Synology NAS vil ikke starte - HJÆLP!

  • Hej Tweak


    Jeg har lige siddet og rodet med vores nye router, da jeg pludselig kom til at skubbe lidt til strømstikket til vores Synology NAS hvorefter det sagde en klik-agtigt lyd og Synology'en bare slukkede. Nu kan jeg slet ikke starte den :-( Jeg har prøvet at koble strømstikket fra Synology'en og tilstlutte det igen uden held. Der sker intet når jeg trykker på tænd-knappen (der er ingen lys der blinker, ingenting der starter).


    Jeg har (heldigsvis) backup af det vigtigste, men der ligger stadigvæk ting på NAS'en som det ville være rart at have adgang til.


    Mit spørgsmål er således;


    1) kan jeg betragte NAS'en som værende afgået ved døden eller er det muligt at få liv i den igen?
    2) vil det være muligt at hive noget af data ud fra diskene (også selvom selve NAS'en er død)? Jeg havde to diske kørende i et RAID 1 setup...


    Ser meget frem til jeres hjælp.


    Mvh. Mikkel

  • Det er muligt at din NAS er død, men hvis du er lidt heldig er det bare en sikring i NASens strømforsyning der er gået.
    Du kan prøve at forhøre dig med Synology om de har nogle ting du kan forsøge dig med inden, men ellers bliver du sandsynligvis nødt til at bryde diverse garanti forsejlinger for at tjekke sikringen, heldigvis koster den slags sikringer sjældent meget.


    Lidt afhængigt af hvilken udgave af DSM din NAS kørte, anvender den enten EXT4 eller EXT3 fil systemet kendt fra linux verdenen.
    Det vil altså sige at de kan aflæses fra Linux som udgangspunkt.
    Alternativt skulle det være muligt at læse ext3/4 fil systemer vedhjælp af ext2fsd driveren til Windows.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for dit svar RTM


    Jeg har heldigvis fået liv i den igen efter jeg gik hele setup'et lidt grundigere igennem her til morgen. Efter jeg har haft det hele samlet og skilt igen har jeg mistanke om at det blot har været en løs forbindelse somewhere i setup'et.


    Anyway, så virker det i hvert fald igen, så jeg lukker hermed tråden. Jeg takker for dit input :)


    God weekend.


    Mvh. Mikkel