jeg også. Ligeledes har jeg købt en 1333 Mhz-ramblok (med 4 GB), da det åbenbart er dét, som bundkortet støtter (hvilket vil sige, at den oprindelige køber fik en forkert RAM-blok med?).


    Uanset hvilket slot jeg putter dem i, så fungerer den ikke med to. Men med kun én Ramblok fungerer den fint.



    Nogen der ved hvad jeg kan gøre? Ifølge deres hjemmeside støtter den op til 16 GB-RAM, så det undrer mig.


    Min opsætning er som nedenstående:


    MB1155 Gigabyte GA-PA65-UD3
    Intel Core i5-2500 4x3.30Ghz (3.6) LGA1155
    DDR3-1333 Kingston 4GB HyperX Single mod
    Nvidia GF GTX 560 1GB DDR5
    NET 100/100 Netkort Gigabyte OB


    Samt nogle harddiske, en SSD og et DVD-drev.


    Håber I kan hjælpe mig :)


    Mvh. Nicki Just.



    P.S: Denne tråd findes også på hol.dk.

  • Som der står i manualen
    http://download.gigabyte.eu/Fi…nual_ga-pa65-ud3-b3_e.pdf
    side 16, skal du med 2 ram klodser sætte dem i slot 1 & 3 eller 2 & 4.
    HUSK endvidere: træk 220 volts kablet ud af kabinet før du roder (eller afbryder) for ellers er der spænding på dine ram, og lortet brænder af.
    Kompatibilitets-liste for ram: http://download.gigabyte.eu/Fi…memory_ga-pa65-ud3-b3.pdf
    4 Gb klodser er jo meget sparsomt repræsenteret. Det er måske forklaringen !

  • HUSK endvidere: træk 220 volts kablet ud af kabinet før du roder (eller afbryder) for ellers er der spænding på dine ram, og lortet brænder af.


    Øh... nå. I så fald har jeg da udført mirakler de sidste +10år. Har sgu aldrig brændt en RAM klods af ved at flytte rundt på dem imens at bundkortet er tilført strøm. :T


    Men ja - de fleske bundkort er meget specifikke når du sætter flere klodser i. Nogle kan tilmed kræve en BIOS opdatering for at køre med to (har jeg selv være ude for to gange hvor jeg har købt klodser produceret efter bundkortet)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Øh... nå. I så fald har jeg da udført mirakler de sidste +10år. Har sgu aldrig brændt en RAM klods af ved at flytte rundt på dem imens at bundkortet er tilført strøm. :T

    Nå, jeg kender flere drenge, der har brændt det hele af på den måde. Dyrt for farmand, og han havde også betalt ram'en.

  • *FFFFFFFFFFFU- hvorfor har tweak en "reset knap" :cursing:*


    *genskriver mit indlæg senere* Men prøv at følge Beamers råd, og ellers må vi se om vi kan finde fejlen i BIOS med en klods/flashe BIOS til nyeste version.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for svarene!


    Jeg kan ikke finde nogle af mine to RAM-blokke på den liste. Men der står også, at den ikke nødvendigvis er fuldt opdateret pga. den kæmpe mængde RAM-blokke ude på markedet.


    Som sagt har jeg prøvet både at sætte i 1+3 og 2+4, samt andre kombinationer. Intet virker.


    Men mit bundkort må da understøtte begge RAM-blokke, siden den kan starte med begge to, hvis det vel at mærke kun er én af dem ad gangen der sidder i?


    Nogen andre forslag?


    Og hvordan opdaterer man så BIOS hvis det er dét der skal til? Går ud fra det ikke er noget, en almindelig omgang SlimDriver eller Windows Update kan klare, hehe :D

  • Nu er DDR3 ram jo meget billig for tiden. Kan du sende den købte 4 Gb klods retur (returret 14 dage) ?
    Hvad sker der, hvis du giver ram noget mere spænding, f.eks. 1.65 volt ? Du gør således: med een klods i justeres ramspændingen i bios (Ctrl F1 for avanceret menu). Saver og slukker. Kabel af. Sætter nr. 2 klods i, og prøver om den vil boote.
    Ellers:
    Jeg har ikke været ude for, at Kingston Valueram ikke vil køre. Hvad med at prøve 2 af disse:
    http://www.edbpriser.dk/ram/ki…m-1-x-4-gb-id-654535.aspx
    Det koster 300 kr. plus porto. Hvis det så virker, kan du jo prøve med 2 mere.
    Jeg har engang været ude for, at et gigabyte bundkort ville med 2 1Gb-klodser, men ikke med 4. Det restartede kontinuerligt, idet bios forsøger med forskellige indstillinger. Det VILLE ikke. Så udskiftede jeg bundkortet med et tilsvarende Asus. Så kørte det med det samme med 4 klodser. Det kan du evt. også gøre.

  • Jeg har oprettet en RMA hos den virksomhed, den forrige ejer købte computeren af. Der vil jeg have ombyttet RAM-blokken (1600) til en 1333. De gav ham jo selv i første omgang en forkert RAM-blok med, så det burde vel ikke være et problem :)


    Hvis det ikke virker, vender jeg tilbage til jer ;)!

  • først af alt reset bios tag cmos batteriet ud i 10 min sæt det igen husk ingen strøm på pcen inden du sender ramklodser til rma
    sæt ramklodser
    hvis det ikke virker skal opdater bios f12 hedder den nyest bios
    http://www.gigabyte.com/produc…t-page.aspx?pid=3795#bios
    sæt den ramklods der virker i
    brug qflash kik manualen har du usbflash drive kopier filen der på start pc i biosopstarten skal du trykke end
    følg anvising
    ellers download http://www.gigabyte.com/produc…age.aspx?pid=3795#utility
    BIOS (Intel 6/7 series og opdater bios fra windows det er lidt mere riscikabel
    reset bios igen
    reset bios tag cmos batteriet ud i 10 min sæt det igen husk ingen strøm på pcen
    hvis det ikke virker kan du roligt sende ramlodsen til rma

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Ja som sagt Nicki så kan det sagtens være en BIOS opdatering der er påkrævet for at få den til at godkende begge RAM. Mit tidligere kort ville ikke tage imod begge mine 1600 klodser (2x4GB) på en gang med den BIOS den kom med. Heller ikke hvis jeg satte hastigheden ned - men efter en BIOS opdatering med en enkelt klods i så gav den sig.


    Det der med RAM og Bundkort er desværre lidt af en jungle - specielt fordi at producenter ikke rigtig er gode til at opdatere listerne efter lancering. :|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Så er jeg tilbage med seneste nyt. Fik sendt RAM-blokken tilbage (1600MHz), og forsøgte mig så med en rewrite af BIOS.


    Det skulle jeg aldrig have gjort...jeg hentede programmet BIOS og brugte det til at hente den seneste BIOS. Derefter installere det.


    Nu står jeg i en situation, at min computer ikke kommer længere end til dét sted i opstarten imellem at finde operativsystemet, og starte op i den blå skærm.


    For der kommer en BSOD, som jeg dog ikke kan nå at se, da den crasher i selvsamme øjeblik, og genstarter.


    Er der noget som helst jeg kan gøre? Har forsøgt at hente den seneste systemgendannelse, men lige lidt hjælper det - den crasher stadig.


    Har også forsøgt mig med at resette BIOS ved at tage batteriet ud i en 10 minutters tid. Det hjælper heller ikke.


    Så...hjælp :/?

  • Prøv dette.


    1. Start maskinen med én RAM klods.
    2. Tryk F8 efter maskinen "POST'er" indtil at der dukker en menu med valg op.(Den første skærm hvor den lader dig komme ind i BIOS og viser hastighed på RAM osv..
    3. Vælg fejlsikret tilstand med netværk.


    Virker dette ikke så kunne det tyde på at du skal ind i BIOS og ændre din SATA menu til IDE eller AHCI - den modsatte af hvad den er lige nu. Windows kan af en eller anden grund ikke selv fikse denne indstilling, så du skal ændre den selv for at komme ind i Windows igen.


    Det med at du ikke får lov at se din Blue Screen så længe du vil, er en indstilling inde i Windows. :huh:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • jeg havde selvsamme problem tidligere idag! Sjovt jeg har aldrig hørt om det før men nu ser ejg det 2 gange indenfor de sidste 8 timer.. underligt.


    Anyways jeg geninstallerede windows og det klarede det. Skal lige siges at det skulle ejg gøre lige gyldigt hvad så jeg rodede ikke rundt med det.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • HerrMansen:


    Jeg prøvede det du sagde, og intet af det virkede desværre :/ Gik fra IDE til AHCI. Det virkede ikke.


    Andre forslag? Vil helst ikke geninstallere windows, da jeg lige har gjort det for ca. en måned siden, og jeg har så mange programmer, at det tager lang tid at installere alting :/

  • Tjaa... du kan jo prøve at flashe BIOS'en tilbage til en ældre udgave og se om dét virker. Denne gang bliver du dog nok nødt til at gøre det via BIOS'en.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • har du usb flash drive ,kopier filen derover hvor bios ligger på.
    tryk END i opstarten, så får du qflash derfra, kan du flashe bios .
    vær sikker på det er den rigtig bios til bundkortet check bundkort.
    der står også revisionnummer, på bundkortet.
    kan se den flashing af bios, iwindows er gået galt, så prøv med f11bios

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts